Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5963 ggr
DrAnna
0

Bacon vs Fläsk

Ser i trådarna att jättemånga har bacon i maten. Varför då? Varför inte rimmat fläsk istället?                                                                   Av speciella skäl äter jag själv aldrig bacon.                                  Har tyvärr upptäckt att fläsk är en "fuskvara", det vattnar ju ur sig och kokar nästan innan man kan få det stekt!

Pasi
0

Den enda vettiga varan är färskt sidfläsk….går tyvärr inte att få tag på överallt längre.Glad

Jennix
0

Absolut, jag äter inte bacon längre. För salt för mig, smakar inte gott, inget att äta egentligen - det försvinner ju i stekpannan vilket jag antar är pga att det bara är vatten i…

Helst äter jag faktiskt osaltat fläsk, ibland är det för salt med rimmat fläsk.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Brynhilde
0

Jag köper inte bacon längre, inte heller rimmat fläsk för alla fabrikaten jag tittat på innehåller socker. Håller med om att fläsk vattnar ur sej när det steks. 

Det finns en nystartad lokal svinuppfödning här i Nordöstra Skåne som heter Olinge Utegrisar. Jag har köper deras sidfläsk och det beter sej som fläsk ska göra när det steks, dvs inget vatten som fäller ut och det steks i sitt eget fett.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Margareta
0

Jag har aldrig ätit bacon frivilligt - äter det ibland numer.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Den enda gång jag äter bacon numera är när jag använder det i Gitsans shweizerfärs.

[linda-pinda]
0

Jag älskar bacon Men inte de vanliga sorterna, utan nu köper jag enbart Tulips restaurangbacon som inte smakar lika salt och inte heller innehåller socker. Inte heller vattnar detta bacon ur sig i stekpannan.

Om jag kan hitta färskt, färdigskivat sidfläsk, skall jag köpa det. men utan en riktig skärmaskin, ger jag mig inte på att skära sidfläsk i tunna ksivor - och jag gillar de tunna skivorna!

NancyAlke
0

Jag använder bacon som nödkost, det är nämligen väldigt bra att ha i frysen eftersom det går snabbt att tina upp, eller funkar att tillaga nästan från djupfryst. Men det går ju inte att äta det som det är längre, utan man behöver ju massor med stekt ägg till, för att klara saltet… så det blir ytterst sällan.

Om man frågar i vår Willysbutik så kan dom fixa färskt sidfläsk utan svål och tunt skivat, det är ju det bästa… tyvärr ligger den butiken lite knöligt till för mig.

Sara40
0

Jag har haft turen att regelbundet hitta obehandlat sidfläsk (tom svålen är kvar) på Willys. Jag skivar den tunnt och lägger portionsförpackningar i frysen. Har dock ingen skärmaskin så skivorna blir inte jättetunna och inte helt jämna.

Svålen har jag försökt göra fläsksvålar av hur många gånger som helst nu, de blir goda men STENHÅRDA.

Förutom socker och vatten som jag så klart inte vill ha i produkten så vill jag inte ha nitrit!

NancyAlke
0

#8 Testa att fråga charkpersonalen om dom vill skiva det åt dig, det gör dom som sagt här… i alla fall dom gånger jag frågat…

MaMaMade
0

Om man låter köttet tina lite o sedan skär medan det är nästan fruset är det lättare att få tunna fina skivor. Förstör dock kniven så använd inte den dyraste ni har.

Frualbertsson
0

Jag tycker om bacon, men sen jag testade sidfläsk här i veckan så kommer det bli det istället. Himmel vilka barndomsminnen av mysiga middagar med föräldrarna som dök upp! =) Det är ju mycket godare också!

ingrids
0

jag har inga problem med att få tag i färskt sidfläsk det finns både på Coop Extra och i vår lilla Ica närbutik, jag bor i Ängelholm. På Coop finns också ekologiska kotletter dyra men jättegoda…köpte 2 st kostade 44 kr…….!

clajo
0

Kanske jag skulle ta en tur till slakteributiken längre upp i gatan och köpa sidfläsk?  Annars har jag hittat bra baconsorter här i Oslo; tjockare skivor och mycket fett. E-nummer i och för sig… När jag tycker att kassan tillåter, köper jag mitt bacon på hälsokostaffären - jättegott, men svindyrt ;-)

Mona-Stina
0

Jag har alltid bacon i kylen, mycket bra att ta till om man har bråttom.

