Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5506 ggr
Eremitha
0

Fakir, vad?

Efter fem veckor utan viktnedgång (däremot andra positiva effekter) vill jag nu chocka kroppen lite. Har inte ätit kött på femton år. Kan tänka mig att göra det i undantagsfall, men det bär mig emot.

Enligt SSS "Ät dig …" verkar "fakiren" bestå av enbart kött med rätt fettsammansättning. På andra håll har jag läst att det bara handlar om att helt utesluta kolhydrater, men att man för övrigt kan välja vad som helst.

Därför undrar jag:

Finns det några skäl till varför man inte kan äta s k fakirkost baserad på fisk (lax), och i så fall vilka?

Är smör ok?

Tacksam för vägledning Glad

Fair Winds and Following Seas!

Monsun
0

fisk och smör är helt ok. Det är som du säger. Inga kolhydrater. Ägg är också ok

birma
0

Oj vilken intressant och bra frågeställning Eremitha!
Det HÄR intresserar mig också. Väldigt mycket.
Här gäller det att hänga med. Bokmärker tråden!
Har själv så väldigt svårt att trycka i mig kött från landlevande djur och allt värre blir det.
Köpte tre paket bacon någonstans i början när jag upptäckte forumet här. Skulle ju försöka mig på den omtalade ägg- och baconfrukosten, men fy för den vad läbbigt det kändes. Kan säga att de andra två paketen ligger kvar i frysen. TRODDE ju att jag som flerårig köttätare tidigare skulle kunna återgå, men icke, motståndet byggs visst upp allt mer. Det gör inte något egentligen, men som du säger - vill man prova fakiren så har även jag uppfattat att den bygger på kött.

Eremitha
0

Tack Monsun, då kör jag med lax, ägg och smör Glad.

Birma, du kan tro att jag funderat mycket på detta. Jag tycker lchf funkar jättebra utan kött. Det borde inte vara någon skillnad alls mellan det fett och det protein man får i sig via fisk och ägg jämfört med kött från landlevande djur. Däremot kan man ju onekligen variera kosten mer om man äter "allt".

Jag tänker börja testa "fiskfakiren" på onsdag, har lite färskvaror jag ska äta upp innan dess bara.

Pasi
0

Eremitha - Du får rapportera fortlöpande!Glad

birma
0

Vad spännande Eremitha! Instämmer med Pasi, du får rapportera hur det går.

Tycker likadant. LCHF fungerar bra utan kött från landlevande djur.

Så sant det du säger om proteiner och fetter. Det finns i "vår" mat också. Fisk, skaldjur och ägg är proteinkällor som kan varieras ganska mycket. Animaliskt fett finns också i den gruppen, t.ex i lax och strömming, så det är bra. I annat fall är det ju bara att "smöra" på med smör. Lycka till!

Mvh birma  =^..^=

AnnaCathrina
0

Jag är nyfiken bara och menar inte att vara dum. Men jag undrar varför många har problem med att äta landlevande djur (däggdjur?)? Har det med sympati och omtanke om djuren att göra eller är det något rent fysiologiskt, att det inte smakar bra eller att man mår dåligt av det, att göra?

Jag tycker det är förskräckligt att djur behandlas illa, föds upp för att bli mat som sedan slängs osv. Jag kan låta bli kött i ren protest mot den behandlingen. Men jag har inga problem med att äta viltkött eller ekologiskt, närproducerat kött där jag vet hur djuren har det.  

Men hur tänker ni i så fall när det gäller t ex fisk, ägg och mjölkprodukter? Vildfångad fisk? Ekologiska ägg?

dufva
0

Spännande!

Jag tror det kommer att fungera bra Skrattande

Eremitha
0

Idag ska jag starta min "fiskfakir". Eller …

Sitter här med två stekta ägg och upptäcker vid närmare kontroll att ägg innehåller kolhydrater. Och jag vill vara strikt, när jag nu ändå ska vara fakir Oskyldig.

Alltså, start imorgon. Med noll kolhydrater.

Amiechan
0

Äsch, inte ska du skjuta upp det en dag till :D Bara kör fakir nu ändå!

Margareta
0

Ägg brukar vi tillåta i fakir - det är så lite kolhydrater.

Enligt den finska databasen fineli.fi är det bara 0,3g kolhydrater/100g ägg. Det blir ungefär 0,5g för 2 ägg.

I den svenska databasen innehåller äggen mer - men den finska brukar vara rätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

Ägg brukar vi tillåta i Fakir-kost, det är ingen fara.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Eremitha
0

Jaha, det ante mig att man kan lita mer på finnarna!Flört

Jag kör från nu då. Men man behöver ju inte överdriva äggen den här veckan. Lax och aromsmör blir stamfödan.

