såsredning
Jag har kommit på ett nytt (?) knep till såsredning!!
Har sedan jag började med LCHF haft problemet med "rinniga" såser. Hur mkt grädde man än har i så blir den inte tjock..
Tills nu..
Då ni blandat i alla kryddor osv i såsen som ni vill ha (ha helst inte något vatten då går det inte att få den tjock) så låt gräddsåsen puttra ett tag.
Rör i en eller två äggulor (viktigt, ingen vita), vispa så den inte blir "smulig".
TADA tjock sås!!
smarris
Vad gör ni med grädden när ni inte får den att tjockna? Har ni i en massa vätska av annat slag? Jag får ofta slå i lite vatten för att såsen inte ska tjockna för fort.
Men hemul vad har du för hemligt knep som har det problemet :)

Jag har sagt det förut. -Bra sås reder sig själv!
Man får koka den ganska kraftigt en stund, inte puttra på tvåan eller trean utan riktigt koka, då kokar såsen ihop på några minuter…
Blanda med lite creme freiche i grädden så tjocknar den på grund av syrligheten.
Karro, du blaskar inte till det alltså och det är ändå svårt? Jag skojade inte. Jag vill ibland att såsen ska puttra ett tag för det blir bättre smak - då slår jag i vatten. Bara grädde tjocknar ju på en minut - på svag värme.
Jag har oftast hälften vatten och hälften iMat (havregrädde) om det kokar ca 5min på ganska hög värme så kokar det ihop ganska bra. Det blir ju ingen stabbig redd sås men det har jag aldrig gillat… Använd sked också vid måltiden så får ni med såsen iaf eller så investerar vi alla i såna här.
En spork! Underbart! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag undrar också hur du gör hemul, bara grädde har jag aldrig lyckats få tjock.
#7, kul lösning.
Oftast är det ju sky eller buljong i också. Men även bara grädde tjocknar… Ni gör inte i aluminiumkastrull va?
Jag avänder alltid arrowrot till mina redningar om det skulle behövas. man kan även reda uppkokta bär med den så man får kräm.

Det är ju massor av kolhydrater i arrowrot, 88 g per 100 g.
inte då.. det är en rot precis som pepparrot.
http://www.recepthjalpen.se/arrowrot.html
Alltså arroroot, 88% kolhydrater
Hm, en hel del kolisar. Å andra sidan kanske man bara behöver lite?

Stärkelse som värms upp reder…det vet vi sedan länge och det behövs ungefär lika mycket stärkelse oavsett källan (majzena, potatismjöl, arrowrot….el vetemjöl).
Själv reder jag genom ihopkok, CF eller äggula.
Jag häller grädden i när jag stek kött och låter den koka. Inget vatten. Det brukar bli lagom tjockt. Ibland tar jag creme-fraiche och då är det inga problem.

Bara grädde, som får koka ihop. Blir hur bra som helst. Har nog snarare hemuls problem, att det blir för tjockt - men då kan man ju hälla i lite mer grädde…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk