Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4353 ggr
ullamayday
0

Lågt LC intag =korkad

Hörde precis på Rix att någon kvinnlig professor/doktor uttalat sig om att lågt intag av kolhydrater gör en dum och trög i hjärnan.

*suck*. Då får jag vara bimbo då.

ewax
0

Cool Håller med dig!

Shawy
0

Ja, jag hörde detsamma på mix megapol. Att hjärnan skulle typ skrumpna om man var utan kolhydrater länge. Har försökt kollat i tidningarna men inte sett något skriveri om det än. Man blir ju alledes matt!

maxiq
0

Tur att vi LCHF:are är så smarta att det finns mycket hjärna att ta av! Glad

lundsabin
0

Det står på aftonbladets hemsida idag, stod i sydsvenska dagbladet igår… skäms att erkänna det men hon som har uttalat sig är från Lund som jag…

dufva
0

Jag förstår att det måste vara ett uttalande av Charlotte Erlanson-Albertsson. Hon är professor i medicinsk vetenskap och har nyligen kommit ut med en bok där hon kommer fram till att glukos är hjärnans bästa bränsle..

Slutsatserna baserar sig på råttstudier där hon har matat gnagarna med mättat fett (djurplågeri dom är ju fröätare) och sett att dom inte är speciellt intresserade av att leta mat efter ett tag.

Det har hon tolkat som att "dom har blivit dumma" och sen tar hon det gigantiska steget över till att applicera slutsatsen på människan..

Hon fick frågan i ett radioprogram om hon anser att Innuiterna är korkade eftersom dom alltid ätit få kolhydrater

Hon hanterade inte den frågan så bra tyckte jag Skrattande.

Kort sagt .. Det här är "tokforskning" som inget har att göra med "fettkonverterade" LCHF-ätare och som vi helt kan bortse från..

maxiq
0

Får inte journalister lära sig att vara kritiskt granskande längre eller är dom helt enkelt bara dumma i huvudet?

1. GI-metoden är ingen "extremt kolhydratfattig kost" och innebär inte att man väljer bort potatis, pasta och bröd.
  2. Hjärnan består till större delen av fett så varför ska den matas med kolhydrater för att fungera?
  3. Äldre människor på institutioner rör sig väldigt lite och därför får de fettskrämd kost med massor av kolhydrater istället för den feta, naturliga kost som de är uppväxta med.
  4. Det bär inte alls emot att äta ägg och bacon till frukost för oss som inte är fettskrämda, det är inte hjärnan som finner det motbjudande, det är fördomarna.
  5. När vi sovit en hel natt har de överblivna kolhydraterna lagrats in i fettförråden och då behöver vi energi i form av fett istället.
  6. De som har känt sig ”dimmiga” har fått veta att det är bra med potatis och bröd i snart 30 år, vi andra har just kommit ur dimman.
  7. Den största humbugen i kostsammanhang är den som Ancel Keys levererade på 50-talet och som världens alla kostråd bygger på.
  8. Vi skulle gärna gå tillbaka till "den klassiska husmanskosten" som innebär naturlig mat med hög halt av mättat fett.
  9. Atkins är ingen GI-metod och det äts inga mängder av kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter utan tvärtom mindre mängder eftersom det mättar bättre än tomma kolhydrater.

Ni som är medicinskt kunniga kan säkert komma på fler punkter. Be my guest!

Artikeln

Skogiz
0

Jag tar mig själv friheten att saxa in det jag nyss skrev på Dr. Dahlqvists blogg:

Den där professor Charlotte Erlanson-Albertsson verkar ha blivit lite trögtänkt av sin tallriksmetod och sina kolhydrater. Hjärnan behöver glukos, ja. Det är inte samma sak som att vi måste stoppa i oss glukos, för kroppen tillverkar glukos till hjärnan av det som finns tillgängligt, till och med under långvarig svält. Naturens under, va? Resonemanget är ungefär som "Åh, vi behöver galla till matsmältningen, det är viktigt att dricka galla". Det enda mysteriet här är om hon tror själv på vad hon säger eller om hon blir "sponsrad" wink wink, nudge, nudge, say no MORE!

ewax
0

Jag blir så arg!!!! Skrikandes  Finns det ingen som kan få stopp på dessa hobbyforskare köpta av livsmedelsindustrin….

MiaP
0

Jag håller med duva, tokforskning är vad det är. Finns det inga vettiga opponenter idag.

Och JOURNALISTER - när ska de börja källgranska kritiskt. Huvudsaken är tydligen att de får sälja lösnummer.

eivorunosson
0

Hoppas någon expert på lch vill kommentera detta inslag från igår i aftonbladet för man blir precis snurrig och vet inte vad man ska tro jag hade precis börjat med mindre kolhydrater men blev rädd nu.Så hur ska man göra?

