Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1433 ggr
kalkontupp
0

val av bacon?

Hej!

Ni som äter bacon, vad väljer ni för märke?? Undrar därför att det står så mkt e-nummer o skit på paketen. Är det bättre att köpa sidfläsk? Kyss

Åsa

Mervi
0

Helt klart bättre med sidläsk om man gillar det. Leta efter bacon med så lite E-nummer som möjligt. Jag köper inte så ofta så jag vet inte vilken är bäst.

synvinkel
0

Jag tycker bättre om sidfläsk, men tyvärr tror jag det krävs ett riktigt stekbord (= restaurang) för att få sidfläsket så som jag vill ha det. Har aldrig lyckats få till dem i stekpannan hemma, så nu kör jag på ICAs och Tulips bacon. Tulip brukar vara populärt så vitt jag vet! Jag tar det som har bästa paketpris för stunden. Glad

Bacon
0

Jag väljer Scan. (Deras bacon har två E-nummer konserveringsmedel tror jag). Orsaken är att jag för ett tag sedan kollade runt på olika sorters kokt skinka. Enda sorten som inte innehöll smakförstärkaren natriumglutamat - E621 - var Scan. Så jag tänkte gynna dom ett tag som en vacker gest.

andreas0
0

Alla bacon har nitriter i sig, för att få dom att se röda ut, för matproducenterna tror att ingen köper bacon om det inte är rött. Nitriter har visats ha en svag cancerframkallande effekt.

Därför letar jag numera efter ett alternativ till bacon som inte har nitriter, någon som har något förslag?

I värsta fall får jag väl börja ta fläskfärs i morgonäggröran.

Wildrat
0

Jag gillar bacon, det stillar mitt saltsug. Jag köper icas bacon, tycker det har bäst tjocklek och sälta. Hyfsat pris också.

LillaMe
0

Jag köper oftast Icas bacon, men Tulips och i värsta fall Scans bacon (gillar inte Scans lika mycket) går också. Ingen av dem innehåller glutamat, men som sagt ovan däremot nitriter. Därför använder jag inte fettet som kommer ur baconet till vidare stekning utan slänger det i vasken.

Clara41
0

Jag äter Änglamarks bacon från ekologiska gårdar. Det innehåller E300 askorbinsyra, E301 natriumaskorbat, E331natriumcitrater. Nr hämtade från Den hemliga kocken. Dessutom innehåller det E250 konserveringsmedel.

Tar två skivor varje morgon och hoppas att det är hyfstat OK. Eller ?????

Wildrat
0

#7 Innehåller det inte druvsocker också? Det är väl ok, du bestämmer vad som är ok för dig…

Clara41
0

Jo, det innehåller glukossirap (??) också plus salt. Tog bara med E-numren. Är Tulip's och Scans bättre?

ikna
0

Jag köper bacon som är räkt som man gjorde förr. Det mesta bacon som säljs numera, sprutas med rökarom och är inte i röken mer än en kort stund. Förr användes ingen arom och då röktes bacon och skinka mycket längre. Jag handlar det mesta av mitt kött på en gårdsbutik och det är dessutom ekologiskt!Glad

Lehane
0

#10 Avundas dej din närhet till ekologiska gårdar…

Mervi
0

Min man hade köpt något som heter Steff Houlberg (tulip Danmark) Innehåller: Sidfläsk, salt E301(antioxidant) E250 (konserveringsmedel) Rökat. Inger socker där.

Jag har gjort en köttfärslimpa och lindat bacon runt, Får se hur det smakar.