Förkyld, igen!
Det som bekymrar mig idag är upprepade förkylningar.
Fick en streptokockinfektion i halsen i början av november. Efter att antibiotikakuren tog slut blev jag sjuk igen ett par dagar efter det. Var sjuk en dryg vecka.
Så frisk till över nyår, då jag blev sjuk igen. Var frisk förra veckan, men idag mår jag dåligt igen. Tätt i näsa och öron, nyser och fryser, samtidigt som näsan rinner och jag är trött och sliten.
Jag som tänkte att jag skulle bli frisk av den här maten… Är det någon som har tips som gör att jag blir frisk igen?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Jadu, du är bara en av alla tusentals som just nu håller på likadant. Förkylningen vandrar runt mellan familjemedlemmarna och det är jobbigt.
Maken går på 3 penicillinkuren och är klar med det i morgon. Han hade pneumokocker och har mått "skit" utöver det vanliga nu i 2 månader.
Har du varit på återbesök? Du kanske behöver en annan sorts penicillin.
krya på dig.
Jo nog kommer du att bli frisk av den här maten. Problemet är väl snarare att alla andra runtomkring blir sjuka lika ofta som vanligt, fr a nu på vintern. Och smittas gör dom!!
Låter ju som en vanlig "bonnförkylning" dvs virus och den går över av sig själv. Fast som någon skrev här för några veckor sedan: ta ett par wisky.Det hjälper inte men blir roligare!

Jag har under de senaste 4 åren bara haft ett par förkylningar så för mig har det varit en ren revolution vad gäller motståndskraften.
Vid några tillfällen har jag känt mig lite dassig och med begynnande halsont, men det har nästan alltid varit borta dan efter.
Precis så känner jag mig just nu. Inte oväntat eftersom myriader av människor både i min familj på jobbet och på lokaltrafiken verkar göra sitt yttersta för att smitta ner mig, känns det som
..
Som sagt, morgondagen utvisar om immunförsvaret lyckas stävja det här också..
Klämmer i mig en matsked kokosfett, går och lägger mig och hoppas på det bästa
..
Låter som jag i julas! Åkte på halsfluss helgen innan Lucia, avslutade penicillinkur torsdag före julafton. Vaknade m halsont julaftonsmorgonen, satt på akuten 6 h på juldagen. Halva Västerbotten var där! Tack o lov var det *bara* ett virus, bara att härda ut. Halsontet övergick i öronvärk som övergick i bilhåleinflammation… Först nu känner jag mig i hyfsad form. Men som gammal bihålekroniker kommer jag att få dras m lite snuva ända fram till värmen (förhoppningsvis) kommer.
Fö så hade Mellis feber o halsont när jag kom hem från akuten. Halsfluss! Jättekul att få i en (ytterst fjollig, dessutom) 5-åring penicillintabletter i 10 dagar!!! Lillasyster förkyld m lite feber, snor o rejäl hosta men inga bacillusker tack o lov, bara några dagars urticaria, nog så jobbigt. Gubben åkte också på en rejäl bihåleinflammation, han som *aldrig* brukar vara sjuk. Sonen hostade men där bet inga otäcka bacillusker…de brukar inte göra det.
Drick, vila, drick, vila…kanske du ska ta dig en citron- o ingefärsdrickekur? Då åker du iaf inte på urinvägsinf också!
*Kraaaam* på dig o hoppas att du känner dig bättre imorgon!

Finns det Echinacea i Norge? Det ska fixa en vanlig förkylning. Jag har inte provat själv, men en kompis till mej säjer att det funkar. En dryg vecka innan hon skulle opereras började hon bli förkyld. Hon lyckades häva förkylningen med Echinacea så op. kunde bli av.
Jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket hon tog, men det var i stil med ca 12 droppar varannan eller var tredje timme.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Ping-pong-smitta, inte alltför ovanligt. Det kan finnas en frisk smittbärare av bakterierna i familjen. Ska man bli av med skiten så bör alla behandlas samtidigt. :-) inte så populärt på vårdcentarlerna, som har centrala direktiv att minska på antibiotikaanvändningen.
Vissa människor är mer benägna för streptokocksmitta än andra, arbetar jag på en vårdcentral har jag 2-3 halsflussar i månaden - NEJ, jag arbetar inte på vårdcenral numera. Men måste säga att sedan sju år tillbaka så har LCHF-en trollat bort denna benägenhet, som jag haft i hela mitt tidigare liv.
Får jag lite halsont = känns som att svälja igelkottar, - så tar jag Colizin sugtabletter från hälsokost - NEJ, jag har inte provision. Men det hjälper faktiskt, min Svärson som också drabbas lätt har varir halsflussfri sedan han fick en ask i julklapp för nåt år sedan. Vägrar läsa om tabletten innehåller några KH, de hjälper.

