Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 8803 ggr
Rita-S
0

Echo från et startskott...

Okej, sedan nåt troll eller nån nisse frarövade mig mitt startskott, fick jag starta en ny skryt-tråd där jag hengir mig till långa tirader om hur fantastisk jag är och hur duktig jag är som ALDRIG snedstegar.

*harkla*

Och när utopi-snacket är över återgår vi till vardagen, där det slingsar ned lite mais o nån sällan gong nachos MED skalen en sällan gong ;)

Vid slutet på juni startade jag att äta Low carb diet. jag är inte alls strikt i förhållande till många här inne, jag har en 5% gräns på kolhydrater tillåtna i mina ingredienser, men jag räknar inte hur många gram kolisar jag äter under en dag tex. Jag tillåter mig frukt innimellan, för jag har tur så det inte triggrar nåt särskillt hos mig. Jag äter nötter innimellan med. Och det slingsar ned lite mais o så, samt grönsaker med morötter.

Orsaken för att jag startade dieten var inte direkt att jag skulle banta, även om jag får erkjänna jag hoppades jag skulle gå ned i vikt. Orsaken var att jag mådde så otroligt himla dårligt i magen, på grund av min fibro trodde jag.
Och många med fibro blir bättre i magen av low-carb. Många som blir bättre i magen blir även bättre eller symptomfri av sin fibro.

Jag började altså primärt för magen. Och jag hoppas det ger sig utslag även på min smärta. Och jag går ned i vikt, så jag får ju bara ena bonusen äfter den andra.

Min startvikt den 20 juni va 98-99 kilo ungefär.
Lördag som va nu vägde jag 91,5 kilo. Undervägen från startskott till dagens echo har jag gått ned, gått upp pga tant röd, gått ned, gått upp pga snedsteg flera dagar under semester, gått ned osv osv osv. All in all har jag minskat från storlek 52 i halens-byxor, till dagens storlek som nog är närmare 46 enn 48 just nu.

Redan äfter en vecka mådde jag dramatisk bättre i magen. 2 veckor äfter kunne jag inte fatta att jag hadde stått ut med så mycket strul med magen under ett decennium. I stället för hungrig blev jag illamåande, och om jag åt blev jag illamående och fick magsmärter. Hur det va när jag gick på toa vill jag inte säga ett ord mer om, jag gissar ni har rätt god fantasi. Man fick gå ofta iaf! Gas? jag kunne nog forsörgt en liten landsby med gas.

Och på under en vecka hadde 80% av detta blivit borta!!
Under och glädje!

Jag har inte kommit ordentlig i gong med att äta frukost enligt low carb. Jag ryser vid tanken på att äta så tunga saker som egg och bakon på morgonen. Jag äter gjärna en macka av mitt low-carb bröd med massor av smör, ost och andra feta goda saker. Det mättar mig sjukt länge. Mellisar kan va tomater, gurka, paprika, ost. Lunch oftast velar jag mellan räster av gårdsdagens middag, mer macka, sallad, eller kebab-sallad.
Middag: allt mellan himmel och jord av olika kötträtter, oftast med grönsaker och/eller sallad, creme fraiche är min nya bästa vän, och jag bara älskar tomater numera! :D

Min mann har även börjat Low-carb tilsammans med mig, för att visa solidaritet och stödja mig, medan numera kommer han inte gå tilbaks till kolhydratsliv han heller, han har mycket mindre problem med gas och spänd mage och tänker fortsätta må bra :)

Så då får jag smälla på trumman, mitt första delemål är "under 90 kilo" och det hoppas jag blir snart! Vad skall jag använda för belönning när jag når mitt första delmål folket? Tips mottages med tack! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Margareta
0

Härligt att Du orkade starta om Rita.S Om tråden letar sig tillbaka får vi ha två…

Numer pensionär i Nynäshamn

ToFat
0

Vilket resutlat du uppnått! Lite avis, själv står jag bara stampar upp o ner…Ska bli kul följa din fortsättning!

Rita-S
0

ToFat: Tack, jag är faktisk riktig nöjd själv :) Gubben med minskar, en byxa som va trång på honom för 3 månader sen drar han av medan den är igjenknäppt om han inte har belte på nu tex, så även han minskar :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Karin20
0

Kul tycker jag också att du är tillbaka med ny tråd. Även om jag aldrig skrev nåt i din första tråd, läste jag den med oerhört stor behållning, och med ditt underbara språk. Och dina beskrivningar av händelser!

//Karin

molana
0

Detsamma från mig med.

Rita-S
0

Apropos händelser!
Ni kanske minns konkurransen.. jag var den med kollegan som trodde jag hadde kol-fri diett ;)

Han har nu slutat här för några månader sen men han smög inn och hälsade på här för nån vecka sen

"vadå håller du fortfarande på med denna dietten?"

Ja jag bekräftade ju detta. "det kan ju inte va bra", jaha varför inte?

"du ser lite klen ut tycker jag. Du måste äta bättre"

Jag tycker ¨jag äter hur bra som helst, mår prima och är glad och nöjd. Byxerna krymper en äfter en.  "du ser dessutom som du lagt på dig"

Jag har då gått ned typ 2,5 kilo sen han såg mig senast ;)

"syrran har börjat på denna perfekta diet! Det är Cambridge det måste du prova"

I helsike om jag skal tyckte jag, men tackade snällt nejtack, jag mår bra som det är.
Men han envisades att cambridge va det bästa, ända bra, att jag såg sjuk och blekfet ut och att jag såg ut att må piss på denna diet. En kollega av mig overhörde detta när hon hämtade kaffe och kom till min undsätning. "Men herregud så fin du ser ut i dag, Rita, Du värkligen STRÅLAR! Det går bra på dietten fattar jag? Gu va avundsjuk jag är, jag skulle aldrig ha viljestyrka att hålla nån diet, och som du har krympt!"

Typ mycket demonstrativt ;)

Jag tackade ju, och sen fick jag gå och jobba. Någon sto lätt snopen tilbaks :)

Underbara kollegor!

Fernis
0

Fira med lite nya häftiga kläder!!

Vimsan
0

Jag ska belöna mej med en ny tatuering när jag gått ner 10 kg till.

Det tycker jag lockar.

Gronstedt
0

#8: Jag ska också skaffa en till när jag nått första målvikten. Vad tänker du på för motiv?

Rita-S
0

Hm, nya kläder, frestande då jag inte har så mycket nu som inte är reparerat eller slitna. Kanske jag skulle spara upp lite på lönen nu, och sen shoppa lite kläder när jag når första delmålet.. kanske det kanske :)

Men jag har en dröm: Anskaffa massor av finfina gothkläder när jag når den vikt jag (förhoppningsvis) kommer stanna rätt länge på. Tror inte jag skal lägga ut stora summar på kläder riktig änn, men NÅGRA nya kläder kan jag väl unna mig även nu? :D

magma
0

Vilket fint foto Rita!!

Rita-S
0

Tack magma :D Det är några år gammalt då :) Men fortfarande :D

korseett
0

halloj där snygging!

Rita-S
0

O men tack folket :D Bilden är tagen när jag va typ … 22 nånting, och då hadde en vikt som gjorde att jag tyckte jag själv såg rätt bra ut. Vill tillbaks dit ;)

Rita-S
0

Vägde mig i dag. 91,4 kilo. Okej, jag har enbart gått ned 100 gram, men jag är jättenöjd ändå. Jag har ätit majs denna vecka, och jag åt kebabrulle med brödet (halva en dag, andra halvan nästa dag), och nachos med chipsen, så bara det faktum att jag inte gått UPP gör mig nöjd.

Om lite mer enn en vecka har jag en mindre operation. Det är jag lätt nervig för, men det kommer nog gå bra. Jag kommer ta semester den dagen och dagen äfter, sen är det tilbaks på jobbet. Mamma kommer dagen före operationen så hon kan iaf köra mig. Underbart så behöver jag inte tänka på det iaf

jag räknar med jag kommer ha lätta smärter några dagar, så jag får ladda med verktabletter hemma.

Karin20
0

Vilken tjusig tjej! Förstår att du vill tillbaka dit, men jag tror att du är rätt tjusig nu också

//Karin

Rita-S
0

Tack Karin, jag hoppas på viktnedgong, icke för att bli vacker, det är jag redan (iaf om jag skal tro min mann) men för att må bättre helt änkelt :D

Rita-S
0

Åååå! Underbara mat!

I dag gjorde jag Anterrabaes kåldormar till middag.
Jag gjorde panacotta med hallon och blåbär till dessert.

Brevid kåldolmarna gräddsås med tomat och creme fraiche och rästen av kålen samt blomkål.

Vilket fästmåltid!

Hadde jag visst hur lätt det är att göra panacotta hadde jag gjort det förut!! MUMMA Himmelrik!

Allt va ju low-carb, men jag tillät en liiiiten strima maple sirap (äkta sådan) över panacottaen sedan det va lördag! Fäst!

Får man bjuda? :D

korseett
0

*kommer som ett skott*

Rita-S
0

*dukar upp till Korseett*

Tror jag skal gjöra panacotta i dag med. Fast inte blåbär/hallon i dag, kanske bara vanilj i dag? Vi kan ha bär brevid! Jag frös ned dom ostekade kåldolmarna så vi har till en annan middag :)

Dom blev lite salta, för jag lång-stekade dom i buljong, men inget värre enn vi kunne leva med iaf. Men gubben sa det var nåt av det bästa han har ätit på långa tider! Poeng till mig :D

Rita-S
0

Ahh
Har ätit fruktansvärt lite hela veckan. Har helt änkelt inte orkat med att äta, och min kropp värkar inte få för lite närng. Så jag lyssnar på kroppen

Därimot har min fibro fått spel. Jizzes hur ont jag har nedöver nu! I dag när jag gick på jobbet va jag så stel i nacken och bak skulderbladen så jag knappast kunne vända huvudet! Tur vi har massagestol på jobbet. Har användt den.
Och i mårn kommer en massör till jobbet så jag får en dubbeltid hos  honom. Kanske jag får lossnat allt som är stelt NU

Matmässigt fuskade jag med en fika i går och en liten bakelse i dag. Magen har hållit sig lugn, inga huvudvärk men inget mer fusk nu. Gubben fyller år på fredag så jag kommer baka en american cheesecake med äkta kexbotten för lyx, men välger digestivekex utan socker, och tar jättejättetunn botten. Sen på med panacotta, och låta det stelna innan jag har på ostmassa. Ostmassan blir av vispad grädde och filadelfia naturelle. Kommer tillåta några droppar chocklad på toppen, men det blir drotning chocklad droppar från Norge, dom är 65%.

