Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2567 ggr
Gojkan
0

Svindyrt smör.....

Hur gör ni nu när smöret blivit så dyrt? Här skiljer det 45:--/kg mellan smör och margarin. Hur påverkar det om man går över till smör? Jag menar nu inte ur renhälsosynpung (vet att kroppen mår bäst av smör)? Någon som vet vad det gäller viktminskning? Bra att steka i smör/rapsolja?

Wildrat
0

Använd kokosfett istället för rapsoljan. Du kan köpa silverpaketet med kokosfett i affären, det är inte dyrt. Eller kolla om din affär har ister, det kostar inte så mycket heller. Om du har tid kan du göra eget ister, då köper du späck i köttdisken och kokar i flera timmar.

Rapsoljan mår bättre av att inte uppvärmas…

Besika
0

har lyckats få tag på smör med utgått bäst-före-datum, köpte massor och frös ner. Smakar precis som vanligt.

Gojkan
0

Kan INTE tänka mej att ta varken kokosfett eller ister på min blomkål eller broccoli. Vad har magarinet för fel inverkan ur viktminskningssynpunkt?

Brynhilde
0

Använd hellre smör/kokosfett än rapsolja. Jag använder smör på samma sätt som innan det blev dyrare. Det är inget jag kompromissar med.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mervi
0

Gojkan, håller med att smöret plötsligt blivit dyrare. Jag använder smör till grönsaker och kött, steker med kokofettet.

Margarinet är ohälsosamt och det läste jag senast idag i en artikel i Aftonbladet där Annika Dahlqvist berättade om margarinets påverkan på vår hälsa.

Wildrat
0

Nej jag menar, använd kokosfett och ister att steka i så har du råd att använda smöret som krydda… Eller dryga ut smöret med lite kokosfett. Det i silverpaketet smakar inget så hälften smör hälften kokosfett på blomkålen gör att det fortfarande smakar smör…

Margarin är en kemisk smörja som till och med luktar illa nu när man slutat med det…

Lynxx
0

Margarin e gift!!! Det skall inte anv. till annat i hushållet än att smörja cykelkedjan möjligen :-)

Det ohälsosamma margarinet - Livsmedelsverket medger på sin hemsida att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner:

Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel

Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid om-estringen)
PAH (polyaromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

Men Livsmedelsverket vill inte ange i vilka produkter och i vilka halter de kemiska ämnena förekommer.

På den svenska marknaden finns det enbart tre fetter utan kemiska tillsatser: smör och bregott (original) & ekologist kokosfett.

Glennart
0

Margarin = fetma.

Fleromättat och enkelomättat fett har lättare att lagras som fett än vad mättade fetter har.

Kortkedjade och medellånga mättade fetter tas upp direkt och används till energi. Det är anledningenill att en del känner sig varma när de börjar med kokosolja, kroppen förbränner fettysrorna(och temperaturen ökar) istället för att lagra dem.

Om du nödvändigtvis måste ersätta smöret med någon billig vegetabilisk olja så välj en vanlig flytande olivolja som inte är omestrad eller härdad. Men det billigaste fettet är nog talg eller ister, det kan du till och med få gratis om du har tur.

Babz
0

Margarinerna är som sagts ovan flytande fetter som behandlats på kemisk väg för att bli hårda i rumstemperatur. Omestringen i sig gör fettet mindre nyttigt, plus att det är fel slags fettsyror i slutprodukten. De kan ge upphov till inflammatoriska processer i kroppen.

Smör, kokosfett och ister är de fetter jag satsar på.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mona-Stina
0

Tittar inte på priset. Smör är en nödvändighet och då får det kosta.

Jennix
0

Margarin kommer bara att ställa till problem för din hälsa och din kropp. Oavsett vad du äter i övrigt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MaMaMade
0

Tack för detaljerna ang innehållet i margarin. Vill ha på fötterna när jag får svar från kommunens kostekonom ang margarinets vara el icke vara i skolan.

Marylojs
0

Jag betalar glatt vad smöret kostar och tänker på hur mycket pengar jag sparar på att inte köpa en massa godis och chips. :-)

andreas0
0

Smöret blir lite dyrare. Så som jag ser det så äter jag hellre dyr mat som smakar bra och ger mig bra hälsa en billig mat som ger mig dålig hälsa och dessutom är fullproppat med kemikalier. Hälsan är viktigare än pengarna tycker jag i alla fall, om jag sedan får dra in på något annat så får det bli så. Därför köper jag det ekologiska smöret, som är ännu dyrare.

Men jag har en hel del extra att ta av på grund av LCHF, jag har räknat ut att tidigare spenderade jag närmare 1000 kronor per månad på snabbmat, läsk och godis. Dom pengarna använder jag numera för att få ordentliga råvaror istället. Det går jämt ut för mig i alla fall i slutändan vad gäller matkostnaden.

Cowboy
0

Smöret har blivit dyrare och det beror väl på att fler och fler har börjat använda det både i Sverige och internationellt.

Vi ska vara glada att fler och fler insett smörets fördelar och vikten av naturliga råvaror i maten.

gejsa
0

Oj, och jag som alltid använt Lätta. :(

Ulf-S
0

Det är bara att betala och se glad ut, i brist på annat…

Senast hittade jag i alla fall ekologiskt smör i 1 kg-förpackning, det kostar lite mindre jämfört med att köpa de små paketen.

Det opastöriserade smöret är verkligen dyrt, men jag drygar ut det genom att använda ekologiskt när smöret ska upphettas (vid stekning t.ex.).

birma
0

Gojkan skrev: _Hur gör ni nu när smöret blivit så dyrt?

_Jag var ju inte ens medveten om vad smör kostade innan. Så gott som aldrig köpt det tidigare. Det har varit margariner för hela slanten här. Tills för en månad sedan, när LCHF blev upptäckt (i vidtecknads värld).

Så nu är det smör för hela slanten. Absolut mycket dyrare än margarin, men jag blev så begeistrad av hela tänkesättet kring fetterna jag nu lärt mig om, att jag slängde margarinet och köpte smör istället. Det är mycket godare också med smör. Och nyttigare har jag fattat nu, men först nu. Men det är klart att dyrt är det ju onekligen.

Bamze77
0

För den som inte är rädd för lite jobb har jag ett tips.. Jag har köpt färsk komjölk från en mjölkbonde några ggr och låtit mjölken stått i en hink över natten, då hamnar den fetaste mjölken överst, den skopar jag över i en annan bunke och vispar till smör! Fungerar utmärkt och man saltar smöret som man vill ha det! Betydligt billigare än att köpa smör i affärn å håller sig precis lika bra i rumstemperatur som vanligt smör, om man får bort så mycket vassle som möjligt. Ett tips är att på slutet så smetar man runt smöret runt kanterna i bunken och sköljer ordentligt med vatten!

Pasi
0

#19 Skall prova när jag får chansen!

#18 och andra - visst har det blivit dyrare…men ligger fortfarande inte över 6:- per 1000kcal! -hur många matvaror förutom pasta, strösocker, margarin (OBS lättmargarin är dyrare) och rapsolja är så billiga? Förvånad