Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 722 ggr
elind
0

Elinds tråd

Jag är så hungrig! Min misstanke är att barnet i min mage har börjat samla på sig fett nu för det känns som att jag inte gör annat än äter och äter och äter men ändå blir jag hungrig igen efter bara en liten stund. Idag har jag ätit följande på 3 timmar:

2 skivor kasslergratäng (cf, vispgrädde, ost,) 1 kokt ägg med majonnäs, lite sallad på avocado, oliver, isbergssallad, paprika och vinägrette.

1 mugg kaffe med vispgrädde samt 4 ostrullar med smör

1 stor tallrik turkisk yoghurt blandat med vispgrädde.

Helst av allt skulle jag vilja frossa i Brieost men det rekommenderas ju inte för gravida pga risken för Listeria.

Att försöka reparera en uppf**kad ämnesomsättning är nog svårt utan att vara gravid, just nu är det jättesvårt!

Jag behövde bara skriva av mig lite. Tack för ordet! Glad 

(Jag hoppas att jag gjorde rätt nu som startade en egen tråd under medlemmar, jag ämnar hålla mig i denna ganska mycket)

molana
0

Välkommen hit!  Det är ju flera st som väntar smått här på kolhydrater och jag hoppas det går bra för dig med.

Det kommer säkert fler som skriver här och ger tips till Dig.Skrattande

Margareta
0

Välkommen hit Elind!

Du gjorde jätterätt Elind - i din speciella situation hade tråden även kunnat få vara i gruppen för bäbisverkstad….Flört

Lycka till och vi följer dig med spänning!

Numer pensionär i Nynäshamn

Lynxx
0

Eru säker på att det bara e ett barn i maggen, Elind? Du kanske försörjer ett halvt fotbollslag me näring? Flört

Lycka till - hur som helst!

elind
0

Åh, vad bra Margareta, jag var lite orolig för att jag skulle åka på bannor från dig Flört

Och tack för era välkomnanden, det känns verkligen som att jag hör hemma här! Glad

Nu har jag ätit Brieost, det var gudomligt gott även om den micrade varianten jag bestämde mig för inte var riktigt lika god som kall. Efter gräddyoghurten jag åt tidigare idag så höll jag mig belåten i några timmar, sen var det suget som gjorde att jag smaskade i mig Brien.
Jag är väldigt tillåtande mot mig själv vad gäller att ge efter för sug, jag är ju mest sugen på fett så det kvittar väl egentligen men jag vill inte vara för hård även om det gäller kolhydratsug, jag har nämligen märkt att det ofta är lättare för mig att ge efter för några chips och konstatera att det smakar rumpa, ger halsbränna, gaser i magen och rus med efterföljande avtändning, än vad det är att gå olycklig och sukta efter något som jag inte "får" äta, det ÄR inte så gott och tillfredställande som i mitt minne och nästa gång "vet" jag att det inte kommer att ge mig något bra. I en perfekt värld… Men det blir iallafall så allt oftare. Jag kan bara konstatera att jag håller på att bli avgiftad och det känns så befriande så jag nästan brister ut i sång!Skrattande

Nu till middag blir det en variant av Airams surkålsgulasch med älgkött, mumma!

Mervi
0

Välkommen hit Elind. Det är bra med egen tråd där du kan skriva om dig själv och ställa frågor. Lycka till!

Margareta
0

Jag bannar ingen - jag bara försöker överleva…Skrattande

Jag är verkligen glad för din skull att Du hittat den här kosten i tid - önskar det för min egen del - men min yngsta är 14 redan.

När jag väntade henne åt jag inte en enda sockergnutta - det var så långt jag kommit i kunskap 1993. Det beskriver jag lite kort i förordet till Annikas nya bok. Sen åt jag magnesium och slapp foglossningar.

Babz
0

Välkommen Elind och lycka till med barnet (eller om det nu var ett fotbollslag…)!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

elind
0

Idag höll jag på att trilla dit ordentligt. Dålig planering gjorde att jag hamnade på ett köpcentrum med noll energi, ett barn med noll energi och ett uppdrag som måste slutföras. Vi råkade börja på ett fik och där åt jag en chokladboll med kokos, fy så sötsliskig den var men den triggade igång mig trots att den inte var god. I väntan på att dottern skulle äta färdigt sin kanelbulle läste jag en pärm med innehållsförteckningar i fikets samtliga bakverk. Det fick mig att bli lätt illamående och mitt intellekt övervann för ett tag mitt kolissug. Det var veg. margarin i allt. Får det heta smördeg om det inte innehåller smör? Margarindeg låter inte riktigt lika lockande…

Efter att ha traskat omkring i en timme (bärandes på 3½-åringen utan varken sjal eller sele med förvärkar lite nu och då) och letat efter den speciella leksaken som jag skulle köpa och äntligen hittat den låg det lite för lägligt placerat en rulle wienergummin bredvid kassan så den råkade jag också betala för.

