Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1571 ggr
Mimsivimsi
0

OT-bittra människor

Min filosofi är att vara lugn och glad i själen och glad och trevlig mot mina medmänniskor, vare sig jag känner dem eller inte.
Försöker alltid att le mot folk på tunnelbanan, speciellt de som ser lite ledsna ut. Oftast ler de tillbaka och ser lite gladare ut.

MEN!!

då kommer vi till dessa bittra människor som ingen kan hjälpa.
Hur man än ler mot dessa, ger de till svar ett "pfft" och tittar på en som att man är en stor idiot. Säger man då "hej" till dem ser de förnärmade ut som att man sagt någonting elakt.

Någonting jag blir upprörd över är nonchalansen och överlägsenheten hos många svenskar.

Har jobbat som servitris i 5 år, varav 4 år i Australien. Där nere älskade jag jobbet och värmen från alla gäster som kom och åt hos oss.
De uppskattade oss som serverade, och med intresse frågade de flesta alltid lite om hur jag mådde idag, och vad jag gjorde förutom att jobba där, det blev alltid ett litet mysigt samtal, och man blev alltid väl bemött av de flesta gäster.

Har nu börjat jobba som servitris på en ganska fin restaurang här i Stockholm dit många affärsmän från hela världen kommer.

De utländska gästerna är oftast trevliga, säger hej när de kommer och tack när de går. Vissa pratar lite smått med mig och visar uppskattning.

Men svenskarna! Ursäkta mig mina vänner, jag vet att ni också är svenskar (likaså jag) men ni behöver ju inte ta åt er då ni är jättemysiga allihop!

De "smyger" in 5-10 min efter vi har stängt, sätter sig utan att fråga och hälsar inte, de beställer sin mat, ignorerar när man frågar om maten smakade bra, ibland kanske man får en nick till svar.

Många förväntar sig att maten ska komma fort som på McDonalds. När det tagit 10 min klagar de.
De är otrevliga, ignoranta och behandlar en som att man är "lägre stående" än dem.
De gör inte ens ögonkontakt.
När de är klara och betalt, smyger de ut på samma sätt de kom, säger inte hejdå och lämnar sin skit bakom sig.

Nej jag säger då det, jag längtar tills jag flyttar tillbaka till Australien.

miagumman
0

Här uppe i Ångermanland hälsar vi hejvilt på allt och alla!!

Du ä så välkommen att flytt hit Mimsivimsi!!Skrattande

Mimsivimsi
0

ja jag älskar norra sverige, där finns fortfarande hyfs och respekt kvar! Glad

Jag och sambon håller nu på att spara till att köpa hus i Australien (han är australienare)
Skulle jag om någon förmodan flytta tillbaka till sverige skulle vi köpa hus "där uppe" någonstans.

miagumman
0

Rätt tänkt! Här i Höga kusten finns det gott om smultronställen!Skrattande

Tombola
0

Det du beskriver är nog lite typiskt Stockholmsfenomen.

Kommer du ut i landsorten är det en rätt så annorlunda attityd även om det finns folk som vill vara lite förmer än andra överallt.

Ofta är de hunsade av frun, mannen och det blir legalt att avreagera sig på bussföraren, servitrisen o s v.

Skillnaden är också att australiensarna äter riktig mat, kolhydraterna bidrar till den mentala försurningen,,,,

ebet
0

Numera, när jag alltid har en hund på släp (eller tvärtom) så har jag upptäckt att världen är full med trevliga människor. Förut satt jag tyst och ensam tå tunnelbana, numera blir det alltid prat och skratt. Visst är det märkligt.

LenaK63
0

Mimsivimsi jag håller med dig. Vi bor i norra Tyskland. Här hälsar folk också hejvilt och man får leende tillbaka. När mina föräldrar levde åkte jag ofta till Stockholm. Ibland blev man ganska vresigt behandlad till och med som kund. En gång frågade jag en kille som jobbade i grönsaksavdelningen var man vägde varorna. Fick ett surt svar "I kassan som i alla andra affärer". Här hos oss vägs varorna av en själv innan man går till kassan!! (Detta var långt innan LCHF) Idag köper jag inte så mycket grönsaker.

Nu förtiden håller vi mest till i Skåne när vi är i Sverige där vår son med familj bor. Där är folk skånskt vänliga och hjälpsamma.