Jag har bestämt jag skal beställa mig skor. Caterpillar kängor från Halens! Dom är dödgrymma! Kanske spanta på en byxa med? :)

Rita-S
0

Det blev ingen byxa, men caterpillar kängor borde va innkommande under veckan som kommer! :D

korseett
0

häftigt med nya kängor!

Rita-S
0

Om du vill se dom finns dom här :)

korseett
0

*vill också ha* verkligen coola kängor

Rita-S
0

Ja jag har alltid tyckt om caterpillar, och sen försämrar det inte att alla caterpillar jag har gått med har varit hur sköna som helst och jättebra kvalitet, lång livsländg. Jag räknar med jag kommer ha vinterskor flera år framöver nu :)

anki1
0

vimsan, när jag kommer under 80 kg, så ska jag belöna mig med en ny tatuering. Den jag har är en ros, och den sitter på min vänstra överarm nära axeln. Jag trivs så bra med den. Den är 1 år gammal nu. men jag kan inte belöna mej med tatueringar varje gång jag paserar ett delmål. det skulle bli för mycket tror jag 2 st räcker gott, men jag kanske kan komplettera dom, Jag har en idé om att lägga en krussidullig ram runt rosen och lägga en ljusblå bakgrund. Det skulle nog bli fint, som en liten medaljong ungefär.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
0

I dag fyller gubben år.
På menyen står vildsvinsgryta, med panacotta till dessert. Sen skal vi ha osttårta lite senare på kvällen! :) Jag lyxade till med kexbotten, fast tog kex utan socker.

Rita-S
0

Suck så gick jag upp en halvkilo igjen. Helt och hållent mitt eget fel, jag tillot mig lite mycket kolisar denna vecka så kan inte skulda på nåt tant röd den här gongen inte. Men nya tog, nu strammar jag inn igjen!

Oavsett kan jag faktisk leva med att en liten fika en dag samt en tårtbit en annan dag samma vecka ger sig utslag på en halvkilo. Den åker snabbt av igjen när jag är strikt igjen. Detta lär mig lite eksakt hur mycket jag kan tillåta mig av snedsteg och hur mycket jag går upp som fölgt. Så nu vet jag att en fika, lite tårta och jag är fortfarande helt okej. En halvkilo är faktisk inte sådär fruktansvärt.

Min mamma kommer nu på måndag så jag har gjorde i ordning gjästrummet. Blev av med BÅDA dom stora borden som sto där inne så det är grymt god plats där! Nu måste jag bara ta ned lite lådor i förrådet så blir det grymt fint! :D

Rita-S
0

I kväll tänkte jag ätaätaäta.
Jag skal fasta från midnatt pga en mindre operation i morron, så jag kommer ju inte få äta nåt före operationen är över, så jag får ladda upp med en del feta saker i kväll. Så jag inte omkommer ;)

Magen har lagt av… springer på toa rätt ofta, och utelämnar vidare detaljer. Har ingen aning om varför men just NU är jag tilbaks på steg 1 med magen. Kanske kroppen är mer stressad över den föreståande operationen enn min hjärna är?

venuseva
0

Hoppas din op går finfint och att du hittar lugnet Rita.S.

Rita-S
0

Ja folket, halv 9 i mårn bitti skal jag va på plats på dagkirurgisk. Så ni får tänka på mig då. Som tur är värkar det som jag skal inn rätt tidligt på morgonen, så ajg kommer hem utpå äftermiddagen iaf. Så släpper jag svälta skitlänge ;)

Mona-Stina
0

Ja, hoppas allt går bra. Ska tänka på dig.

Rita-S
0

urk typisk, kliver upp typ 6, och för första gong på decennium är jag VRÅLHUNGRIG redan nu. Suck. jaja, wish me luck, jag kommer nog må skit äfter narkosen.

Mervi
0

Tänker på dig! Kram!

magma
0

Lycka till!!

Rita-S
0

Hej folket, tack för alla tankar i dag!

Det gick jättebra, närtill allt i dag va ett evig väntande, förmodligen värre för min mann och mamma enn fö mig. Jag kom fra vid 8, jättegod tid. PRatade med narkosläkaren och vi blev överens om att prova med lokalbedövning först

Vilket vi gjorde, en det blev helt änkelt för ont, länge innan hon kom så långt att lokalbedöva låg jag och nästen sprattlade pga smärtan medan jag blev desinfiserat och tvättat även innvortes.
Så dom sövde mig och jag såg en ansiktsmask och sen slog jag upp ögonen på uppvaknings-salen, underkant av en timme äfter jag gick från dagkirurgiska och bort till operations sadeln.

Mådde som tur va inget dårligt äfter narkosen föruten att jag är jättetrött hela tiden, riktig slö och nu har jag riktig ont med. Jag fick till och med recept på p-piller ;) Margareta, min läkare, gjorde stora ögon, hon fattade inte problemet, jag har gått på p-piller ett helt år utan bekymmer och enligt henne behövde jag inte bekymra mig mycket stort om jag inte fått nåt blodpropp innom första halva året var risken rätt liten. Så jag gick hem med lite mindre livmodertapp, blödningar, icke-fungerande skalle och recept.

Nu skal jag softa med familjen och kommer nog komma på nätet mer i mårn igjen. Hej på er alla!

zeretki
0

Stora kramar till dig, Rita!

korseett
0

Krya på dig kramar till dig!

Mona-Stina
0

Så skönt att allt gick bra. Vila nu och ta det lugnt så du blir fit for fight igen.

Mervi
0

Skönt att det gick bra.

magma
0

Ta det lugnt och vila dig nu, skönt att allt gått bra.

Rita-S
0

Jag klev på vågen i .. förgårs? Jag har gått upp till 93 kilo igjen suck… äfter att ha varit nede i 91,4 kilo känns det surt. Men, tant röd börjar till hälgen, operation, åt fel veckan innan denna, och där ser man. Hoppas det går snabbt ned igjen.

magen börjar lugna ned sig äfter stresset och operationen, och börjar bli hungrig igjen.

Har en teori jag tänker testa ut.

Från naturens sida har man en jamn tillgong på frukter och bär från sommarn fram till hösten och sen är det frossa tills det börjar rutna på senhösten. Vid nyttår börjar det bli skrantent med mat i naturen och svält-tiden är inne. Jag innbiller mig att man kanske lägger på sig lättare vid nyår och ut? Så nu tänkte jag experimentera. Jag lägger gjärna på mig vid denna tid, så äfter nyår tillåter inte jag mig nåt frukt, enbart nötter, och ajg kommer äta lite magrare kött. Sen får vi se hur det ger sig utslag :D Jag kommer även skära ned lite på mängden fett så jag har en liten "svält" periode utan att rakt av svälta. jag menar.. om det jag innbiller mig stämmer går kroppen inn i "svältmodus" när dagsljuset och kylan berättar för kroppen det är dags, så kanske den suger till sig mer enn normalt av maten just denna tid? Att den utnyttjar maten lite för bra i denna tidperioden?

Fix ide kanske? Helt säkert ;) Eller kanske inte! Det gjenstår att se! :D jag kommer iaf prova! :)

zeretki
0

#43  Jag har funderat på detta också… Är det inte så att bär o frukt är till för att vi SKA gå upp i vikt till vintern, för att det är bättre för oss att vara feta när det kan vara svårt att få tag på mat?

Har en kompis som alltid går upp under vinterhalvåret oavsett… Men jag vet inte om det svarar på din fråga, det var mest en fortsättning från mig. :)

Rita-S
0

jo gå upp TILL vintern, men inte mitt i ;) Det är det som är min fixa ide, att när vintern redan är här, så skall man ju inte frossa enligt naturen :)

zeretki
0

#45  Jag läser som en kratta… ;)

Kram!!

Rita-S
0

Zerekti: Sådan måste till i bland eller hur ;)

Det är lugnt, tar mig inte när av sådant, jag skriver som en kratta själv innimellan ;D

Förrästen, sjukhuset ringte mig i dag, uppfölgnings-samtal för att kolla hur jag mådde, om jag blödde mycket eller om alt va under kontroll :)
Jag berätta om att allt är som vanlig, blödde en del dagen äfter, men nu är det bara litegrann, så som jag räknade med, berätta jag har fortfarande mensvärk men det räknade jag även med (och att värken dessutom inte va så svår som jag förväntade, vilket jag är glad för)
Berömmade anestesiläkaren för den perfekt tilmålda narkosen, och berätta att jag mådde inget illa äfter narkosen, bara va trött. Jag låg ju på soffan och halvsov i principen hela dagen.

Hon va dock glatt förvånad över att jag återgick till arbetet redan i går, det hadde hon tydligen inte räknat med, hon trodde tydligen att jag skulle stanna hemma och softa veckan ut. är värkligen den svenska kvinnan så kjänslig att dom behöver 4-5 dagar att komma sig på? :) Tror inte det, men hon va förvånat i alla fall! :D

ullebull
0

Det är ju det SSS säger i sin bok, som björnen tex, bär o frukt INFÖR vintern.

Rita-S
0

#48 det visste jag faktisk inte *skäms har inte läst boken* men då är det kanske inte nån fix ide ändå :D Kanske jag lyckades ha några smarta tanker ändå! *imponerat*

Det är härmed bevisat: jag har en hjärna.. och den fungerar! Räcka ut tungan

ullebull
0

Jiippii, grattis åt ditt tänkandeSkrattande

Du har ju samma smarta tankar som SSS,

Jag läser hans bok nu, väldigt intressanta ideer, den verkar bra, skall ut nu i solen och fortsätta läsa.