Tack för peppningen! 

Kollade utgångsläget på vågen. 70,3 kg (71,0 för fem veckor sedan när jag startade lchf) och fettprocent 42,3 (42,0). Detaljer och decimaler är inte viktiga egentligen, men nedåtgående kurvor är trevliga.

Mitt måttband består av körkjolen, som sitter (ositter) som förut eller möjligen lite sämre.

Go, girl!

papa-bear
0

#6 Ja, man kan ju fundera över vilka djur som plågas mest, nöt gris fågel eller fisk, innan de blir till födoämnen. Det finns ju de som inte kan äta vissa födoämnen för att de tycker de ser så söta ut levande, men dessa sötnosar kan vara riktiga bestar.

Wildrat
0

Det är lite mer kolisar i äggvitan än i gulan, 0,4g mot 0,2g, enligt Fineli och eftersom det är i äggulan allt nyttigt finns så ät gulan och släng vitan så blir det lite mindre kolisar…

honung
0

Eremitha, jag påbörjar ett försök till fakir IDAG jag också! Jag kommer mestadels basera min kost på smör och kokosfett, med fisk när jag känner för det och ev ett salladsblad ibland. Har precis som du inte så mycket att gå ner vilket gör att det tar tid att se resultat, men nu ska jag banne mig ta tag i det här och göra allt jag kan för att gå ner några kilo och bli "deffad"! Så, nu har jag skrivit det här, då kanske jag känner mig mer motiverad att hålla vad jag skrivit… ;)

birma
0

Orsaker till varför man har svårt för att äta det ena eller det andra - oavsett om det är kött, sallad, potatismos, eller en chokladbit kan vara olika från person till person. Själv funderar jag inte så mycket på det - bara konstaterar och respekterar.

Heja på Eremitha och honung!
Håller tummarna här för er fakir!

bernil55
0

#6 Angående kött: Jag tycker det är så äckligt att hålla på med rått kött. Fisk med för den delen, men det jag klarat på senare tid är att slänga in en bit lax i ugnen. Jag har varit olika typer av vegetarian, av bl a  lust och hälsokäl, under åren. Är helt virrig nu och äter det jag kan få tag på ungefär. Orkar pga sjukdom ej just laga mat.

Eremitha
0

Kul att du fakirar också, Honung!

Låter som en superhyperfakir, tycker jag, med mest smör och kokosfett. Lycka till!

Första dagen har gått jättebra för mig. Nu är det Godnatt!

honung
0

äh, det menade jag inte riktigt.. vet inte hur jag lyckades med att inte skriva ÄGG! Det är nämligen min stapelföda, student som jag är ;) godnatt!

Royalwithcheese
0

Ni som håller på med fakir, hur ser en dag ut? Jag har inte riktigt fått grepp på det dær (jaja jag ska køpa skaldemans bok så fort jag ær back in sweden ;)

Æter man køtt, køtt, køtt och smør typ? Bara? Ær det hælsosamt egentligen, jag tænker på att det kanske blir enfomigt och slutar i frosseri :S

Låter ju inte roligare æn t.e.x pulverdiet..

Amiechan
0

#20: Nåja, rätt mycket roligare är det allt ;)

Kött, ja. Men det finns många sorters kött som kan tillagas på många sätt.

Fisk. Men det finns många sorters kött som kan tillagas på många sätt.

Ägg. Som kan tillagas på många sätt.

Inga mejerier (utom smör).

Jennix
0

#20  Gillar man inte kött, fisk och ägg så blir det svårt med det JA. ;)

Själv har jag inga problem med det, jag älskar kött! Men jag håller inte stenhårt på fakir, har egentligen aldrig gått in för att äta fakir utan det har blivit så av sig självt.

Jag älskar grönsaker också men blir lite gasig av dom, och sen glömmer jag faktiskt att jag ska ha sånt… ;) Så för mig är kött det optimala, det har jag alltid känt att min kropp behöver och vill ha.

Men frosseri blir det aldrig, jag äter tills jag är nöjd.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

birma
0

Följer tråden! Nästan så man blir lite Hemlis inspirerad, men bara lite… följer tråden i alla fall.
Trodde ju i min enfald att om man bara drar igång med en hyfsat renlärig lchf-kost och överger den klassiskt kolhydratrika, då raaasar kilona! Jo, tack så mycket.

