Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 2666 ggr
Mona-Stina
0

Kokosfett! Ännu en gång.

I dag hämtade jag min nya sändning på "posten", hinkar igen! *Glad*

Mervi
0

Hinkavis med fett! Bra!Skrattande

molana
0

Jag fick min andra sändning  i förra veckan.Vad gör du med hinkarna sedan? Undrar jag?

Mona-Stina
0

Bra till många saker. Nu har jag ju bara en och den har jag en speciell sorts hundmat i.

Den är också bra att ha hundmat i när man ska resa bort… hela fodertunnan blir lite dryg att dra med sig.  Flört

Fler användningsområden dyker säkert upp, den har ju lock… det är det som är så bra.

maucl
0

Varifrån köper ni cocosfett?

Margareta
0

En del köper i Hälsokost och andra beställer på internet. Det finns många trådar om det. Sök på kokosfett.

Numer pensionär i Nynäshamn

lisslie1956
0

Jag skulle åckså gärna vilja veta var ni beställer den.

Margareta
0

Jag själv beställer på http://www.crearome.se i hink på 5kg tror jag det är - men det finns fler ställen.

nyfikenA
0

Nedrans också..

Även jag har blivit nyfiken på detta med att beställa kokosfett

på nätet. Kollade just upp det. I Finland tycks det finnas ett

ställe att beställa från - och naturligtvis är det saftigt mycket

dyrare än i Sverige (åtm den sida jag kollade upp och jämförde

med, crearome.se som Margareta nämnde).

:/

Där kostar 5 kg 680 (inneh postavg), medan 

4 l här kostar över 1000 kr…. FYRA  liter alltså.

Skrikandes

Man är ju inte gjord av pengar.

Margareta
0

Det finns fler ställen - där man kan beställa mindre.

nyfikenA
0

Margareta - jo, på den sida jag tittade på kan man även beställa så lite som 1 liter, i Finland alltså. Men det är prisskillnaden som känns bitter.

1 liter här ca 350 kr, hos er 220 kr.

Nåja. Man får väl helt enkelt bita i det sura äpp--- nej vad säger jag, bita i det goda smöret och beställa istället för att sitta här och klaga. Det finns ju att få ta på, bara det att det kostar lite mer. 

Åskmolnet har dragit förbi. 

Oskyldig

MaMaMade
0

http://www.puremind-webshop.com/index.do

Vet inte om de levererar utomlands…vad löjligt det känns att kalla Finland utomlands. För mig är Norge/Sverige/Finland liksom samma sak… Skrattande

Brynhilde
0

Är det inte skillnad på liter och kilo när det gäller kokosolja. Det är ju rätt tungt.

Jag vägde det jag har kvar i hink (liten) 250g inkl. hinken. Där var nog knappt ½ L i volym.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

momo9
0

Fanns två kokosoljor på crearome är det den kallpressade som är bäst?

Brynhilde
0

de är kallpressade båda två. Den billigare har de tagit bort lukt och smak från. Nån sorts ångprocess.

nyfikenA
0

Brynhilde - !!!. Där sa du nåt. Kanske det är så att det är skillnad på l/kg vad gäller kokosfett.

Skrattande 

Hursomhelst, jag beställer iallafall.

momo9
0

ok men den som genomgått ängprocess är den lika nyttig

Brynhilde
0

Ja, det tror jag. Det är en process med vattenånga, inga konstiga kemiska procedurer.

nyfikenA
0

*har beställt*

2 liter blev det.  

Penga mun

Smakar det så kostar det.

Men jag antar att 2 liter räcker ganska länge.

MaMaMade
0

Har den bra hållbarhet vid förvaring i kylskåpet?

nyfikenA
0

Efter vad jag läste ska man ej förvara i kylskåp, utan i rumstemperatur. Där kan den stå sig i flera år. Använd alltid ren sked när du tar ur hinken för att undvika orenheter följt av mögel. Om man förvarar det i kylskåp kan kondensen som uppstår när man tar ut det därifrån förorsaka mögel.

Ulf-S
0

Ja. Den håller jättelänge i rumstemperatur också.

MaMaMade
0

Oki, tack! Nu finns det ju små burkar att testa m först. Har inte råd att köpa ngt som kanske bara blir stående el hinner bli dåligt för att jag inte anv det så ofta.

nyfikenA
0

MaMaMade - Jepp. Jag satsade på 2x 1 liter "på försök". Det första jag ska prova är att slänga i en skvätt i kaffe och té. :) Måste bara vänta på leverans först *otålig*.

Margareta
0

Jag har hinken i vårt kallförråd - inte för att det behövs utan för att den tar plats. Sen tar jag i småburkar och har på jobbet och hemma i köket - rumsförvaring.

Brynhilde
0

MaMaMade, risken är liten att det ska bli dåligt. Det är flera års hållbarhet på kokosoljan.

MaMaMade
0

#24 Fryser ner den alltså… I mitt kallförråd har vi -10 just nu. Det var -20 inatt o vårt golvvärmesystem hinner inte m i tempsvängningarna som har varit…*fryyyser*! Iskall nästipp o stela fingrar…

#25 bra! Tänkte att jag kommer att äta ihjäl mig på ischokladtryfflar om jag inte fixar att få i mig den på annat sätt! Skrattande

Qamilla
0

Halloj,
Läser om allt Ni har detta fett i och det är säkert bra (vill prova själv). Men använder Ni den med eller utan smak i te? Själv tycker jag det låter lite blääääääää med kokossmak i te. Hur är det egentligen? Tack.

Mega
0

Hur är ert kokosfett?

