Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1254 ggr
LoPa
0

Känns hopplöst

Jag har helt tappat konceptet känns det som…denna vecka har varit jättedålig. Speciellt de senaste två dagarna, jag vet inte vad jag ska göra. Till middag idag har jag helt enkelt suttit och gröpt ur en gräddost och sen till efterrätt fick jag lite mörk choklad. Jag orkar inte laga nåt…

Finns det något ni kan rekommendera till middag som finns färdigt i affären? Jag köpte korvar med såna därkonstiga namn för ett tag sen och jag tror att de var okej, la dem i mikron till lunch på jobbet och satt och gnagde på dem ett tag, det var rätt gott, men kändes lite fattigt.

Har provat med äggmjölken men jag tycker inte att det är så gott, det smakar för mkt smör och när jag har det i kaffet så ser det jätteäckligt ut när det skär sig. Idag hade jag i kaffegrädde och det var helt okej, men mer kolisar än vad som är bra tror jag.

Vad ska jag göra? Skulle behöva lite uppmuntran…!

Mervi
0

Jag vet inte om det finns något färdigt från affären som är LCHF, jag har inte hittat något annat än korv och det kan man ju inte äta jämt. Kanske hamburgare, men de får man steka först.

Det är inte lätt att rekommendera något om du inte lagar det själv.

Jag brukar köpa fryst lax i portionsbitar, de steker jag i smör, tar inte lång tid. Kokta ägg i kylen har varit mångas räddning i nöden.

Köttfärssås med creme-fraiche går att laga lätt och snabbt, man kan göra stor sats och frysa in till lunchlådor.

molana
0

Makrill i tomat eller tonfisk,räkor och lite sallad,tomat och gurka.En fet dressing till.

Elaichi
0

Makrill och tonfisk på konserv? Eller rökt fisk, brukar finnas på lite större affärer iaf. Ev med lite creme fraiche till, ev smaksatt. Eller majonäs & kapris! Eller färdiggrillad kyckling, om du tål kryddorna & saltet.

Annars vet jag faktiskt inte hur färdigmatsutbudet ser ut, finns väl endel soppor och liknande men de är antagligen inte så bra… Ost är ju annars gott att knapra på. Ost, kyckling o lite paprika kanske?

Mervi
0

Fisk-konserverna tänkte jag inte alls påGenerad. Det är bra mat och behöver inte lagas.

Jag har förätit mig på tonfisk på min VV-tid så det äter jag helst inte och så tänkte jag inte att andra kanske gillar det.

Alfhan
0

Här kommer några förslag på lätt(-köpta)a rätter:

1/2 kg räkor, doppas i majonäs - måste dock skalas

Pastrami och oststavar - rulla gärna in osten

Rökt makrill med dillmajonäs

Det finns fler men det kan väl räcka några dagar…

Keep on!

kickelina66
0

Känner igen problematiken. Ingen mat smakar bra, det är bara jobbigt att laga mat och äta. helst skulle man vilja ha ett piller som erätter allt. så har det varit för mig i olika perioder. Ett tag levde jag nästan bara på chips, godis och mackor.

Bra snabbmat för mig är fryst broccoli som jag kokar i mikron. till det så äter jag ex makrillfille, skinka eller vad jag nu har hemma. På broccolin har jag nu börjat lägga en stor klick smör.

omelett med ost går också fort att laga.  Räkor i tomatsås är också snabbmat.

Det finns hur mycket som helst som är bra men det vet du ju redan. det gäller att hitta orken och lusten att laga till den.

Ta-Co
0

Jag brukar ta en burk makrill, ett kokt ägg som jag hackar, lite sallad och majonnäs och äta när jag känner mig lat och inte orkar laga något på spisen.

Eller laga en enkel köttfärsröra på spisen. Stek köttfärs med smör, krydda, sätt i en skvätt grädde, ev lite broccoli och jag äter det med lite sallad och lite majonnäs.

Har jag korv hemma så steker jag upp den i lite smör och lagar äggröra till. Äggröra (med grädde i) är väldigt bra som "tillbehör" tycker jag.

Mervi
0

Så många förslag på snabbmat, jättebra.

Det finns en tråd om Lunchmacka

Kanske något som man kan variera med.

Yakamoto
0

Jag brukar göra jätte-laddningar av biffar osv. Fryser in i små potioner. Perfekt när man inte IDS laga mat.

Snabbmat Makrill+ cremefrachie och broccoli.

färdigskalade räkor + ägg + majonnäs

skinka+ ost stavar.

felixifokus
0

Vi använder ugnen. Maten ska i och för sej stå 30-45 minuter i ugnen, men därinne sköter den sej ju själv.

Just nu blir det ofta

- fläskkotletter eller kycklinglår i ugnsform, täckta med någon av mrs. chengs eller icas färdiga thaigrytor, eller

- fläskkotlett/annat kött i ugnsform, täckt med lidls tomat- och basilikasås samt färdigriven ost (smakar pizza)

KatarinaW
0

Blanda i en skål:

Champinjoner, färska eller burk

Persilja, färsk eller fryst

Vitlök efter tycke och smak.

Skalade räkor ( i nödfall kan man köpa färdigskalade. )

Smält ganska mycket smör och slå över. Blanda och ät.

Ev gäster kan lägga till ris och bröd.

Monsun
0

Jag tycker det verkar som du har gått för snabbt fram. Kanske kan du börja med att byta ut frukosten och äta som du gjorde förr till lunch och middag. När frukosten sitter som ett smäck och du är beredd att gå vidare, minskar du ner (men äter fortfarande) på kolhydraterna och ökar på fettet lite grann.

Jag tror att det för vissa kan vara mkt svårt att bli för strikt på en gång

Gojkan
0

Kalvsylta med pepparrotsgrädde

Finns färdiga köttbullar med lågt kolhydratinnehåll

Grillad kyckling och revbensspjäll

Rökt sidfläsk med gräslöksmajpnnäs

Margareta
0

Är man inte jättekänslig för E-nummer så finns det ju mycket färdiga charkuterier. Min favorit är att rulla in vitlöksost i rostbiffsskivor.

Numer pensionär i Nynäshamn

SvartKaffe
0

När jag mår som värst med min fibro gäller snabba, enkla matlösningar under dagen. Det kan vara:

Makrill i tomatsås med extra majonäs

Tonfisk m majonäs

Rökt eller gravad lax

Inlagd sill (kolla vad det är för ngt i lagen innan du köper)

Ägg

Kokta ägg ligger nästan alltid i kylen, man måste ju inte bara koka ett eller två åt gången, här kokas det 8-10 st. Ibland äter jag ägg med majonäs, är de varma så äter jag ägg mosade med smör. Ägg funkar också som tillbehör till all ovanstående mat.

Jag har svårt att bara äta smör rakt av, för mycket smörsmak liksom. Nu har jag köpt hem bregott havssalt och jag kan lova att det är jag som slickar av smörkniven hemma nu och inte katterna. Det är också mjukare än vanligt smör och vanligt bregott så det går snabbt och enkelt att röra ihop ett kryddsmör med det, även om man missat ta fram det i god tid.

SvartKaffe
0

Glömde äggmjölken. Jag gör min med kokosfett, kakao och lite chili, blir ungefär som varm choklad. Den kräver kanske en vettig mixer för att bli bra? Jag har nån bullit-kopia och det blir hur bra som helst.