OT - Heja Annika!
Nu sitter man taggat! :D Heja heja!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Säger som i söndags, nån får gärna komma med ett referat efteråt. Jag orkar inte sätta mig och kika då jag misstänker även idag att jag skulle kunna bli rätt irriterad… 
hehe jag är redan irriterad, men inte pga kommentarer, jag tycker programledaren var rakt av oprofsigt oförberedt ;)
Gubben lämnade nuss rummet medan han skrattade så tårarna trillade. "de er kjøtthuer!" utbrast han, sen korrigerade han sig" feil.. de er ikke kjøtthuer.. de er BRØDHUER!"
Fritt översatt: kjøtthue = köttskalle.
Brødhue = Brödskalle :)
Vet inte om ni har några sådana ord på svenska, men båda pekar på töntar, och får ju då dubbel mening för oss low-carbare!
Och dom = dom som argumenterar mot Annika ;)
Direktrapport: å suck….
Jag hoppas att någon kanal vågar göra ett program med några av er som gått ner så mycket, slipper mediciner och mår så mycket bättre!
Argh! Jag håller på strypa några av dom på tv.. "sluta glo på tv , ta armhävingar, gympa,träna, så blir du smal, va fn har beteendeterapi och dieter med saken att gjöra"
Förlåt, men nej! Jag mår så hemsk av gympa, jag har så grymma smärter efter träning oavsett hur lindrig den är att nej det gjör jag värkligen inte! Det där fungerar för friska folk, men för exempelvis en fibris som mig så är det inte "bara att" när det omhandlar fysisk aktivitet! >_<

jag e väldigt irriterad, speciellt på paolo roberto
jag tycker om han unga i blå/hvitrandig skjorta då.. han har vettig holdning, för lite fett = farligt, för mycket fel fett = farligt, för mycket kolhydrater = farligt, ät lagom av allt så är det bra tycker han. Ja, jag håller med :D för mig är lagom mycket kolhydrater ungefär 5%, lagom mycket protein = 25% och lagom mycket fett 70% ;) hehehe
#6 AAAAAAAAAA jag stryper honom snart! >_< det är han som tycker lösningen på allt är att trimma och motionera!
Nu tar vi det lugnt - inget skitsnack på vår trevliga sajt!
Annika var lysande - det är väl en bra sammanfattning?
Numer pensionär i Nynäshamn
Stina verkar ta debatten som ett skämt, så som hon flinar.
Det är bra att KBT-kvinnan tryckte lite på forskning.
Är inte Roberto typ elit-tränare? så klart att tallriksmodellen funkar då. Fast han har ju rätt i det att man ska se till att aldrig bli hungrig för då slinker det ner massa som man inte borde äta. Sen hur man åstadkommer det måste ju vara fritt val för var och en.
Jag tycker att Robertos agerande är ett tecken på djupt människoförakt. Ingen som helst empati eller förmåga att sätta sig in i andras situation.
Jag bodde ihop med en sån typ för länge sedan. Att försöka diskutera något med honom var som att prata med en vägg!
Paolo Roberto - vilken clown. Där ser man att boxningen är skadlig.
Vad hände? Jag kom precis hem och lyckades missa allt…

Tv-debatter blir alltid både snuttifierade och tjafsiga. Annika D var mycket bra, saklig och balanserad. Paolo Roberto borde gå i KBT för att arbeta med sitt temperament och sin rigida besserwisserattityd. Synd att han fick (tog) så stort utrymme.
Jag skickade två kommentarer via sms, men de kommenterades inte.
Fair Winds and Following Seas!

Jävla skit! Skulle aldrig sett debatten.. Grrrrr

Paulo Roberto verkar vara landets mest envisa "lågvatten"-människa. Varför måste han skrika när han pratar? Folk som förr trodde jorden var platt funkade som han gör, de vägrade ta in ny fakta och förmodligen mobbade de människor som påstod annat.
Synd att Annika inte fick så mycket att säga. Debatten kändes väldigt vinklad mot henne, trist nog. Men vi LCHFare har ju självklart valet att själva vara Roberto-typer. Vi kan gott känna oss lika överlägsna när folk babblar på om hur viktigt det är att äta 6 mål om dagen. Vi vet ju hur det egentligen är, inte sant?
#9: Absolut! Annika är lysande. Hon var tydlig och lugn, hetsade inte upp sig.

