!#%/!?#!!%..Va på apoteket i dag....
…och skulle köpa ketos-stickor.. Frågade expiditen, som genast synade mej från topp till tå varpå hon spydigt säjer "är det någon slags bantnings diet du håller på med" "nja alltså det är mer en kosthållning, inte någon tillfällig diet" sa jag till henne och försökte låta vänlig, jag gillar inte när folk trampar över gränser, dessutom hade jag min lillasyster (6år) i handen , och i barns närhet ska inte bantning och liknande finnas!
Hon fortsätter syna mej från topp till tå, hämtar produkten från lagret och frågar om jag möjligtvis inte sett Dr Phils senaste program om anorexi, jag svarade att jag inte har någon TV och försökte lägga fokus på stickorna genom att fråga hur jag skulle använda dom..
Hon säjer då att efter att ha sett det programmet vill man ju aldrig banta mer "nej, jag bantar inte, och jag har haft anorexi så jag vet hur det är, men nu vet jag att stickorna fins här iaf, jag återkommer" sedan vände jag och gick..
Visst folk SKA bry sej, och eg gjorde hon väll inte fel.. När jag hade annorexi å levde på ett paket laxermedel om dagen så såg dom bara frågande på mej och hade någon sagt någonting då så hade jag brytit ihop, men när jag äntligen är inne på en friskare bana och DÅ får en massa motargument då lackar jag..
Men mest irriterad blir jag på att det HELATIDEN snackas/skrivs/filmas osv osv osv om vikt vikt vikt vikt VIKT VIKT, visst mår vi bäst om vi har en normal sund vikt genom sunda vanor men med detta tjattrande och dessa ideal blir alla som har nått kg för mycket (vilket enligt dagens ideal är helt normalviktigt) helt dissade, "människor med dålig karaktär" "äckliga" "mindervärdiga" osv.. F*n kan vi inte bara respektera varandra??
Och ta ansvar som vuxen, jag har försökt att vara neutral i mitt ätande/vikttänkande i sällskap av tex min lillasyster, vilket varit väldigt svårt eftersom vikten varit en ständig fix idé de senaste 7 åren..
Men de är barnen som blir ungdommar och vuxna som formas efter hur de blir behandlade och hur vi behandlar vår omgivning och hur vår omgivning behandlar oss..
Jag är så trött på att alltid bli värdesatt pga mitt yttre! Visst ibland får jag åka gratis på bussen (vilket är uppskattat på ett sätt eftersom jag e rätt pank oftare än oftast) men bara för att jag e tjej å kanske har lite mindre kläder på mej, å va e det för värld. Tack för komplimangen men jag är ingen köttbit! Och det va en av de rumsrenaste "komplimangerna".
Jag är ju en av de som gått upp och ner ganska kraftigt i vikt och sätt hur olika folk behandlar en.. Världen är så förbannat ytlig!
Shit nu börjar jag bli arg så nu ska jag sluta skriva, var bara tvungen å få ur mej det hela… Sorry för det kanske ofina språket har sencurerat ganska mycket..

Du ska säga nästa gång, det ska du inte bry dig om. Så fräckt av henne!
Vilken fräckhet! Jag förstår att du är arg!
Jag blir också bemött så där på apoteket. Senast, när jag skulle köpa magnesium m m, och kom i diskussion om vilka produkter som är bäst, så formligen BRÖLADE expediten; "HAR DU KONTAKT MED NÅGON DIETIST?", varpå varenda kund fokuserade på mig och min fetma. Skitkul.
Man får kanske preparera sig med några färdiga och lagom "spydiga" svar att ha i beredskap. Tråkigt, men sant.
Javisst. Säg t ex."Vill du sälja eller ska jag gå till ett annat apotek". Om expediten är snorkig kan du be att få tala med hennes chef.

Jag gjorde det enkelt och sa att det var till grannen som har typ1-diabetes. Expediten sa ingenting alls!!!
Ibland är det lättare att dra en vit lögn än att få stå och förklara för folk som bara vill vinna en diskussion.
Jag blev jätteupprörd på en på Apoteket en gång. Jag har en medicinlista som är 4 a4 lång, så det är inte så lätt att hålla reda på allt. Jag lämnade min lista och hon matade in allt i datorn… gjorde i ordning allt och slog in det i kassan… det blir 472 kronor säger hon… ja, men jag har ju frikort, sa jag… Jo, men den här medicinen har det inte gått nog länge sedan du tog ut sist, och då får man betala… (undrar om hon verkligen trodde att jag, med alla dessa mediciner, brukade betala för att få ut medicinen tidigare)
Jag böjde mig i alla fall fram emot henne och sa:
-För att inte det här ska bli så pinsamt för dig, så kan du väl skriva upp din chefs namn och telefonnummer på en lapp, så kan jag ringa hemifrån sedan… för just nu så vill jag bara gå härifrån… för du förstår väl att det här blir pinsamt för mig?
Trot eller ej, men tanten gav mig mina mediciner, slog om i kassan och plötsligt kunde jag få ut min medicin på frikortet…
Vissa skulle inte jobba inom serviceyrken.
Som fd växeltelefonist måste jag ändå säga att oftast är det ju inte den man har framför sig som är problemet, utan problemet ligger hos arbetsgivaren, eller vad man nu kan säga är orsaken till hög arbetsbelastning och stress… Jag har skällt ut en och annan, lite obefogat, när det varit någon som fått allt att rinna över…

