Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1400 ggr
miagumman
0

Ägg ägg ägg ägg ägg ägg ägg ägg....

Usch,va jag börjar bli trött på ägg i alla dess former och på gourmemat! Det är nästan så att jag skäms att säga det men jag har börjat tröttna på  entrecot,fläskfile,fläskkarre,lövbit,lax osv… Snacka om I-lands problem…!Generad 

Idag har jag känt mig svag frusen och nedstämd + hjärtklappning, inge kul alls. Är inte sugen på nånting överhuvudtaget men har ändå ätit frukost, lunch och middag samt druckit stora mängder vatten,men inget har smakat speciellt bra….Sitter och funderar över om det är nånting överh.taget jag är sugen på och då kommer tankar som mjölkstuvade makaroner och stekt falukorv upp i min skalle och jag känner att just DET är jag sugen på, inget annat…….Hjälp vart ska detta sluta….?!Gråter 

Hälsningar från miagumman som i morgon börjar sin 4:de vecka med lc-kost om jag inte kommer på andra tankar…

ikis
0

Jag hade så i början att jag slutade bli sugen. Jag äter bara när jag är hungrig. Men jag försöker att inte skippa middagen.

Försök hitta nånn falukorv med låga kolhudrater och stek den så kanske du får bort det suget???

raphanus
0

När jag drabbas av såna tankegångar brukar jag tänka på hur less jag var förut på halsbränna och eksem. Då smakar genast äggen godare igen. Det finns ju oftast en anledning till varför man valt lchf-kost från första början!

gordan
0

Jag köpte den vettigaste korvsorten, fräste tärnad med en lök och smör. Tillsatte 1/3  liten tub tomatpure hällde på 5 dl grädde. Kok några min. Tog bort mitt sug.

miagumman
0

Tack för tipsen, ska gå och lägga mig nu och försöka ta nya tag i morgon. När jag känner mig så här matt får jag tankar som att jag kanske håller på att bli sjuk av den här kosten och att det kanske inte är bra för mig med så här pass lite kolhydrater osv, skitjobbigt!  Hoppas jag känner mig starkare i morgon.

Natti natti

synvinkel
0

Jag har nästan slutat med köttbitar, då jag blev riktigt less i 3-4e veckan. Numera lagar jag mat efter recept istället, hittar på något att göra av köttfärsen eller kycklingen etc. Tanken på omelett och/eller en stekt köttbit frestar mig inte det minsta lilla, snarare motsatsen. Däremot äter jag ofta bacon och stekt ägg med lös gula. Även kokta ägg fungerar ibland men bara så länge de är ett tillbehör.

Ta och prova något av recepten på Airams matblogg! Jag hoppas de kan inspirera. Tacopajen och räkpajen har jag hunnit göra hittills och de är urgoda! Du kan även ta och prova göra StinaLisas minikebab, jag har en laddning i frysen nu och de är riktigt smarriga!

Så mitt tips är helt enkelt att börja laga mat, ta nån timme på dig till varje middag, ladda upp med matlådor av de rester som blir, och spara alla favoriter så du har recept att göra om och om igen. Funkar bäst för mig i alla fall! Glad Lycka till.

navarro
0

Jag äter ägg varje dag och konstigt nog blir jag aldrig trött på dom! I förmiddags blev det hemkokt kycklingbuljong (köper billiga klubbor på Coop och kokar till oss och hunden, lagger i purjolök, morot och lök, salt och peppar) Fryser in buljongen och tar fram som idag när det är lite småruggigt väder. När vi värmer buljongen knäcker vi ner ett ägg per person och läter koka med tills vitan stelnat, lägger i lite hackad skinka, lite hackad kycklingkött, några droppar citron, ett par myntablad och en stor klick smör i varje tallrik. Man har hål på gulan och den blandas med buljongen till en härlig soppa.Vanlig förrätt i Spanien, men jag gillar den när som helst!

Rita-S
0

jag har en ägg-less period igjen.. gjorde omelett i dag, vilket jag brukar uppskatta.. två små bitar och det sade stopp i min munn.. >_<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DrAnna
0

Om man längtar efter falukorv så ser jag inget hinder i att man äter falukorv… Gör en sås på créme fraiche och senap eller senapspulver eller pepparrot på tub och det blir jättegott ska du se. Det är inte makaronerna du längtar efter egentligen utan allt det där runtomkring och det kan du faktiskt äta utan problem!Flört

synvinkel
0

Chorizo och kabanoss! Det var vad jag var mest sugen på när ägg och köttbitar tog emot som värst! Funkade utmärkt. Det är 3-4 gram kolhydrater per 100 gram av dem. Alltså försumbart imo.

Baglady
0

Jag är ingen äggspert, men ibland blir jag sugen och då gör jag gräddstuvad blomkål. Det tar kål på suget. Glad

Shawy
0

Det måste ju vara perfekt att äta stekt korv och gräddstuvad blomkål då du är sugen på korv och stuvade makaroner.

Margareta
0

Böklunders korvar i naturtarm med stuvad blomkål/blomkålsmos  är helt suveränt tycker jag.

Korvarna är goda och ligger på ca 1g kolhydrater per 100g. Det finns flera olika sorter.