När vi bodde i Sverige så var jag nästan alltid arg. På politiker, på skatter och bestämmelser. På "den kungliga svenska avundsjukan" som man sa på den tiden. På 8 brödskivor om dagen som rekommenderades. På mobbande ungar i skolorna. Jag våndades när jag tänkte på att vår son skulle börja skolan. Nu blev det inte så. Han fick börja i Tyskland i stället och i den skolan där han gick hördes det inget om mobbing.

Tyskarna är ett folk som arbetar hårt och som är stolta över det. Men dom kan konsten att njuta av livet för stunden. Det är ordning och reda och ibland kanske för mycket byråkrati. Vi är nästan alltid glada här för att folk omkring oss är glada och skämtar. Det smittar av sig.Cool

Låt Dig inte nedslås. Fortsätt att vara glad och vänlig. Tänk att det är synd om dom som inte kan le.

Jennix
0

Jag hade samma upplevelser när jag bodde i Uppsala. Här i Vänersborg är folk oftast trevliga, en del är lite knepiga men folk är inte lika nedlåtande som dom kunde vara i Uppsala.

Lustigt nog, apropå hund, så kände jag mig ofta dåligt bemött när jag hade hund med mig i Uppsala men på besök i Göteborg ett flertal gånger så var jag alltid väldigt BRA bemött på buss o spårvagn!

Generaliseringar, javisst, men mina erfarenheter ändå. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tombola
0

#6 Tror du inte att det är lite lättare att inte reta upp sig på allt när man kommer ny till ett nytt land?

Men visst, vi har haft en politik som gått ut på att se till att ingen har mer än du själv. Och en stat som sett till att du inget behöver tänka själv bara du passar in i systemet!

Jag har t o m varit med om att folk strejkat för att arbetarna på en annan avdelning skulle få sänkt lön,,,,

lisslie1956
0

Jag tycker att det är helt fel att generelisera all människor som ni just nu gör. Jag tror att vi alla är olika ovasett om vi är svenskar eller inte. Blir lite trött på skitprat.

Jag har bodde i Sarajevo i sex år på 80-talet och var oerhört tacksam när jag flyttade tillbaka till Sverige. Jag är född och uppvuxen i en förort till Stockholm. Jag har bott i Helsingborg i tio år. Jag har en stuga i dalarna.

Men vill säga er att jag mött på olika personer - trevliga som otrevlig på alla ställen. Så var inte så negativa för att ni mött nägon otrevlig någon gång och jämför det inte med alla andra.

LatMask
0

Mimsivimsi, tror du att du som servitris på en lite finare Stockholmsrestaurang ska bli trevligt bemött av gästerna?

Vi är ju fullkomligt livrädda för er!

Jag tror det började nån gång på åttitalet, då stans servitörer och servitriser började behandla oss stackars kunder som något katten släpat in…Vi lärde oss snabbt att vi inget fattade, inget begrep och borde säga ja och amen till allt den härskande anden föreslog.

Det är nog rent surmulet försvar folk ägnar sig åt…

LenaK63
0

Tombola, du har så rätt. Här bryr jag mig inte lika mycket som jag gjorde i Sverige. Men är ändå lika besviken när jag blir surt behandlad. Om det är här eller där.

Mimsivimsi
0

Latmask - tror du att det är så det är?

Jag som alltid ser så snäll och glad ut! *fniss*

Nämen ärligt talat, är det därför de är så otrevliga mot mig så finns det nog inte mycket intelligens "där bakom".

Jag har i alla fall alltid lärt mig "bemöt folk med glädje så får du glädje tillbaka".
Det borde alla leva efter!

Tombola och Lena - Ni har så rätt, när jag bodde i Australien kunde jag leva som jag lärt, det är när man kommer tillbaka hit som man blir slagen tillbaka igen..

Tombola
0

Australien är ju ett mycket okomplicerat land att vara i - det är i alla fall den bild jag fick efter att ha varit där i sex veckor, men jag var mest i obygden,,,,

Men det finns säkert massor med knepigheter där också fast det tar lång tid att upptäcka det. Men jag tror att de äter bättre än vad vi gör - det var nog fallet då jag var där men det börjar bli rätt länge sedan,,,

Själv tillbringade jag en vecka med skidåkning i Norge och jag tyckte det var skönt att komma hem igen, men det var nog mest priserna som var lite besvärande för en "fattig" svensk.

synvinkel
0

Vad kul att jag snubblade in på denna tråd!