vildkatta - se det positivt…du sparade pengar på att inte köpa stickorna…som ändå är helt onödiga! 

Fy bubblan, det finns klumpiga människor som jobbar överallt
Hade det varit mig så hade jag varje gång jag handlat hos henne frågat efter om de hade rea på några bra bantningspiller
Näe, de fins folk till allt överallt. Och som jag sa är jag kluven till om jag eg tycker att hon gjorde fel med sitt ifrågasättande gentemot mej (tycker vi människor bryr oss för lite och lite medmänsklighet med RÄTTEN att bry sej är inte fel) dock tycker jag det är förryckt inför ett barn (syrran)!!
Och detta är ett känsigt ämne pga min sjukdom, var jag en "vanlig" jojobantare (vilket heltklart är ett helvete i sej) men nu har jag haft en sjuklig syn, nu är jag viktmässigt mullig men de har funnits perioder då jag varit över 20 år å vägt mindre än jag gjorde när jag va 12år (och jag va en SMAL 12åring) och endå blivit äcklad i spegeln av min fetma. Därför önskar jag INGEN in i det helvetet därför ska man vakta sin tunga för barn snappar gärna upp ideér, särskillt om folk som dom ser upp till håller på med nått…
Hehe, jo Pasi, kände de oxå, nu kan jag köpa två laxar å ett smörpaket ist för stickorna, de blir jag iaf mättpå..

Haha, Å holy_gittan, de va ju alltid någe oxå.. Kanske ska testa de nästa gång…

Nästa gång säger vi alla: Jag är journalist på Aftonbladet och skriver en artikel om bemötandet på landets apotek. Är det något särskilt du vill att jag ska citera dig för?
Man kan alternativt välja Expressen Kamratposten elller Kvällsstunden.

Vildkatta; Jag blir arg bara jag läser om vad som hände. Vilken nosig och fräck person du stötte på.

Helt underbart Kitabu. Den kommentaren ska jag använda när helst någon ifrågasätter vad jag ska handla.

Men så där är de ju på apoteket. De är banne mig klonade på varandra. Jag förvånas över att hon inte hasade iväg och hämtade två andra som hon kunde forma en liten cirkel med där de kunde stå och viska några minuter medan de ignorerade dig.

Åh….jag förstår precis hur du känner dej!!Jag skulle nog anmäla expediten….nästa gång kan det vara en människa som inte är så stark som råkar ut för henne.
Jag har själv bojkottat en hälsokostaffär av en liknande händelse……Jag som kund kommer in i affären(en helt ny affär för mej)…går runt lite och tittar medans expediten tar hand om en annan kund….När hon var ledig vänder hon sej till mej och säger:-Viktreduceringsmedel och sånt har vi där borta(och pekar med hela handen)…..Jag bara tittade på henne och svarade:-Jag ska ha Jättenattljusolja men jag kan gå någon annanstans.
Man blir bara så chokad….hur kunde hon ta för givet att det var bantingsmedel jag skullle ha genom att tittat på mej…Snacka om fräckt!!Har aldrig gått tillbaka och jag varnar alla andra för affären också!
Det är inte klokt att behöva bli bemött så. Man skulle egentligen klaga hos cheferna så fort det inträffar något liknande, inte bara finna oss i det.
#16 Fy fan så otrevligt! Jag håller med Pasi, man ska inte finna sig i sånt här! Protestera! Skriv eller ring till cheferna!
16: Usch, det är mobbing!
0: Oj då, kan inte ens tänka mig hur det kunde ha känts. Lycka till :)
Helena
Man tar fram ett block---bra att ha tillhands--och säger:
Stans, byns, shoppingcentrets---sämsta expedit ska utses, vad heter du?
Eller--
så underbart att till sist ha hittat någon som äntligern förstår mig. Vänta så ska jag hämta mina sju vänninnor, kommer strax…..men återkommer aldrig så klart.
Om man köper Ketosstickor som också visar socker kan man ju säga att man ska ha det till en hembränningsapparat.