Rita-S
0

#50 inte så sarkastisk nu ;) Bad karma! Räcka ut tungan

venuseva
0

Tror du är inne på helt rätt tänk, att lagra inför vintern, ta på dubbdäck så att säga. Som det var förr i världen. Efter jul så blev det ofta magra tider fram till vårdagjämningen. ganska naturligt, egentligen.

Ta det lugnt nu Rita.S och lagra det du behöver. När det är dags släpper du det som behöver släppas. Få ut dina känslor så mycket som du kan. Kram,

Rita-S
0

Lagra, ja gissa

har gått upp 2 kilo på min redan lagom överflod ;) Det måste ju räknas? :Dkanske det är så jag skal se på viktökningen nu, att jag har laddad upp innför vintern? :)

zeretki
0

Vad händer då om man äter mer fett, blir inte kroppen säker då, och släpper fettet? När den vet att den inte svälter?

Är det viktigare att äta fett inför vintern då än inför sommaren? *nyfiken*

Rita-S
0

nej det är nåt jag inte är säker på.. :)

men naturen har ju tilltänkt det så för att man skall överleva den magra vintern. Nu har ju jag plenty av överskott *skratt* så jag behöver ju kanske inte bunkra upp så mycket, men jag kan ju forsöka på mig själv att gjöra nån blek äfterlikning av höstfrossan och  vintersvälten och se vad som händer med min kropp då :D
Nu har ju inte vi människor nåt svält från för lite mat längre, men det är ju faktisk rätt nytt, eller vad? det är ju bara typ.. dom sista 200 år eller nåt att man jämt har nog med mat hela vintern? Före detta var det inte sällant med smala tider vinterstid, eller hur?

Rita-S
0

Hurra! 91,8 kilo i dag! Tydelig var det mycket vatten som kommit inn (inte konstigt jag sprang som en tok på toa söndags) och redan 1,5 kilo ned! Ser fram mot att väga mig lördag om en vecka :)

korseett
0

Hurra säger jag med! Du kommer igång du med- Grattis!

Mervi
0

Grattis!

Rita-S
0

s/söndags/torsdags typo ;)

Rita-S
0

Jag tror det är dags för att mäta centimeter snart!

Jag har i dag på en lärretsbyxa som jag för under en månad sen fick på mig för första gong på flera år. Den vider sig inte ut vid användning what so ever, och nu sitter den LÖST på mig!!!

Så det kanske är på sin plats att mäta lite centimeter, kanske jag har nått 46'an, den magiska storleken som låter mig beställa 85% av byxorna på Halens? Man kan ju hoppas :D

korseett
0

ja mät dig! va kul att du minskat i klädstorlek!

Rita-S
0

Jag måste ju ha minskat, Korseet, right? Annars skulle inte byxan ha varit rymmligare nu enn för en månad sen? :)

korseett
0

ja det måste du ha gjort för än har jag inte sett eller hört att kläder ökar i storlek när de hänger i garderobenFlört

Gronstedt
0

#63: Nej, de brukar krympa när de hänger där!

Rita-S
0

hahahahahaha! Min ex-kollega kikade inn igjen! Han med kol och "du ser så sjuk ut" ni vet! :)

Ni minns kanske jag hadde en mindre operation här förra veckan.

Det hadde nämligen han hört rykten om!

"du såg då pigg ut?"
man tackade.
"ja altså, man brukar väl inte återhämta sig SÅ snabbt?"
…? Det är då inget större..`?
"ja det är ju et mildest talat omfattande ingrepp!!"
Vid det här läget såg jag säkerligen ut som personifieringen av frågetecknet, jag fattade inte alls vad han pratade om.
"ja du vet sådan gastrik bypass eller vad det är, det är det du gjorde right?"

kära nån som ajg flinade. Så min lilla cellutskrapning har innan en vecka gått avancerat till gastric bypass. Jag flinade och sa "tack tack, du menar jag är så stor att jag behövde det?"
Han såg rätt brydd ut och mumlade nåt om vad annat skulle man operera. Jag skrattade även mer och förklarade vilken operation jag haft. Han såg fruktansvärt röd ut och stammade fram att "ja jag trodde.. ja.. dom sa..l… det måste ju va för att du går ned i vikt, du måste ju fatta att folk pratar!"

och här som jag trodde dom pratade om hur fel jag äter alternativt skvallrar om min nylig utvecklade anorexia sedan ajg plötsligen går ned ;) HAHAHAHA så fel kan man ta! :D

anki1
0

Jag har tänkt på det med. Om att djuren äter sig feta på frukt och bär om hösten Grönsaker, frukt och bär är tydligen så näringssrika, att vi inte behöver äta så mycket som LMV anser. En sak till: mycket av vår mat som vi köper ar väldigt näringsberikade av någon konstig anledning. Kroppen gör som den skall, lagrar för sämre tider. Men i vårt samhälle finns ju inga säme tider. Mat finns ju till överflöd, och våra hem är uppvärmda.

zeretki
0

#65  Ja, är man tjock så måste man naturligtvis operera sig. *ironi*

Det är samma sak som att folk tar för givet att jag faktiskt vill gå ner i vikt och det är därför jag äter "Atkins" som dom kallar det. Jag orkar aldrig rätta dom eftesrom jag inte vill diskutera det. Har ingen lust att längre köra på "smal är snygg"-vågen.

Rita-S
0

#67 hehe jag anser att min kropp blir som Gaja tycker den skal va om jag bara äter rätt.

nån supersmalis kommer jag aldrig bli med min jättekraftiga benstomme, och sen är jag ju (o skräck) MUSKULÖS!

Man kan inte jobba flera år i lantbruket utan att få några muskler ;)

anki1
0

Kommer inte heller att bli nån smalis. Jag är ju medelålders och har fött barn. Jag försöker vara realistisk, även fast det är svårt.

Rita-S
0

men smalisar ser ut som dom går sönder av så mycket som en kram, Anki, så jag vill nog hellre att du skal se kramgod ut när den dag kommer at vi kanske möts bara sådär utan vidare :D

anki1
0

Ja jag kommer att nöja mej med om jag kommer under 70 kg, och har storlek 42 i kläder. förresten skulle jag vara glad med storlek 44, för då kan jag köpa "normala"kläder, och inte behöva gå på dom stora kläderna. Ja vem vet. Kanske kommer vi att mötas någon gång. Man vet ju aldrig vad framtiden har i sitt sköte.

Rita-S
0

presis, brått en dag ser du en tokig norrbagge som går och pratar för sig själv nånstans och springer och gömmer dig? ;)

Rita-S
0

Vissa gonger slutar dagen inte helt som man trodde.

Sen min Nikita blev avlivat i slutet av Mars har jag varit utan häst.
I dag ringte en kompis från ridsport och sa hon vet om et sto som kunne passat mig, som skickas på slakt i mårn.

Whosj försvann jag tilbaks nästan 2 år, till eet liknande telefonsamtal, som resulterade i att jag fick min älskade Nikita

Hon visade sig ha ryggsada trots travtränarens ord, och jag fick avliva henne.

Jag tackade nej. Jag tar inte till mig ett nytt sto från villt främmande folk för att redda från slakt utan veterinärpapper. Passet hadde hon, och föl vid foten.
Hon skulle avlivast för att hon dög inte på travet (aldrig startad) och inte ens är nån god mamma, hennes föl och en annan åring skulle körast inn och travtränast och familjen hadde då inte ork till henne och det andra stoet,

9 år, ostartat på travet, mycket speciell sto sa min kompis.
Vilken smärta i hjärtat av att jag behövde tacka nej
Jag har ingen stall att hämta stoet till
jag tar inte imot nån häst utan vet-besiktning igjen
Och jag vill provrida och hälsa på. Dom skulle inte dröja ens till slutet av veckan med slaktet för det hadde min kompis redan frågat om.

Så det smärtar att inte rädda ett sto från slakt. Hon är förmodligen helt frisk med, trots min mistänksamhet, men jag tar inte risken. Inte en gong till, inte den smärta igjen bara för att jag inte fick vetbesigtigat häst…

Gronstedt
0

Du gör helt rätt, Rita.S, även om det svider. Det går inte att rädda alla utan att ta livet av sig själv, och det vinner ingen på. Men man fattar inte hur ont det kan göra att mista ett djur, om man inte upplevt det själv.

Rita-S
0

det gjör nästan lika ont att avstå från att redda denna hästen med… men jag tar inte chansen…

venuseva
0

Bra att använda sin erfarenhet och inte gå på samma min a  igen, Rita.S

Rita-S
0

I dag fuskade jag och klev på vågen. 91,1 kilo! Allt överskott från förra vecka borta and then some! :D

Mitt första delemål (under 90 kilo) glimmrar i fjärran, jag kan se det nu! :D

Mervi
0

Rita S, vägen är inte spikrak men det går åt rätt håll.Skrattande

Rita-S
0

ohyeah! :D

jag är glad till så länge det går ned. Jag räknar med det går upp varje 4de vecka när tant röd hälsar på. Värkar som jag samlar upp lite innan, och sen försvinner det äfter ett tag. Vatten då räknar jag med. Jag springer på pottan jämt några dagar under besöket.. :)

korseett
0

kan hålla med mervi att vägen inte är spikrak.. ibland är den så kurvig så man slår knut på sig själv!

Mervi
0

Skrattande

Rita-S
0

DET skulle varit uppskattat, att kunne slå knut på sig själv.. :)

anki1
0

Rita, Om du skulle möta en "vimsig" kvinna som ser lite "borta" ut ka det va jag. En bättre bild på mig är på gång, fast först ska jag fixa större Avatar.

zeretki
0

#83  Haha, det låter ju precis som jag! :D

Rita-S
0

Gubben och jag satt och talade om hur man kan leva mer miljöbevisst

Exempler vi kom fram till var: köp matprodukter som produserast i närmiljön, exempelvis färilakorven i stället för falukorven, svenska ägg, svenska grönsaker, svensk kött, svenska produkter. Jag kan til nöd sträcka mig till scandinavisk. Om en produkt fraktas från Oslo till Hammerfest eller från Danmark till Oslo gjör nog ingen större skillnad.

