Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 18522 ggr
umbra55
19

recepthjälp?Citron/ingefäradryck

Kan nån hjälpa mig med recept på citron/ingefära?

Det fanns ett recept på dricka med färsk ingefära, citron o vatten. Kan nån ta det igen? Jag hittar det inte trots att jag sökt

Tizia
6

Detta var vad min kära sambo skrev om ingefärs/citron drickan.  Den är supergod! 

Det man behöver:

Stor gryta om minst 4 liter.

3-4 liter vatten

2 citroner

en bit färsk ingefära 

Skiva eller hacka två  citroner med bra skal (helst ekologiska), själv brukar jag ta bort zesten, det yttersta gula lagret i skalet och kasta det vita svampiga skaldelarna som kan göra brygden lite väl besk.

Sedan strimmlar, hackar eller skivar man färsk ingefära, en bit om cirka 3x5 cm. Det blir lite olika för färsk ingefära är inte precis homogen i utseendet. På en höft kanske max 50 gram. Morotsskalare eller osthyvel fungerar bra till detta. Allt fast som stoppas i grytan ska silas bort så hellre tunna långa bitar än finhackat.

Kör man den i mixer så kan det bli väl starkt och det kan va svårt att få bort alla ingefärsbitarna.

Citronbitarna och ingefäran slänger man i grytan och häller över 3-4 liter kokande vatten (enklast är att använda vattenkokare). Alternativt så låter man både vattnet och citronerna o ingefäran koka upp, men då bör man passa att det inte står och stormkokar för länge för då kan det börja skumma och ev. bli ganska starkt/beskt. När den kallnat är det bara att sila av och hälla upp i kannor och in i kylen.

Den här drickan ska man helst inte dricka mer än en halv liter koncentrat per dag och helst inte efter kl 18 då den driver ut vätska och dricker man den sent så kan man ha lite och göra sen på natten.

Enklast är att späda den 50/50 med vatten och sprida ut det lite över dagen, eller så klunkar man i sig den ren. Är man förkyld eller bara vill testa så kan jag rekomendera att dricka den varm.

Mimsivimsi
0

kan man inte kombinera den med lymfareningen? Alltså släng i några lagerblad och nejlikor också? =)

umbra55
0

DEN var det ja! Tack, nu ska här mixas..

Sagittaria
0

Den är jättegod! Jag har gått på den nu i några dagar.

Och precis som umbra55 hade jag väldiga problem att hitta tillbaka till receptet inledningsvis. Det finns någon bugg i sökfunktionen, tror jag. Man får ingen träff på ordet ingefära i just den tråden.

Margareta
0

Det blir svårt att söka om man inte vet exakt hur det skrivs.

I det här fallet ingefärsdryck… hittar man inte på ingefära

Numer pensionär i Nynäshamn

Sagittaria
0

# 5. Båda orden citron och ingefära fanns med i originalreceptet, i en helt annan tråd än denna alltså. I brödtexten, och inte rubriken, menar jag. Men man fick bara träff på citron. Jag har skrivit till iFokus om buggen och de ska titta på den.

shintaida
0

Ska man skala ingefäran?

Kan jag skala citronerna som apelsiner?

// Shintaida

[bittek]
0

Den här drycken är verkligen toppengod! Har snart slut på mina första 4 liter, har druckit lite mer än en halvliter per dag. Jag har inte känt av något speciellt, kanske lite mer kissnödig bara. Men å andra sidan dricker jag mer när jag har det här i en flaska på skrivbordet.

Någon annan som märkt av några andra effekter av att dricka detta?

Tizia
0

#7 shintaida, du ska ha så lite av det vita från citronen med som möjligt (ju mer vitt du har i när du kokar drycken desto mer skum och fränare smak blir det och det är inget vidare), så skala av allt det gula med en potatiskalare den är suverän Skrattande

Sen kan man alltid skala den som en apelsin när man hyvlat av allt det gula eller skära av det vita så du får fruktköttet kvar.

Ingefäran ska också skalas och där funkar skalaren bra också, brukar leta upp stycken som inte är så "kurviga", blir lättare att skala då.

#8 Bittek, jag blir kissnödigare av den och även piggare. Sen blir jag också sugen på mer, tycker att den här drycken är supergod!

[bittek]
0

Kan det vara farligt att dricka mer än en halv liter per dag? Jag spär ut med lika delar vatten till en liter. Får i mig allt innan lunch….

sandramaria
0

Kan man dricka den ett längre tag? Den är verkligen god!

Lasselars
0

Intressant inlägg om Ingefära på Mercola 

Ingefära ska ju även vara antiinflamatoriskt. Så nån nytta lär den väl göra.

Cattis77
0

Är det någon som provat att bara lägga nån bit ingefära o citron i en vattenkanna och servera som det är?? Typ som gurkvatten/´limevatten?? Borde väl vara gott det med va?

Ska o handla idag och jag blev lite sugen på att köpa hem lite ingefära oxå.