mitt första inlägg
hej! jag är helt ny här på sajten. kom i kontakt med stenålderskost för några månader sedan då min mamma kom med i ett projekt. de blev lottade till att antingen äta stenålderskost eller kost enligt tallriksmodellen. Hon kom med i gruppen som äter stenålderskost och hon har redan gått ner 10 kg. med hennes erfarenheter började jag efter nyår att äta som hon. har redan gått ner ca 6 kg. första veckan försvanndet minst 4 kg i vätska. Det har fungerat mycket bra och när jag nu hittat den här sidan lär jag mig mer och mer.
Idag med posten kom det ett reklamblad för ABF´s kurser i Umeå.Blir något förvånad när jag läser att de ska ha kurs i lågkolhydratkost.
kursen heter: Ät dig frisk och med med naturlig föda. " en studiecirkel om lågkolhydratkost och dess fördelar. De senaste årtiondenernas råd om en fettsnål och kolhydratrik kost hotar folkhälsan. Denna kost kan medföra bl a övervikt, högt Blodtryck, diabetes och hjärtkärlsjukdomar"
Måste absolut ringa och kolla upp mer om den kursen och vilka som är kursledare.
Wow, låter spännande! Både med kurs och med det där projektet.
Välkommen hit!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Vad roligt!
Välkommen hit! Jag blir väldigt nyfiken på det där projektet som din mamma är med i - är det vårdcentralen som ordnar det?
Hej o välkommen!
Började själv förra måndagen o det går riktigt bra m tanke på att jag inte tänker efter särskilt mkt! 
Blir själv 44 i vår, har 3 barn o bor i Vindelns kommun. Nu är vi 3 här från Umeå-regionen, vad jag vet. *Kul*! Vi får fixa en picknick till sommaren!
Vilken tur din mamma hade, en ren vinst och som fick dig med sig också. grattis.

MaMaMade - Picknick!?
Jag kommer åka upp till Lycksele/Vindeln/Vännäs hela sommaren tillsammans med en gammal man (som äter LCHF) för att vaska guld…..kommer gärna med ut på en Picknick!!!

Tack för alla kommentarer. En picnik till sommaren låter som en bra idé. då kanske jag kommit ytteligare en bit på vägen. Just nu så är det en stor omställning att inte äta ris, pasta och bröd. är inte redo att dra ner ytterligare på grönsaker än. men det kanske kommer
det projekt/studein min mamma är med i anordnas av umeå universitet, instutionen för kostvetenskap. det ska pågå i två år. under tiden blir de noggrant undersökta med blodprover och andra tester.
Välkommen! Vad kul att din mamma kom med och fick även dig intresserad. Grattis till minuset.
Kurs i lågkolhydrat skulle säkert behövas på många orten.
Roligt att det sprider sig.
Välkommen!
Vilken kul anledning att du har börjat!
Hoppas det går lika bra för dig som för din mamma :)
kickelina; Vi får göra ett upprop när värmen börjat sätta sig! Alltid kul att träffa nya människor! 

Jag blir bara mer och mer intresserad av det här. Men ju mer jag läser desto mer frågor dyker upp. Men jag försöker att låta det ta den tid det tar. Kroppen börja så sakta vänja sig vid den nya kosten och jag lär mig vad som triggar igång matsuget/sockersuget. För det har inte försvunnit än. Värst är det på kvällarna. Om jag äter hasselnötter och tar en litet äpple går det bra men i kväll åt jag upp vitkålsalladen som blev över från middagen. Det resulterade i att jag höll på falla igenom. men jag lyckades stoppad det men en näve hasselnötter som jag tuggade långsamt.
Vi har en medlem här som skall starta en kurs i Umeå - det är nog den Du skall gå.
Vad kul!
Numer pensionär i Nynäshamn

jag har inte hunnit kolla upp kursen än. sjuka barn och tandläkarbesök. ska försöka ringa på måndag och kolla om det stämmer med mitt övriga schema.

