Funderingar
Hejsan! Vaknade i morse och kände lukten av ägg som sambon stekt åt sig själv till frukost och blev lite smått illamående. Tycker det stinker ägg och fett i hela huset nu och blir lite orolig över om jag ska klara av detta…Känner mig även frusen och lite matt fortfarande.
Det tar verkligen emot att gå min dagliga promenad och det är ovanligt mig.
Vikten går stadigt nedåt och sen jag började i måndags har jag gått ner ca 1,5 kg. Helt otroligt med tanke på allt fett jag vräker i mig,smör, grädde, bacon osv!
Har oxå lite mer ångest på morgonen än vad jag haft på senare tid ( äter ssri-medicin pga ångest ) och det känns ju inte bra. Hoppas verkligen att det vänder för jag vill inte bli sämre igen. Samt känner jag av hjärtat mycket mer nu, alltså känner slagen mycket tydligare ( svårt att förklara ). Vad tror ni, är det vanligt att känna så här och kan det vara "farligt" att ändra sin kost på detta vis när man har besvär med ångest,depression och dyl + att man äter ssri-preparat?
Fundersam miagumma

miagumman - Jag tror inte det är farligt att ändra kosten trots dina besvär.
I början så sjunker blodsockret vilket resulterar i förhöjd kortisolnivå (dessa sjunker snart) vilket i sin tur kan ge dig ökad ångest etc.
Håll ut några dagar till så vänder det säkerligen!
Det är många här som haft problem med Depression och blivit bättre med denna kost! Jag bland annat hade Depression och ångestproblem när jag började med LCHF och har blivit mycket bättre. Jag äter inte medicin sen ett år tillbaka nu…
Det kan vara så att du mår dåligt pga sockerabstinens, det gjorde jag.
Det du känner nu är vanligt, det finns några undantag som verkar må bra direkt. Du kanske också är nervös och orolig inför kosten? Det påverkar ju också.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Abstinens och sedan oroar du dig över allt detta. Är det bra äta så här, alla omkring en säger att det är farligt osv. Jag tycker du skall läsa så mycket som möjligt om kosten både här och Annikas blogg och Kostdoktorn.
Jag själv var väldigt orolig över mina kolesterolvärden i början. Men efter 2,5 år med LCHF har jag lugnat ner mig pga all information jag fått här och även på andra ställen. Det finns många bra länkar bland länkarna här ovanför.
Hoppas dina omställningsproblem snart är över och du kan känna att du mår bättre.

Tack snälla ni!
Jo visst är det så att jag oroar mig för kostomläggningen och vad den kan föra med sig. Jag är ju den typ av människa som gärna oroar mig lite för mycket,suck…!
Men jag ska försöka härda ut,det ska jag,samt ta del av allt som finns skrivit här! Har aldrig suttit så mycket framför datorn som nu! Sambon har börjat undra om jag blivit datanörd….!
Kramar från miagumman
Den där hjärtbankningen kände jag också av en dag i början. Det har jag fått ngn ggn då o då genom livet. Har kopplat det till ovanligt dålig sömn ngn natt o när jag ätit mig för mätt…riktigt svullat.
lider oxå av panikångest och tar ssri preparat, och jag kände mej lite extra orolig i början, i mitt fall tror jag att det beror på att jag har börjat fokusera mej på min kropp, med denna kost så blir man ju mer medveten om vad man stoppar i sej, hur man mår, hur kroppen förändras, och det har lätt till att "känner efter" mer. Efter ett tag så gör man inte det lika mycket, när kroppen har vant sej, Men det är ju olika från person till person, men för min del var det så.
det är viktigt med dina promenader, att röra på sej producerar extra serotinin, vilket dämpar ångest, men det vet du ju säkert om!
Så jag hoppas och tror att det blir bättre!
2 v med LCHF och jag kan fortfarande känna av hur mitt hjärta slår.

Hihi, hoppas det slår i forsättningen också, skall man väl känna.