Så här skulle dom se ut då skulle jag tro…: )
Avsikten med mina kommentarer är ju att försöka hitta ett lämpligt sätt att agera och svara på när man blir kränkt.
Det kan vara bra att tänka igenom olika situationer och ha förberedda svar. Om man kan förvåna motparten elller få dem att komma av sig är mycket vunnet. Framför allt kommer man inte att själv känna sig kränkt framöver. Man behöver ju inte med nödvändighet förolämpa folk som kanske tror att de gör sitt bästa, bara få dem litet avslagna-en stund. Kanske de t o m tänker efter nästa gång innan de talar.
Jag var på apoteket i Båstad i påskas och skulle köpa en svampsalva till min cocker spaniel som ibland får svamp och klåda i spanielvecket i munnen. Jag mindes inte vad den hette, sa bara att det skulle vara till en svampinfektion. Högt och tydligt sa damen som expedierade: "Ska det vara till underlivet?" De är sannerligen inte diskreta, även om sådant är vardagsmat för dem.
En bra standardreplik att slå tillbaka med är "Vad menar du med det?" Gärna högt och tydligt så är det expediten som får stå med skämsmössan ett tag när han/hon försöker förklara sig.
Vill man vara lite mer ironiskt kan man dra till med "Nä jag letar efter såna där piller som man blir intelligent av, men dom verkar ju inte finnas här"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tror hon blv ganska snopen när jag sa: "Nej, det är till min hunds mun."

Åh..man kan ju skratta efteråt…måste berätta en historia jag med:
Jag har höns och dom kan få något som heter kalkben(ohyra som sätter sej på fötterna och bildar en vithinna..)mot detta köper man en salva på apoteket…jag tänkte aldrig att det kunde användas på människor..utan var i min egna lilla värld när jag frågade efter salvan….Expediten frågad faktiskt lite diskret om jag skulle ha en stor eller liten tub…och jag svarade att det var nog säkrast att jag tog en stor(eftersom jag har över 40 höns och tänkte behandla alla..men det sa jag inte…det borde jag ha gjort)…nåväl..expediten tog fram salvan …en stor tub och sa att om inte allt gick åt så kunde jag förvara tuben i kylskåpet…och jag svarade ett det behövdes nog inte..utan att jag skulle använda allt när jag kom hem…Hon tittade lite konstigt på mej…och jag gick ut i bilen och lästa på tuben….
ANVÄNDS MOT FLATLÖSS…
Hon undrade nog var jag hade dom ..och hur mycket…
*asg* Den var kul, Katarina2!!! Hade gärna sett hennes min live:O)
27: Hahahaha! Gud vad kul!
Helena

Jag skrattar ihäl mig!

Min sambo har bett mej byta apotek…han vill inte bli igenkänd…tycker nog han är lite kinkig..

Katarina2: 
Kommer att tänka på en historia min borås-väninna berättade en gång….
En man hade eksem på bröstet. Gick till doktorn och fick recept på en salva. Men när han gick till apoteket, bar det sig inte bättre än att aptekarn förväxlade mannens recept med ett annat: en bondes som hade hönor med hönsloppor… ( elelr det kanske var kalkben? ) I alla fall, mannen tog salvan, gick hem och hans hustru tittade på när mannen började smörja in bröstet. Därefter drog han ner byxorna och började smörja sig därnere med.. Hustrun frågade förfärat om han hade fått eksem där nere med? Mannen svarade: nej, men det står på tuben att "smörj även in pinnen som höna´har suttet på"
asgarv!!!

Den var BRA!

Numer pensionär i Nynäshamn
Katarina2 - ifall du nu skulle behöva behandla dina hönor igen någon gång tycker jag att du skall leta upp samma biträde på apoteket för att köpa ytterligare stor tub och säga något i stil med "ja stor tub behövs för att rå på rackarna"! Nästan så att ni då borde smygfilma hennes reaktion… Jag skrattade så jag vek mig dubbel när jag läste ditt inlägg
.

Nu undrar jag bara en sak….
Vad är ketos-stickor för nått??
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Stickor som mäter mängden ketoner i urin….vilket egentligen inte fyller nån funktion, men vissa vill se om de är i ketos.
Är det dyrt att köpa ketos stickor?
Visste inte ens att det fanns…
/Anna