Fet av fett=FEL
Måste motionera för att gå ner i vikt=FEL
Nej inget skitsnack men nu vet vi var vi har dietistförbundets ordförande och Fredrik Paulun…
Annika D är saklig och lågmäld som vanligt.
Mvh
.
PS Tror nog att LCHF segrar till slut om inte läkemedelsindustrin och livsmedelstillvekarna kan lobba sönder Socialstyrelsen DS

Då verkar det som att jag gjorde rätt ikväll också alltså *S* Skönt att slippa bli irriterad på nåt man inte kan göra nåt åt. Men skönt också att Annika verkat få pratat till punkt i alla fall
DET är en stor framgång för 'vår' sida!
Vi får börja kommunicera med Rothenberg (dietistförbundet)
Jag skall skriva till henne och be om råd tror jag.

#16: "Den som skriker högst vinner". -Det är nog hans motto!

Paulo Roberto i all ära, han har nog ändå en metod som fungerar hyfsat för relativt smala som kan tänka sig mycket träning.
Priset för flest uttalanden som var rena dumheter går inte helt oväntat till Eva Rothenberg, dietist.
Några axplock fritt ur minnet (kanske inte 100% ordagrannt):
Lågkolhydratskost riskerar ge "vitaminbrist", "magen pajar" och sen kan det säga "pang i lilla hjärtat". För övrigt gick det lika bra gå ner på "pizza och cocacola" eller "bara ananas" eftersom kaloriräkning är det enda man behöver bry sin hjärna med tydligen…

Heja Annika!! Du var så lugn och tydlig med dina synpunkter!!
Tänk om nån av er som varit med länge och testat denna metod kunde ha varit med och berättat hur ni mår osv. Det skulle verkligen behövts i en sån här debatt.
Oj Doc vad kul Du skall få när Du bloggar om de uttalandena - nästan lika kul som fiberrik Coca Cola.

Jag bidrog med ett par sms till programmet, vilka inte kommenterades.
Där framhöll jag att "vetenskap och beprövad erfarenhet" endast är vad man hittills tror sig ha bevisat. Om man i detta sammanhang inte jämfört med en kontrollgrupp som käkar lchf-kost, kan man inte enrakt hävda att något annat är bättre bara för att det är bevisat. Det är ju nämligen inte det! Istället för att blankt förneka de nya erfarenheterna (som Annika D så lugnt och sakligt redogjorde för), bör man givetvis snarast genomföra vetenskapliga, kontrollerade studier med lchf-kost.
Dessutom replikerade jag P Roberto: Ja, man blir fet av att äta smör OM man samtidigt vräker i sig en massa kolhydrater.
Jag tog också så enkelt som möjligt upp mekanismen bakom glukoneogenesen, för att försöka förklara varför lchf-kost funkar och förmodligen inte är skadligt om man mår bra och uppvisar bra värden.
Tja, att dessa inlägg inte togs upp berodde väl på att programtiden inte tillät det.
Fair Winds and Following Seas!

"magen pajar"". Jo tjena. Så bra som jag är i magen nu har jag aldrig varit med kolhydrater i kosten…
Jag hoppas att de vaknar upp snart, och ser en annan verklighet än den de lever i 
Jag tror jag skall börja maila till damen med den pajade magen och fråga hur jag skall äta. Det vore kul att höra.

#23 Jag satt och hoppade i soffan och hoppades att någon skulle slänga fram grafik från din sida (kostdoktorn.se) över vitaminer i frukt och lever etc 
Lyssnade på SSS i Radio Falköping i går kväll. Saknade honom i programmet… När han lägger ut texten om den hormonstyrda kosten har dietister, näringsexperter mm inget på fötter längre.
Sten-Stures värden när det gäller oxidativ stress i kroppen motsäger alla grönsaks och fruktätares snack om att vi inte klarar oss utan antioxidanter.
Med LCHF hälsningar
.

