Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9928 ggr
Frualbertsson
0

Influensa ...

Ja så har man då drabbats av infulensa. Har feber sen 2 dagar tillbaks, näsan rinner och hostan är i full gång. Börjar få oroväckande ont i ansiktet, så jag undrar om inte jag har början till bihåleinflammation…suck.

Vad ska jag äta för att komma ur detta så fort som möjligt? Jag har druckit mycket vatten, ätit fakirbiffar med extrasmör till middag, och druckit äggmjölk till frukostar. Jag har inga problem med hungern eller så, är faktiskt konstant hungrig.

Ska jag fortsätta så här eller har ni några bra tips?

Pasi
0

Jag tror nog det bästa är att fortsätta som du gör.
Krya på dig!Glad

nyfikenA
0

Krya på dig! Ungefär en vecka efter att jag börjat äta LCHF blev jag förkyld. Ett dygn senare var jag som ny igen. Jag har aldrig varit med om maken till snabb influensa! Men den hade dock alla ""ingredienser"" som brukar höra till för min del. Inledande halsont, rinnande snuva, feber och svettningar.. Ja, det kändes precis som en vanlig influensa.

Konstigt. =)

Bihåleinflammation låter ju mindre skoj. Var flitig med snytandet.

andreas0
1

Testa lite hemmagjord buljong också, det är bra när man är sjuk. Recept finns här.

Köpvarianterna har inte samma effekt överhuvudtaget.

Pasi
0

Vid snytande så skapas övertryck i näsan vilket pressar in bakterier och snor i bihålorna.
När man istället drar inåt så skapas undertryck (människans naturliga reflex vid snor i näsan…se bara på hur barn hanterar snorSkrattande). Så om man snyter sig så är det troligen bra att skapa undertryck efteråt.

Babz
0

Kom ihåg att dricka ordentligt - extra viktigt om man har feber. Ta gärna en kopp te med lite honung i strax innan du ska sova på kvällen. Det brukar lindra nästäppa / halsont.

Krya på dig!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Frualbertsson
0

Tack för alla svar och omtanke. Jag dricker mycket och lovar att snyta mig på rätt sätt =)

Mervi
0

Har du kokosolja hemma så ta det i te. Krya på dig.

bluegoose
0

Om man känner sig lite äventyrlig kan jag även rekommendera nässköljning! Själv avstod jag från att prova mycket länge eftersom jag tyckte det verkade helflummigt. Nu är jag dock omvänd. ;-)

Jag är astmatiker och pollenallergiker och är i princip alltid täppt i näsan. Vid fysisk ansträngning eller så fort jag blir det minsta förkyld kommer värken i bihålorna som ett brev på posten. Jag blev rekommenderad av läkaren att använda nässprej med kortison och medicinera före träningen för att undvika bihåleproblemen och periodvis har jag varit storkonsument av olika typer av nässprejer. Sedan jag började med nässköljningen har jag dock inte behövt ta kortisonsprej eller andra näsdroppar en enda gång.

Det känns bra att ha ett lite skonsammare verktyg för att klara  den normala vardagen och att kunna spara kortisonet tills det verkligen behövs - när björkpollensäsongen startar…

(Jag är verkligen inte emot att man som astmatiker använder kortison, tvärtom, det är ju rent livsnödvändigt - men det är onekligen skönt att slippa skjuta mygg med älgstudsare!)

Googla på "nässköljning" så hittar du mer information och olika köpställen.

aussiemia
0

bluegoose- Jag kan bara hålla med om nässköjning! Vid vanlig förkylning är det överlägset!

aswedishsmorgasbord.com

Frualbertsson
0

Kokosfett i teet har jag inmundigat 3 gånger idag, gott! Nässköljning däremot har jag inte testat, men jag kan tro att det är bra. Vet hur det funkar, det ser ju helknasigt ut, men kanske kanske =)

Febern kommer och går, just nu känner jag mig lite piggare, men har nog sovit ca 6-8 timmar under dagen.

