Stekfläsk
Hej, jag är ny på här med lchf, och har en en fråga till er.
Har nyss varit och köpt rimmat stekfläsk (sidfläsk). Nu ser jag att det står att det innehåller druvsocker, vet inte hur mycket. Jag undrar om någon kanske vet hur mycket det brukar vara och om det är ok att äta det. Ligger på 4-6g KH om dan, ock vill ligga där.
Tacksam för svar
L-O

Det brukar stå efter saltet….och saltet kan variera lite, 1-2,5 g …..så jag gissar att det är under 1g / 100g.
Blötlägger du fläsket några timmar så vattnar du ur både socker och nitriter och får, i min smak iallafall, ett godare fläsk.
Tack Pasi
Då ska jag blötlägga. Har följt den här sidan i två veckor nu. Har sett att man kan läsa, och få goda råd, om det mesta här. Och så är det ju en trevlig ton här, det är ju nog så viktigt.
Ha det så bra nu alla lchf:are.
L-O
tackar också för tipset mycket bra, antar att jag kan göra detsamma med bacon…tycker det är för salt i min smak…försvinner sedan både det ena och det andra onyttiga bort så är det ju helt klart godkänt!

Jag köpte nog mer bacon och rimmat sidfläsk i början men nu är det aldeles för salt för mig, kanske ska ta o testa blötläggning. Men det finns ju även vanligt sidfläsk som funkar rätt bra men då smakar det mer som tunna feta fläskkottletter 
Vi blötlägger baconet ibland just pga att det annars känns så väldigt salt. Sen får vattnet en så härlig färg också *brrr*