Jag var och storhandlade idag och jag hade fyllt vagnen med bl.a. grädde, bacon, fet nötfärs, olja, smör. En stor dam går förbi vagnen och tittar ner i den och tittar på mig och skakar på huvudet, på ett sådant sätt att det bara kan tolkas som: "Vilket jädra pucko". Jag tror inte ens de som storhandlar skräpmat, färdigmat m.m. får såna blickar! Inte för att jag tar åt mig utan tvärtom - nu tycker jag ju synd om henne. Ledsen

Royalwithcheese
0

Får jag också vara med och generalisera ;) Jag jobbar i Norge som servitris och hær ær det mest norgmæn och danskar en och annan tysk och hollændare också.. Jag håller med att om ifall man jæmfør med att jobba med liknade i Sverige så ær det (ofta) MYCKET trevligare gæster hær! Hemskt men sant..

stellina
0

Det är förjäkligt att avar ute med småbarn i Stockholm. Sura blickar, arga kommentarer, suckar så fort barnen ens öppna rmunnen-man är inte väklommek någonstans. Stckholm är dåligt på sä sätt. I västafrika var det leenden överallt-barnen var välkomna överallt. Vill flytta.

Tombola
0

#15 jag mistänker att du jobbar på ett fjällhotell och där är folk (frivilligt?) på semester.

Men jag tycker att man måste ha lite is i maggen som servitris i dessa bistra dagar - tänk på att börsen har gått ned med nästan 15 % hittills i år,,,,

Fortsätt gärna generalisera - detta är ju en riktigt kul tråd!

aussiemia
0

Mentaliteten ÄR annorlunda i Australien! Man är mer avslappnad och allt går sin gilla gång. Jag har bott 6 år i Norge och DÄR möter man otrevligt folk! Royalwithcheese- jag tror att alla som kommer där du jobbar är på semester och då är de flesta avslappnade och glada, men norrmän i vardagen är fruktansvärt otrevliga! Det var tom en artikelserie i Aftenposten (Norges största dagstidning) om Oslo-bornas gräsliga sätt! En forskare! menade att det berodde på att Oslo är en stor stad?! En halv miljon invånare! Men han fick genast mothugg av andra forskare och läsare ffa, som undrade hur det isåfall kunde komma sig att folk i Stockholm (!), London, NY, Berlin och andra storstäder med flera miljoner invånare var trevligare mot varandra än just Oslo-invånarna.

Jag ÄLSKAR Australien och deras No worries-attityd! ;D

aswedishsmorgasbord.com

Wildrat
0

Det är varmare i Austalien. Lättare att vara trevlig när man inte fryser…

Tombola
0

De har ju sina BBB Down Under vilket står för Beer, Barberque och Boat,,,

Folk mår ofta lite sämre i stora städer, jag tror inte vi är gjorda för att bo så med att den stress som det medför.

Å andra sidan finns det mycket negativ stress på landet också - många har det svårt att få det att gå ihop.

Själv har jag aldrig uppfattat norrmännen som otrevliga men man får se upp i trafiken - det är lite si och så med hur de kör och eftersom jag ofta kör mc i Norge får jag se upp lite extra.

Jag har också många bekanta som arbetar i Norge, mycket mindre stress och en trevlig arbetsmiljö - något annat har jag aldrig hört!

Gojkan
0

Vilken tur att Sverige är ett fritt land så alla som inte trivs här kan flytta härifrån utan en massa krångel eller förbud.

Sverige åt dem som trivs i Sverige!

Jennix
0

#18  Min erfarenhet är att folk i storstäder är mer otrevliga än folk på landet. Å ANDRA SIDAN, kommer man till en liten håla och inte passar in så är folk otrevliga då också.

Men generellt sett brukar folk i olika länder anklaga huvudstaden för att vara snobbig, stressig, nedlåtande, otrevlig osv.

Det kan man se i olika länder: England, Frankrike, Norge, många amerikaner säger detsamma om New York - att det är den otrevligaste staden i "landet". :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tombola
0

#22 När jag bodde i Gbg brukade jag åka till Borås eller Trollhättan för att handla kläder och annat. Visst, det fanns lite mera specialbutiker i Gbg men där handlade man ju relativt sällan.

Det var samma varor men med bättre service och mindre trängsel,,,

Sedan tror jag att man som lantis uppfattar en storstads attityd som lite överlägsen för att man inte är van, när man väl har varit där ett tag så vänjer man sig.

Toleransen mot folk som avviker brukar vara betydligt större i stora städer än i lantliga hålor och framför allt brukar det ju finnas flera att umgås med.