Hela bussresan (ca 15 min) tillbaka till stan lyckades jag behålla rullen oöppnad men i samma sekund som jag överlämnat dottern till sin far åkte handen ner i fickan och jag började vräka i mig de små gummibitarna, en efter en. Jag kollade busstidtabellen och såg att nästa buss hem gick om 2 minuter, därefter om 32 minuter. Jag räknade snabbt ut att jag då skulle hinna förbi konsum och köpa liiiite mera godis och kanske lite glass också men av någon anledning gick jag ut och hoppade på första bussen hem. Det kändes mycket bra men tankarna på hämtpizza hade redan börjat rota sig och jag funderade på att ta en familjepizza så det var gratis utkörning. Hoppade av bussen, gick mot kvarterspizzerian… och förbi.

Väl hemma började jag rota efter gamla pizzamenyer men hamnade framför datorn istället. Såg inslaget om MatTina och hennes äggkräm. Gick ut i köket och slängde ihop en omelett på 3 ägg, lite grädde, lite castello och västerbottensost, stekt i mycket smör. Nu sitter jag här och är mätt, belåten, nöjd och ofantligt stolt över mig själv. Jag brukar inte klara sånt här. Jag brukar, brukade, missbrukade. Skrattande

Frualbertsson
0

#8 Applåd till dig! Mycket strongt gjort! =)

elind
0

Tackar tackar!!!

MaMaMade
0

*Duuuuktig* flicka! Skrattande

…o välkommen om jag inte redan sagt det!

Margareta
0

Bra gjort! Det är så man kommer vidare - man lär sig att man faktiskt kan avstå.

elind
0

#11 Tack, om jag inte redan sagt det Flört Gravidhjärna…

MaMaMade
0

Ha, 3-barnsmammahjärna här o det slår gravidhjärna, så det så! Räcka ut tungan

DrAnna
0

Jösses så duktigt gjort! Du är värd allt beröm!

elind
0

När jag var liten hade jag ett fruktansvärt osmickrande smeknamn, eller snarare jag hade två. Det ena var glufs-glufs och det andra var multiprutten (eftersom min mor försåg mig med multiprettentabletter mot gasig mage).

Jag har alltid haft en väldigt aktiv gasproduktion men för några år sedan började jag äta laktosfritt och märkte skillnad, det tog inte bort allt men vilken förändring!

Det som fascinerar mig är att jag nu med Lchf äter mycket mer laktos än för ett år sedan och ändå är mina pruttar som bortblåsta Flört. Så fort jag äter något dåligt så bli det däremot ett större ramaskri än vad det blev när jag alltid åt dåligt men det ser jag bara som ett utomordentligt säkert tecken på att jag inte tål kolhydrater.

Jag mår så bra av att äta så här!

ullebull
0

Hej elind, jag vill bara säga välkommen och tala om att jag tycker du är jätteduktig som klarade alla frestelserna jaja, nästan i alla fallFlört

Mervi
0

Jag håller med alla som skrivit inna, jätte duktigt!

anki1
0

Hej och välkommen. Det finns en  blivande mormor oxå nämligen jag själv. Det börjar dra ihop sig nu, 7 veckor kvar. Jag har funderat på det där med bärschal eftersom jag vill kunna ha det lilla livet i famnen, men jag har fibro och värk i armarna. Så jag tänkte att det kan vara till hjälp för mig. det blir första barnbarnet för mig.

Jag var ner i Nyköping förresten i lördags, till min mamma som fyllde år. Och hon bjöd på lunchmiddag. Hon har börjat dra in på grönsaker. Säger att hon och hennes man inte riktigt tål det. De blir lite dåliga i magen. Ja vad ska man säga? jag tyckte att det var bra.jag sa att verkade bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

andreas0
0

Välkommen hit elind. Om du är hungrig så ska du äta, lyssna på din kropps signaler. En ide kan ju vara att alltid ha något som är enkelt att fixa , t.ex. kokta ägg, med dig när du går någonstans om du skulle bli hungrig, för att slippa falla dit på annat.

Eftersom du är gravid så vill jag tipsa om artiklarna som det länkas till på den här sidan. Lycka till med kosten och graviditeten!