Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1050 ggr
Motter
0

Kaffe

Hej alla kloka på denna sida! Min man var hos läkare härom dan, och klagade lite på sitt dåliga minne. Vet ni vad han fick för råd? Att inte dricka kaffe mer än tre gånger om dan! Är det någon som vet vad kaffe gör med minnet? Det kanske är därför mitt är lite kort!!!!   Flört

Pasi
0

Jag har hyfsat minne men dricker bara kaffe 3 ggr per dag 08-14, 14-20 och 20-24.Flört

Mona-Stina
0

Vete tusan om jag tror på det. Jag dricker aldrig kaffe och har minne som en guldfisk.  Generad

Kanske te har samma inverkan, jag dricker minst nio stora muggar te per dag.

Motter
0

Själv har jag aldrig hört talas om detta. Kan det bero på att läkaren inte var svensk. Har dom andra rön utomlands?

Frihet07
0

Det stod i tidningen för ett par månader sedan. Vi hade en livlig diskussion kring kaffebordet på jobbet om just det. Grejen är att vi kvinnor inte behöver begränsa kaffedrickandet bara männen.

Motter
0

Intressant! På vad vis skulle det påverka minnet på män o inte på kvinnor?

avant
0

Jag får superenergi av kaffe, vilket gör att jag kan pyssla med tusen saker - samtidigt. Klart då man inte kommer ihåg allt jämfört med om jag bara hade legat i soffan. Räcka ut tungan

mommo
0

Det var det värsta man har hört! Att koffein kör igång kroppen, det är väl allmännt känt! Efter en mugg kaffe, så fungerar magen, Blodtryck och puls höjs, du känner dig lätt euforisk, du är nöjd och framför allt så fungerar minnet! Ju mer kaffe desto bättre! Iallafall ur minnesförbättringsaspekt! Glad

Frihet07
0

Det är visst koffeinet i kaffe och te som har den positiva effekten främst hos äldre kvinnor. Varför vet inte forskarna.

Sök på SvD 7 augusti "Kaffe skyddar äldre kvinnors minne" om du vill läsa mer.

Wildrat
0

Hmm, tror läkaren missuppfattade nåt där. Det står ju att kvinnor fick bättre minne men hos männen hände inget. Det var ju inte dåligt för männen att dricka kaffe…

Motter
0

Tack för era svar. Jag tror som ni att det inte är nån fara! Då säger  jag att han kan fortsätta som förut.Det är ju inte roligt att sitta själv o dricka kaffe.Glad