Man får då utesluta appelsiner, det är inte miljöbevisst att äta en frukt som fraktast från andra siden av jordkloden. (nu är det ju heller lite appelsiner innom lowcarb då, men ni hänger nog med på vad jag menar)
Det är inte miljöbevisst att äta biffar från argentina heller. Men dom har jag aldrig köpt för jag "boikottar" dom som brinner regnskogen för att tjäna pängar på kött.

Jag anser.. var och en gjör som man själv vill. Kritisera inte mig för mina val, anser jag, för det är mitt eget val. Och knappast skulle folk flest kritisera mig för att jag välger tänka mer miljöbevisst heller. Tror nog ingen här inne skulle gjöra det iaf :)

I dag investerade jag i nyponskal och nyponte. Det är en god källa till Cvitaminer, även till antihistaminer, magnesium, calsium , a och b vitamin. Tack, väm det nu var som skrev om det i en tråd här :)Det kommer inte skada att ha det, även om det är högre enn 5% gränsen, jag anser det lite viktigare att få i sig lite av dom naturliga positiva sakerna från nypon. Inte så att jag kommer äta kilovis varje dag heller :)
Nästa steg är att börja plocka nypon själv så att man inte har en påfrästan till miljön med att frakta nypon med bilen nånstans. Och vad jag hitta på webben: Mycket få djur äter nypon, detta på grund av frön på innsidan, så inte tar man från djuren deras nödvändiga vintermat heller :)

jag vill investera i syckel. I stället för att åka till jobbet med bil vill ajg syckla. Men det är lite längre fram i tid då en bra syckel inte direkt är gratis.

Jag har anskaffat tvättnötter :D Nu tänkte jag prova några veckor med att tvätta med tvättnötter. Ja, okej, dom fraktas från Indien till Sverige. Det händer ju med båt eller flygplan. Ingen av dom är särskillt miljöbevissta. Men hur många kilo tvättpulver åker ut i svensk natur för att jag tvättar kläder? Vore det kanske bätter med dessa trots frakten från indien och hit? Värd att prova iaf tycker jag.

Jag äter ju numera low-carb dessutom, och äter då inte korn som kommer från nånstans i världen. Om fler lever low-carb, är det mindre korn som behövs dyrkast, och mer plats till kossor att äta anser jag. Men jag kan inte begjära att alla tänker som jag. Men för varje dag som jag inte äter korn, är det mer korn eller gräs till EN svensk kossa iaf :) Jag äter ju då ett djur, jag är ju inte vegetarianer. Men jag köper ägg från frittgåande höns. Jag köper gjärna kött från kossor som kan gå fritt i stället för att stå på bås.

Mitt lilla bidrag till Gaja! :)

Gronstedt
0

Vad i jesse namen är tvättnötter för något? Något slags såpnejlika som växer på träd?

Mervi
0
Rita-S
0

Dom innehåller saponin, Gronstedt, det är samma stoffet som det vi kallar Såpeurt i norge innehåller. Naturligt tvål-liknande stoff, utan att ha kokat fett och aske :D

Jag skal iaf testa :D

Tack för länkningen Mervi :)

Rita-S
0

Några saker jag glömde ta med i min lilla rant:
Jag köper ekologiska produkter så långt det går.
Forsöker köpa produkter i pappersinnpakning framföre plast
Forsöker ta vara på tomma isboxar för gjenbruk o så med..
Jag pantar flaskor
Köper papperspåser i stället för plastkasse
Har två shoppingnät i tyg för gjenbruk

korseett
0

tvättnötter- men va häftigt! Du får berätta om resultatet sedan Rita. Det är kanske något som jag kan ha till min butik.

Rita-S
0

Jag har en kompis som redan använder dom, Korseett och damen i hälsokosten där jag köpte dom använder dom själv med. Hon litar jag faktisk på :) Riktig trevlig dam, och vad jag fått höra från min kompis blir tvätten faktisk ren och mjuk.

Damen i hälsokosten sa att resultatet på vit tvätt är kanske lite diskuterbart, så jag får beväpna mig med lite flytande grönsåpa att stänka på fläckar o så, men annars tror jag knappast det är nåt besvär med att tvätta vitt heller med dom :) Men kommer självklart hålla er uppdaterat. Skal tvätta sängkläder från gjästrummet i kväll med dom :)

Och dom kan användas fler gonger! :D Sen, när man slänger dom…. så ruttnar dom! :D

Gronstedt
0

#87: Vilken underbar butik, Mervi, jag har dille på tvålar! Just nu har jag en massa australiska från mina bekantas butik, men annars köper jag alltid doftande klumpar på marknader och i små söta butiker.

Tvättnötter verkar också spännande, men jag blir litet skeptisk när det framställs som helt miljövänligt. Saponiner är faktiskt inte särskilt nyttiga, de är starkt giftiga om de kommer in i blodomloppet (löser upp röda blodkroppar), de irriterar hud och slemhinnor och de är starkt giftga för fisk (används av vissa urbefolkningar för att fiska med). Kemikalier från naturen är också kemikalier …

Rita-S
0

Ja, Gronstedt, men då är det ju upp till oss att inte använda för mycket :D Som med allt annat, även frukter, bär, nötter och annat :)

Gronstedt
0

Javisst, det är ju inte alls sämre - och förmodligen är det bättre - än vanliga tvättmedel. Man ska bara vara medveten om att det inte är alldeles miljöneutralt bara för att det är naturligt. Marknadsföringen är inte alltid ärlig där!

Rita-S
0

Nej, men marknadsföring in general är ute äfter att sälga en produkt, inte berätta sanningen om det. Därav att man får prova själv.

Som med allt är det möilighet för överdrift, även socker är gift om man äter aldeles för mycket, och inte ens där säger dom varningar varken på paketet eller nåt annat. Så man får bara se till att använda naturens produkter med på ett bra och förnuftig sätt :) Om jag använder så många nötter som behövs, men inte fler, så jag undviker toxiner i tyget, och därmed undviker att pösa ut tvålvatten i moder natur måste det ju va bättre enn att tvätta med tvål? :) forövrig tror jag man skal ha bra många nötter i en tvätt för att uppnå överflöde saponin i tvätten så man får det i kroppen gjennom huden.

Gronstedt
0

Jag är med dig Glad. Det är bara det att många tror att naturligt alltid är bra. Jag har till exempel hört folk som påstår att "naturmediciner har inga biverkningar" eller "naturläkemedel innehåller inga kemikalier" - och det är inte sant. Som du säger, man måste tänka efter före, även när man väljer naturliga medel.

Själv bor jag vid en å och har trekammarbrunn, så jag tänker forska lite mer kring saponiner innan jag köper tvättnötter, just för att saponin är specifikt giftigt för fisk. Jag har faktiskt såpnejliga (såpeurt) i trädgården, men jag har inte försökt tvätta med den. Normalt använder jag Grumme tvättsåpa.

Rita-S
0

presis!

Frågan är: Vill man ha det  200% rent.. eller kan vi tåla en liten aning smuts mot att miljön inte skadas?
Jag kan tåla smuts! :)

ang naturmediciner är jag mycket fan av det framföre läkemedel, men ajg innbiller mig inte att läkemedel är överflödig enbart för att dom inte är så ekologiska. Om vi kan framställa ett virkemedel från en sälsynt planta kemisk framföre att utrota en planta, går jag heller för kemisk faktisk. Exempelvis :)
Men vissa saker är bättre att ta ekologisk. Nyponte framföre kemiska cvitaminer tex :)

Gronstedt
0

Där är jag helt med! Några fläckar är OK, så länge det inte luktar …

Jag har till exempel läst att det visat sitt kemiskt framställda betakarotener till och med kan vara skadliga - för det var betakaroten tillsammans med massor av andra ämnen, som finns naturligt i tomater och morötter, som gör nytta!

Mona-Stina
0

Åhhh! Färilakorv. Suck, det var länge sedan. Jättegott!

Rita-S
0

Ja gronstedt, det där är en lustig grej :) Jag har sådana skydd till plattorna på ugnen. Dom hadde blivit lite missfärgade av hetta, (slått på fel platta o dyl) och ajg fick dom inte rena för allt i världen.

Och vad gjör mamma? Tvättar dom i.. HEINS tomatketchup!!!!!! Tada vips var dom rena! Jag som hadde köpt ena kemikalien äfter den andra i den tro att det funkade! Nature 4 teh win!

venuseva
0

Ett danskt tv-program om örter visade hur man kunde göra eget shampoo av örter. hemsidan hette dr.dk/urt  för recept.

Rita-S
0

Om man koker persikastenar i vatten får man ett glanstvätt för håret som gör det mer glänsigt och mjukt :D tvätta håret och sen skölj det i vatnet från persikastenerna! :D

Gronstedt
0

Men vi äter ju inte persikor … ska man ge dem till hönsen och ta kärnorna?

Rita-S
0

man torkar dom och ger till grannerna i julklapp ;)

Rita-S
0

I dag är en hungrig dag. Jag dricker nyponte på jobbet, har tillåtit mig en liten hermesetasdutt i, men tänker avstå från det i framtiden.

Åt även en macka av mitt low-carb bröd till frukost vid 8tiden, men redan vid 11 tiden var jag hungrig igjen, så jag gjorde en till med ost, och åt nu strax innan 12

1400 är min lunch, så då smiter jag ut och äter en sallad. Får ta en med rejäl mängder ost :)

Rita-S
0

Första tvätt med tvättnötter gjort! :)
Tvätten doftade inte alls stärkt av tvättmedel som förut.
Självklart egentligen, väntade inte det heller.