Det jag hittat är stenhårt och väldigt parafinlikt.
Men det är inget fel på smaken eller så, helt smaklöst.

Det är bara att det är så svårt att ta av det. Det blir inget mjukare i rums-temperatur heller.

nyfikenA
0

Jag har ju ännu inte provat, men jag gillar kokos!

Tanken på kokos i té känns inte alls främmande eller blä för mig. Då är jag lite mer osäker vad gäller kaffe.. vi får se. =]

MaMaMade
0

#28 Du menar det i silverfolie som man hittar i mejeridisken i vanliga mataffärer, el hur? Det är inte nyttigt enligt uppgift, omestrat el ngt sådant…experterna här kan mer om det.

Tycker det låter gott m lite cocossmak i teet. Gillar smaken man har svårt för flingorna som fastnar i min hals o ger mig rethosta.

Qamilla
0

Jag dricker endast örtteer som t ex nypon, äpple & kanel och liknande. Att blanda i kokossmak i detta känns lite urk.  Flört

nyfikenA
0

Hihi, urk. :)
Du får ge det en chans Qamilla, prova på.
Vem vet, kanske det funkar hur bra som helst?

Haha, på tal om urk så kom jag att tänka på en reklam för Kalles Kaviar med *ryser* banansmak. UUUURK säger jag bara.
Har inte provat men.. usch så det låter.

Wildrat
0

#30, Kokosfett i silverpaket är likadant som det dyra på burk. Skillnaden är att det inte är ekologiskt.

Kokosfett funkar jättebra att ha i the och kaffe. Det utan smak ger bara lite fettkänsla på läpparna. Fettet lägger sig på ytan så bästa sättet är att röra om kraftigt och sen dricka så slipper man få bara kokosfett.

Mega
0

#30 Nej, jag köpte detta på hälsokosten här.

Min "fria" övesättning av innehållet visar att det bara ska innehålla 100% naturligt fett.

Men som sagt hårt som parafin är det.

Kokosolja har jag inte lyckats hitta här någonstans ännu.

Wildrat
0

#34 Även om du har det i rumstemperatur? Eller ja, det beror ju på hur varmt du har hemma… Kokosfett smälter vid ca 34 grader så det borde vara ganska mjukt vid 22 grader…

Kokosolja är ett annat namn för kokosfett så det har du redan köpt…

Är fettet i en glasburk eller plastburk?

Mervi
0

Jag har mitt i rumsvärmen och den blir nästan rinnande när det varm och om det blir lite svalare i huset (det händer att det blåser mycket ute och vi bor i ett gammalt dragigt hus) då  stelnar den lite. I kylen blir den stenhård.

ullna
0

Jag har använt med smak och utan i både kaffe och te. Med smak är att föredra tycker jag. Och det är godare i te än i kaffe. I kaffet har jag hellre den omskrivna äggmjölken. Recept finns här till vänster. Sök på äggmjölk.

gordan
0

Men alla ni kloka! Varför just kokosfett? Och hur mkt fett kontra protein? Har summerat dagens ätande och jag äter mer fett än protein. Ska det vara så?

anki1
0

Har köpt mitt första, det isilverpaketet. Ska ha det till "äggmjölken"

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mervi
0

gordan: Fettmängden skall vara större än kolhydrater + protein.

Wildrat
0

Kokosfett är mest mättat fett (nyttigt), en av de mättade fetterna är Laurinsyra som är antiinflammatorisk. Därför använder vi kokosfett…

gordan
0

Tack för detta. Då har jag definitivt gjort rätt. Medan jag väntade på svar, införskaffades ett pkt kokosfett. Provar med mataffärens för att se hur det går. Sedan går vi över till lyxvarianterna. Efter två dgr har jag upptäckt att både jag o maken inte riktigt klarar tre måltider. Har lite huvudvärk men ingen hunger alls. Men värsta abstinensen kanske inte har satt in än?!

Wildrat
0

Det börjar bli dags för den nu. Närmaste dagarna kommer inte vara så roliga… Drick mycket, glöm inte att äta. Det kan kännas bättre om ni får i er lite extra salt.

Blir det alldeles för jobbig så ta en LITEN frukt eller liknande… Gurka och sallad känns väldigt fräscht när man mår pyton…

copia
0

Så jag kan alltså använda det silvriga paketet från ICA? Och det är inte processat som maragrinet? isåfall väljer jag gärna det, kan vara utan kokossmaken.  Priset är ju avsevärt mycke bättre..

Bamze77
0

Kokosolja är bra om man vill öka förbränningen i kroppen.

Jag köper min här: www.suntochsant.se 220 :- för en liter 4 liter för 800.  Och den är Gudomlig!!! Precis lika bra som Cocosan från Lifebutikerna. Med smak förståss…

Bra läsning om kokosolja: http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

//Fredrik

Mega
0

#34 o 35

Jo just nu har vi 22 grader inne och det är väldigt hårt då.

Det ligger i en ganska tunn plastburk.

Kanske ska prova ha det ovanpå kylskåpet där är det lite varmare?

Är lite orolig över vad det är i, men jag har översatt och kollat det flera gånger nu och det står 100 % kokosfett. (Ungersk produkt)

Och som sagt smaken är det inget fel på.

Wildrat
0

#46, Ja ställ burken nånstans där det är varmt så smälter det nog lite. Förhoppningsvis blir det inte lika hårt igen efter det varit mjukt…

Mammeli
0

Jag använder fettet från silverpaketet, skär det i sockerbit-stora(små) bitar o lägger i burk, har det i kylen, lätt att pluppa i en i the eller kaffe.