Go kväll. Fortsätter på den här tråden med min resa till ett hälsosammare liv. Det är nu 21 dagar sedan jag började med min variant av lågkolhydratkost. Jag kan fortfarande inte sätte komma fram till vad jag egentligen äter men det spelar ingen roll. Jag läser nästan allt här på forumet och har lärt mig jättemycket av alla duktiga och trevlia människor här.
Och jag är för första gången på väldigt många år helt sockeravgiftad. Det är en stor lycka att känna alla smaker i maten. Numera tycker jag det mesta är för sött eller för salt. Dit trodde jag inte att jag skulle komma så snabbt.
Det går otroligt bra att vara utan pasta, ris och potatis. Jag saknar det inte alls. Det jag däermot saknar är bröd. Det riktigt vattnas i munnen när jag ser ett gott bröd. Men jag står emot. vågar inte annat.
Godis och kakor saknar jag ibland, men det är nog mest vanan tror jag för egentligen är jag inte sugen. Med den här kosten är jag inte lika hungrig och sugen som tidigare. i helgen njöt jag av två bitar mörk 70% chocklad. Det smakade underbart till en kopp kaffe. Nästa gång jag åker in till stan ska jag köpa riktigt fin mörk choklad.
Resan fortsätter och jag är glad att är med på tåget.
Låter som en kanonbra start! Och grattis till sockeravgiftningen :)

Kickelina visst är denna kosten supergod och gör en "superfrisk" jaja, nästan, vi blir det kanske så småningom.
Jag för min del har ju fått många hälsovinster och jag önskar ju kompisarna detsamma. Jag har nu 3 par som sett min viktminskning och läser SSS böcker bla och skall därefter hänga på här.
Ju fler vi blir ju större blir ringarna och vi når ut till hela svenska folket eller??
Lycka till och skriv och berätta mer hur det går för dig och din mamma.
Grattis säger jag med. Härligt att slippa vara sugen på allt möjligt.
Grattis till framgångarna!
Testade mig själv i söndags o tog en hemgjord kola från i julas. Den smakade liksom ingenting…trodde att det skulle smaka supersött men, nä. Kände inte för ngn fler heller. Choklad går dock alltid ner…
Tur att mörk choklad är sååå nyttig! 
Jag saknar en surdegsmacka till frukosten men…tror jag överlever. Största frestelsen kommer nog på lördag. Vi ska till kompisar o äta middag (hon vet om att jag äter LCHF så det ska bli intressant att se vad hon bjuder på). Jag frågade om jag skulle ta m ngt…jotack, efterrätt. Gärna ngn av mina smaskiga kakor (tårtor) jag brukar göra. Måste fundera… Blir nog att jag gör en brulée o tar med till mig.

Jag lyfter hatten och välkommnar dig hit :)

Välkommen och grattis till framgångarna! :)