Låter virus,bonnförkylning!
En gammal ramsa som är bra att ha i minnet när dessa slår till;
Tre dagar går det till,
Tre dagar står det still,
Tre dagar för svinner det om den vill.
Viruset alltså.
7-9dagar sen bör det vara över, inte ta nya tag i alla fall!
Krya på dej!

Frisk idag!
LCHF-kost ger väldigt elaka antikroppar
..
MillisB - vi påverkas ju av allt omkring oss inte bara av det vi äter. Som andra påpekat så kan du ju så klart smittats av annan. Men om du dessutom tex bytt innomhusmiljö och problemen kommit i samband med det - flyttat, bytt arbete eller liknande, så får vi inte glömma att dessa också kan ge oss olika problem - inte ovanligt att det visar sig som just förkylningssymptom.
Intressant länk kring problem i inomhusmiljön.
Betr, echinea så brukar jag köpa i tablettform (såna som man antingen kan tugga eller suga på) de är enkla att ha med sig och att ta ung varrannan timme det först dygnet och sedan 3 ggr /dag. Bara att ta 2 st som vlika typ läkerol eller så. Fast typ läkerol eller så äter vi ju inte.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

MaMaMaDe!
Jag hade också mycket problem med bihålorna. Sedan lärde jag mig nässköljning, kör det vid behov, ibland 2 ggr om dagen, ibland 1 gg i veckan. Började för ngr år sedan, och efter det inte en enda bihåleinflamation, och inte en enda förkylning heller. Jag köpte min näskanna här:
Oki, tack ebet! Ska kolla in!
Som jag råder till alla med återkommande förkylningar. Köp echinaceatinktur, tag 20-30 droppar i ett glas vatten två gånger dagligen tills flaskan är slut. Inget duttande med en massa gånger under en kort tids om det står på flaskan. Det kommer att ta ett par månader innan det är klart. Den här kuren kan man göra max två ggr/år.
Kör helst den här kuren före förkylningstiderna men det går bra att göra den när som helst. Det är till att höja immunförsvaret och det fungerar bra med antibiotika och tom kan den öka effekten av antibiotikan, alltså de samverkar.
Har fått tips om att köpa Kollodialt silver det skall vara toppen
finns i hälsokostbutiker, höjer immunförsvaret och har massor med andra läkande egenskaper! Har själv varit förkyld hela vintern varianterna har bara avlöst varandra
Men i morgon ska jag köpa detta medel och se vad det åstadkommer!

Vår familj äter Esperitox när vi känner att något är på gång, funkar bra tycker vi. Har jag halsont dricker jag hett avkok på ingefära + lite honung.
Har testat Esberitox några ggr men det funkade inte så bra…ska prova echinacea till hösten i förebyggande. Nu kör jag på för jag har inte råd att både köpa det, cocosfett, betala huslånen o en massa andra räkningar som drullat in de senaste dagarna.
Varför behöve de skicka ut räkningar såhär strax efter jul!?!?!? 
#16# Esberitox innehåller echinacea bl a. så frågan är om det hjälper bättre…
Hur stor del månntro? Kanske enbart echinacea enbart hjälper bättre? El så är det som m LCHF…det fungerar olika på olika personer.
Echinacea är bra på i övrigt friska personer. Men inte för oss med autoimmuna sjukdomar, där ev del av immunförsvaret redan är för "starkt". Då stärker echinacea det ytterligare och vi kan bli sämre i vår "grundsjukdom".
Men är det verkligen en virusinfektion du har, om du har fått antibiotika? Det tycker jag låter som bakterier, och då hjälper det knappast med echinaceapreparat. Jag skulle satsa på grapefruktkärneextrakt i stället, som finns i hälsokosten. Det är bättre mot bakterieinfektioner. Beskt så tungan knorvlar sig, men effektivt.
Hur är det Millis? Är du fortfarande sjuk?
Hej Mervi!
Idag har det varit något bättre igen. Är fortfarande tätt i bihålorna men är inte lika trött längre.
Har gjort den där citron/ingefärdrycken, och så har jag tagit kan jang och ett annat preparat som heter reishi som ska stärka immunförsvaret. I tillägg Friggs Echinacea brustabletter. Så efter några dagar med förkylning så börjar jag nu att bli bättre igen. Och om allt går som det ska så ska LCHF-kosten också hjälpa mig att vara frisk för livet.
Tusen tack för alla tips och idéer ifm min tråd. Den ska bokmärkas inför framtiden!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Ramsan som skrevs i #7# fungerar, räkna efter får du se. Krya på dig!
Skönt att höra att du börjar friskna till!