Ostmaränger
1 eller 2 äggvitor vispas till hårt skum, blanda i 1 eller 2 dl riven ost som du gillar. (alltså 1 äggvita per 1 dl ost.) krydda om man vill, men salt behövs inte - det räcker gott med det som finns i osten.
blanda samman det hela och klicka ut på plåten, maränger gjorda på 2 äggvitor o 2 dl ost får plats på en plåt.
gott som tilltugg till maten eller som snacks..
Jättebra recept! Jag ska prova till jul tror jag. 

Låter super! Jag får alltid en massa äggvitor över från all bearnaisesåsen, så det här ska testas. Hur länge gräddar du dem, och på vilken temperatur?

Toppenbra!
Nu får vi användning för äggvitorna 
Låter gott, skall provas.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Kanon. Ska provas på lördag med lite annat smått och gott. Tackar för receptet!
Där är det ju igen! Jag har provat och det var både gott och lätt. 
Jättebra tips.
Fast jag känner mig också osäker på ugnstemperatur och tid. Kanske Kajsa56 eller någon annan kan hjälpa mig med det………..

ja oki.. glömde visst det!
15 min i 200 grader funkar bra om man vill ha dom lite sega innuti.. vill man ha dom torra som vanliga maränger så får man ta en lägra temperatur och längre tid. dom ska iaf få bra färg innan dom är klara! (har inte kollat tiden så noga när jag gjort dom så det är lite gissning med 15 min)
Jag skulle testa 175 grader, plåten mitt i, ugnen (har gammal spis) och börja kontrollera gräddningsresulatat efter 5 minuter, borde vara klara efter 10 min. Blir de för bleka, så ökas med 25 grader nästa gång, ny utvärdering. Kakor brukar gräddas mellan 175-225 grader. detta borde vara som kaka.
Vanliga maränger gräddas antingen i het ugn - 225-250 grader och bli färdiga på eftervärme = man stänger av ugnen, då marängerna sätts in eller man kör dem länge 45 min? i låg temp, 100 grader.
TACK KAJSA56!
Ska testas här till jul.

Kajsa, jag har testat och de blir platta lite bubbliga vita med lite brun färg, en aning sega, påminner om polarbröd fast med bara två ingrediensert. Löter det rätt???
Goda …. bra som tilltugg som du säger

ja det låter rätt de - jag brukar låta dom vara inne så dom blir riktigt bruna runtom.. använder ibland varmluftsugnen o då går det fort!
Kajsa56, Vi har ju varit lite inne på dina ostmaränger i någon annan tråd om glögg och pepparkakor. Jag fick en idé om att man borde kunna göra en variant med mögelost och pepparkakskryddor. Lite vilt så där. Fast det är bara på idéstadiet.
Det kan vara succé, det kan vara en total flopp.
Detta måste jag prova.

#13 Jag har gjort med stilton i, det blev kanon!
Gjorde ostmarängerna bums när jag såg den här tråden! Blev supergott snacks, perfekt om man vill få i sig en massa fett och proteiner snabbt också. Har saknat just en sådan här snacks-grej utan kh.

kul att de gillas! :o)
Det fanns ostplättar med majonnäs och ägg iblandat och som serverades till soppa. Nu kan jag inte hitta igen det för jag har glömt att bokmärka det.
Är det nån som vet?
Hej Langhol
Jag är ny här vet inte hur man läger till länkar men sök på ostplättar under fliken sök. det gjorde jag och fick upp några träffar.

Tack kära du för detta underbara recept! Det var det godaste jag har ätit på länge, helt fantastiskt :) Tack! Tack! Tack!

"Förr i världen", när jag var kolhydratätare, gjorde jag liknande maränger, fast på formfranska, till soppa. Det här blir nog minst lika gott!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Går de att göra lite plattare tros, så man kan använda dem som små bröd/kex?

Det går säkert, men gräddningstiden kan ju bli kortare! Jag skulle testa med lite lägre ugnsvärme för att få dem lite torrare.
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk