Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1510 ggr
gordan
0

Kaffe

Jag har varit stor konsument av kaffe. Nu smakar det inte längre. Te går alldeles utmärkt, det drack jag sällan förut. Är det fler som tappat smaken för kaffe?

Bookjones
0

Nää, hinkar kaffe hela dagarna!

ullebull
0

Nä, jag måste ha kaffe och dricker hela dagen och ibland på nätterna. Gott

andreas0
0

Tvärtom tycker jag kaffe är godare nu än förut. Men te är gott det med. Glad

Mona-Stina
0

Har aldrig lärt mig dricka kaffe, tycker inte att det är gott men jag dricker massor med te.

raphanus
0

Tja, jo, visst är kaffe jättegott, jag är f.d. hinkare, men nu låter jag bli. Om jag vore ekonomiskt oberoende och således hade råd att vända på dygnet eftersom jag förmodligen inte skulle ha några tider att passa, så skulle jag börja hinka igen.

andreas0
0

Kaffe är gott om det är gjort på riktigt sätt. Dom flesta bryggare producerar rätt bittert kaffe på grund av felaktiga temperaturer osv. Då gö många så att dom minskar på mängden kaffepulver för att få ner smaken, men då blir det mer vatten per korn kaffepulver, vilket ökar smakutvinningen per korn kaffepulver, och eftersom dom goda smakämnena utvinns före dom bittra så blir det mer bittra smaker utvunna från kaffet. Med andra ord blir det ännu mer bittert.

Det dom flesta gör då är att tillsätta antingen socker eller stora mängder mjölk eller liknande, för att ta udden av smaken. Sedan fortsätter dom att dricka denna hemska dryck år ut och år in, för dom har aldrig smakat på kaffe när det är gjort på riktigt sätt, och tror att det är så kaffe ska smaka.

Att göra gott kaffe är dock rätt enkelt. Det kräven en liten investering, som kostar ungefär lika mycket som en billig kaffebryggare kostar idag. Det du måste köpa är en kaffetratt, dvs. en sådan som sitter i en kaffebryggare som man har filtret i. Och seda måste du köpa en kvarn för att mala kaffebönor med. En tratt kostar kanske 30 kronor, och en kvar ca 300. Båda finns på ställen som clas ohlson.

När du köper kaffebönor så köp aldrig färdigmalet. Färdigmalet förlorar mycket av sin smak redan efter ett par minuter efter man malt, och efter ett par timmar är nästan all smak förlorad. Det enda som blir kvar är den där bittra smaken som många förknippar med kaffe, plus en svag aning av den riktiga kaffesmaken. Köp kaffebönorna i en kaffeaffär om du kan. Här i göteborg finns det rätt många, men i lite mindre städer kanske det är svårt att hitta. Ofta säljer te-affärer kaffebönor också. Fråga när bönorna var rostade, det ska inte ha gått mer än ett par veckor. Dom ska förvaras mörkt och lufttätt både i affären och hemma hos dig. Mörkrostade bönor har mera stark kaffesmak, medans mellanrostade har mer naturlig smak. Dom mörka är inte mer bittra, men innehåller däremot mindre koffein. Ta en sort av varje och testa vad du gillar.

Så här gör du kaffet:

Börja koka upp lagom mängd vatten. Mät upp lagom mängd bönor (ca 30 gram till 5 dl vatten kör jag med, om man inte har en köksvåg får man väl testa sig fram). Lägg i kaffekvarnen och mal bönorna. Häll pulvret i ett filter som du placerar i kaffetratten. Kaffetratten placerar du ovanför din kaffemugg (eller eventuellt en thermos, vilket kan vara bra om du vill att det ska räcka länge).

Avbryt kokningen precis innan vattnet kokar för fullt. Har du en termometer för matlagning som visar så höga temperaturer så använd den, det bästa är att börja hälla upp vattnet när det är 96C (med tanke på att det går ner någon grad under upphällningen). Häll vattnet över det malda pulvret, lite i taget, så det precis täcker pulvret + pyttelite till. Stå och häll tills muggen är full. Det kan ta ett par minuter.

Totalt tar det kanske 5 minuter att få riktigt gott kaffe när man väl fått in tekniken, från det att man sätter på vattenkokaren, tills man kan dricka. Och det är verkligen värt det, för drycken man får fram är väldigt mycket godare än den som vanliga kaffebryggare ger. Inget som helst spår av bitterhet, och en mycket mer komplex smakupplevelse.

ullna
0

Jag var besviken på kaffet när jag började med LCHF. Men med äggmjölken smakar det jättegott igen.