Nu har det gått 25 dagar sedan jag började mitt nya liv. jag mår så otroligt bra på den här kosten. Än så länge äter jag nog inte riktigt LCHF men jag börjar närma mig. Har idag registrerat mig på min mat och försökt räkna ut hur mycket kolhydrater jag äter. tyvärr har jag ingen våg så det blev lite på en höft. enligt den uträkningen har jag ätit 12% kolhydrater. Det låter lite tycker jag. men så fort jag köpt en våg ska jag räkna lite bättre.
Många frågor har jag fått svar på genom att läsa här i forumet men inte alla.
Varför är det sämre med morötter och palsternacka än broccoli och vitkål? äter mest råa morötter men gillar att rosta grönsaker i ugn ibland.
Kan man äta strikt LCHF om man inte använder mjölkprodukter? Det är mycket prat om mjölkprodukter i alla former men om man inte tål dem så bra så känns det svårt att veta vad man ska ersätta det med.
nu ska jag lägga till hårdost i min kost. jag saknar ost och jag vet att jag tål det ganska bra. magen har ju blivit så mycket bättre sedan jag började med den här kosten. har IBS som så många andra här i landet. tyvärr kommer jag nog inte att kunna äta färskost så ofta. men man vet ju aldrig. magen kanske blir helt bra tillslut.
men det här är väl små problem egentligen men det kan vara kul och höra om det finns någon med liknande erfarenheter.
jag är så otroligt glad att jag hitta den här sidan och fick upp ögonen på hur fel jag tänkt under många år. nu gäller det att övertyga maken och andra nära och kära om den här fantastiska kosten.Mamma är redan med på tåget. forskningsprojektet som hon är med i ska löpa under 2 år och det ska bli spännande att se resultatet från den undersökningen.
Alla rotfrukter innehåller el bildar under lagring mkt stärkelse, dvs kolisar. Håll dig undan dem så har du vunnit mkt. Det finns ju så mkt annat gott!
Själv ska jag köpa ruccola o vitmögelost efter helgen till kvällsgodis…*mmm*!
Morötter har ett relativt högt innehåll av kolhydrater, hur det är med palsternacka vet jag inte. Det beror ju lite på hur mycket/lite kolhydrater man vill äta, men de flesta försöker hålla sig till livsmedel som inte innehåller mer än 5% kolhydrater.
Strikt LCHF går utmärkt utan mejeriprodukter, det är nog snarare tvärtom- att om man vill äta riktigt strikt så får man utesluta dem:)
Kul att höra att du mår bra på LCHF!
Högt kolhydratinnehåll i rotfrukter: morot ca 8g och palsternacka 11 g/100,
Observera att det skiljer på primörer o lagrade. Ni vet hur "gammpären" som man lagt i vatten bildar en vit rand i pannan efter ett tag, det är stärkelse som läckt ut. Vet inte hur stor skillnaden är men om man som jag har som mål att äta lite mer kolisar så småningom så ska man nog hålla sig till matens säsonger, primörer.

Tack för svaren. då får det bli morötter och palsternackor till fest. gillar också broccoli så det är inget stort probelm. vill inte räkna för mycket, men är lite roligt att få ett hum om hur man ligger till. Det är dessutom lite svårt när man ibland talar om gram och ibland procent.
Det är så mycket som händer i kroppen nu. en sak är att jag känner riktig hunger och mättnad nu. Förrut var jag konstant sugen hela dagen. nu går det flera timmar mellan målen och jag är inte ens sugen däremellan. Det är en härlig känsla.
Visst är det! Jag var småätarnas drottning i det stora Chipslandet! 

hej igen.
Måste skriva av mig lite. Det är nu 29 dagar sedan jag la om min kost. Hittils har det gått jättebra men nu de senaste dagarna går det tungt. Det började redan i måndags. matsuget kom tillbaka med full kraft. Då lyckades jag stoppa det men sedan dess har jag varit småsugen hela tiden trots att jag ätit regelbundet och inte gjort några avsteg. Tills i morse då bet blev helt fel. jag har jobbat i natt, kom hem och var jättetrött och mådde lite illa. Kände mig inte hungrig men däremot lite illamående. men eftersom jag inte kunde gå och lägga mig på en gång, skulle skjutsa barnen till skolan så åt jag en burk makrill och drack en kopp grönt te. sedan skjutsade jag barnen till skolan. När jag kom hem vet jag inte vad som flög i mig. Helt plötsligt så trycker jag i mig 8 bitar marabou mörk choklad. Vaknade kl 14.00 och var supersugen, åt ett äpple, inte nöjd, åt flera nävar hasselnötter.
och nu sitter jag här och inser att jag triggat igång matbegäret igen. jag har ångest, ont i magen, sugen, är trött och orkeslös.
Fy vad jag blir trött på det här. men jag tänker vinna kampen mot maten den här gången. till middag blir det broccoli och kyckling stekt i koccosfett. tänker äta mig riktigt mätt dricka mycket vatten och hoppas att det släpper. Äter nog ett ägg till kvällen om jag blir hungrig. Så jag har en plan hur jag ska lyckas.
Det var skönt att skriva av sig lite.
kram på er alla härliga människor här på forumet.
Du ska absolut inte ha någon ångest!
Dessutom åt du ju inte det värsta grejerna tycker jag, du höll ju till mörk choklad och nötter och ett äpple. Är ju inte hela världen, men du hoppade ju på rätt mat ändå direkt och det är väl det bästa du kunde gjort.
Alla åker vi dit ngn ggn…lätt i början vettu!
Som Shawy säger; det finns värre saker att åka dit på!
Du ska inte ha ångest, eller är det skamkänslor?, för att du har trillat dit. Du har gjort het rätt! Upp på banan igen och tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar…!

