Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2236 ggr
kaay
0

Kraftig Övervikt å nedgång med LCHF?

Newbie här, började äta efter LCHF igår. Mår prima! Superpigg redan idag =) Mätt å nöjd å inspirerad!

Har en liten fundering dock om de finns några på forumet som har eller har vareit kraftigt överviktig å lyckats tappa en hel del i vikt med denna kost?

Aniara4
0

Många! Det är bara att söka så hittar du nog en hel massa trådar om detta.

andreas0
0

Välkommen hit! 

Det finns många exempel på personer som gått ner kraftigt på LCHF. Det mest kända exemplet är väl skaldeman, han har gått ner 65 kilo, och han tittar in här ibland.

Här är en tråd har sådana som ätit LCHF i över ett år skrivit, och det är flera som har gått ner kraftigt bland dom: Damum -30kg, tizia -25kg, NancyAlke -19kg, Pyttan -16kg, LeifT -18kg, Lillianna -25kg, Kitabu -32kg, Babz -20kg, vikingmormor -25kg, nomorecarb -20kg, tombola -25kg och greensis -24.5kg. Sedan finns det massa personer som inte har skrivit i just den tråden.

kaay
0

Skaldeman hade jag faktiskt redan kunskap om =)

Skulle behöva tappa mer än 30 kilo …. är det nån mer än han som gjort det via kosten?

Kanske iofs tar mer än ett år. Tänkte oxå om rejält överviktiga tappar mer i början?

Margareta
0

I kommentar nr #2 har Du två kvinnor stycken som tappat mer än 30kg det senaste året.

Numer pensionär i Nynäshamn

kaay
0

Mmm jag såg det …. det är alltid en start om jag skulle nå så långt. Jag hoppas verkligen!! Jag tror jag skulle varar rätt nöjd med 40 kilo ner …. men ska jag titta efter bmi å andra "mått" så ska jag ner … harkel. Hmm… ja 65kilo. Men det känns inte riktigt realistiskt i dagsläget … men varje kilo mindre är ju en vinst.

I kväll blir det rostbiff, köpte en stooooor bit i dag på affären.

Smörstekta champinjoner, lite grönt å bea-sås! *mmmmm*

andreas0
0

#5, Dom som är mest överviktiga är oftast dom som har lättast att gå ner på LCHF. Om du har stor övervikt så kan jag rekommendera skaldemans första bok "Ät dig ner i vikt", där beskriver han sina erfarenheter om hur han gick ner sina 65 kilo. Den är läsvärd.

SillyZones
0

Här har du en till som har över 50 kilo att gå ner. Ja, vi får se hur detta går! Hittills har jag gått ner ca 6 kilo, men stått stilla i flera veckor. Kör nu mycket strikt "fakiren" så får vi se vad som händer. Andra hälsovinster gör att jag ändå känner mig sporrad!

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

kaay
0

andreas:

Tack för tipset, problemet är att böcker har en tendens att köpas men inte läsas här =( Har en whiplashskada vilket gör att jag tappar koncentrationen  å får börja om å om igen.

Plus en liten bebis på 6 månader som kräver mesta delen av min tid .. (förutom nu då han sover på min ena arm) ….

Brukar ju vara så att man rasar mer om man har extrem övervikt, men det har då aldrig gjort det på mig. Men jag hoppas =)

SillyZones:

Va "roligt" att nån mer har så "höga mål". Eller vad man ska säga. Hur länge har du ätit efter detta? Är det från starten av detta du gått ner 6 kilo?

Jag vill gärna bli av med det höga trycket jag har "kvar" sen havandeskapsförgiftningen utöver alla dessa extra kilon. Skulle jättegärna hinna tappa ett antal kilon innan den riktiga heta värmen kommer …. somrarna är fördjävliga.

andreas0
0

#8, du kan alltid låna den på biblioteket. Då får man lite extra motivation att läsa den, eftersom man vet att den måste vara utläst innan det är dags att lämna tillbaka den.

SillyZones
0

Jag började den 25 januari och första tre veckorna så tappade jag 6 kilo allt som allt. Sen har det envist stått stilla. Jag har lätt diabetes typ 2, astma, och har haft en krånglig mage, men detta har blvit mycket bättre! Jag mår superbra därtill och har mer energi och känner mig gladare. Nu vill jag bara att kilona ska fortsätta "rinna av" också!

Lycka till med din start!

/Jessica

Fnyfniken
0

Jag tror inte att det är realistiskt att gå ner all sin övervikt i ett svep, tan man tar det i etapper och känner hur man mår på vägen.

Själv har jag inte så stor övervikt nu, jag har 11 kg kvar till övre gränsen för normalvikt, men jag är redan rätt nöjd eftersom jag är smalare och inte trött/hungrig. Om jag så aldrig går ner till imon normalvikt, så är jag glad bara att det är lättare att röra sig, lättare att hitta kläder, etc.

kaay
0

#9 (>verkar vara så man ska svara)

Får kika om den finns här, så långt hade jag inte tänkt. Kan ju bläddra i den om inte annat. GI-noll är de nått å ha oxå?