Dossan
0

Jag håller till stor del med Mimsivimsi. Vi har tröttnat på mentaliteten i landet och funderar på att flytta någon annan stans, men vet ej vart ännu. vill du berätta lite mer om Australien. Var I Australien var du och vart är ni på väg att flytta. Nya Zeeland verkar också vara bra enligt alla som varit där. Där är folk fortfarande väldigt trevliga, vänliga och ser varandra. Jag märker på mig själv att jag börjat ge upp och slutar med att t.ex hålla upp dörrar för andra eller liknande, då man aldrig får ett tack eller ens en vänlig blick tillbaks. Det är heller aldrig någon som skulle göra det för mig. När jag bodde i Sthlm på 80-talet vantrivdes jag otroligt p.g.a av det höga och uppskruvade tempot som var där. Man stressade omkring även när man inte behövde det. vi har nog fått ett samhälle som inte mår särskilt bra mentalt idag, där prestationskraven hela tiden ökar, men man får inget behålla. Vi är nog nära taket för vad vi kan ge och ge utan att någonsin få tillbaks.

ullna
0

Mimsivimsi. Stockholm är ett klart ohälsosamt ställe att bo på och påverkas av. Jag tror också att folk här är fartblinda, arroganta okunniga och sjukt upptagna av att passa i mallen runt Stureplan. Det märks även på de jättedåliga tv-program som produceras här. Stockholmarna tror att de är COOLA, när de enbart är degenererade, sex- och våldsfixerade. Ni märker att jag gereraliserar vilt va? Men jag säger som Mimsivimsi. Alla trevliga här på forumet skall inte ta åt sig.

Jag bor i Täby och sedan jag gick i väggen undviker jag att åka in till Stockholm. När jag någon gång gör det, märker jag redan på Stockholm Östra hur hetsen griper tag i en och hur man blir en förskräcklig Mrs Hyde från att ha varit en snäll Mrs Jekyll på resan in. Otålig, irriterad och arg på allt och alla. Det är vad Stockholm gör med en. Men det är en vidunderligt vacker stad! Och hyggliga människor finns här precis som överallt i världen.

Mammeli
0

Måste nog komma med en lite synpunkt också: Jag tror att människor över hela världen förändras med tiden och alla  otroliga problem som dyker upp. Mer självupptagna och kärlekslösa!  Den allmänna andan är själviskhet! Allt går ut på det, man ska vara rolig på andras bekostnad, bara förverkliga sig själv osv. Tyvärr, men det finns guldklimpar överallt också som tur är!

Förresten, är detta Kolhydrater i Fokus?Förvånad

LatMask
0

Det självklara slog mig nu: När fler och fler människor äter mer fett och god mat blir fler människor gladare och snällare, förstås!

Mimsivimsi, vilken sorts mat serverar ni på restaurangen…? Skrattande

Glennart
0

Sannolikt har de glömt glasögonen hemma när de behandlar en så söt servitris på det sättet. Förvånad

Mimsivimsi
0

#24 - jag har bott i Gold Coast i Australien i 4 år. Visst tror jag att 300 soldagar om året och 7 mil vit strand gör folk snällare, men ändå..
Kiwis (new zealands folk) är också ett otroligt härligt folk, mentaliteten generellt bland dessa är otroligt stark, kvinnorna kan uppfattas som "bastanta", men de är alltid väldigt ärliga och behandlar en vänligt och med respekt om man gör detsamma tillbaka.

Vårt mål är att hitta den perfekta lilla småstaden längs med östkusten (Nambucca heads eller Yamba t.ex.), köpa hus och starta en liten pub/restaurang.

#27 - på restaurangen jag jobbar serveras olika varje vecka, men ja den här veckan var det t.ex. hjortinnanlår med stekt potatis & grönsaker och fiskgryta med grönsaker.

De har hittills fått Lätta till brödet till maten, men jag har nu börjat smyga in Smör istället hihi

Dossan
0

#29 Lyckos dig som har levt i ett land som fortfarande verkar trevligt och förhoppningsvis har möjlighet att flytta dit igen. Vet du vad det är för regler för oss som inte varit där och har någon anhörig som är Australiensare, att flytta dit och skaffa sig någon försörjning. Jag vet inte så mycket om Austr. men är väldigt nyfiken om det bara är ett vettigt klimat på mentaliteten, sedan är det ju inte fel med lite varmara breddgrader. Förstår att du längtar tilbaks dit.