Tack för ert stöd. Jag åt upp hela chokladkakan i går kväll så nu behöver jag inte oroa mig mer för den. Jag klarar inte av att ha något hemma.Men idag är jag på rätt spår igen.
Mitt stora problem är att jag dövar all ångest med mat. just nu har livet kört i hop sig och då är jag så van att stoppa mat i magen och bli lugn. Men jag har upptäckt att med den här kosten så är det mycket lättare att skilja på ångest och hunger. Om jag ätit mig mätt och ångesten kommer av en eller flera anledningar så känns det inte likadant. Svårt att förklara men det är en annorlunda känsla.
ångesten kommer av en eller flera anledningar men jag blir i
Jo, jag håller med dig kickelina. Det är lättare att hålla isär känslorna när de inte är så inbyggda i tröstätandet. Dock faller jag tillbaka på tröstätandet med jämna mellanrum, men det är bara att ta itu med sig själv igen varenda gång. Det finns ju inget alternativ till det, eller hur? :)
*hejar på dig*

Jag antar att man får leva med det här. Och då gäller det väl att hitta ett sätt att hantera det så att följderna inte blir så stora. När matdemonen sätter in så är man ibland chanslös. men just nu är det under kontroll och det känns bra.
Frågan är- vad åt du under helgen som kanske satte igång sockerklådan under måndagen? Kanske det finns en erfarenhet att dra nytta av där. Eller du kanske ska ha mens snart, det brukar vara ett elände ibland…
Slå inte på dig själv, se det som ännu en erfarenhet och gå vidare! Har du provat äggmjölken? Ett jättebra alternativ när man vill läka sig ur sockersuget under en period, jag ersatte min frukostyoghurt med den och nu klarar jag att låta bli både hallon och vispgrädde som "snacks".

Äggmjölken har jag inte vågat prova. jag har inte kommit så långt att jag äter smör än men snart ska köpa mitt första smörpaket. Jag är känslig för mjölk men jag tänker ändå prova nu när magen lugnat ner sig. Att lära sig äta anemaliskt fett tycker jag är svår men ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag.
Våga prova, den gör himla gott i både magen och knoppen…

Kickelina, hur går det för dig??
Äggmjölken innehåller inget mjölk även om det heter så. Du kan göra den med kokosolja istället för smör.

Tack för er omtanke.
har varit lite passiv här ett tag. det har varit lite rörigt i familjen och så har jag jobbat mycket natt. förra veckan var jag konstant sugen och det blev lite snedsteg tyvärr. inget stort återfall men såpass att jag kände att jag tappade kontrollen lite. nu är jag tillbaka på banan igen. har provat att öka på mjölkprodukter, ätit ost bland annat. det gick bra några dagar men sedan sa magen ifrån.den blev bullig och gasig. så nu blir det inga mjölkprodukter på ett tag.

ett litet tillägg. jag ska gå kurs i kolhydratfattig kost. börjar nästa vecka. det ska bli jätteroligt.
kickelina66, måste än en gång puffa för äggmjölken.. Jag tyckte det lät smått otäckt i början, men jag gav det en chans och det ÄR gott. Tro't eller ej. :) Jag brukar göra såhär
Sätt på en kastrull med vatten att koka.
Värm ca 30-40 g osaltat smör i mikro i mixbunken tills det är ganska mjukt.
Tillsätt 2 äggulor och 1 äggvita. Kanel, kardemumma, vanilj efter behag. Några saltkorn ibland.
MIXA minst en minut.
Ta det kokande vattnet av plattan, tillsätt i mixet under tiden du fortsätter att mixa.
Klart. Jättegott ljummet, och inte illa alls heller kallt. Funkar jättebra i kaffe.
Prova.. =)
Om du var konstant sugen under hela veckan du jobbade natt undrar jag om det inte var så att du åt för litet?

