Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 9141 ggr
Hydraten
0

Påverkas ketos av lightdryck?

Påverkas ketos av lightdryck?

Den innehåller ju enligt innehållsförteckningen mindre än 0,1 gram kolhydrater per 100 gram. Men påverkas det någonting av sötningsmedlet på något vis?

Och nej jag har inte tänkt dricka mer än 20 liter per dag. ;)

greensis
0

Därom tvista de lärde.

Rent formellt kolhydratmässigt borde det inte göra det. För de som är/har varit sockerberoende kan sötman trigga igång reaktioner i kroppen som tydligen kan störa ketosen.

Däremot är det många som undviker lightdrycker för att de är högst skeptiskt inställda till artificiella sötningsmedel. Andra tycker att det är OK att använda. Det finns inte en enhetlig linje inom lchf-anhängarna, och du får olika svar beroende på vem du frågar.

Fabricati diem, pvnc!

LillaEmma
0

Jag har en kompis vars pappa har diabetes(minns inte vilken typ) och hon påstår att han blivit tjockare av allt sötningsmedel han äter numer.

Jag säger påstår därför att jag inte vet om det är sant men har heller inga bevis på motsatsen..

Hydraten
0

Tack för svar!

Jag googlade och såg att flera personer påstod att man kunde kastas ur ketos. Eller åtminstonde nästintill. Jag drack en hel del lightdryck igår, det är ju så gott! Både Fun Light, Sprite Zero och Påskmust Light. Men jag tror minsann att det påverkar ketosen… Var inne på min tredje dag och borde alltså ha kommit i ketos sent i förrgår. Det tar väl drygt 2 dygn? Så jag gör en liten "omstart". Har ätit 7-15 g kolhydrater/dag under de tre dagarna så jag borde väl hamna i ketos rätt snart igen nu när jag unvikder lightdryck..?

Min älskade lightdryck. :( ;) Min njutning i den här, för mig nya, kolhydratsfria tillvaron. Jaja, jag vill bara vara i ketos under två veckor. Efter det kan jag återgå till drickandet. Ska försöka hålla det måttligt bara.

Och jo att man är skeptisk till artificiella sötningsmedel och såna konstiga saker de stoppar i lightdrycken kan jag förstå. Men jag tänker som så att någon "njutning" måste jag ju få ha kvar när jag äter så "korrekt" och "rent" annars nu iom LCHF. :)

andreas0
0

Det borde inte påverka just ketos, eftersom sötningsmedel inte ger någon extra energi, och det måste den ha från någonstans, så ketos processen går nog igång ändå.

Sedan är det väl inte så nyttigt med sötningsmedel av andra anledningar. Men just ketos lär det inte påverka.

Det kan mycket väl vara så att du är i ketos utan att veta om det. En del får inte så kallade överskottsketoner, och då är man i ketos fast man inte märker det på t.ex. andedräkt eller så kallade ketosstickor.

starhawk
0

Hos vissa personer kan smaken av sött frisätta insulin och det är ju inte så bra, sen är det sötningsmedlet, det vanliga aspartam, eller aspartan som det hette förr har ju en lista med 50 olika biverkningar om jag minns rätt, och det är förbjudet i Japan och var förbjudet i Sverige också, innan vi gick med i EU, det finns starka misstankar att det är cancerframkallande, men sådana petitesser bryr sig inte EU om, bara handeln flyter så

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

aase-andersson
0

kroppen känner ingen skillnad på socker och sötningsmedel, med sötningsmedel gör kroppen sig redo att ta emot socker men ingenting kommer. personer med diabetes 1 kan ta light produker utan att det händer något för de har ju ingen insulin produktion. light och sötningsmedel kom ju egentligen för att diabetiker skulle kunna leva ett normalt liv. jag som har diabetes 2 ska absolut inte äta sötningsmedel eller socker när jag har förmycket insulin i kroppen. insulin är ju ett hormon som lägger sig som handtag runt midjan om man får för mycket av det, en förklaring som Susanna Edin brukar ge på sina föreläsningar.

andreas0
0

Men saken är den att kroppen måste ändå hämta sin energi från någonstans. Får den bara sötningsmedel så har den inte fått energi, och då blir det till att producera ketoner till att tillgodose energibehovet i alla fall, hur mycket sötningsmedlet än har triggat en. Någonstans måste energin komma ifrån, och den kommer inte från sötningsmedlet. Energi måste vi ha, annars dör vi.

aase-andersson
0

men äter man nog mycket protein så producerar ju levern den energi vi behöver så vi måste ju inte äta kolhydrater. halva tallriken protein och om man vill halva med vattenrika grönsaker ovan  jord?!

greensis
0

#6 "kroppen känner ingen skillnad på socker och sötningsmedel"

Det gör kroppen visst - om man inte har metabola problem eller diabetes 2. Våra kroppar fungerar olika. Din insulinproduktion triggas igång på sötma/sötningsmedel. Jag märker ingen skillnad om jag dricker lightdryck eller vatten, "socker" däremot är katastrof. Sedan att jag dricker rätt begränsat & sällan av sötningsmedel av andra skäl, det är en annan historia. 