MaMaMade
0

Krya på dig!

Frualbertsson
0

Tack MaMaMade!

Fyller år idag och har fortfarande feber och hosta…suck! Inget firande här inte. Orkar ju inte ens ta mig till en restaurang… :-(

Men mannen och jag får ta igen det en annan dag, ska väl inte klaga, jag sitter ju upp idag i varjefall.

(Ursäkta mitt bittra deppiga tjat)

MaMaMade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äsch då, det är ju skitjobbigt m en inf i kroppen! Som bihålekroniker så…det är mkt därför jag går i ide på vintern. Tål varken kyla el blåst i ansiktet.

Har blivit snorigare o snorigare de senaste dagarna o rethostan har ökat, en hel del slem i luftvägarna. För att jag har syndat rejält? Nåväl, man överlever men jag *har*inte*tid* att bli sjuk nu…

Får önska dig en trevlig födelsedag trots pest o kolera…kanske du blir lite extra uppassad där hemma!? Grattiskramar från Vindeln kommer flygande här!

Skickar några LCHF-tryfflar från vår senaste födelsedagsfest…

dufva
0

Nässköljning eller saltvattenspray förkortar sjukdomsperioden och förebygger sekundärinfektionerSkrikandesAAAAAtjooo!

Frualbertsson
0

#13 vilken go tryffel… eller var det den lilla som var extrasöt? hihi

Har fuskat idag och ätit en liten portion gräddglass med 12 kolisar i… hua. Sött var det men gott, och jag bryr mig inte idag =)

#14 Toppenbra att de kommit fram till detta =) Nu har jag Illiadin hemma, som jag tar i nödfall.

Aykon
0

En dunderkur vid influensa är att göra ett lökavkok och låta det dra ett par minuter. Sila ifrån löken.Häll upp i en stor kopp med en tesked honung. Det lindrar iallafall.

Bookjones
0

#16 Ryser över hela kroppen av det receptet. Skulle säkert bli spontanfrisk vid bjudande hellre än att dricka…..

Inget illa ment men huga!

Amiechan
0

heheh

Frualbertsson
0

Hmm lökavkok… ja nog är jag dålig, men det vet i spörs om jag vågar testa det =)

Har hostat mig igenom denna natten, ont i luftvägarna och trööööött är man nu.

Idag har jag druckit en ägg-mjölksdrink och nu häller jag i mig kaffe med grädde. Ska ta mig ett par bitar Schweizerfärs också. Det blir färs till middag och till kvällen med förmodligen… vem orkar laga mat??

Vågen är snäll i varjefall, har tappat 1 kilo sen i fredags, alltid något. ;-)

Frualbertsson
0

Fortfarande sjuk…. suck. Hostat hela natten och har lite feber än. Tröttsamt. Men jag ska till jobbet i morgon, det får bära eller brista. Orkar bara inte vara hemma mer.

Och jag som har varit så duktig och ätit mycket, druckit mycket, snutit mig och följt allt råd jag fått.

Ja, ja ibland ska man väl bara vara sjuk.

Idag har jag tagit en ägg-mjölksdrink till frukost och en halv burk makrill i tomatsås. Till detta en stor kopp koffeinfritt kaffe med kokosfett. (och 2 msk Mivototal Plus)

Till middag blir det stekt strömming.

SvartKaffe
0

Även jag har köpt mig en nässköljningskanna eftersom det kliade/kitttlade något fruktansvärt i näsan förra gången jag var förkyld. Helt suveränt!

Och saltet gör säkert sin nytta också, jag brukar gurgla mig med saltat vatten också. Salt är bakteriedödande, man kan strö det på skärbrädan och låta den ligga över natten nån gång ibland.

Frualbertsson
0

ja det där skärbrädeknepet visste jag sedan innan (jobbar som kock) hoppas att du dock slipper använda din nässköljare och får vara busfrisk istället =)

anki1
0

Samma här. Brukar även strö på salt på brädan när jag skurit lök, det verka som om löklukten försvinner då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk