Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3252 ggr
stellina
0

FRukt och grönt.

Jag vet att de flesta här inte äter frukt (kanske alla?) och de allra flesta mycket lite grönt. Nu till min fråga, är det någon här som har provat att äta frukt och grönt sedan ni slutat med allt vad säd, socker och tilsatsämnen heter?

Äter ni inte frukt för att det stoppar er viktminskning, triggar igång sötsuget eller av annan anledning?

Jag som varit, och fortfarande får mina slängar av enomrt kolhdratsug, har inga problem med att äta ganska bra med frukt och grönt-jag går ner i vikt och blir inte sugen på sött.

Dock kan jag inte äta en smörgås förrän jag blir halvt hysterisk av kolhydratsug. Blir också triggad av smör (!!!), men det kan bero på att jag fortfarande förknippar smör med något mycket onyttigt.

Olivolja passar mig bättre-men så är jag också väldigt van vid det, sedan jag var liten, om det nu spelar någon roll.

Wildrat
0

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i frukt överlag och på senare år har frukten blivit så dålig i mitt tycke. Det jag åt var äpplen och nåt enstaka päron eller en banan men jag slutade med frukt långt innan jag började med LCHF.

Vet inte riktigt vad som triggar sug för mig, tror det mest sitter i mitt huvud…

blodtopp
0

#1 Kunde itne skrivit det bättre själv. Hade ständigt dåligt samvete för att jag åt 'alldeles för lite frukt' förut, men nu har det visat sig att det inte gjort nånting ;o)

Mackor (bröd överlag, mest smörgås) är det som triggar mig i alla fall. Skulle jag smaka en enda liten tugga skulle allt raseras. Frukt är inga problem OM jag äter det, men jag gillar det ju inte så… Räcka ut tungan

aaitsu
0

Jag klarar inte alls frukt - triggar igång sockermonstret. Däremot grönsaker går hur bra som helst och jag äter större mängder än många här och det gör inget för min vikt (ingen uppgång alls). Då äter jag även morötter och palsternacka utan några problem.

SvartKaffe
0

Har aldrig haft något sötsug så frukt ger inte några sådana signaler. Har väl ätit 2 apelsiner och 3 clementiner i vinter, mest för att jag gillar det lite syrliga/sura.

Tycker som Wildrat att tex äpplem som finns att köpa så här års inte smakar något, inte när man vet hur ett äpple man plockar från trädet skall smaka. När säsongen för frukt och bär kommer så blir det säkert att jag äter en del, dock inte i form av paj/kaffebröd som förut.

Grönsaker går det väl åt en del mer av nu, istället för ris/pasta/potatis. Mest broccoli och blomkål, fick fnatt på vitkål för ett tag sedan. Tomat, sallad, gurka, rå lök är ofta tillbehör till maten också men egentligen hade jag kunnat vara utan tomaterna så här års, inte mycket smak där heller.

dufva
0

Jag mådde iof riktigt bra även när jag åt enligt Cordains läror

(Mager stenålderskost),

men vikten förblev för hög och den riktiga mättnadskänslan infann sig aldrig med dom rått höga kolhydratvärdena det blev.

Äter jag mer än nån enstaka frukt går alla mina ambitioner åt fel håll.

Rita-S
0

Jag äter nån enstaka frukt en sällan gong, utan att det triggrar nåt hos mig. Har aldrig varit jätteförtjust i sådan som äpplen o så, men nåt saftig päron, en enstaka banan och klementiner/appelsiner kan va gott innimellan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Skadlig
0

Jag åt länge två frukter om dagen eftersom mitt företag delade ut det. Slutade nästan helt med det för snart nästan ett år sedan eftersom jag tyckte att det smakade alldeles för sött. Fikade hellre på en halv bit Marabou premium dark.

Mervi
0

Jag äter inte någon frukt men lite bär någon gång. Frukten triggar sötsuget och jag tycker det är för dyrt om man tänker på nyttan med det.