Det har de ju inte gjort! Inte ett enda litet kilo.
Så vem vet - fakirmodell a la fisk, ägg och smör kanske är vad som krävs för att något ska hända. Följer tråden…

honung
0

Idag har jag bara ätit smör, ägg, någon tsk hela linfrön och fem macadamianötter. Druckigt vatten, yerba mate och svart kaffe. Känns bra! Det är inte renlärig fakir med macadamia, men läste på "fettfasta-tråden" att macadamianötter funkar när man gör det. Jag försöker mig på något sådant - fast med fakir-mat. Fick precis slingra mig ur när en vän ville bjuda mig på middag ikväll - svamprisotto! Suck, eftersom jag varit vegetarian tidigare envisas folk med att äta vegetariskt när jag ska vara med! Han verkade bli lite besviken. Jag skyllde på att jag måste tvätta och sa att jag gärna kommer över lite senare.

Kommer dricka några glas vin ikväll, men ska hålla mig till torrt.

Hur går det för dig Eremitha?

elize-l
0

OJ vilken inspererande tråd =) Jag undrar om kaffe med äggmjölken är ok vid fakir ? Är det det så kanske jag hänger på =)

grona-marie
0

Äggmjölk måste vara ok vid fakir, det är ju bara ägg och fett. Kaffe är säkert ok om det inte går till överdrift. Jag vill nog gärna ha mina grönsaker, men inte 5-600 g /dag som SLV rekommenderar utan kanske 200g av de minst kolhydratrika sorterna och så nån enstaka körsbärstomat.

Följer tråden med spänning, ska bli kul att se hur det går för er.

Royalwithcheese
0

#21 Ingen ost alltså :O Det ær brieost som hållt mig på mattan nær alla kollegor snaskar konstant runt mig..

#22 Med frosseriet menade jag ju absolut inte att man skulle frossa i KØTT ;)

Tænkte mer att det kunde bli så enformigt så man trøttnade totalt och sedan kanske frossade i dåligheter..

Ungefær som nær man levt på naturdiet caffe latte och choklad (de enda smakerna som ær någorlunda ok haha!) under tre veckor då blir man lætt lite less liksom

Denna kommentar har tagits bort.
Skaldeman
0

Man kan självklart äta Fakiren med vilka feta animaliska råvaror som helst. Så länge som man håller sig till feta animaliska råvaror!/SSS

hockeytroll
0

Så fakir för en lakto-ovo vegetarian som jag torde bli: tofu med smör hela dagen lång? funderar på att fakira mig en vecka eller två….. Glad

Skaldeman
0

Äggulor är bra…

/SSS

Eremitha
0

Hej igen! Har varit utan internet några dagar. Min "halvtidsrapport" från fakirveckan (femte dagen idag) följer här:

Funkar bra, inga avvikelser, fisk, fisk, fisk, räkor, ägg, ägg och smör efter behag (försöker hålla relationen 25/75 procent). Samt förstås mycket vatten, blir ofta törstig.

Inte en kolhydrat förutom det pyttelilla i äggen.

Ingen viktförändring. Större tröghet och mindre ork muskulärt. Mår för övrigt jättebra. Eller, nåja, kanske ett toalettbesök hade varit bra, men på den fronten står det totalstilla.

Idag tycker jag faktiskt att det känns lite tråkigt, längtar efter att variera kosten lite mer. Får se när jag bryter, ska hålla på till och med onsdag i alla fall, sen får vi se.

Kul att många blev intresserade av detta experiment. Honung och jag kör ju lite olika varianter.

blodtopp
0

Att du inte behöver gå på toaletten beror på att kroppen tar upp näringen bättre ur protein och fett så det inte blir nåt avfall att prata om. När du äter kolhydrater blir det mycket mer som kroppen inte kan göra nåt av. Så det är naturligt att inte behöva gå på toaletten lika ofta som när man åt kolisar.
  Fast visst är det skönt att få göra sig av med sånt ändå. Det känns ju som att man går ner i vikt av det i alla fall ;o)

Eremitha
0

Nu har ett ljus av försiktig optimism tänts!

Jämfört med fakirstarten för sex dagar sedan: 69 kg (-1,3) kroppsfett 40,1% (-2,2).

Kanske min kropp äntligen börjat svara på lchf Glad. Jag tror att en vecka till med fakiren kan ge tydligare fingervisning, och sen får vi se om jag börjar med att lägga till ost eller grädde … Fundersam.