Jag har en läkare som skriver ut recepten i två omgångar samtidigt, Ett recept som får hämtas tidigast 3 veckor efter utskrivsdatu, och det andra receptet får hämtas direkt. Detta för att den medicinen jag tar får endast skrivas ut ett visst antal åt gången och kan ej skrivas fler ggr på ett recept. (låång förklaring)
men iallafall så klarar inte apotekspersonalen av detta. Det är ALLTID problem och ofta är de väldigt otrevliga. Ngn sa att min läkare hade skrivit att min medicin endast fick hämtas ut en enda dag. En sa att den fick bara hämtas ut de 3 närmsta veckorna från att den var utskriven. Mm.
Men den som tog priset var en kvinna som höll på och tjafsade och blanda in en miljon kolleger och jag blev helt matt och kände mig svimfärdig och lutade mig med armarna på disken. Då säger hon ta bort armarna från disken, du kan ju smitta.
Otroligt kränkande och jag sa till henne att jag kände mig svimfärdig varpå hon bara snorkigt upprepade detta.
SÅ när jag kom hem ringde jag till apotekets 077? nummer och berättade vad som hänt. jag fick ett väldigt vänligt bemötande och hon skulle ta tag i detta genast.
Så ring dit när de beter sig för jäkligt. Och ta reda på expeditens namn eller signatur. Signaturen står på kvittot.
Även om de har ett stressigt jobb med ev dåliga arbetsvillkor så ,måste man ju ändå ha lite serviceanda och inte vara livrädd för smitta om man ska jobba på ett apotek.

Att jobba på ett apotek är ett service yrke och då ska personalen inte få vara på något som hellst sätt otrevliga mot kunderna!
Har själv jobbat innom flera serviceyrken och har man då "problem" med nån kund så tillkallar man alltid sin chef som då får deala med kunden.
Som anstäld så ska man altid utgå från talesättet -"Kunden har alltid rätt"
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej!
Min sambo blev nekad att köpa ketos stickor idag.
Kan dom verkligen göra så??

Nej, det tycker jag inte…men å andra sidan så är ketosstickor ganska onödigt.
Det verkar som man tycker lite olika..Själv har jag diabetes..Skulle veta lite iaf..Tack för svaret…

Har bara positiva erfarenheter av apotekspersonal, som tur är!
Vill också påpeka att de ibland måste undersöka vad läkemedel skall användas till (dock kanske inte keton-stickor…) eftersom folk kan felbehandla sig även med receptfria medel! Bara för att det är receptfritt, betyder det ju inte att det är ofarligt att stoppa i sig hur mycket som helst. Men det är ju inte särskilt lämpligt att vara otrevlig eller odiskret!
#45# Nej, Apotekspersonalen kan inte neka dig att köpa det du vill ha om det är receptfritt! De kan ha en massa åsikter men det behöver du inte bry dig om. De har inte heller med att göra vad du skall använda det till. Serviceminded som de är så kan det ibland bli för mycket, se inläggen ovan!
Tyvärr har jag hör andra exempel: tex nekad att köpa koksalt och nässpray vid förkylnig utan tillsagd att söka läkare för att det kunde vara bihåleinflammation, vilket både patienten och jag var överens om att det inte var…
DrAnna:
Tack för svaret.Ska gå till apoteket själv,stå på mig&inte ge mig.

Ojojoj, *tack* för alla "roliga" historier! Ni gjorde min dag ljusare!
Jag håller m om att det är bra om apotekspersonal (vi medmänniskor) är omtänksamma o vill ge goda råd, hjälpa till o kanske ibland blir oroliga för kunden/medmänniskan i vissa situationer. Man vinner dock ingenting på att direkt ifrågasätta den andre el vara snorkig. Sådan får def inte förekomma!
Själv laddar jag inför kvällens middag hos väninnan som "såg mig dö av proteinförgiftning". Hennes senaste kommentar var: " Säg bara inte att du gått ner 5 kg på 7 dagar då blir jag avundsjuk!" 

Själv har jag också haft tur med apotekspersonal men ibland har ngn börjat att fråga om jag verkligen ska ha det o det o då tittar jag bara på dem. Om jag frågar efter ngt eller lägger det på kassadisken borde de ju fatta att jag ska ha det. De tystnar!
Jag har en son som har en ämnesomsättningssjukdom, som innebär att han inte kan tillverka kortison själv. Han är även saltförlorare och får inte äta saltfattig mat. När han var helt liten (nu är han snart 19) så blev han ordinerad bla florineff och natriumklorid. vid ett tillfälle var de på apoteket helt oförstående då jag kom med receptet: Var jag säker på att det skulle vara natrium och inte kalium? Efter en del snack så fick jag ju ut natriumet. Graben klarar sig nu med enbart sina kortisontabletter. Som han får äta så länge han lever. Och med fri tillgång till saltkaret.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Snacka om att göra bort sig inför apotekspersonal.
Jag stegade glatt in och bad att få köpa K-vitamin. Jag skulle ha det till min förre make. 3 anställda började samtala, slog i böcker och kunde inte förstå vad jag skulle ha k-vitamin till. Jag fick plötsligt frågan " har han ätit råttgift" Nej sa jag det har han inte, varför undrar ni det.? Jo för att det är ett motmedel mot råttgift.
Vi skrattade gott och lättat alla när det kom fram att jag nog menade A-vitamin.Jag hade hört att det var bra mot psoriasis.
Vilken tur att personalen engagerade sig.