Grönsaker äter jag dagligen till lunch. middagen äter jag utan kolisar.

[Karro]
0

Frukt triggar igång sötsuget för min del, äter lite bär ibland så som Mervi kan man sammanfatta det :)

Anders-S
0

Jag äter lite bär och frukt då och då, t.ex. hallon, blåbär, vinbär, jordbubbar, melon, grapefruit, citroner, äpplen, päron och apelsin men köper inte hem några större mängder.

Jag aktar mig dock för t.ex. körsbär, druvor, russin, bananer, dadlar, fikon, katrinplommon och annat som ligger högre i kolhydratinnehåll.

Lite vispgrädde, gräddfil, creme fraiche, keso, kesella eller youghurt till bären eller fruktsalladen dämpar suget. 

Får se upp lite med apelsiner. Det kan lätt bli flera.  Druvor har jag aldrig kunna lämna några kvar.

Pylle
0

Jag som i 45 år alltid ätit en halv grapefrukt till frukosten har kunnat sluta med det.

Någon gång äter jag blåbär eller hallon med youghurt. Men jordgubbar vågar jag inte närma mig  (fasar för den säsongen)för jag kan äta hur mycket som helst.

Har just ätit min egna fisksoppa med lite purjo och tomat i. Smakade helt underbart med både smör och olivolja i.

Det är så härligt när jag äter och känner att nu är jag mätt, LCHF triggar ju inte igång sötsuget

Pch jag är så glad att jag hittat det här forumet.

Babz
0

Någon enstaka grapefrukt eller kiwi kan det bli efter gymmet ibland. Triggar inte igång sötsuget, men fy vad sött det är! Ibland lite frysta hallon, björnbär eller hjortron med grädde "istället för" glass.

Kan vara det som gör att jag står i princip still på vågen…. (försöker väga mig ungefär varannan vecka för att få lite koll…)

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

nyfikenA
0

Hej! Hoppas man får skriva här även om det inte har med frukt och grönt att göra - däremot yoghurt och igångtriggande. Jag drack vin igår, kom mej i säng nångång 05-tiden imorse. Redan då fanns tanken i mitt huvud: yyyoghurt. Jag vaknade idag nästan med tårar i ögonen och tänkte YOOOGHURT..!! Och då menar jag såklart vanlig sockrad yoghurt. Det är väldigt starkt (tydligen) förknippat för mig att dagen efter = yoghurt.  Jag har inte riktigt känt till vad triggande innebär tidigare, men idag fick jag reda på det. Masade mig upp, hur nedstämd som helst eftersom jag visste att jag inte sku "få" nån yoghurt.. *ler* Fixade sen varma mackor av polarbröd - åh så gott det var. Drack massa mineralvatten till. Gjorde sen en äggmjölk med blåbär som jag drack ljummen.

Tankarna på yoghurt? Bah, dom försvann ut i tomma intet..

:D

MEN, hade jag haft några burkar i kylskåpet så vete 1000 hur det hade gått..

MaMaMade
0

Har ätit en liten bit päron till mögelost en kväll men det räckte m en liten bit.

Fruktsug har alltid gått i vågor för mig, oftast när jag smakat ngn frukt (clementin el apelsin) som varit mkt god, då har jag velat ha fler. Men jag har aldrig varit ngn stor frukt- el grönsaksätare.

Idag tog jag en smaktugga av pepparkaksmuffinsarna m ostfyllning jag bakade idag ("vanliga") o det räckte m en tugga. Det var kladdigt o smakade inte ngt spec tyckte jag. Vi var på utflykt till jaktkojan o eldade inne, det blev mkt varmt o jag hade bara hett te med. Så jag tog ett par klunkar av min hemgjorda (lättsötade) svartvinbärsdricka o den smakade inte ngt spec heller. Kan alltså vara utan, känns bra.

Visst blir jag sugen på ngn emellanåt men jag vet att det oftast sitter i huvudet, inte i magen.