Jag tycker synd om Annika som var tvungen att lyssna på allt dravel och alla mantran.
Och Paolo har varit boxare…………………………………
………………………………………………………………….
……………………………………………och det märks!

Vad är egentligen meningen med debattprogram? Att röra ihop så mycket olika åsikter som möjligt så man inte får ut nåt vettigt alls? Det skulle vara bättre med en intervju där det går att tala till punkt.
Jag skickade också flera sms men kom inte med.
Äsch, mycket irriterande. Speciellt Paolo Roberto och den dietisten. Suck.
Annika lyste i alla fall upp programmet.

Programmakarna har inte som uppgift att göra sakliga program, utan dom har siktet inställt på att göra underhållning… och det tror dom tydligen att det blir genom att tussa ihop några stycken antagonister…
För min del är Robertos recept, att hålla sig mätt genom att äta 6 gånger om dagen ett klart sämre alternativ än att kunna hålla sig mätt och belåten genom att äta bara 2-3 gånger om dagen… synd att den jämförelsen inte fick plats i programmet.
Annika var klart bäst, vilken mediepersonlighet hon är, en naturbegåvning!
"still lost in space and time"

odezza: Precis vad jag också tänkte! Men det blir så tråkigt när alla har en halvtimme fördelat mellan sig för att få säga sitt.