#43. jag har varit inne på samma tanke. ibland är det svårt att äta frukost när jag kommer hem och när jag vaknar är jag vrålhungrig men det tar emot att äta ordentligt. jag är inne på min 5 vecka så jag får ge det lite tid att ställa om mig.
Nu när jag är ledig ska jag prova äggmjölken.

Jamen nu är jag nöjd, och att du är tillbaka.
Blev lite orolig att du hoppat av.

Nä så lätt ger jag inte upp. Det kan jag inte göra nu när jag äntligen har hittat alla fantastiska människor här 
Vilken dag är kursen? Är bara så himla jobbigt att köra de 5½ milen in till stan…för att inte tala om när man sedan ska hem på kvällen! Desutom är ju de flesta kurser på kvällarna så då går varannan v bort pga Gubens arbetstider. Annars hade jag gärna hakat på.

en liten lägesrapport. Det går upp och det går ner. eller som att dansa jenka, två steg framåt och ett steg bakåt.
jag börjar med det possitiva.
Positivt: jag har inte ätit chips sedan 2/1. jag har gått ner 8 kg sedan 2/1, jag äter riktig mat varje dag. jag äter lagad lunch varje dag. jag har slutat äta mackor i tid och otid. har bytt ut margarin och olja mot kokkosfett. 9 åringen äter ägg på morgonen och mindre hungrig och trött på förmiddagen.
negativt: jag får fortfarande sug trots att jag äter ordentligt. jag är känslig för stress och trötthet. nötter och mörk choklad triggar matbegäret. dricker för lite vatten. Tål inte alltför mycket mölkprodukter, nu är det bevisat. lite ost går bra.
på det hela taget är jag mycket nöjd med de här veckorna. livet har sin lilla gång med allt vad det innebär men med den här kosten klarar jag av det på ett helt annat sätt. återfallen kommer men jag kliver upp på banan direkt.
önskar alla en fortsatt bra kväll
.
Det låter som om du har kommit långt! Grattis och lycka till i framtiden :)

Grattis till framgångarna!!!!
Låter kanonbra. Vilka framsteg du gjort. Suget är jättejobbigt, hoppas du kommer på vad det är som triggar.

hej igen. nu har jag köpt mitt första smörpaket. det blev låglaktossmör från Valio. vilken upplevelse att få steka i smör, och såt gott det blev. Jag har nog nog aldrig gjort det förrut. När jag lärde mig laga mat i lutet av 70 talet och börja av 80 så var det helt otänkbart att använda smör. Då gällde margarin om man skulle steka maten.Fast det skulle man egentligen inte heller göra för det var inte bra. Tänker på alla kostråd som passerar genom åren. Jag blev som så många andra tonåringar vegitarian ett tag. Sedan lärde jag mig att fasta skulle vara bra. sedan slutade jag äta på dagtid för det var bevis på dålig karaktär att äta riktig lunch. Fy vad jag har misshandlat min kropp genom åren.
Men det är aldrig för sent att lära om. Nu äntligen kan jag njuta av riktigt god mat och jag får äta mig mätt. och dessutom minskar jag sakta i vikt. Det kan inte vara bättre.
#52: Vad glad din kropp måste vara nu kickelina! :D

Hej kickelina, detta är din kursledare…
Annika D sa på sin föreläsning att laktosintoleranta kan äta vanligt smör och hårdost eftersom det inte finns någon laktos kvar i det efter jäsningsprocesserna. Minns inte om vi tog upp det sist på kursen. En kompis till mig som är laktosintolerant köper vanligt smör och det går hur bra som helst!

#54 - Det beror mycket på hur känslig man är då både ost och smör innehåller laktos, om än bara i små mängder. Den riktigt laktosintoleranta kan ev prova ghee.