Och #33: den lilla detaljen är nu avklarad Skrattande

MaMaMade
0

Älskar ost så jag hade också svårt m "De Små Detaljerna" i början men sista v har det flutit på bra…det är så trevligt att ha fått återuppta de lugna stunderna för sig själv m en tidning i badrummet igen… Skrattande

Ser fram emot din rapport från v nr 2. Tror inte jag skulle klara fakir…har funderat på det men det är svårt när fam snaskar på m en massa annat.

kaisakavat
0

Här är en till som kör hårt - en sorts nästan-fakir under 10 g kolisar per dag. Det känns hårt just nu - hjärtklappning och illamående i omgångar. Kroppen är som av bly… huvvet i dimma.

Jag vet att det går över så småningom, men igår kväll hade jag KRIS. Var tvungen att ta ett snack med mig själv. Som tur var vann jag. Jag är bra på att argumentera men det som fällde avgörandet var när jag strängt röt till: "Hörrö - Vill du det här eller inte???"

Och det vill jag ju, alltså fortsätter jag lite till.

Får se hur det går ikväll….

Eremitha
0

Haha, kaisakavat, liknande diskussioner för jag också med den "lägre" delenn av mig själv. Och jag brukar också vinna Glad. Det gäller att ha övertygande argument, och det har vi ju!!!

Din beskrivning av kroppens reaktioner känner jag också väl igen, det är jobbigt att inte orka det man är van vid, varken med muskelceller eller hjärnceller.

Men jag tycker att det har börjat bli bättre och bättre, med undantag för ett bakslag nu när jag kör fakir.

"35, förstår situationen! Jag har privilegiet (åtminstone i samband med detta) att leva ensam så jag blir inte frestad av att det smaskas godsaker intill mig. Och att min särbo klämmer en semla då och då lockar mig inte alls. Men när han sög i sig ett saftigt plommon precis i närheten av min näsa var jag tvungen att avlägsna mig. Och ta en akut klunk SpriteSero. För frukt saknar jag!

Eremitha
0

Rapport till dem som är intresserade: Åttonde dagen fiskfakir, vågen visar minus 1,8 kg. Vid övergång från tidigare s k normalkost till lchf skulle jag utan tvekan tolkat detta som vattensläpp, nu när det handlar om övergång från lchf med 20-30g kolisar till fakir med noll dito, vet jag inte om det är vatten eller fett eller båda som ryker.

Inga avsteg tills igår kväll. Jag var j-igt less på att allt smakar fisk och ägg, smaklökarna skrek efter något syrligt (inte sött).

Surt (Flört)inventerade jag förråden och bestämde mig för vin. En vinbox sedan januari med med nästan allt kvar i fanns i skåpet. Kollade med CalCounter, en, EN kolis i ett litet glas, japp, det tänkte jag faktiskt med berått mod tillföra min fakirande kropp.

Och himmel vad gott det var! Jag har aldrig druckit vin på det sättet förut. Små klunkar. Varje klunk vilande i munnen läääänge, så jag kunde njuta av syrligheten som liksom smekte tunga och gom.

Sov väldigt gott. Förutom turen till toa mitt i natten. Vin utan alkohol vore något, så man kunde få sova ostört Cool

Eremitha
0

Nu är det visst bara jag som skriver i min egen tråd. Dagens rapport finns i min dagbok, varsågod och läs om någon är intresserad Kyss

magma
0

"Fiskfakir", det lät kul:) Grattis till ditt minus, det är säkerligen inte enbart vätska!

birma
0

Tittut! Här är en som följer tråden hela tiden :o) men inte skrivit på ett tag. Men läser det gör jag och tråden är bokmärkt sedan tidigare såklaaart ju. Sitter själv här med lite spenatsoppa o försöker peta i mig. Inte helt lchf kanske. Inget ägg till eller så. Oljan som löken o spenaten skulle fräsa i växer i munnen. Borde tagit minimalt av oljan ju, tänkte mig inte för. Frukt går bäst att få ner och kolsyrat vatten. Annars är det stopp med det mesta. Fortsatt illamående efter vinterkräksjukans tillslag för några dagar sedan, så inget lchf-ätande här inte för tillfället. Fast sett från den glada sidan - det finns något som heter fruktvecka har jag sett, så man skulle kunna säga att jag tar mig en sådan nu. Ska visst kunna dra igång viktnedgångar (platåer) - finns skrivet om det i forumet (under Artiklar tror jag). Fakirer o fruktveckor… ja mycket knep finns det.

Nu Eremitha, sticker jag iväg till din dagbok!

birma
0

Tillbaka. Ajsan, det låter tufft. Ledsen
Hoppas det är det där med depåfettet som bränns iaf

Eremitha
0

Tack för det, birma!!! SkrattandeSkrattandeSkrattande

Håller mig till den förklaringen tills vidare.

