Hej allihopa!
Jag var så sent som idag inne på bilbloteket och snubblade över boken "ät fet mat" av LE Litsfelt jag läste ut den u eftermiddags och mäste säga att jag är lite förbryllad, nyfiken och kanske en aning skeptisk (jag är låt oss säga något vetenskapligt lagd och tror sällan på "världsomvälvande" ting utan att ha upplevt dem själv.
Jag menar, det jag läste idag går ju fullständigt emot allt mitt inlärda sunda förnuft när det gäller näringslära, så min skepsis är i detta fall berättigad tycker jag!
Hur som helst, jag har bestämt mig för att prova LCHF ett tag och se vad som händer!
Jag idag:
- 185 cm
- 72 Kg
- Midjemått 87 cm (strax under naveln där man har lite hull)
Jag har absolut inga problem med vikten, mår prima av mina nuvarande kostvanor så detta ä rett rent experiment för att utmana min syn på näring…
Jag tränar för tillfället aktivt på gym, 3 ggr i veckan och motionerar (jogging, rodd, 2 ggr i veckan)
Välkommen hit!
När du börjar kommer du troligen få abstinens och må ganska dåligt ungefär de två första veckorna. Sen blir det långsamt bättre men träningen kommer vara lidande ett tag, kanske upp emot 6 månader. Det är så lång tid det tar för hjärnan respektive musklerna att vänja sig vid fettdrift.
Men efter det kommer du aldrig vilja byta tillbaka till kolhydratkost
…

Välkommen!
Ett spännande experiment. Jag ser fram emot att höra ditt utlåtande.
Har du några frågor så är det bara att fråga.
Välkommen!
Välkommen hit! Läs mer böcker om detta med låg-kolhydrat och läs Annika Dahlqvist blogg och kostdoktorn.se. Det här är en prima kost för friska som vill fortsätta vara friska.
Välkommen! Som de andra säger, räkna med en jobbig omställningsperiod, sedan kommer du aldrig vilja byta tillbaka. Jag tränar 5-6 pass i veckan och får strålande resultat på LCHF.
Man får lättare att bygga muskler.

Det var ett varmt välkomnande! Det här ska bli intressant.
Jag började redan ikväll med att laga baconlindade kycklingfiléer med ost och smör! Och lite tomater och bönor till det. Det känns ju relativt galet att vältra sig i fett!

Ja men det är gott, så välkommen till den läckraste kosten.
Hej och välkommen!
Har du tänkt hur mkt kolisar du ska ha i din mat? Här kör de flesta med minst 5%.
Tror att omställningperioden kan påverka oss lite olika. Själv så mådde jag inte dåligt när jag ställde om kosten. Märkte att det som var svårast men också viktigt i början var att äta tillräckligt mycket med mättat fett. Snåla inte på gräddet och smöret!
Jag hade heller inga hälsoprobem när jag började med kosten. Effekterna jag fått från kosten är att jag klarar mig längre mellan måltiderna, nu ca 5 timmar gentemot 3 timmar innan när jag åt mer kolhydrater. Innan så blev jag trött av en stor måltid, det blir jag inte nu med LCHF.
Om du är vetenskapligt lagd så kan jag rekomendera att du läser boken Good calories bad calories av Gary Taubes!
Jag började också äta enligt den här kosten som ett experiment och jag fastnade ganska snabbt 

Hej medlem!
Hej och välkommen!
Har du tänkt hur mkt kolisar du ska ha i din mat? Här kör de flesta med minst 5%.
Jag tänkte väl att jag ska undvika kolhydrater så långt det går! Hur menar du när du säger minst 5%? Är det bättre med 5% än 1%? Förklara 

Max 5 % ska det nog vara.
Själv försöker jag hålla mig runt 10g per dag.
Välkommen!
Välkommen! Kul kille som antar en så tuff utmaning!
Lycka till och rapportera!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej o välkommen! Det ska bli intressant att få följa din "resa" som fullt frisk, normalviktig o även tränar regelbunet.
Jag har märkt skillnad i kroppen bara på 3 v, inte mkt men det händer saker helt klart. Mer midja, ngt kilo minus o allt känns fastare. Försöker köra ett lätt pilatespass i veckan här hemma, pilates för värkbrutna kallar jag det. Kände sist att det gick bättre att göra de sittande övningarna, så kanske har "äppelkaggen" börjat ta ihop! Är annars lat till naturen så kondisen måste också fixas till lite.
Håll oss informerade…käket du berättade om i en annan tråd var inspirerande! Härmar! 
Hej och välkommen!
Du kommer antagligen uppleva att du inte har samma ork när du tränar, det brukar gå över på 1-2 månader när kroppen är anpassad till fettdrift istället för att få energin från glukos. Kul experiment, lycka till!
Tack Pasi för du rättat mig. Jo som sagt de flesta här försöker ha max 5% kolisar så undrar jag hur mkt du har planerat att ha. Jag frågar för att jag är bara lite nyfiken.