Pasi
0

Du blir inte mer korkad utan socker…det är en myt som späds på av denna, ganska dåligt pålästa, forskare.
Om du kikar i denna sammanställning om en LCHF-diets påverkan på kroppen/hjärnan…visserligen för epileptiker men det funkar ju likadant för alla, så står det (sid 8) - "….levels of energy metabolites were increased after KD. Brain glycogen and ATP concentrations were boosted throughout rodent brain (DeVivo et al., 1978; Otani et al., 1984) and there was an elevation in the phosphocreatine-to-creatine (PCr:Cr) energy-reserve ratio in both animals (Bough et al., 2006) and humans (Pan et al., 1999)."

Detta kan jag bara tolka som att det är precis tvärtemot vad Charlotte Erlanson-Albertsson skriver.Skrattande

Babz
0

#10 - du behöver inte alls vara rädd, som du kanske har förstått av alla andra kloka inlägg i denna tråd.

Glukos är ett bra bränsle för hjärnan, ja. Om man äter kolhydrater kan kroppen snabbt och enkelt få bränsle till hjärnan av det, men om man inte äter kolhydrater (alls) lär sig kroppen på några dagar att tillverka glukos av det som finns (dvs fett, proteiner och så kallade ketonkroppar).

Själv tycker jag att hjärnan fungerar bättre nu än innan jag började med lågkolhydratkost. I själva omställningsprocessen hade jag ett par dar när jag kände mig lite "dimmig", men sen dess funkar huvudräkning bättre, lättare att lösa korsord m.m.

Att mata råttor med fett är djurplågeri, men att mata människor med spannmål borde oxå falla in i den kategorin - vi är ju kött- och grönsaksätare. (Människan som art har inte ätit spannmål mer än några tusen år.)

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ullamayday
0

Nä, jag känner mej inte rädd…….är så korkad ändå *ASG*…….men mest korkad är nog  Charlotte Erlanson-Albertsson . Undrar om hon är blond???

Jag bryr mej inte om alla uttalande. Jag står med fötterna på jorden och har faktiskt hjärnan i behåll och använder mitt sunda förnuft.

navarro
0

Men vad dessa som ar sa kritiska glommer bort ar, att dom leker med vår hälsa, bara for att forsvara det som gett dom levebrod i aratal. Här är vi som kan bevisa det, om det behövs ar jag beredd att de kan se mina sjukjournaler. Har kostat samhallet tusentals euros varje ar. En gang skickade dom mig till och med med taxi fran Varmland till Are sjukhus, var for sjuk for att flyga. Hade fardtjanst etc etc. Vi ar ju riktiga sparbössor for regeringen!

parsley
0

Vi är så korkade att vi inte förstår deras kostråd.

folke
0

Jag förstår inte vad ni skriver om ???  Räcka ut tungan

Äter ju GI nära noll….. så jag är helt körd !!!   Förvånad

Vad jag inte förstår dock är att med kolhydrater så glömde jag bort allt… nycklar, verktyg, namn etc… folk runtomkring fick påminna mig hela tiden….

Med LCHF är det jag som påminner dem om saker och ting, jag har full koll på allting….  så för att vara korkad går det rätt bra för mig….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Margareta
0

Hallå…sajtvärden har vaknat till liv efter ett par hektiska dagar…

Jag håller med er i sak, men jag gillar inte att ni skrivar nedlåtande om Charlotte Erlandson-Albertsson i ett öppet forum.

Vem som helst kan googla sig in här på hennes namn och rent skitsnack gagnar ingenting för oss.

Konstruktiv kritik är helt ok, men nämner man namn så får man inte samtidigt skriva nedlåtande. Sådana är våra Skrivregler och så är PUL formulerat.

Jag vill ha ryggen fri och och inte skämmas, vi vet inte vilken dag vi får in dessa våra motståndare som medlemmar här på sajten.

Numer pensionär i Nynäshamn

birmalover
0

Det stämmer Margareta mer kunskap hur vi funkar mer medlemmar på sajtenGlad

Besika
0

konstigt att jag mår så bra när min hjärna skrumpnar…

Minnet är bättre också….

konstigt va? ;)

Ulf-S
0

Jag har ett jobb som brukar vara ganska stressigt för det mesta, med minst ett par projekt som ska levereras varje dag. Konstant press och kamp mot snåla deadlines, mycket att hålla reda på och hålla i huvudet.