Har inga direkta krämpor av min övervikt ….. än. Känns som det är dax å göra något åt den nu dock, så jag orkar med min son, och en graviditet igen. Spännande med snabb viktminskning i början, hoppas på samma fina resultat ;)

Ne precis, men varje 10:e kilo är ju kanon. Tar ett kilo i taget, en vacker dag kanske man först å främst är nere på tvåsiffrigt.

DrAnna
0

Alla får platåer i sin viktnedgång, så bli inte oroad om det händer. Kroppen måste få vänja sig. Den största vinsten tror jag du kommer att se när blodtrycket blir normalt igen, det har ju koppling till övervikten. Lycka till! Alla hjälps åt på den här sidan så det ska nog gå bra!

Medlem
0

Jag har inga problem med att ha 30kg övervikt så länge jag fått hälsovinster med LCHF. De extra kilon får rinna av när min kropp är redo och känner för det och jag klagar inte. Det får bli när det blir.

SillyZones
0

Jag är nog litet otålig, eftersom jag har så massivt med övervikt så vill jag gärna ha bort i allafall hälften ganska snabbt. Men det kan ju inte jag bestämma :-) Hur som, helst skulle min livskvalitet därigenom drastiskt förbättras. Här handlar det inte om någon skönhetsbantning precis, utan om att överleva och se mina barn växa upp.

/Jessica

kaay
0

Ja visst är blodtycket det jag "längtar" efter mest just nu. Har varit överviktig hela mitt liv, å inte haft några hälsoproblem. Perfekt Blodtryck. Men under graviditeten så råkade jag ut för havandeskapsförgiftning … iomed att blodtrycket höjdes. Å ja sen stannade de så. Gått 6 månader sen lillen kom till världen nu (8veckor för tidigt) … äter medicin. Skulle gärna bli av med den å ett antal kilon så vi kan skaffa syskon.

Precis så känner jag med, vill gärna få en rush .. så jag e "nöjd". Å sen kan jag beta av resten. Vill orka busa med min lille kille. Vill orka med en sommar utan å hålla mig mest inne …  Vill uppleva mina barnbarn … om jag får några =)

MÅSTE ske något. Å jag hoppas detta funkar!

DrAnna
0

bara du inte ser det som en "snabbvariant" som alla tips som kommer snart inför sommaren. Att gå över till ny kosthållning gör att kroppen måste få anpassa sig litet .

kaay
0

#17.

Nejnej. Snabbvarianter kan jag hitta på själv, inga problem att "tappa 3 kilo på 4 veckor". Min kropp varierar 3 kilo vecka till vecka ibland =P

Nej jag vill ner permanent, helst alla 65 kilo … eller i alla fall 50kilo.

Vill få tillbaka lite ork. Å kunna köpa lite snygga kläder. Må bra. Å leva längre =)

Vore dock glad om kroppen kunde komma igång å tappa ett par kilon innan sommaren så kanske den blir mer överlevnadsbar denna gång. I somras var jag ju rätt så mycket gravid oxå. HUA va varmt!

ullebull
0

Kaay, det tar tid att bli av med kilona, men misströsta inte, jag hoppade på i mja/juni förra året och har lyckats bli av med 20,5 kilo. Det hade jag aldrig trott, jag äter gott, mår hyfsat och har haft en "djäkla" höst med enbart bekymmer men har inte givit upp. Andra har gått ner mer, men… jag tittar inte på dem, det är vad jag har klarat av, vi är alla olika.

Kanske har jag gått ner mindre än andra men med en stressad kropp så går det tyvärr inte fortare. Jag äter gott varje dag och jag njuter av min goda mat och tänker definitivt inte gå tillbaka till "vv, Modifast, kålsoppa" o  dyl. Detta är den ultimata kosten för oss tjokisar att klara av livet. Man blir lugnare, botar en massa krämpor och man lär sig se solen igen. haha. Jag gör inge speciella maträtter, fixar och donar, men lever utan bröd, pasta, ris, potatis osv. Det tycker jag inte är en uppoffring, bara glädje att slippa. Jaja, maken vill ha sina potatis och det får han.

Du kan fixa detta för en sak är klar, kan jag så kan du.

kör på bara.

zittzatt
0

Hejsan kaay,

Jag hade lika mycket som du att gå ner från början, och nu har jag gått ner 13 kilo, sedan mitten av september. För min del har det lilla gjort att jag fått enormt mycket större lust att umgås med min treåring, lekar, pyssel, studier, mm. Jag märker att min gubbe, som inte är renlärig LCHFare, inte har på långa vägar samma energi med vårt barn som jag känner att jag har.

Du ska se att du också får en jätteboost av energi efter någon vecka!

Lycka till!

kaay
0

tack för peppningen, jag hoppas det ska ske lite nedgång i alla fall. Även om det inte går så snabbt så hoppas jag det minskar sakta men säkert då. Även mätt mig nu så jag har något att gå efter.

Åh det är ju underbart det! tappade 21 kilo efter lillen kom. Hade så jäkla mycket vätska i kroppen. Å vilken skillnad. Vill gärna tappa ännu mer, kommer säkert kännas underbart!!!  Vill orka stoja runt med den lille då han snart kommer börja gå å så =)

Just nu e jag jättepigg! Superpigg! Kanske kommer trötthet senare … men det får man väl ta! =)