Köper också Tulips resturangförpackning.

[linda-pinda]
0

Ha! Har man sett på maken: nu när jag var och handlade, hittade jag färskt, skivat sidfläsk i min vanliga COOP-butik! Jag köpte flera paket och skall testa imorgon. Detta var med svål.

Tack för tipset i alla fall! Jag trodde att det bara fanns rimmat (sockrat, glutamatförgiftat) sidfläsk, eftersom det är det jagh ar sett tidigare. Men tji fick jag (tack och lov!)

DrAnna
0

Måste leta vidare efter "riktigt "fläsk, det finns ju tydligen.  Det jag har nu resulterar ju i att "det kokta fläsket blir stekt"…

Men annars: min fråga var ju litet "varför föredrar ni bacon"?"

Vad är vinsten, tunna skivor, smak, eller vad?

Babz
0

Jag hör oxå till de som inte längre föredrar bacon, utan har gått över till stekfläsk. Vi äter dock fortfarande bacon ibland, för omväxlingen och för att få lite mer rökt smak. Men oavsett vilket vi använder, så steker vi det i ugnen.

Ibland - i matlagningen - är bacon enklare att använda, som t.ex när man gör ostfyllda, baconlindade kycklingfileer.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

clajo
0

Dr.Anna: Har nästan inget salt i maten nu för tiden, så jag tycker det är gott med det salta på morgonenen. Men det får inte bli för salt. Den från hälsokostaffären är perfekt.

magma
0

Jag är inte säker riktigt varför jag föredrar det (när jag nu köper bacon) Antagligen en kombination av en lättvindig förpackning, lagom mängd samt att jag provat steka vanligt sidfläsk en gång och tyckte att det smakade hiskeligt.Räcka ut tungan Mig gör det inget att fettet "kokar bort", jag steker alltid baconskivorna knapriga eftersom jag inte gillar dem "sega".

navarro
0

jag föredrar bacon, många gånger smakar sidfläsket myckt gammal gris och jag störs av lukten. Äter bacon varje dag i min favoritomelett med 3 baconskivor, 2 ägg, 1 äggula, och några skivor Brieost mitt på, när den häller på att bli färdig.Vik den till en rulle och oste smälter så gott.

batman
0

Tulip har storförpackning av skivat fläsk oxå!

[linda-pinda]
0

#20: "många gånger smakar sidfläsket mycket gammal gris" *asg*

#16: jag gillar som sagt smaken på bacon, och de tunna skivorna samt att det är så enkelt och snabbt att göra i ordning. Nu skall jag testa sidfläsket och se vad jag tycker om det. Jag minns att jag inte gillade det när jag var liten - skivorna var för tjocka och det var så lite kött i förhålande till allt fett… Får se vad jag säger som vuxen.

MaMaMade
0

Älskar sidfläsk men det tar tid att tina o steka. Ett baconpkt går snabbt att tärna upp o steka när man har bråttom el sin i kylen. Nödmat således…

Vi köper ½-1 gris ett par ggr/år o styckar själva o fryser in.

Wildrat
0

Hur salt baconet är beror på hur hårt man steker och vilken sort.

Jag älskar bacon, har alltid gillat salt så det är nog därför. Har aldrig haft sug efter choklad, däremot saltlakritssug som heter duga. Har inget sånt sug längre och jag tror att det är baconets förtjänst.

Jag köper icas bacon, det är utan socker och blir lagom salt. Tulips bacon (har inte testat restaurangbaconet, bara det i små paket) tycker jag har för tjocka skivor och är inte tillräckligt salt, coops bacon däremot blir ettersalt, usch.

Arnedanc
0

Använder mycket bacon, bara Tulips restaurangbacon och sälta tycker jag inte att jag känner när jag blandar det med mina ägg.

SannaLainen
0

fläsk smakar mycket godare än bacon tycker jag i allfall =) men är man bonnatös så ä man! =)