Ja, Annika var bra…fast jag skulle velat att hon frågat hur många av de andra (dietisten t ex) som botat en diabetiker (typ 2a) och kanske pressat Paulun på att han skall komma med nåt konkret i sitt påstående att mättat fett är farligt.
Fast allt har sin tid….det är bara jag som kan ha lite dåligt tålamod ibland.
Själv skulle jag aldrig kunna hålla mig så cool att sansad i en debatt utan skulle, även om jag satt och bet mig i läppen, komma med förnedrande repliker till de obildade.
En boxare får många slag mot huvudet och det märks tydligt ibland. Dietisten vet inget om hur kroppen funkar. Henne skulle vi bomba med information.
Annika var den enda som sa något vettigt och var lugn och sansad.
Annikas taktik är inte debatt utan att svara på frågor - det verkar hålla i det långa loppet!
Ursäkat "franskan" men jag tyckte inde de dietisten skulle uttalat sig. Hon såg inte så värst smal ut. Det verkade inte precis övertygande, att förespråka kolhydratrik och fettsnål mat och inte själv se så smal ut. då måste man ju faktiskt fundera lite om det är rätt. Den reflektionen gjorde jag ialla fall på mig själv, innan jag kom i kontakt med Kif. Det var nåt som inte stämde.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Paolo är precis så puckad som man blir när man boxas.
Var det inte synd att ingen drog ngn slutsats av att Annica som berättade att hon varit överviktig sitter brevid Paolo (som är elitidrottsman och tränare) och är betydligt äldre än honom och är smal, fräsch som en vårmorgon och vacker som en dag, värdig och sansad. En fantastisk representant för oss.
Vår tid kommer när de andra har gapat sig hesa.
Debatten går att se på:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=34858&lid=lista_683979&lpos=2
Jag har lyssnat igenom delen som handlar om kosten. Det åskådliggör den förvirring som råder och hur massmedia använder detta i underhållningssyfte. Jag tycker att Annika Dahlqvist gjorde bra ifrån sig. Även Lisbeth Stahre gjorde ett seriöst intryck. Elisabet Rothenbergs framträdande var väl knappast något dietistkåren kan vara stolta över. Paolo Roberto och Leif Mannerström - underhållningsvärde?
Jag förespråkar LCHF och är inte heller smal - borde jag vara tyst då?
Margareta, jag måste bara berätta. Jag pratade med en kompis igår kväll som är helt medveten om hur och varför jag äter vad jag gör, och mycket stöttande. Han berättade att han sett på tv "om en familj som gått ner jättemycket med low carb" och att de verkade så tillfredställda och nöjda. Då kändes det himla kul att kunna säga att jag har kontakt med dig via nätet. Bra jobbat!
Tack Marylojs!
#42 I princip så håller jag med dig. Svårt att veta vad som kan bero på hennes eventuella (har inte sett programmet än) övervikt. Vet att jag blev arg när jag läste någon säga något liknande om dig på Toxiska :(
Lite skillnad tycker jag dock att det finns. Din övervikt beror på deras felaktiga råd. Många som är här är ju här för att så mycket annat har misslyckats tidigare. Vet inte om det är så många som kommer hit utan att ha prövat annat innan.
Hm, men men, vill vi slippa försvara oss mot sådana uttalanden så får vi sluta anfalla andra med det också. Vi ska ju vara de som blir lugna och nöjda av vår mat medan de andra ska vara aggresiva av hunger ;)
#42 Ja - jag är ett väldigt bra bevis på att deras kostråd är felaktiga - eftersom jag verkligen försökt ALLT de rekommenderar (utom de flesta veckotidningsdieterna).
Jag har inte vrålmotionerat (a la Paulo Roberto) eftersom jag inte är fysiskt disponerad för det. Jag har någon slags medfödd defekt i rörelseapparaten.
Jag var bland de första att köpa, läsa och äta efter Pauluns böcker. Jag kände till honom långt innan han figurerade på TV och blev känd.
Jag har gått på Vårdcentral i dietistledd grupp och lärt mig tallriksmodellen. Gruppen höll på under ett år och jag gick inte ner nånting vad jag minns.
Jag har läst och praktiserat KBT och lärt mig massor - men jag har inte gått ner i vikt. Rekommenderar det verkligen för beroendebiten - men inte för viktminskning. Jag kunde tycka lite syns om den tanten - för hon representerar något helt annat - väldigt viktigt - våra liv tycker jag själv. Vi är många som behöver hantera inre stress och där är KBT en framkomlig väg.
Viktväktarna var inte representerade igår - men jag har varit aktiv medlem (även anställd) hos dem sen 70-talet. Gav upp för gott någon gång i början av 2000, när jag blev anklagad för att äta annat än det som stod på mig lista och gjorde jag det inte medvetet så gjorde jag det i sömnen.
Jag är snart 53 år och har aktivt arbetat mot min övervikt sen jag var 18-19 år. Ni som vet vilken energi jag lägger på det här forumet - kan bara ana vilken energi jag lagt på detta. Jag har en hyfast komplett viktkurva sen 1981 - som ser ut som ritningen till en berg-och-dalbana. Varje period jag inte matregistrerat går den upp - sen har matregistrering (svält)/förlossning lett till att den pekar neråt ett tag.
Mina största vinster med LCHF är att jag sover 1½ tim mindre per dygn, att jag kan äta gott tills jag blir mätt utan att vare sig mäta/väga/registrera eller gå upp i vikt. Jag har dessutom sluppit börja medicinera för diabetes typ II.
Det räcker långt, även om jag givetvis drömmer om att gå ner till normalvikt.
#45 Jag såg gliringen och ditt inlägg på Toxiska Skadlig -
TACK för den…jagsvarade själv också.
De flesta dietister är smala och tjusiga (högstatusyrke = det vackra folket?)
Det gör ju inte att deras budskap blir bättre för det.
Vi stackare som trott på deras tallriksmodell har blivit sjuka och feta.
#46 Margareta, jag har testat viktväktarna EN enda gång, sent 80-tal vill jag minnas. Då var de två, eller möjligen tre, första veckorna helt fria från bröd, ris, pasta och potatis, dvs de största "bovarna" i kolisgänget.
Vet att jag gick ner just de första veckorna med "rivstarten" sen hjälpte det inte ett dugg fastän jag drog ner på fett. Fast jag fick ju köpt mig en bra digital våg där så något fick jag ju ut av det, den gör tjänst än.
Hej Annika och välkommen hit - som Du ser är vi oerhört imponerade av din lysande insats igår!!!
Du är bara så cool - som ungdomarna säger!
#48 Hört rykten att VV i begynnelsen faktistk rekomenderade en kost som var mer lowcarb
Har också hört det sägas att det finns tre faser i VV:ande.
Första omgången: Man går ner i vikt
Andra omgången: Man förlorar ingen vikt alls
Tredje omgången: Man går upp i vikt
När jag började på 70-talet fanns bara ett program - LC rakt av och rysligt fettsnålt. Det var en massa protein man åt. Skall skriva mer om det någon gång.