Sotlugg
0

Jag har bott mycket utomlands och fick en chock när jag flyttade hem till Sverige. Svenskarna verkade rädda och ointresserade av andra människor. Försökte man gå med i nån förening eller nåt var det sällan nån som hälsade mig välkommen eller en pratade med mig. Sen hörde jag att svenskarna numera är ett extremt folk. Har världens högsta skilsmässofrekvens. är minst religiösa och har sämst familjesammanhållning. Visst är det en generalisering men tyvärr en som det finns ganska stor sanning i. Det är synd om många svenskar. Ensamma och utan den glädje som enkelt umgänge ger. Jag fann till slut samvaro bland olika invandrargrupper. Men dom berättar att i deras hemländer kan dom också se en utveckling mot samma isolering som svenskarna lider av. Så det kanske inte bara är Luther utan nåt som har med samhällsutvecklingen att göra. Där varje människa är sig sjelv nok. Men det blir väl bättre när alla äter LCHF och chattar här!

Mimsivimsi
0

#30 - Om man inte har familj i Australien och man inte är gift/sambo med en australienare eller man inte är född i ett av Commonwealth-länderna (storbrittanien, nya zealand, sydafrika)så är det mkt svårt att få uppehållstillstånd i Australien.

Det finns några alternativ till visum.

-studier i Australien (student visa), se till att plugga till ett yrke som finns brist av arbetskraft i Aus, med höga sk. skills. 50poäng eller mer. Då kan man senare antingen bli sponsrad av ett företag att stanna, eller så kan man stanna på ett "skilled migration visa".

-leta upp en australienare och bli kär, gift er/bo sambo i 1 år och sök sedan ett "spouse visa".

-om du är under 25 har du möjlighet att få ett "working holiday visa" som gäller ett år. Once in a lifetime visa, alltså man kan bara få det en gång. Men hittar du någon att gifta dig med eller jobbar på ett ställe som vill sponsra dig att stanna kan du komma in den vägen.

-3 mån turist visa.

-är man rik kan man komma in på ett business agreement och alltså "köpa sig in".

Läs mer på www.immi.gov.au

Babz
0

Jag har de senaste åren jobbat i Umeå, Uppsala och nu Eskilstuna. I Uppsala var det inte många "hej" eller dörrar som hölls upp. Lite mer av den varan var det i Umeå, men mest förvånad är jag över Eskilstuna, där folk väntar in en med öppen dörr, hejar på "allt och alla" och till och med småpratar med en på vägen från parkeringen! Fantastiskt!

Skrattande

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

venuseva
0

Har ej läst den långa tråden, bara ditt inlägg mimsvimsi.

Som Stockholmare känner jag ej igen mig i hur jag behandlar servitriser på restauranger, busschaufförer, personen i luckan i tunnelbanan eller invandararen i den s k postutlämningen.

Har bott utomlands och mötte som du denna "svenska blyghet" från att våga visa engagemang och ett öppet bemötande gentemot andra.  

Kände mig ledsen när jag kom tillbaka till Sverige och bestämde mig för att leva här i Sverige som om jag fortfarande var där, där jag bott under några år. Bara för att fortsätta känna mig glad, gjorde jag det. Numera möter jag glada, tillmötesgående människor på min väg. Har gjort det till mitt signum helt enkelt.

Lever här som om jag vore där.  Det gäller i allt. Den något förmyckna kroppen ser jag som smal, he he och den något stela kroppen som om den är helt rörlig. Fake it until you make it.

Mimsivimsi
0

Venuseva, precis så gör jag också! Glad

Är alltid glad och trevlig åt folk på t-banan, i affären, på gatan, vissa blir glada tillbaka medan vissa stirrar ner i golvet som om de sett ett spöke.. hihi lite roligt faktiskt att se..

Tombola
0

Det finns en gräns för hur mycket man orkar med och jag tror att många Stockholmare är rätt trötta på långa resor och en uppdriven miljö så jag har full förståelse för om de passar på att vila sig när de färdas på tunnelbanan mm.

Sedan tycker jag att Stockholmare kör bil på ett suveränt bra sätt, det brukar vara lätt att byta fil när man som utböling upptäcker att man håller på att komma helt fel.

Jennix
0

Jag tror, helt ärligt, att människor inte är gjorda för att bo i för stora städer och må bra av det. Det känns väldigt onaturligt med allt buller, all trafik och all trängsel.

Visst finns det dom som mår bra av det och dessa människor har nog en otroligt BRA förmåga att hålla sig lugna inombords, ha koll på stress och att kunna anpassa sig.