Det funkar minst lika bra nu som tidigare…

susanne.s
0

Jag har nu under en längre tid försökt att indoktrinera några av mina kollegor på jobbet som jag lunchar med. Allt har gått bra och jag har printat ut kostråden från Annikas blogg till dom. Nu ang artikeln som ni skriver om här ovan så är allt på 0 igen! Nu tror man att jag är knäpp i huvudet igen. Man måste ha socker till hjärnan säger till och med skolsyrran. Jag har diabetes och jag har frågat min dietist säger den ena och dietisten säger att hjärnan måste ha kolhydrater och kroppen kan inte göra kolhydrater själv så det du håller på med är livsfarligt. osv. Vad ska jag säga…suck

Denna kommentar har tagits bort.
Mervi
0

susanne.s, det är svårt när de inom sjukvården säger tvärtemot vad man själv har märkt är bra.

Att omvända människor som inte vill är inte lönt. Alla de som inte vill läser gärna artiklar som denna och vill gärna fortsätta med sina kolhydrater och socker. Enklast så.

susanne.s
0

Ja men dom ville ju och sedan ändrade dom sig av rädsla. Flera här är impade av att jag är så pigg nu för tiden i jämförelse med dom så det var därför dom blev nyfikna på min kolhydratfattiga kost från början. Smal har jag inte blivit…tyvärr men inte heller korkad och seg vad jag märker själv i alla fall.

Pasi
0

sussanne.s - Skriv ut artikeln jag länkade till ovan och stick under näsan på dem, där står det ju i klartext att hjärnan fungerar bättre på en kost utan kollisar (iallafall i min tolkning).
Om de tycker den är svår att förstå så kan du bara säga att du trodde de var tillräckligt duktiga på sånt här, men att de inte förstår kan bero på att deras hjärnor är omtöcknade av för mycket kolhydrater.Räcka ut tungan
Okunnig dietist för övrigt!

Margareta
0

http://www.erlanson-albertsson.se/

Den här professorn har en egen hemsida med en gästbok där man kan skriva och hon förhoppningsvis läser.

Alla ni som inte tycker att hennes uttalande stämmer kan ju roa er med att "bomba" hennes gästbok med lite sanningar. Det står redan några, men de borde kunna bli BETYDLIGT fler.

En hövlig och artig ton och hellre "ledande" frågor än plumpa påståenden tror jag personligen når fram bäst.

Typ: "Hur kan det komma sig att jag…. "

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag har varit kluddat ner lite. Jag hoppas hon läser det vi skriver.

susanne.s
0

Tack Pasi. Jag ska försöka göra så. Bra ide!

dufva
0

Jo, jag tycker vi ska ha en hövlig tom med CEA.

Jag har mejlat henne ett par gånger och hon svarar alltid vänligt,

men hon vidhåller förstås sina teser..

Visst kan vi gå in och skriva lite inlägg..Droppen urholkar ju som bekant stenen . Skrattande

Tilda-T
0

Bra skrivet alla ni som varit in och kluddat! Hoppas ni redovisar svaren för oss andra  så vi får höra vad hon svarar.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

parsley
0

Jag kom inte på något intelligent att skriva i hennes gästbok men vill ändå säga att hemsidan är intressant och fascinerande.

raphanus
0

Ja, hu, ja, det kan inte vara lätt att vara skribent på Aftonbladet! Det var ju i Aftonbladet jag först läste om Annika och LCHF! De som jobbar där blir väl avtrubbade av alla motstridiga uppgifter, om inte schizofrena.

Mammeli
0

Jag håller med om att hjärnan fungerar bättre nu med LCHF- kost. Igår kunde jag hjälpa sonen på högstadiet med ekvationer. Jag som alltid haft svårt för matte! Jag bara titttade på exemplet o sen räknade jag ut ett par ekvationer snabbt!!!! jättekul!!!

Elaichi
0

Det är väl det låga intaget av kolhydrater som gör oss så korkade att vi äter mycket mättat fett då…

Men på tal om Erlansson-Albertsson, så även om jag inte håller med om mycket hon säger, så säger hon faktiskt endel bra saker också. Hon har t.ex. en egen tallriksmodell med 30 % kött etc, 35% kalla grönsaker, och 35% varma grönsaker (inkulsive potatis). Kanske inte tillräckligt för en diabetiker o dyl, men ändå BÄTTRE än den gamla och ett steg på vägen, så att säga. 

Dessutom har jag uppfattad det som att mycket av hennes forskning handlar om socker, och även om hon då skiljer på olika kolhydratet tror jag hon har rätt i mycket av förfärligheterna hos flytande socker, att vi inte "märker" kalorier i flytande form t.ex (att man blir "mättare" av strösocker än läsk, ungefär…)

Saker som kanske inte hjälper de redan sjuka, men åtminstone bättre än mycket annat som sprids.

Och dessutom, som redan sagts, inte otrevlig mot de som tycker annorlunda.

MaMaMade
0

Himmel så glad jag blir över att höra det! Matte har aldrig varit min starka sida o jag gruvar mig för när Sonen ska börja högstadiet! Än så länge fixar han det själv (mattegeni) men vem fet om o när det "tar slut"!?