Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3876 ggr
Bookjones
0

Kokosbollar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag började med ett försök att göra Gunillas kladdiga chokladtårta i morse men det funkade inte… Glömde köpa kakaopulver och hade inget snabbkaffe så jag höftade och det här blev slutresultatet. Smakar (tycker jag) precis som kokos-chokladbollarna de säljer på IKEA.

3 dl vispgrädde

100 g osaltat smör

2 dl creme fraiche

100 g mörk choklad

200 g finriven kokos

Smält choklad och smör i hälften av grädden låt svalna. Vispa resten av grädden med creme fraiche. Vänd ner chokladsmeten i grädden och blanda i det mesta av kokosen (spar lite att rulla i) till en grynig massa. Ställ kallt tills smeten är fast nog att rulla och rulla i resterande kokos. Blev c:a 3 dussin. Ungefär 3 carbs per styck.

Sonen och jag hade mumsig fikapaus när han kom hem från jobbet. Jobbar på Starbucks men gillar Mammas kaffe bättre Glad… Han får ta hem gratis 1 lb med valfritt kaffe varje vecka och det är yummy. Spillde på duken tydligen men Oh well….

Babz
0

Låter gott - ska prova vid tillfälle! Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ovkyhn
0

Dom måste ja prova,

venuseva
0

Undrar om man måste ha creme fraiche i? Kan man inte bara ha vispgrädde? Eller behövs den syrade smaken?

Ev. hackade mandlar i, skulle det funka?

Vill göra som gamla negerbollar fast utan havregryn och tänkte att ta kokosflingor ist.

Bookjones
0

Du kan helt klart utesluta creme fraiche. Jag tyckte bara det blev jättegott med sen lilla syran som blev av den. Kul att du hittade det här ska göra till jul.

Hackade nötter i och rullat i kakao låter gott.

Denna kommentar har tagits bort.
Stenbockstjej
0

Ska grädden vispas tjock??