Ok, Medlem jag misstänkte också att du skrivit lite fel…
Jag vet faktiskt inte hur stor mängd kolhydrater jag kommer att äta, det är för tidigt att säga det. Men jag försöker hålla mig under 5%, jag får lita på er nu.
Förresten…Pasi, hur mycket mat äter du i vikt per dag?

salomon - menar du makronäringsämnena?
under 20g kolhydrater, ca 180g protein och runt 400g fett….men det kan variera ganska mycket.
1-1,5 kg kött (oftast fett kött)/ägg/skaldjur/fisk/ost, ca 150g smör, 2dl grädde…ibland nån grönsak eller svamp.

Hej på dig Salomon och välkommen!
Eftersom du inte är överviktig och eftersom du mår bra i övrigt så funderar jag på om det finns något annat du kan mäta för att få se effekten av lchf. T ex muskler eller nåt, jag vet inte riktigt vad. Någon annan kanske har en bra idé?
Det kommer säkert att märkas på det ena och andra sättet ändå men det vore kul med lite siffror också.
Spännand blir det att följa i alla fall…
Det är alltid extra roligt med någon som inte är "desperat" av något skäl och som därför känner sig tvingad att göra något.
Det kan vara sockerberoende, utmattning, övervikt, diabetes eller vad som helst där man hört att LC-kost kan hjälpa.
solomons inställning är inte helt vanlig bland våra medlemmar och därför lite extra spännande
Numer pensionär i Nynäshamn
Det finns en del som, när de väl har fattat en ståndpunkt, inte fattar något mera. Så lyder ett ordspråk som man kan få anledning att tänka på ibland. Därför känns det extra kul när någon vågar utmana och ifrågasätta sina "sanningar".
Tror jag läst att Colting som pysslar med triathlon laddar på LCHF-kost, det kanske kan intressera dig som verkar vara intresserad av träning?

Välkommen! Lyckliga dig som har ett söndagsöppet bibliotek!!!!!!!!!!!

Jag får väl försöka lägga upp lite mer mätdata senare men jag undrar om man verkligen kan väga muskelvikten.
Jag vill bara sammanfatta lite vad jag läst och har förstått att LCHF sammanfattningsvis fungerar så att:
-Kroppen omvandlar kolhydrater till energi före fett då det sistnämnda kan lagras som en reserv i kroppen under en längre tid.
Då vi äter mycket kolhydrater och en hel del fett (tallriksmodellen) ger kolhydraterna blodsockerhöjning vilket triggar ett hormon som förhindrar fettförbränning. Gör vi då inte av med all energi vi har satt i oss lagrar kroppen fettet i stället.
Några invändningar?
#24: det finns apparater som mäter kroppsfett, muskelmassa, skelettvikt och hur mycket vatten man har i kroppen (allt i %). Vill du inte investera i en sådan själv så tror jag att du kan göra denna mätning på välutrustade gym.
Ditt projekt är mkt spännande, lycka till!

#24 Ingen egentlig invändning även om fettet börjar läggas in i fettcellerna direkt när insulinet höjs (lagras mao) och fetterna börjat sippra ut i blodbanan.
Lagring:
Fetterna (triglyceriderna) transporteras till fettcellerna där de separeras till fria fettsyror, vilket är enda sättet för fetter att komma igenom cellmembranen. För att spärra fettsyrorna (åter bilda triglycerider) inuti fettcellerna behövs socker…och socker, vet vi ju, transporteras in i cellerna mha insulin.
Prioritering:
Och insulinet är ju en nödvändighet då sockret måste tas om hand innan det gör nån skada…dvs blir för högt. Så - orsaken till att kroppen tar hand om sockret först beror mer på att socker i sig är skadligt (se Advanced Glucation Endproduct) samt att det inte kan lagras…mer än på att fett KAN lagras, om du förstår vad jag menar.
Energin:
Sockret triggar insulin som hjälper det in i cellerna men även ser till att fettet lagras i fettcellerna. Samma hormon ser också till att överskottssocker omvandlas till fett.
När sedan sockret är slut så spärrar samma hormon (vid insulinresistens) de lagrade fetterna från att ta sig ut från fett cellerna, vilket betyder att man får viss energibrist och fettinlagring även om man inte förbränt all energi man ätit.
Kroppen svarar då med att öka kortisolet som tillgodoser blodsockret men ev även ser till att muskelmassan (eller annan kroppsvävnad) minskar.
Jag tror att min beskrivning skall stämma.

Välkommen! Det skall bli spännande att höra mer från dig. Det är inte så många utan vikt- eller hälsoproblem som törs och vill prova. Skulle tro att det är den bästa livförsäkring du kan göra!

Tack Pasi!