Jag har lite kanel och lite vaniljpulver i min. Ibland malen kardemumma.  recept finns här till vänster och äggmjölken är en klar välsignelse.

gordan
0

Jag brygger inte kaffe, eftersom jag inte tycker det blir gott. Jag mal också bönor själv. Men det är inte det, jag har liksom tappat smaken för kaffe. Tar några koppar för att inte få huvudvärk. Det känns som att ha tappat en kompis, för jag drack runt åtta muggar per dag. Hoppas det är övergående även om te är gott.

Baglady
0

Hela förra året tyckte jag kaffet smakade uselt och jag drack allt mer sällan. Ofta blev det bara en liten kopp till frukost. Efter ett par månader började jag dricka te och tyckte det var rätt gott. Längtade aldrig efter kaffe. Då fick jag en helautomatisk espressomaskin i present! Den ändrade hela min tillvaro. Jag började dricka Cappuccino och espresso. Så gott!  Jag tror att det är de nymalda bönorna, som gör den goda smaken.  Vanligt bryggkaffe dricker jag fortfarande inte. Jag har prövat ett par gånger, men det var inte gott. Innan jag började med LCHF drack jag massor av svart bryggkaffe i nästan 40 år och tyckte det var något jag inte kunde leva utan. Där ser man!

andreas0
0

#8 Om du vill sluta med kaffet men tar det för att undvika huvudvärk så behöver du inte oroa dig för. Koffeinabstinensen varar bara i ca 2 dygn, så det kan man stå ut med. Eventuellt kan man ta huvudvärkstabletter udner dom få dygnen.

Om du tar värktabletter mot huvudvärken istället så ta inte treo, dom innehåller nämligen stora mängder koffein. Kolla innehållsförteckningen på värktabletterna du har. Finns många som tror att dom har konstant huvudvärk eller migrän, och därför tar treo eller liknande varje dag, men istället är det bara koffeinet dom är beroende av, och en kopp kaffe hade gått lika bra (eller att avstå ett par dygn).

Tycker det är uselt att det inte informeras mer om det, fast treo är väl glada när dom tjänar massa pengar på folks beroenden. Fast koffein gör ju faktiskt att dom flesta värktabletter blir mer effektiva, så det kan få finnas i en del av dom, bara läkemedelsföretagen börjar informera om detta.

Gredelin
0

Hej, jag har börjat äta enligt denna metod sedan 3 veckor. Det går i stort sett bra. Jag hittade och laddade ner Cal-Control, det går ju utmärkt att använda den på det viset. Vad jag funderar över är varför kaffe bryggt har 0,4 kh och kaffe bryggt espresso har 1,78. Har något en bra förklaring? Jag försöker hålla mig under 18kh/dygn men vill ha en stor kopp espresso med en skvätt vispgrädde på morgonen.

Citronmeliss
0

Jag älskar mitt kaffe särskilt med kokosfett i, mmmm Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

dahlith
0

Gredelin:

Det var ungefär detsamma jag undrade i denna tråden: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=32786060-d4bc-4b06-9fab-ea6021026ed1

Något riktigt svar verkar dock ingen ha.

Men visst är det märkligt!

greensis
0

Jag gillar fortfarande kaffe, särskilt det färskbryggda hemma, men har skurit ned till 1-3 koppar per dag eftersom jag får sådan gräslig hjärtklappning. Troligen för att jag har mkt lågt Blodtryck så koffeinet slår igenom.

Får för övrigt samma typ av känning efter alltför hög dos te (typ 3-4 muggar på 1-1,5 timme)

Fabricati diem, pvnc!

birma
0

Nää, har inte tappat smaken för kaffe. Och ännu godare har det blivit sedan jag senaste veckorna, istället för mellanmjölk, hällt vispgrädde i kaffet. Det har jag inte vågat förut. Trodde vispgrädde var farligt och slammade igen blodkärlen. Har nu fått lära mig att det snarare är tvärt om. Animaliska, mättade fetter rensar kärlen (hört dr Annika säga det på webb-radio). Att det ovanpå den nya kunskapen är mycket godare, gör ingenting alls.