Tvättnötterna i sig själv doftade hogst intressant, en lite ättikaliknande doft. Jag tvättade sängkläderna från gjästrummet och tvätten doftade bara.. ingenting! Inte användta sängkläder, inte tvål, ättika eller nåt annat :) Lovande! :D

Rita-S
0

ja litegrann upp från 91 kilo gick jag tack vare tant röd, men det får stå för det bara.

har även nu upprätt en egen low-carb blog! Tänkte organisera dom recepter jag använder där själv, samt mina tankar och funderingar! Blir så svårt att leta äfter denna tråden varje gong ;) :)

Rita-S
0

Ååå gnäll i dag har jag lite extra ont överalt, och synnerligen från isjasnärven i vänster höft och nedöver i foten!

men, på den positiva sidan är jag väl i gong med att lägga upp recepter på blogg o dyl, forsöker bara komma i håg alt jag brukar laga till :D

venuseva
0

Rita.S, du får bokmärka din tråd och sen hittar du den under bokmärken. Hade samma problem som du med att hitta min tråd tills igår när jag kom på att jag kunde bokmärka min tråd.

Rita-S
0

jo bokmärkt är den men jag skriver ju först inte alla mina recepter här, sen dom jag skriver får jag filtrera ut från alla kommentarer (som jag uppskattar), om jag skulle bokmärka alla trådar skulle jag fortfarande få leta som en tok i bokmäken osv osv, så jag tror jag samlar mina recepter även på bloggen ;)

venuseva
0

Tycker att Tasteline.com är en bra sajt för matrecept både de som ligger där, alla medlemmars och sina egna. testa att bli medlem där kanske?

du får berätta din bloggadress när du har den.

Rita-S
0

Den finns redan, länk i min profil :D

I dag fick jag föroroligande nyheter från Norge.
Från 1988 till 1994 var det ett vaccinationsproject på gong mot det vi kallar Smittsom Hjernehinnebetennelse.
Vad som är föruroligande här är att många av dom som fick det äkta vaccinet (hälften fick bara saltvatten) har utveklad såkallat Kronisk Trötthetssyndrom

Kruxet är.. ME, altså Kronisk Trötthetssyndrom, har så många lika symptom med Fibromyalgi att dom ofta förväxlas, Och för 7 år sen fick jag diagnosen fibromyalgi!

Både mamma och min syrra menar att komma i håg jag fick denna vaccinen, men själv har jag inget minne att skrya av när det kommer till just högstadiet, så jag måste ju då kolla upp om jag har fått denna vaccinen, och om jag fick äkta vaccinen och inte saltvatten. Om jag fick vacinen måste jag kanske utvärderast OM igjen för att reda ut om jag har ME i stället för fibro! Och har jag ME i stället för fibro…

Ja då jäklar tänker jag söka nåt ersätning eller skadestånd av nåt sort.. men uscha vilken kamp som i så fall ligger före mig.. :(

miss-piggy
0

lider med dig, ovasett vad du har för sjukdom.

Skickar en stor kram!

Jag ska bli smal, rik och vacker!

Rita-S
0

viktne går för tiden 500 gram upp, 600 gram ner, 400 gram upp, 500 gram ner. Lite smått jojo, men gradvis mer och mer ned. Har nog fuskat lite med lite mycket kolisar innimellan (kalles randiga tex) men jag överlever.

Annars är saker rätt oändrade. Lördag skal jag til hudiksvall tilsammans med gubben, han skal ta MR av sina knän. Onsdag nästa vecka bär det tilbaks igjen till sjukhuset denna gongen för operation, gubben skal fiksa sina tänder under narkos. Detta pga sin svåra tandläkarskräck och pga mycket mycket mycket problem,

Biter redan naglar. Jag vet han inte är alergisk mot narkosen, så inget kommer hända på det viset, men att han inte är allergisk är ingen garanti för att där inte finns NÅN chans att nåt fel kan hända. FOrsöker inte tänka på det, men kommer inte va lugn före jag har honom väl hemma igjen!

venuseva
0

Viktigt att tänka positivt och be en bön, Rita.S

Rita-S
0

I dag tror jag att jag smittade av mig. Vi handlade korv till frukost på en av mackarna, och bad om utan brödet. "lever ni GI noll då?" frågade damen och jag svarade nej, det är low carb, mycket gemensamt men skillnad i .

Hon blev mycket intreserad och jag gav henne adressen hit ;) Kanske kommer det en ny medlem hit? Hon är i så fall välkommen! :D

Annars har vi haft en trevlig dag i Hudiksvall i dag, vi handlade datorspel, vanligt bordspel, åt lite lunch och tidlig middag, middag åt vi på Kardinalen som har en meny med en punkt som är Low-carb vänlig om man bara ber om utan potatisen: Grekisk biff med tsatsiki! Sallad, nåt grekisk grejer i kryddat tomatliknande sås med lite olika grönsaker och så i och biff med fetaost innuti! MUMMA!

Hemkommen nu fortfarande mätta och belåtna, hälsade på NightPhoenix medan vi var i huddik och fikade med henne. Jättekul! :D

Nu skal jag städa en liten aning, sova en blund på soffan och sen får vi besök för att se Return of the King från Ringarnas härra triologien i kväld! :D

magma
0

Men om damen sa "GI-noll" så stämmer det väl ganska bra? Eller menade du "GI"?

Skönt med en kväll i TV-soffan!Det+nötbottenpizza+rödvin  vankas det här med efter kl 19 - för sonen sover hos sin mormor ikväll och mannen jobbar så det är så luuugnt här hemma:O)

Rita-S
0

Mitt första forsök ever på smörgåstårta hände i dag. En liten (men blev stor ändå) tårta bara för att testa.

jag användte hälften omega3 bröd med 2-5 gram kolisar per fulla macka med skorper, och hälften eggkaka i stället för bröd. Jag användte sockerfri leverpastej, valde den med minst kolisar möiligt, och annars hadde jag röd lök, skinka, salami, purje, krämost, creme fraiche, dekorerade med ost och skinka, hemgjord senap, paprika och fördelade detta på olika fyll

Himmel så mäktig och mättande!! :O Men ooo så gott!
Nästa gong skal jag 1: Gjöra hälften så mycket fyll och 2: använda bara eggkaka :)

Gubben höll på äta sig till tomt-fasong och skröt av den bästa ever som han smakat. Jag valde helt utan egg och skaldjur i fyllet, gubben äter inte skaldjur, och där var två tjocka skivor eggkaka i mitten så jag såg inte behovet för ägg som dekor eller fyllmassa ;)

Mumma blev det, dock inte så kolhydratssnålt som vardagsmaten vi äter. Men det blir mer enn bra nog för dom 1-2 gonger om året vi kommer äta smörgåstårta :)

Rita-S
0

men var i alla dagar tog min förra kommentar vägen? :O Nu altså..

Jo, Magma, jag svarade dig, damen frågade först GI, sen frågade hon om GI, GI noll och lowcarb var samma. Jag svarade att det är relaterad så absolut, det jag räknar är rena kolisar, inte glycemisk index eller hur det skrivs, och sen är det ju en annan visa att jag inte anser kolisar i grönsaker lika skadliga som i socker osv :) Men hon va oavsett mycket intreserad att läsa mer, så hon fick adressen hit :D

magma
0

Vi får hoppas hon dyker upp:)

Rita-S
0

Smygvägning i går visade 91 blank, jag har ju nu under några veckor velat mellan 93 och 91,nånting, men i går va jag då på 91 blank. Smygvägningi  dag visade 90,7 :) Så nu värkar det som ajg går lite ned.

jag vet jag har virrat lite upp och ned pga jag har varit lite väl rymmlig med kolisar (majs, morot, en liten bit bröd här och där), så nu är det strikta drag igjen. I går va jag dock fri igjen, jag satt på sjukhuset hela dagen och väntade på att min mann skulle opererast klart, och pga det med narkos, och dårliga minnen från minstesysterns hjärtoperationer sket jag fullkomligt i att hålla reda på kolisar, och åt av det som fanns i sjukhuskjosken. Så blev en liten fralle (grov) med ost och en liten tårtbit med hallon på till frukost, och en liten bit mandeltårta på fika med Simson här från iFokus.

När jag kom hem var det dock strikt low-carb middag, och hadde ju då gått ned 300 gram i dag trots detta. Får se om det är lika lågt i hälgen med eller om jag lyckades samla upp lite vatten ändå :) Jag kanske har tur?

Men nu är gubben klaropererat, vi var hemma vid typ fyra-halv fem, och jag mår fortfarande jättebra av denna kosten.

jo, finnar! Jag kom på det, värkar som alla våra finn-problem är pga kolisar :D Gubben har haft några monster på bröstet hur länge som helst som försvann ungefär en månad äfter vi började dieten, och sen tillot han sig lite bröd till kebabköttet på tirsdagen och tadaa så poppade dom tilbaks. Jag med fick några över natten och under dagen i går, så alla våra finnar kommer av kolisar ;) ¨Så även ett nytt skäl att bara stanna här eller hur? :D

Rita-S
0

Jag velar upp och ned i vikt mellan 91 och 93 kilo, och ajg vet det är enbart för att jag har fuskat med dieten senaste veckorna. Nu är det stricta tag som gjäller, jag  skal under 90 kilo innan min födelsesdag!

Rita-S
0

I går plötsligen när jag va i affären upplevde jag ett tvingande behov av att köpa pizza eller spagetti a la capri eller nåt sådan som innehåller massor av kolisar, inte så att det inte va uthåldelig, det va inte svårt att stå i mot, men jag kände för mig den goda smaken av spagetti a la capri. Omedelbart gick jag bort i chockladhyllan och plockade med mig en 70% chocklad, för att ha och ta en liten bit av. Jag valde en med körsbärsgele innuti, för så mörk chocklad har jag aldrig tyckt om. Den var for det första rikgit god, och för det andra stoppade suget när jag tog en ruta. Så då kommer jag nog köpa denna innimellan. Den kommer räcka riktig länge :)

Men det var ju då första gongen på dom snart 4 månader vi har hållit på, jag har tydligen tur :D

Rita-S
0

Damage control.
Har velat upp igjen dagen innan jag bestämte mig för att stramma inn rejält. Nu är jag nede i 91,3 kilo igjen äfter att jag va uppe i 93,4 på söndagen som va. Men 91,3 äfter 4 dagar innstrammandet och uppskärpings, så jag är nöjd. Nu får jag hålla koken, 14 dar till min födelsesdag, borde ju klara 1,4 kilo på dom om jag bara är duktig :D Eller hur ?