Ny chans i SVT24 klockan 18.15
Haha, jag har gått i KBT-terapi också och förstår inte alls vad min kost skulle ha med det att göra? Visst kan man ta itu med vissa beroende-problem MEN det är också så att en stor del av beroendet beror på och blir bättre med rätt kost.
Enbart KBT hjälper inte mot sockerberoende om man forstätter äta socker… 
Men jaja, jag bryr mig inte så mycket om vad dom säger. Dom får komma fram till vad dom vill, jag följer denna kost eftesrom JAG mår bäst av den. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ha, ha - jag har vunnit över min man på denna sida - åtminstone så att han inser att jag inte blir sjuk av kosten.
Han tyckte att Annika inte fick en syl i vädret och hade velat höra mer av henne - även om han själv tillhör den där skaran som inbegriper Paolo Roberto som kan äta lagom av allt och träna mycket. Han vet ju att jag som har fibro varken KAN träna på samma sätt och att kroppen inte heller klarar att återhämta sig efter ett träningspass - vilket behövs för att det ska få effekt.
Vill bara kommentera en sak som jag retade mig på i Debatt-programmet - kommentaren om att det var DYRT!!!!
???????????
Mina matkostnader har sjunkit radikalt - jag äter betydligt billigare nu - även om ingredienserna i sig är dyrare - men mängden den är betydligt mindre. Och även om bröd och pasta, potatis och grönsaker inte är så värst dyra matvaror - så med dom mängder jag plockat bort blir det en helt del besparingar.
Så det så!!!
Jag tittade också nu; tämligen rörig debatt; inget klart syfte; det blir ju inte ens underhållning om man inte har någon klar tanke bakom.
#54 Jag tror de tänkte sig att man äter en massa stora biffar mest hela tiden; det skulle säkert bli dyrt. Det är nog lite svårt att förstå om man inte testat själv
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Men att dra in ekonomin i det hela blir lite snedvridet, när det är kosten och kostens påverkan på kroppen som diskuteras. Effekten som maten har på kroppen påverkas inte ett dugg av om den är dyr eller om den är billig, det är den bistra sanningen… Så även om LCHF skulle vara sjufalt dyrare (vilken den inte är) så är den modellen ändå bra mycket bättre för kroppen än att leva fettsnålt, stärkelserikt och träna som en galning.
#56 Visst. Men om det hade varit en så dyr kost att nästan ingen skulle ha råd med den, så hade det inte spelat någon roll hur bra den var. Frågan är om detta var ett argument att ta till när andra argument tagit slut?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#57 tycker det är lite underhållande. Det bästa köttet för oss är ju ofta det billigaste också. Grishals med massor av fin fett insprängt i det :)
Nötkött är gott men lite väl magert :)

Annika lysande, Paolo Roberto nedlåtande mot överviktiga "det sitter i huvet" så arg jag blev! Dessutom opåläst och ättrig,- tydligt sockerdriven.
Det verkar som Roberto ser allt i svart och vitt, men så är det inte i verkligheten. Många verkar imponerade av honom men jag är det inte. Har svårt för att det bara finns en väg som är rätt. Jag håller med den mannen som var från , var det De överviktigas förening. Vi är olika, det märks ju här. Det som fungerar för mig fungerar inte för dig.
Annika var lugn och sansad och det vinner hon på.
Jag efterlyser en studie som klart visar i vilken ålder det blir farligt med grädde och smör. Perioden mellan gammal och barn. Känner mig totalförvirrad och jag är säkert inte ensam. Man blir bara så trött.
Ursäkta min svenska.
#60 Roberto troligen ungefär som jag inte direkt några problem att hålla en låg vikt. Tills han faktiskt har arbetat med folk som har problem med att hålla vikten och inte bara navelskådat sin egen träning så hade jag nog tagit den med en nya salt.
Den funkar dock säkert bra för alla som är av den sportiga typen med hans grundförutsättningar.