Men för större delen av befolkningen tror jag det är negativt att bo i så stora grupper…

Bara en teori jag har… :)

Tombola
0

#37 läs gärna den Nakna apan av Desmond Morris så kommer du att upptäcka att det är fler som har samma tankar,,,,

Jennix
0

#38  OK, tack för tipset! :D

Tombola
0

#39 När boken kom ut så skrev NY Times "att du aldrig kommer att betrakta vara sig dig eller din omgivning på samma sätt som tidigare" och det stämmer bra,,,,

Själv har jag efter att ha läst den nakna apan köpt nästan alla Morris böcker och jag tycker de är kanon även om Den nakna apan står i särklass!

venuseva
0

#37 När man lär sig att koppla upp sig inåt, kommer man i kontakt med sitt lugn och berörs mindre och mindre av det som pågår runt omkring en.

Så fort man blir stressad får man igen koppla in sig. Då kommer lugnet tillbaka om det lämnat en. På så sätt klarar man av att vara i alla sammanhang oavsett vad som finns runt omkring,  i stort eller smått.

Dossan
0

#32 Tack för informationen, skall kolla vidare på din länk. En liten undran till, vad räknas som rik i Austr.?

Mimsivimsi
0

#42 hmm svår fråga.. Vad räknas som rik i sverige? Rik i pengar eller rik i lycka?

Jag tror framförallt att jämställdheten mellan rik-medelklass är större där, då t.ex. en sopgubbe får mer betalt än en bankman. En kock och en servitris står högre och mer respekterade än i sverige. Man ser inte ner på de som jobbar inom service utan uppskattar de som jobbar hårt.

På en pub en eftermiddag kan det samtidigt vara kontorsfolk (som inte alls alla är klädda i kostym, det är för varmt), surfare, snickare och servitriser.

Där är allt inte uppdelat som här utan folk beblandar sig med varandra.

Nu vet jag iofs inte hur det är i de större städerna, då jag bott i Gold Coast under mina 4 år där nere, och där hela attityden är "no worries mate".

Dossan
0

#43 Det låer ju väldigt bra, att det inte är s.k. finare och mer välbetalt att sitta på ank och vända papper än att vara i serviceyrket. Om man har någon bra affärsidé eller ett företag som man kan etablera där kanske det är lättare att komma in, eller vad tror du?

Mimsivimsi
0

#44 jo eventuellt, det gäller bara att få in foten, som sagt får du någon att sponsra din affärsidé så kan de sponsra dig att få visum. Men det kan fortfarande vara väldigt svårt..

Dossan
0

#45 Ok skall läsa mer på länken du bifogade, tack för svaren

LenaK63
0

Tombola, hur vet stockholmarna att du är "utböling" när du byter fil i Stockholm??  Det var roligare förr när man kunde se varifrån folk kom på registreringsskyltarna!

Det är ju en riktigt intressant OT-tråd det här!!

Jag håller med någon som sa att alla blir snällare när dom äter LCHF.

venuseva
0

Det finns Stockholmare som inte vågar köra bil inne i stan. De tycker det är läskigt.

Jag tror inte man behöver oroa sig som bilist, man släpper fram den som tvekar numera. Även jag som cyklist tycker bilarna har minskat ner farten.

Tombola
0

#47 Det vet de naturligtvis inte om så de måste släppa fram alla bilar oavsett varifrån de kommer.

Jämfört med Göteborg är det stor skillnad och ännu större skillnad är det när man kör i Oslo men där syns det ju varifrån man kommer!

Vi som bor i gränstrakterna till Norge har många norrmän runt om oss och i varje fall jag blir extra försiktig bär jag ser de norska skyltarna. Vänstersväng utan blinkers verkar vara ett norsk specialité som jag råkat ut för många gånger,,,

Vintertid så vill man också gärna undvika danskarna som passerar här på väg till sin skidåkning, de kör ofta i hyrda bussar försedda med sommardäck och har orsakat massor med olyckor här,,,,

Clara41
0

Känner mig lite dum nu, men vad betyder OT?

Gronstedt
0

#50: Off Topic - alltså inte direkt relaterat till webbplatsens ämne.

Tombola
0

Här har det betydelsen Off Topic, d v s man behandlar något som egentligen ligger utanför vad som egentligen är det huvudsakliga området som skall diskuteras.

Clara41
0

Tack, förstår bättre nu!

Tombola
0

# 50 Den här tråden tycker inte jag är helt OT - det finns en klar koppling mellan humöret och vad vi äter och till och med hur maten påverkar bilkörning (mycket kolisar försämrar bl a mörkerseendet).