Vi får helt enkelt acceptera att vi är olika: vissa måste undvika sötningsmedel, andra väljer att göra det av rädsla för biverkningar

Fabricati diem, pvnc!

Marylojs
0

#9 Tack, du skrev det jag tänkte skriva, men du hann före så jag slapp. Väl talat!

Hydraten
0

Definitivt ketos här! Det smakar och luktar RIKTIGT illa i munnen på mig.

Sitter lite i valet och kvalet om jag ska våga mig på att dricka lite lightdryck ändå..? Nä, det är väl bäst att låta bli. Drack två burkar Sprite Zero precis innan läggdags igår. Som ett litet avsked.

Något mer som kan påverka ketos? Heh, ja, kanske allt annat med sötningsmedel i också då. ;) Men annars?

Marylojs
0

Som sagt, det är olika. Lightdryck förstör inte för mig på något sätt.

Hydraten
0

#6 "Din insulinproduktion triggas igång på sötma/sötningsmedel. Jag märker ingen skillnad om jag dricker lightdryck eller vatten, "socker" däremot är katastrof."

Nu kanske det är jag som är dum, men jag förstår inte riktigt det ovanstående?

greensis
0

#13 Jag menade så här: vissa personer dricker något som smakar sött, fast det är "fusksocker", tex aspartam. Drycken innehåller inga kolhydrater som skulle kunna sätta igång insulinproduktionen. Men just dessa individer har en kropp där själva smaken av sött gör att kroppen förbereder sig på att få socker/stärkelse, och därför börjar producera insulin alldeles i onödan - vilket leder till fallande blodsocker - vilket leder till (socker)sug.

Själv hör jag till dem som om jag dricker något med sötningsmedel så utlöser smaken av sött inte någon insulinproduktion. Äter/dricker jag däremot något som är sötat med honung, fruktos, socker osv (dvs som innehåller kolhydrater) gallopperar insulinet igång direkt, blodsockret dyker och jag blir tokhungrig osv.

Fabricati diem, pvnc!

larand5
1

För mig är sötningsmedel = kemikalier, dvs. värre än carbs!!     Bort med kemikalierna så långt det går ur vår mat!!

Hydraten
0

#14 Tack tack för förklaringen!

#15 Jo som sagt är jag mycket väl medveten om att det är jäkligt mycket "skit" i sötningsmedel. Ja det består väl av "skit", hehe. Men ärligt talat, jag är inte särskilt hälsomotiverad utan motiveras istället nästan enbart av utseendet. Visst jag har slutat röka, men det var faktiskt inte för hälsans skull utan mest för ekonomin, lukten och utseendet (hyn och allt annat). Samma sak med maten. Skulle jag hålla mig smal på en diet av enbart snabba kolhydrater skulle jag fortsätta äta det. Det gör jag tyvärr inte så nu prövar jag på det här. Ytlig och ännu utan krämpor som jag är. Kanske tänker jag annorlunda den dagen jag faktiskt börjar få problem men idag tycker jag mig vara vid väldigt god hälsa.

Och eftersom jag nu äter så pass "rent" som jag gör tycker jag att jag kan stoppa i mig lite konstgjorda saker. Kanske "ångrar" jag mig om tio år, vem vet. Men for now tänker jag nog fortsätta. Trots att jag känner till de negativa sakerna. :)

folke
0

Jag vet inte så mycket om det kemiska och sånt…

Jag brukar sortera mat och dryck i två kategorier, 1. De som inte ger sockersug och 2. De som ger sockersug…

För mig är det så att en burk lightläsk (Dricker bara cola light) hamnar i grupp 1..

2 burkar efter varandra hamnar i kategori 2, därför dricker jag bara en burk vid varje tillfälle…..

Det verkar som om lighläsken inte påverkar viktnedgång, men å andra sidan som nämts ovan är att sockersug verkar kunna göra det då kroppen gör allt för att övertala mig att äta kolhydrater….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

greensis
0

#17 Bra uppdelning! Jag tror att jag omedvetet gör samma 1 och2, som du. Sedan fortsätter jag med 1a och 1b.

1a är mat som inte ger sockersug och som är hälsosam

1b är mat som inte ger sockersug men som kan vara mindre hälsosamma. De försöker jag välja bort, men jag är inte militant.

Fabricati diem, pvnc!