Rita-S
0

I dag gjorde jag god middag får jag säga

Innspirerat av Oso buco eller vad det het som jag såg i ett program, gjorde jag en säng av blomkål och broccoli i en ildfast form. Sen fräsade jag tjocka skivar av fransyska i stekpannan för att få stekeskorpe (men jag glömde mörna kötte först :( ) sen la jag dom på blomkålbroccolisängen. Jag öppnade en burk hela skalade tomater och en med hela skalade cherrytomater och hadde i en skål. I detta rörde jag (och mosade dom hela vanliga tomaterna) 3 dl creme fraiche, den sista halva desilitern vispgrädde jag hadde, en gul lök, 3 charlottlök(dessa var finhackade) och en tredels purjelök jag hadde kvar. Jag kryddade med timian, gräslök, dill, peppar och lite vitlök, och hälde detta över biffarna och blomkålbroccolien. På toppen med riven ost, folie över och baka i ugnen i 45 minuter på 250 grader. Sen griljerade jag 10 minuter.

I och med att jag inte mörnade köttet först så var ju inte fransyskan rakt av mör när jag serverade, men jag kan tänka mig om man tar roastbiffar i stället skulle detta va hur mört som helst :D Nästa gong mörnar jag fransyskan-skivorna! Det smakade oavsett jättegott!

MillisB
0

Hej Rita.S!

Hur gör du när du mörnar? Har själv hittat papayapulver som jag använder, men har du ett annat tips?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

korseett
0

att möra köttet kan man ju göra genom att låta det ligga i kylen utan omslag i några dagar. Är det det som efterfrågas?

Rita-S
0

Jag brukar låta det ligga några dagar i kylen och sen slår jag lätt på det med knivens baksida typ :) Men jag glömde ju detta nu, korttänkt lot jag köttet tinast och bara rakt i formen, jaja :D

I dag var jag nede i 90,8 kilo igjen, så nu är jag tilbaks där jag startade innan jag velade upp igjen. Så nu är det under en kilo sen är jag i första delmålet! :D

korseett
0

heja Rita!!

Rita-S
0

*bugga*

Rita-S
0

jag är så ivrig nu att jag kliver på väkten var och varannan morgon! 90,3 i dag morse, jag är snart i mitt första mål på "under 90 kilo"!!!

Hur skal jag belöna mig själv? :D

smartmat
0

En ny snygg tröja kanskeGlad Grattis

Anterrabae
0

Bra kämpat!! *hurrar*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
0

Grattis! Det finns många saker man kan belöna sig med. Besök hos massör, skönhetssalong eller köpa något nytt smycke.

Rita-S
0

Gubben har inte alls långt kvar faktisk. Han är ungefär 2 meter hög. Nu väger han mellan 110 och 112 kilo beroende på.. *harkla* hur länge sen han va på toa och bomelom ;)
 Det är inte alls mycket kvar av övervikt på honom nu, vi siktar på nånstans mellan 100 och 110 kilo. Inget under 100 anser jag nödvändigt, han vägde lite över 90 kilo när jag träffa honom och då va han TUNN.

själv har jag fått mensen och anser jag har svullit upp i magen suck. men ajg är snart i första delemål. Jag är jättenöjd så långt.

Julen i år skal firast i norge. Semester är innvilgat :) Gissa om jag ser fram mot detta! :D
Och väm vet hur mycket jag har minskat innen julen? :)

clajo
0

Så spännande att läsa om din kamp med kilona och hälsan! Jag tycker som en del andra, att du skall fira ditt första viktmål med att unna dig nå´t riktigt trevligt - kanske pröva på något kul som du velat göra ett tag, men aldrig kommit dig för att göra? Eller lite nya snygga kläder, som sagt! Det skall i alla fall jag göra… har storlek 50 och det vore ju fint att komma under det snart (har kört med LCHF i bara några veckor). Ha en trevlig tur till Norge; själv flyttade jag till Oslo för ett år sedan och är väldigt glad i römme - bättre än creme fraiche!!

Mervi
0

Vad skönt att få komma "hem" till julenSkrattande

Gratuler mannen till fins resultat.

Rita-S
0

#136 men det är nåt eget med den norska Rømmen :D Den är så god! :D

Håll för öronen nu, för nu skriker jag:

**HURRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

**I dag stannade vikten på 89,9!
Jag är i första delemål! 19,9 kilo kvar!

I kväll tänker jag fira med VIN! Och fyllda paprika :D

magma
0

Wow, stort grattis Rita!!Skrattande

Rita-S
0

tack :D

Mona-Stina
0

Jättegrattis Rite!

Margareta
0

Grattis Rita - fira inte för mycket bara…Flört

molana
0

Grattis Rita. Tänk på morgondagen! Oskyldig

zeretki
0

Grattis! Verkligen kul att höra! :D

anki1
0

Grattis Rita.

Mervi
0

Grattis!!!!Skrattande

clajo
0

Stort grattis!! Glöm inte köpa römme! "Strandamör" är också ett hett tips: norsk fet och god rökt korv, som nästan inte innehåller några kolhydrater alls - bra till mellanmål!

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla i dag skal firast! gubben tog bild i dag, och även om jag inte änn är nån manekeng, så ser man skillnaden :D

Först: Front, tagen 15 augusti 07

Rita-S
0

Från sidan samma dag :)

Rita-S
0

Front i dag!

Rita-S
0

Från sidan i dag :) (även med katt)

Mona-Stina
0

Du är jättefin, det syns skillnad.

Rita-S
0

Hoho ble dubbelt av fronten ju! Får fixa, två sekunder

Rita-S
0

Firandet i dag blir:
Stekade kebabspett (svensk kött faktisk) med stekade bambusskott, lök, champignon till mig och avocado till gubben, fyllda paprika. Vi skal även fuska med majs i paprikaen :)

Till dessert: Panacotta mumma! :D

Mervi
0

Jättefina bilder. Du ser jättefin ut.Skrattande

magma
0

Verkligen fina bilder, det syns en tydlig skillnad:)

anki1
0

Det var lite skillnad.

Rita-S
0

#157 och mer skillnad skal det bli! :D

jag tänkte, nästa bilder tar jag vid januari nånting.

Rita-S
0

Jag tänkte dela en bild av våran middag :D

Margareta
0

Visst är det skillnad - inte underligt att kläderna inte passar.

Rita-S
0

#160 men visst är det kul att det är pga jag krymper och inte andra vägen om :D

Margareta
0

Det är ju det som är så häftigt…. du kanske krympt i tvätten Rita?Hemlis

Rita-S
0

#162 DÄR har vi lösningen! Inte är det dietten inte :D

Mona-Stina
0

Du får sluta duscha Rita, du kanske försvinner till slut.  Flört

Rita-S
0

*hoppar blikstsnabbt ut av duschen* uhm, jo det vore kanske bra ;)

venuseva
0

Grattis Rita, vilken skillnad på bilden från sidan. Wow. Hurraaaaaaa för dig.

clajo
0

Jag skall också ta bild av mig nu, för att ha något att jämföra med - du inspirerar! Det är jättetydlig skillnad på bilderna och du är skitsnygg!

Rita-S
0

Tack :D

MillisB
0

Hej Rita!
Gratulerer med stooooooooooooor vektforskjell! Skrattande

Det märks verkligen att du har gått ner i vikt. Jag måtte själv ta bilder för att se på mig att jag hade minskat i storlek och utseende, det är ju inte så enkelt att se det på sig själv, när man studerar sig dag efter dag.

Nu ska jag starta om med SSS och hoppas på att det ska hjälpa mig att ta av en massa till sommaren i alla fall, är nu trött på att vara stor…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Rita-S
0

Tack Millis :D
Jo jag är grymt nöjd så långt :)

I dag åt vi middag: Griljerade kycklingklubbor, mozarellagrateng, stekad svamp till mig, dampade nånting-verts (brekkbønner kallar vi det på norska) och brüsselkål, samt sås av creme fraiche. MUMMA!

Rita-S
0

Okej, tilbaks i Ljusdal äfter en tur till Norge.
Blev en del snedsteg, åt pizza på peppes pizza tex, men magen har betätt sig snällt! vikten har dock nog gått upp minst 2 kilo, så nu är det tilbaks på hårda tag :)

korseett
0

jag har missat jättemycket här ju! Vilken skillnad Rita- seiern är din! Grattis till ditt första delmål. Helt underbart att vara under 90 nu va? även om du gått upp lite efter resan men det hör till. Jag svullnar när jag reser långt.

Gröna bönor eller haricot verts är samma sak men de har fått för sig att man äter mer om det står haricot verts än gröna bönor på påsen..Fundersam

Och herreminje  vilken god mat du verkar göra- *dreglar*

Rita-S
0

Tack Korseett! :D

En vecka från hemturen, jag väger 89,7! Har gått ned allt och 200 gram till :) Nöjd nu :D Hårda tag vidare. Fuskade i dag med att äta hamburgare med bröd, men inga pommes frites. Får så ont i magen, så tog babymorötter i stället. Sen tillåt jag mig en liten bit dajmtårta på cafeet. Så i morgon är det ingen söndagsmiddag med ekstra kolisar inte, nu är det kolis-snålt även söndagen.

Skal gjöra julgodis i mårn. Gräddkola utan socker tex, och kokosbollar utan socker, ischocklad, och sen ischoklad med hakkade nötter och med dajmkulor. Den sista för icke-low-carbs ;) Chockladrispuffar dessutom, och godis av äggvitor och florsocker till julklappar. Jag skal baka vaniljdrömmar utan mel och socker om det går, även detta både till eget och julklapp.

Hemkokat glögg skal jag även gjöra. :D I morron är det tomtvärkstad hos mig! *letar fram tomtmössan*

grona-marie
0

Härligt att se att det går så bra. Har du recept på kola utan socker? vad är det i då?

