Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 1832 ggr
Maia
0

Lunchmacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att jag är tjatig, men jag är så lycklig över min lunchmacka. Jag arbetar varannan vecka i Danmark och där tar man med en madpakke och en mad är just en macka. Den finns på bilden som jag bifogar.

Det är mina överblivna äggvitor, en halv dl kokosflingor, lite linfrön, lite sesamfrön och salt. Allt i stekpannan, format till en fyrkant. Sedan är det tre skivor bacon, lite ost, fin grön sallad och lite smör brett på.

Ingen undrar vad jag äter (men jag är ju inte i Sverige heller…) och själv känner jag mig helt normal och får tuggönskan tillfredsställd. Jag funderar på att testa med nån riktigt god leverpastej också…

Er der nogen anden fra Danmark derude?

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Marylojs
0

Det såg jättegott ut. Hur mycket har du haft av allt?

Frualbertsson
0

Det såg verkligen smaskigt ut!

Blenda01
0

Jag blir så lycklig när det finns så mycket enkla saker att använda sig av i vardagen! Skrattande

Det låter och ser verkligen gott ut. Tack för bilden!

Mervi
0

Såg gott ut!

Veratatto
0

Hej:)

Jag jobbar i DK varje dag och har alltid mat med mig, då Danskarna ær glada før sina Mackor och det kan jag Ikke spise*s*

DrAnna
0

Leverpastej och bacon (och litet gele) är jättegott. Danskt smörrebröd som heter "dyrlegens natmad" (veterinärens nattamat)Glad

Maia
0

#1 Två äggvitor, 1/2 dl kokosflingor, ungefär 2 msk linfrön oh 1 msk sesamfrön, åtta drag med saltkvarnen (ska motsvara 1 krm har jag hört). Vispa äggvitorna lite med en gaffel, blanda allt och låt stå och svälla medan stekpannan värms.

#5 Kul med nån mer som jobbar i Danmark och förstår hur viktigt mackan kan vara.

#6 Leverpartej OCH bacon, förstås! Tack! Och när man gör smørrrebrød syns dessutom inte brödet, så ingen behöver fundera över lunchlådan. Jag är dock mer för dubbelmackor, som synes.

[tillbakalutat]

Georgina
0

Kul recept. Det måste jag testa med detsamma. Jag har en "ägg-stekpanna" som jag ska göra "brödet" i. Det blir nog jättefint.

Maia
0

Här kommer en länk till en dansk sida med massa fina recept på smørrebrød. Bara att byta rågbrödet mot vilket lågkolhydratbröd som helst: http://www.idadavidsen.dk/index.php?page=3

[tillbakalutat]

MaMaMade
0
VeraP
0

Tack för detta receptet. Jag gillar det extra mycket eftersom det blir en dubbelmacka. Jag tycker om när man kan fylla "brödet" med goda saker :-)