Numer pensionär i Nynäshamn

miagumman
0

Tack alla snälla för tipsen! Ska åka iväg till min arbetsträning nu och efter det blir det in på affären och febrilt leta korvar! Tänkte oxå köpa filmjölk.fet naturligtvis,och äta till frukost i morgon. Visst funkar väl det om jag även äter musli,ost eller dyl till?

Ha en bra dag! Kram från miagumman som nyss ätit två kokta ägg med smör…..urk….

Ulf-S
0

Fil innehåller rätt mycket kolhydrater, müsli massor… Men du väljer själv, klarar du det så kör på.

Gluggen
0

Du är inne på 3-veckorsgränsen. Den är snudd på världsberömd. Många får en dip vid den tiden. Jag var riktigt less på all mat vid den tiden, var inte sugen på nått alls! I mitt fall gick det över efter nån vecka. Nu efter 13 veckor så längtar jag hem på lunch, inte för att jag är så hungrig men för att jag alltid har så god mat på lager :)

Bara härda ut nån vecka så släpper känslan du har, garanterat!

miagumman
0

Är nu tillbaka i hemmets lugna vrå efter att febrilt ha jagat korvar på konsum! Hittade ingen korv som kallas Böklunders så det fick bli en av Scan istället. Jag hade rätt så bråttom så det blev inte mycket tid till att kolla runt och jämföra. På innehållsförteckningen står det:Energivärde 1000kj(240kcal),Kolhydrater: 5g, Fett: 20g(20%),Proteiner 11g Hur låter det?En annan fråga: Vad tror ni om isterband? Det låter väl fett och bra?Glad Blev sugen på det när jag fick syn på dem i affären. Jag köpte oxå ett bröd, osötat,som innehöll:29,7 g kh på 100gr…Jag vet att det låter mycket men om man äter bara en skiva typ varannan dag? Hittade inget med mindre kolhydrater och jag är såååå sugen på en "vanlig macka" så jag kunde inte låta bli. Jag har inte "fuskat" alls under dessa 3 veckor så jag tycker jag kan testa iallafall.

Sen till filmjölken, det kan väl inte vara nån större skada skedd om man äter det 1ggr per dag, ex till frukost tycker jag … få se nu: det blir ju 15 g på 3 dl…hm….Ja men nån frukost i veckan i allafall borde det ju funka. Ang muslin så tänkte jag nog mest på lite nötter,linfrön el.dyl.tillsammans med filen. Jag är som sagt var skitless på ägg och känner att jag måste kunna variera mig ibland för att orka gå vidare.

Idag när jag kom hem och skulle käka lunch lyckades jag få en burk tonfisk över mig när jag höll på att öppna den! Jippi,precis vad jag behövde!Ledsen Joådå,livet leker ibland… Naturligtvis hade jag min nyinköpta kofta på mig oxå som jag inte använt förrän just idag…..Då blev inte miagumman glad kan jag lova er! Grrrrrr!! Känner att stubinen är lite väl kort nu så det kan väl vara den där omtalade krisperioden jag hamnat i skulle jag tro…

Nåja,efter jag har ätit korv med senapssås och blomkål ikväll till middag är jag nog som ny igen! Nu ska jag gå en promenad i det härliga vädret. Solen skiner, det är snart vår, och mitt midjemått har minskat med 3 cm, jippie!!Skrattande

korseett
0

jag är också inne i en inte-orka-äta-ägg-period. Men nu har jag tagit till blodpudding på morgonen, visserligen med lite för mycket kolhydrater men det dritter jag i. En fet blomkålssoppa fick det bli häromveckan för vi var så trötta på att alltid behöva gaffel och kniv till maten.

Korv kan jag bara inte äta nuförtiden för jag blir bara äcklad av den. Om jag gjort den själv är ju en annan femma men det har jag ju inte.

Och ja jag har tagit lite fullkornspasta till maten någon gång och även tuggat på ett pyttehörn av makens smörgås. Marginellt men skönt med den lilla omväxlingen.

Lillfina
0

Detta med att känna sig frusen och ruggig, är det nåt man får räkna med när man börjar med den här kosten?

Wildrat
0

#18 Frusen och ruggig känner du dig förmodligen för att du äter för lite. Ät mer, särskilt fett. Kokosfett höjer temperaturen extra bra.

silvertopp
0

Jag älskar gourme mat och har aldrig direkt gillat korv och makaroner så det är inget jag saknar. Men nu har jag fått kräksjukan, så jag har inte kunnat äta så mycket alls och är hungrig!

miagumman
0

Silvertopp,jag har heller aldrig varit stormförtjust i makaroner eller korv och älskar oxå gourmemat, men just nu var det just det jag var sugen på…märkligt! Så nu har jag satt i mig blomkålsmos och falukorv till middag och det smakade sååå bra!Glad 

Jag har ställt några frågor längre upp här på sidan som det vore trevligt om nån hade svar på…

Ps: krya på dig Silvertopp!

Matmamma
0

Det går att variera äggen genom att ibland steka dem med rejält mycket chilepeppar.

silvertopp
0

jag brukar hacka äggen i bitar när jag steker dom och krydda med curry. Ihop med detta steker jag gul lök och paprika. Gott och anorlunda.

Amiechan
0

#18:

• Antingen tror jag att det betyder att du äter för lite (fett).
  • Eller så har du gått ner massa i vikt och kroppen har inte vant sig vid hur den ska göra för att hålla värmen utan det skyddande späcklagret ;) 

Så, vilket det är av de två tror jag du får bestämma dig för själv :D