Säger som så många andra, vilken skillnad på bilderna. Ska också ta bilder när jag kommit under 90. 4kilo dit.

Lycka till i tomteverkstan.

magma
0

Det ser ut att gå bra för dig, grattis! Är också konfunderad över gräddkolan utan socker i- hade tänkt försöka mig på att göra någon form av julgodis framåt lucia men allt innehåller ju sirap eller socker. Det enda jag hittat fanns i en tidning (Lantliv?), det var chokladtryfflar gjorda på mörk choklad, grädde, smör, kakao och chili, som man sedan gör små kulor av och rullar i kakao. Det vore kul att ha lite hemgjort julgodis på julafton, både till en själv och att bjuda pappsen på, som har typ2. Tryfflarna ska provas, får se om jag tar med chilin eller ej… Du får gärna dela med dig av kolareceptet!

zeretki
0

Rita, sockerfria recept MÅSTE redovisas för oss!! Skrattande

Rita-S
0

måste testa om det blir BRA först :D GJör det så, postar jag självklart recepter :D skal prova koka gräddcola med DrOetkers vaniljarom som enligt paketet är utan kolisar, lite hermesetas för sötsmak och vispgrädde. Test i mårn mao :)

Rita-S
0

Skal även koka gräddkola med kondenserat mjölk, den i sverige är sötat och innehåller 10 gram kolisar per 100 gram mjolk har jag för mig, inte all varldens om man inte tillsätter mer socker, men skal forsöka få till med vanlig grädde :)

magma
0

OK, då får vi ha lite tålamod med andra ord…Flört

Rita-S
0

Japp! Recept på lättlagat gräddkola finns redan på min julsajt, den med kondencerat mjölk, för dom som inte är så strikta på kolisar, som tycker  10 gram per 100 gram va "tillåten" för särskilda anledningar som tex jul, så ni kan redan testa den :D

Rita-S
0

hann inte med att gjöra gräddkola så det lär bli nån annan dag. Men ischocklad blev det!

Rita-S
0

Bottenmarkering för gubben! 110,5 i dag! :D Så lågt har han aldrig varit förut, och nu ser det inte ut som vikten pendlar nåt halvkilo upp och ner! Han väger ju lite mer om han inte fått gjort sitt på toa på nån dag eller två, men nu pendlar han inte halvkilo upp och ner på "tomt system" :D

zeretki
0

Kul Rita! :D

Rita-S
0

Ja han är nöjd :D
Som tidligare nämd siktar han mot ungefär 100 kilo som en start. Sen får han se om han känner för att lura kroppen ner fler kilo, eller om han är nöjd där :)

Själv ligger jag (förhoppnings fortfarande iaf) under 90 kilo, och även om min fibro denna vecka har fått HELSPEL av dom stora (snöväder innkommande, gissa om det är ja, barometeret har talat) så mår jag jättebra!
I dag hadde jag valet mellan att äta citodon på tom mage (vilket skulle leda till att jag ligger och kräks hela dagen om några timmar) eller äta en ostfralle, så då valde jag ostfrallan. valde dock fullkorn, annars får jag så fruktansvärt ont i magen ;)

Den största fördelen med denna kosten är att kroppen regulerar sig själv nu. âfter jag åt pomfrites till nåt måltid för några månader sen saknar jag det inte allra minsta pga smärterna i magen och gas nog för et helt luftskepp, och samma reaktionen får jag på ljust bröd och baguetter. Dock är reaktionen mycket mindre på spelt, så jag tror att spelt värkar bättre enn vanlig vetemjöl. Fast numera, ingen av dom, jag vill inte min mage så ont!

Jag klarar tydligen pizzabotten från peppes rätt bra, för där får jag faktisk inte ont i magen eller massor av gas. Dog går jag ju upp vatten i kroppen direkt.

Status:

Dom flesta grönsaker går rätt bra, men jag håller morot och majs utanför det dagliga kosthållet, ajg håller mig till broccoli, blomkål, Haricot verts eller vad attans dom nu heter, till vardagen.
Jag har börjat må lätt illa när jag gjör stor portion panacotta, så jag tror vispgrädde är bra att fortsätta hålla på låg nivå. Jag använder en del creme fraiche naturelle, och nån gong dom med smak för såser. Mår skapligt bra i magen fast nu har magen med fått spel pga stresset i kroppen från fibron. Dog saknar jag inte dom ihuga smärterna jag hadde förut på kolhydratskost.

En bekant nede i gävle funderar så småningom på low-carb själva. Hon har ingen övervikt att gå ned så jag rådade henne att skära ned på frukten, ta bort pasta, ris, potatis, och annars lega lägre på kolhydraterna, men varken hon eller jag såg nåt behov för henne att lega på 5% spikrat. Hon kommer nog äta friare av frukt och grönsaker enn vad jag gjör tex. :) Jag fortsätter sprida detta som et virus i min bekantskap!
En kompis i norge har numera gått över till low-carb, fast hon har nog lagt sig mer på 10-15% kolisar som max.

Mer kött åt folket!

Rita-S
0

Trots tant röd innkommande står jag som tur är still i stället för att gå upp.
I går gjorde jag en rätt inspirerat av en rätt jag såg på SVT1. Det het Kanin Pina, programmet het Solens mat. Där var det kaninkött, paprika, lök, vin och grejer, men jag tänkte jag gjör nåt inspirerat av detta.
Så jag gjorde nötköt, lök, hela skalade tomater, lite gryddor och Squash. Sen gjorde jag mina fyllda paprika brevid! Mumma! Blev hur gott som helst, och gubbens nörd-vänner från internet hatar honom just nu för att han inte bor brevid dom så dom kunne komma och smaka på. Gudagott och lätt, skal gjöra om det nån annan gong.

Gubben är snart nede på 110 blank, hela veckan har han siplat ned några 100 gram från dag till dag, så han har tydligen lossnat igjen äfter att ha stått nästan helt still halvannan månad. Så nu är han halvvägs! :D

I dag står det socker på menyen! Inte för ätandet, men för bakandet. I dag gjör jag förmodligen andra tredelen av julgodiset, och vi packar i hop det vi gjorde förra hälgen. Jag har packat inn massor av julklappar och fler skal det bli! :D

magma
0

Har du hunnit provbaka den där gräddkolan du nämnde..?Oskyldig

Rita-S
0

nej jag tänkte prova i kväll faktisk :)

Mona-Stina
0

Glöm inte rapportera. Kola gillar jag, fast jag är lite orolig att äta för mycket.

Rita-S
0

jag har jobbat ut ett rätt bra recept tror jag, ända som oroaar mig lite är att jag har ingen god ersätning för sirapen typ.. finns det nåt som gjör samma effekten? är det sirap +grädde som gjör att det tjocknar? *funderar* Blev för sent att koka i kväll så jag får nog kasta mig på i morgon i stället.

Men som sagt, för dom som tål en liten aning mer kolhydrater enn 5% utan att må illa, få totala vilda cravings, så kan man köpa osötad kondenserat mjölk på burk, och enbart söta med lite stevia, lite vanilin-arom eller äkta vanilinstång och voilla man har en rätt kolhydratsnål gräddkola, fast inte direkt strikt lowcarb :) Enligt Maria Tausons databas innehåller osötat kondenserat mjölk 10 gram per 100 gram mjölk, så det är ju långt bättre enn vanlig gräddkola oavsett. Skal gjöra lite av den till min diabetesjuka svärfar :D

Rita-S
0

Typisk nog var det slut på vispgrädden och ajg upptäckte det ju inte förens affären hadde stängt. Skall innhandla massor av vispgrädde i dag äfter jobbet dock :)

Och jag har gått ned över en kilo sen förra veckan trots tant röd, nu är jag 88,7!! :D

Mona-Stina
0

Heja Rita. Grattis!

Rita-S
0

I dag gjorde jag älg-form :D

Mumma så gott!

Rita-S
0

Okej jag har gjort en upptäckt! Jag har provsmakat lite pepparkakor här och där. Dollarstore pepparkakor får jag genast gasig mage av och magen får fart på sig, kniper og grejar. Samma med dom vanliga köpkakorna.
 _men inte pepparkakorna från Bergman här i Ljusdal!

_jag fuskade rejält i dag, har mumsat en tiotalls pepparkakor, och ingen gas! o.O Kan det va att bergman använder mindre socker i sina kakor? Eller är det nåt annat mysko?

Men detta betyder iaf att jag kommer köpa en burk och ta med till norge, samt en att ha här hemma til juldagarna :D

Rita-S
0

Jag fuskade torsdags och åt lussebullar. :) Jag bakade hembakade med dinkelmjöl och helt utan socker. Jag tillsatte et par matskedar hermesetas bara för att ha aningen sött. Dom blev dundergoda! Inte fick jag lika ont i magen av dinkel som av vete heller, så om jag skal fuska blir det med dinkel framöver. Men man kanske skulle prova med hälften dinkel och hälften finmålade mandler nån gong.

Jag fick iaf pluss på vågen, med 2,5 kilo (vägde mig måndags) men var nede i 88,5 i dag igjen så nu var allt plusset borta och man har gått ned 200 gram till :)

Gårsdagens middag var nåt gulache liknande, gryta med stekad kyckling, paprika, lök, squash, med fylda paprika brevid. Mycket ungarsk inspirerad. Kryddade med lite oregano och forrest blend från santa maria kryddorna, samt jag hadde i en tesked soyaolja for saltliknande smak och en tesked sesamolja :) Underdundergott!

Rita-S
0

Okej julens små snedsteg gjör att jag står rätt still nu, Har varit strikt i några dagar äfter lussebuller men i dag björ firman på en bit tårta, och jag tog en pytteliten bit. Socker-kick direkt och sen nästan somnade jag! Blir nog inte särskilt svårt att hålla sockerinntaget på en rätt låg nivå ;)

Jag har bakat lite kakor med hälften mjöl, hälften malna nötter, hållit mig till dinkelmjöl och inget socker, och jag har helt glömt sockerfria gräddkola, förlåt! Dock tänkte jag prova under romjulen ändå :)

Och nu signar Rita ut för julen, kommer förmodligen kika inn under dom närmaste dagarna, men nu är det familjen som räknas som viktigast! God jul och et gott nytt år önskar alla vi!!
Kram på er alla!