#54 Hej. Tack för den trevliga kvällen. Det var jätteroligt att få träffa alla och prata om det här. nu känner jag mig ännu mer motiverad att fortsätta med den här kosten. och jag längtar redan till nästa tisdag.
jag tror att vi pratade om det på kursen och jag har läst det någonstans också. men jag hade redan handlat låglaktossmör i tisdags. Nästa gång köper jag vanligt smör.
På tal om vikt så har nu gått ner 6.4 kg sedan 9/1.

Kul! Både med viktnedgången och att du är så motiverad! Jo, det är jätteroligt att få träffa likasinnade och diskutera. Har börjat bearbeta ABF i Sollefteå nu för att få igång en kurs där också när jag flyttar åt det hållet. Ordet måste spridas! 

Ett problem då det gäller min känslighet för mjölk är att jag egentligen inte riktigt vet vad det är jag reagerar på. Jag har levt med min oroliga mage i hela mitt liv, har liksom vant mig med att den är så här. Har inte varit på utredning eller fått någon riktig diagnos. Det kan tyckas konstigt men kan förklaras av att jag jobbade 10 år på en gastromedicinsk avdelning. Hade ingen lust att bli undersökt av läkare som jag sedan skulle jobba med.
Jag tänker låta det ta den tid det tar och jag tror att det så smånigom kommer att visa sig vad jag kan äta. Det kanske inte är mjölkprodukter utan att det faktiskt är andra saker som gör magen konstig. Har hållit på i 7 veckor nu och jag hade sagt att jag skulle äta så här till v. 10. men jag kommer att fortsätta mycket länge till.

Ja, du har rätt…det kanske inte är mjölken. Jag trodde ju ett tag också att jag hade mjölk- eller glutenintolerans eller båda, men det var fel. Då gav jag upp och trodde att jag bara var en sån person som har gasmage. Det var för 8 år sen. Tänk om jag hade vetat det här redan då. Men på den tiden var jag fettskrämd.
Ja, inte tror jag heller att du kommer att lägga av v 10. Man vill inte tillbaka till sitt gamla liv.

Mitt liv har kört i hop sig sista tiden. Har jobbat mycket, varit superförkyld och äldsta sonen har legat inne på sjukhuset för misstänkt blindtarmsinflamation. Det har varit en prövning att äta enl LCHF men jag tror jag klarat det ganska bra. Lite avsteg i form av läsk och cappocino har det blivit. När vi låg inne på sjukhuset och jag skulle äta frukost hade de kokta ägg och ostskivor. Det blev min räddning. Men jag tog en smörgås på brickan utifall att någon skulle se mig men jag förmådde inte äta upp den. visst är jag lite knäpp, det är väl ingen som bryr sig om vad jag äter. När vi kom hem ville ingen laga mat så vi beställde pizza. Jag beställde en inbakad och åt endast fyllningen, det gick jättebra.
Nu hoppas jag att det lugnar ner sig så jag kan äta ordentligt ett tag. Nästa vecka ska jag ner till min bror i söderköping och då blir det svårare att vara lika strikt. Han äter en variant av stenålderskost så det borde inte bli några större problem egentligen.
Jag har egentligen inga problem med den här kosten och jag räknar fortfarande inte på hur mycket jag äter. Försöker att inte krångla till det så mycket utan mer se till helheten hur jag äter nu och hur jag ätit tidigare. Vissa dagar äter jag lite mer grönsaker/rotfrukter och då minska jag på fettet något. Andra dagar blir det väldigt lite grönsaker och då blir det mer smör. Det fungerar bra för mig i allafall
En annan reflektion jag gjort är att jag klarar motgångar och stress mycket bättre nu. Kanske beror det på att blodsockret är jämnare eller så är det som ni skriver att man blir snäll av smör.
Nu gäller det bara att övertyga maken att prova den här kosten. Än så länge går det dåligt men jag hoppas att han ändrar sig när han ser hur bra jag mår.
Önskar alla en bra kväll. själv ska försöka slita mig härifrån och vika lite tvätt och börja sätta om blommorna.