Trist med kräksjuka, fy bubblan, jag har klarat mig hittills. Men det där om fruktvecka lät väldigt intressant en sådan kan jag helt klart tänka mig så småningom. Antar att det handlar om att fejka sommar/vinter för kroppen.

Och #40, tack! Jag ser med spänning fram emot fortsatt minus.

Eremitha
0

Något är fel.

Gårdagens aptitlöshet håller i sig. Mår illa vid blotta tanken på mat, oavsett vad. Det enda jag kan tänka på utan att det skjuter i mig är banan, och det har jag ju inte hemma. Rapar hela tiden.

Har ont också, under vänster revbensbåge. Kan vara magsäcken, kan vara tjocktarmen. Det huggvärker, dovt och oregelbundet.

Allmänt är jag kraftlös. Armarna blir som bly när jag lyfter dem över brösthöjd (t ex tar på en tröja).  

Jag tror inte att detta är en "naturlig" reaktion. Vill därför sluta med "fakiren", trots att vikten börjat krypa nedåt. Ett halvkilo bara sen igår, men det beror väl snarast på att jag var oförmögen att få i mig någon mat då.

Vet inte hur jag ska göra eftesom allt gör mig illamående. Har nu svalt en tablett Nexium med lite avsvalnat grönt te och avvaktar en stund.

Amiechan
0

#44: Det låter ju som att du är sjuk eller nånting. Stackare!

Eremitha
0

Tack för omtanken, Amiechan!

Har lyckats få i mig "frukost". Tre kokta broccollibuketter med smör och några droppar citronkoncentrat. Det tog en timme, men det gick. Måste vara något inflammatoriskt i mage/tarm. Ingen magsjuka i alla fall (tack och lov!)

birma
0

Men vad tråkigt att höra. Hoppas det är något tillfälligt och övergående. Funderade redan igår på om det var något som inte stämde när du beskrev din situation och ditt mående, något som inte har med fakiren/maten att göra. Var på väg att skriva några rader om det, men så tänkte jag det var dumt. Kan iaf snabbt delge hur det blev för mig:

Söndags kväll (2/3) åt jag en jätteportion med fisk och fett därtill. Måndag fm proppmätt och kunde med svårighet få i mig något att äta. Mätt, mätt, mätt som en sten. Kunde inte äta - illamående vid tanken. Fortsatt övertygad om att det var jätteportionen som var orsaken. Men måndag em drabbades jag av plötsliga kaskadliknande kräkningar och diarréer. Skakig och utmattad. Bodde på toan. Hade varit ute på storvaruhus lö och sö bland en massa folk (trångt), så måste blivit smittad där. Det akuta över nu men mår SÅ illa fortfarande och blotta tanken på mat, särkilt fett, ägg och sånt - så äckligt, så äckligt (är inte motbjudande i vanliga fall).

Så jag tänkte att du kan ha rätt i att det är något med din mage eller annat som är i olag. Måste ju inte vara kräksjukan, men något annat kanske och som du själv också är inne på. Sitter här och håller tummarna för att allt ska rätta till sig för dig igen. Men ville bara säga att det är bra om du fullföljer tanken på att det kanske inte har med kosten att göra, kan vara något annat.

Eremitha
0

Vad konstigt, jag skrev svar på #47 för flera timmar sedan. Undrar vart det försvann? Nytt försök:

Urk och fy, birma, hoppas att du långsamt piggar på dig och kan glida tillbaka in i lchf.

Jag har lyckats äta en tonfiskfilé med ett kokt ägg och smör för en stund sedan, det gick trögt men ok. Är extremtrött i kroppen och har ett illamående som ligger under ytan hela tiden, men det är inte lika illa som förut. Magsmärtorna är också bättre, känns bara ibland.

Nu ska jag gå och köpa grädde och lite annat. Även om inte Fakirdieten har orsakat mina akuta besvär, vilket jag inte alls tror, så tycker jag att åtta dagar får räcka för den här gången. Förhoppningsvis har jag tänt under brasan iom detta.

Lutar åt att de här typ magkatarrtecknen trots allt har att göra med mitt lilla glas vin i förrgår kväll. Det måste ha varit en chock för slemhinnorna. Men det var gott!

birma
0

Tack Eremitha!
:o) Jo, det börjar visst likna nåt som heter frisk. Minsann haft tankar på både kaffe idag och ägg med smör. Men nej, det tar fortfarande emot att "verkställa". Kör fortsatt mest anti-lchf. Te och rostat vitt bröd idag. En halv banan. Imorgon kanske…

Hur mår du? Hur har det gått? Tror du fortfarande det var vinet?