Rita-S
0

HURRA!!

Damage control i dag!

I julen åt jag en liten potatis till middagen varje dag, samt jag tog för mig lite av chocklad, gelatingodis, marsipan, tårtor, kakor och det som fanns. Jag va måttlig, men jag tog för mig.

Och enbart 2 kilo pluss!

Lite orolig var dock magen efter julafton med rödkålen, surkålen, potatis, lite ris ala malta (brevid panacottaen, den ble en succe!) lite chocklad, tårta och godis, men inget värk :) Grymt nöjd med enbart 2 kilo! :D

Mervi
0

Duktigt jobbat.  Gott nytt År!

Rita-S
0

tack mervi! :D

I dag gjör jag norsk pinnekjøtt :) Blit supergott. Jag och gubben kommer tillåta lite ekstra fram tills nyårsdagen, sen är det stram lina igjen :D

Rita-S
0

Gott år alla :D

Nyårsafton väl överstått. Menyen var en 3rätters:

förratten bestod av rollar med spekeskinke, rökad laks, lite oster till min mann i stället för laxen. rollarna var rollat runt pottkäs med en liiiiiiten gnutta wiskey (nån tesked eller två kanske), jag serverade med eggerøre, samt en tesked senap

Huvudrätten var helstekad kalkun serverad med stuffingen, rödkål, surkål, brüsselkål, ris för dom som ville ha, appelsinsås och sossiser.

Desserten var panacotta med jordgubbar, serverad med vispad kräm och en liten strima lönesirap för dom som ville.

Mumma värre ja! :D

Rita-S
0

Så har man dammat av sin järngryta!

Jag har en liten gryta i gjutjärn, som tills nu har dammat bort nede i skåpet. Nu tänkte jag damma av den ordentlig och ta den i användning. I dag blir det lambiffar med vitkål, blomkål och lite tomat, med creme fraiche och en liiiten aning vispgrädde i såsen. lite purje finner plats med!

MillisB
0

Grattis till en låg viktökning efter jul- och nyttårshelgerna!

Det är bara att fortsätta på den strikta linjen nu på nyåret…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Rita-S
0

Tack Millis B :) Kan ju va där smög på fler under nyårsdagen o så, men jag orkade inte väga mig igjen bara för att ta reda på det.. :) Det får va som det är. Bort skal det igjen oavsett.

I dag shoppade jag dessutom kläder. även från H&M är jag nu en soleklar storlek 46. Lite strammar över rumpe och mage, men det tror jag är för att jag är svullen pga tant röd faktisk :) Så jag har gått ned från storlek 52 till storlek 46 på ett halvår! GRYMT NÖJD JA! :D

Jacka/topp är jag numera storlek 40 enligt den jackan jag fick från jobbet, fast dom tror jag är stora på storleken. Förmodligen 44 gissar jag, från hallens eller H&M :D

Jag är så glad för dom framsteg jag gjort att dom få kilo viktökning pga kolhydrats-amnesti i julen inte gjör mig ett ända dugg! :D

Jag känner för att ställa mig på en klippa och predikera och bli en predikant för låg kolhydratskost! :D

Men visst fick man små stick av svärmor, som har bantat i fler år enn jag har levd.. "det är ju livsfarlig att inte äta kolhydrater"
Suck från mig om att jag äter low-carb.. inte NO-carb. Jag äter mycket mer kolhydrater enn många här inne tex, jag äter det mästa av grönsaker utan att ens vurdera att skämast, men undviker potatis (föruten nu i julen då, där jag tror jag åt hela 5 sedan lilla julafton tills i dag). "men man blir forstörd utan".. (påminner då igjen att jag äter ju faktisk kolhydrater og jag mår prima, tack som frågar) och "men alla äter då ris!?" när jag berättar att middagen innehåller grytan, grönsaker för dom som inte äter riset, och ris för dom som vill ha det. Nej, jag äter inte ris heller, fast jag tillot mig det just till nyårsmiddagen. Jag kan överleva riset just nyårsafton, presis som jag kan överleva en potatis åt julmiddagen julafton. Det bestämmer ju bara jag (och jag mådde inte illa hurra)

Phuh. Svärmöder kan va lite tröttsamma i bland, och särskild dom svartsjuka ;)
Hon är avundsjuk på mina 10 kilo ned. Hon är avundsjuk på min fantasi och klökt på köket och att jag håller lägenheten så snygg (panikstädning strax innan dom kommer Generad) osv osv. Hon har aldrig varit glad i rollen som husmor, och hennes matlagning är av nödvändighet och inte för att hon tycker det är roligt. Dom lade om till low-carb en månad innan jag och min mann, men hon ramlade av äfter några månader pga det va så jobbigt att gjöra maten. Det va "omöiligt" att gjöra fästmat. Jag på andra sidan tycker det är en utmaning med begränsningarna, jag måste grubla lite för att hitta ersätningar för "förbjudna saker" och det är kul! Det är forövrigt min mann som berättade om sin mammas prestationsångest för mig :) Jag nytjade måoiligheten att visa hur lätt det kan va vid att gjöra en gryta på kött, blomkål, broccoli, brysselkål, kött, purjelök och några burkar tomat och en burk Norsk Sæterrømme som sås till.

Nej fasiken, nu flummar jag igjen! :D

zeretki
0

Heja Rita! :D

korseett
0

instämmer med föregående talare

Rita-S
0

I dag sitter ingenting särskilt stramt över mage eller rumpa, faktisk är det börjat bli lite rymmlig runt midjan. Så tydligen kommer det en del vatten ut nu :)

MillisB
0

Grattis!

Du ser att tant röd var orsaken till den stramma byxan!

Jag hejar på dig också. Svärföräldrar kan vara besvärliga, fast jag har tur!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Rita-S
0

å finns nog en risk för några jul-kilon med MillisB ;) Men jag är inte alls lädsen för dom, dom är väl värda den fina julen jag haft! :D

Rita-S
0

Hoho! Smög på vikten i dag, redan en kilo borta :) Närmar mig snabbt nu! :D

Rita-S
0

Jag har glömt hela vikten! Ungefär 3 dagar efter den 4de smög jag på vikten igjen och hadde gått upp 2 kilo igjen och låg på över 91 kilo. Nu har jag glömt hela vikten, vi har ätit lite mer kolhydrater enn vi normalt har brukat, men inte potatis eller ris eller så. Har inte direkt känt av nåt behov för att väga mig. Kommer smyga på vågen till hälgen dock, för damage control.

I går gjorde jag nåt mumsigt.
Jag stekade pannbiffar (liiten aning över gränsen, men jag orkade inte gjöra nåt mer komplicerat) i järngrutan, tilsammans med lök och purjelök. Gjorde brunsås av smöret, creme fraiche, lite grädde och soyasås. Brevid hadde jag kokad kål, brüsselkål och en halv yams, sen stekade jag paprika, squash och tomater i kryddor och olja :) Mumma! :D

Jennix
0

Låter härligt, Rita!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Rita-S
0

Smyger inn sådär mitt i arbetet för att berätta, på halvannan vecka gick jag ned från 91,7 kilo till nu 89,7, så en kilo och 200 gram så är jag igjen nede på 88,5 som jag var före julen. Nog var det mycket vatten uppsamlat ja, sprang på toa i hela går! Chefen skämta med dom skulle ha bompängar på toa snart, så blev kaffeautomaten betalat av oss flickor ensam.. ;)

Anterrabae
0

Stort grattis Rita!! Du är  verkligen kanonduktig!!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rita-S
0

Tack, Anterrabae :D jag är nöjd med mig själv jag med! :D

Rita-S
0

Jag upptäckte nyss.. jag har dragit inn TVÅ HÅL på skarpet sen söndags! :O

**_TVÅ HÅL!

_**gissa om jag har blivit av med vatten senaste dagarna?

Rita-S
0

Viktkontroll i dag. Några hundra gram ned, nöjd med det :)

Har fått helt spel på Squash. I alla former, till alla måltider helst. Får nog bromsa en liiten aning, men gott är det i alla fall!

I går handlade jag grönsaker. Färska.
Rödkål, vitkål, lök, purjelök, squash, aubergine, paprika, blomkål, tomat. Borde räcka som intressanta måltider framöver skulle jag tro.

Frukosten i dag blev 2 mackor med omega3 bröd, stekad ägg, och sen stekade jag paprika, squash, tomat tilsammans med vitlök, svartpeppar o smör. Mumma! :D Fast jag får erkänna.. det blev brunch hellre. Middag i dag blir fläskfilet stekad i purjelök, vanlig lök,  med vit och röd kål stuvad, dampat blomkål samt förmodligen nåt trolleri med mozarella o tomat hadde jag tänkt. Behöver ned på affären och köpa mozarella i så fall.

Jennix
0

Heja Rita! Din mat låter smaskig. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Rita-S
0

#216 det är den med lovar jag ;)

Rita-S
0

Middagen blev inte helt som jag planerade. Det blev dampat blomkål och yams, fläskfilet skuren i skivar och stekad med lök, kokad kål, samt sås på creme fraiche och cuisine creative. Jättemumsigt ändå!

Rita-S
0

Jag har blivit med hus!!! :O

Vi fick tillslaget på en halvdel av et parboende, 111 kvadrat boareal, i delsbo!

Och i köket finns kylskåp med svalskåp, samt ett stort fryseskåp!
Det ni! Det betyder jag kan köpa mera färska grönsaker för då får jag PLATS med det! :D Samt mer plats att frysa ner kött o så!! :D

[Karro]
0

Grattis Rita :D

Dax och starta ny tråd kanske :) Denna börjar nog bli lite lång för dom som inte har så snabbt internet som jag har Cool

Rita-S
0

Sant! :D Jag gjör det nästa gong jag skriver nåt :)

[Karro]
0

*Stänger denna nu eftersom Rita redan har startat en ny* haha

länk finns här

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer