Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1335 ggr
Forsman81
0

Börja i dag / min taktik!

Började i dag me low carb ska bara ät saker som är 5g/100g eller under i KH.

Jag är Coca Cola beroende och ska nu leva på fanta free och coca zero .

I dag stekte jag 4 BF fläsk kottleter och öste i grädde blev kanon gott .

Jag älskar kött och kan  nog leva bara på de.

Men som sagt jag är helt ny på detta så jag behöver alla tipps jag kan få . för mig känns de som mina blod ådror kommer prängas av fet om 1 månad .

Behöver jag inte äta annat en kött/mjölk/ dricka för min hälsas skull

magma
0

Välkommen hit!

Ser i din profil att du läst Skaldemans bok, och där har du ju en hel del att börja med:) I hans bok står det vad du behöver äta, fast jag tror inte att han förordar mjölk direkt. I hans sista bok "GI-Noll" finns det mer recept, om du vill ha sådana, och även här till vänster bland grupperna finns en hel del. Förhoppningsvis kommer du så småningom att sluta även med cocacolan/sprite… Om inte annat för att slippa kemikalierna.

Har du druckit vanlig cola förut och nu gått över till sockerfri cola? Innehåller den mindre koffein? Du har inte funderat på att trappa ned? Om du får svårt att minska i vikt trots kostomläggning så kan du behöva sluta med sött rakt över, även om läsken är sockerfri. Det finns de som anser att redan den söta smaken frigör insulin, eftersom den ger en signal till hjärnan att det ska komma socker snart pga den söta smaken.

Hur du än gör så har du tagit första steget, lycka till!

Royalwithcheese
0

Hej och vælkommen! Ett tips från mig ær att kika på Kostdoktorns hemsida, han har precis gjort en sida før nybørjare plus FAQ om LCHF. Dock lite under uppbyggnad. Kolla æven in hans lænkar, till t.ex. Annika Dalqvists blogg, dær kan du också hitta en massa råd!

Slutligen. Førumet hær på KiF ær ju en guldgruva, læs runt lite och du kommer læra dig massor!

Lycka till nu!

/Moa

Royalwithcheese
0

Oj nu ær jag nog lite trøtt, glømde lænka. Hær har du en av våra gurus ;) -> http://www.kostdoktorn.se/

Pasi
0

Välkommen!
Man behöver inte äta nåt annat än kött och (bra)fett för hälsan…möjligtvis nån ovan-jord-grönsak. Ägg, fet fisk och framförallt lever i nån form ger väldigt mycket nyttigt som kroppen har nytta av…inte att förglömma.
Mejeriprodukter av den feta sorten är inte fel.

Läsk är endast onyttigt oavsett om det är sötat med socker eller än värre, kemikalier. Glad
Och du!…..dina ådror kommer knappast att sprängas, du kan vara lugn!Flört

Arnedanc
0

Jag var också beroende av Coca Cola, har druckit flera lite TAB-xtra och Coca Cola Zero i veckan, men jag har nu lagt av 100%.

Nu dricker jag bara kranvatten.  Jag tyckte det inte var svårt, men jag är kanske speciell.

För att få full nyttja av din nya kost, måste du planera att få ditt läsk-drickande ner till ett minimum inom några veckor. Du får säkert abstinens, men det går över som alla andra följder du vill få av kostomläggningen.

Lasselars
0

Välkommen!

Det borde funka om du äter fett till. Glad

Jag äter mest olika slags kött, ägg, lite ost, lax och feta fiskar, kyckling nån enstaka gång, ibland lite charkvaror typ lufttorkad skinka och riktig salami utan så mycket socker i. Vad gäller kolhydraterna så får jag i mig dom via ost och ibland sparris, broccoli, några gurksivor, stekt svamp eller några salladsblad till maten. Sen gäller det att hitta nån källa till fett som fungerar tex smör eller kryddsmör av olika slag, gräddsås om man klarar grädde etc.

Dricker mest vanligt vatten, ibland smaksatt mineral vatten, kaffe och te.

Kör även omega 3 tabletter och mivitotal tabletter (vitaminer o mineraler). 

Och hittils mår jag väldigt bra på det.

Tilda-T
0

Här är en till som vill önska dig välkommen hit!

Jag har också varit storförbrukare av alla sorters lightläsk dom var ju så bra för dom påverkade inte mitt blodsocker och dessutom var det 0 kalorier i dom.

Det tog ungefär fjorton dagar för mig att bli av med det missbruket och idag kan jag inte förstå hur jag tyckte att jag behövde det varje dag.

Lycka till Forsman.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MaMaMade
0

Välkommen o lycka till! Påbörjar själv min 3:e v på måndag. Kör medelvariant.

clajo
0

Lycka till!! Vill också passa på att säga att läskedryck sötat med aspartam, kan påverka levern negativt. Aspartam är nämligen ett gift! Jag kunde också klunka i mig ett par liter på några dagar förut… Dricker nu endast läsk ytterst sällan (för att det är gott) och i små mängder. Jag tänker "hellre gift än socker just nu"… Man gör ju som man vill!!

Vandra runt bland recepten och du kommer att få njuta av denna kosthållning! Dessutom kommer din kropp att bli tacksam…Glad

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

http://hem.passagen.se/mission.possible.sweden/artiklar/artikel01.html

Forsman81
0

Hej Igen !

Gud va kul att så många svarde så snabbt. och jag känner mig grymt välkommen.

Ska väll börja med att bikta mig då ,

har kört endast kött och feta såser och sallad och drukigt ca 4 liter light läsk.

Men i går kväll då jag spelade en live session poker brast de  kl va 05.30 och jag kunde inte stå i mot så jag drack 2 st redbull, de måste va en sockerbomb för jag mådde 10gånger bättre.

Skäms grymt för kunde bara hålla mig ca 1 dag . men de e så grymt svårt helt plöttsligt inser jag hur str del av livet socker  är ,

har i dag inte gjort nått felsteg tror jag vaknade kl 18.00 och åt baconlindad kykling me gräddsås  och sallad , 1/2l cola  zero

en en gång tack för ett varmt välkommnande !

kommer köra min dagbok nu och hoppas de finns en "svara " funktion  där så man kan få lite feedback ,

Mvh Robban

venuseva
0

Du får snabbare svar om du skriver här, Robban!

Lycka till nu och du - säg hej då till din gamle kompis Coke.

Mervi
0

Håller med venuseva, skriv i denna tråden så hittar vi dig och kan svara. Dagböckerna syns inte så dem glömmer man ofta att kolla.

Forsman81
0

OKi !

Ni tycker inte jag ska göra en ny tråd denna heter ju (Börja i dag ) kanske ska göra en som heter typ dag för dag ? och följa den tråden hela tiden ?

Mvh Robban

venuseva
0

Gör som du vill! Vi hittar dig i alla lägen.

Frualbertsson
0

Jag börjar också idag, lycka till säger jag till oss båda! Glad

maucl
0

Välkommen!Skrattande

Kul med nya "ansikten"!

Jennix
0

Det är nog lättast att ha EN tråd och uppdatera den varje dag, då tror jag folk hittar dig lättare. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

korseett
0

vi är flera med olika beroenden och missbruk som vi kämpar med och vi har en systersajt som handlar om bara beroenden och du är välkommen dit med om du känner för det

Bookjones
0

Välkommen säger jag med. Här finns det alltid nån att få ett trevligt och omtänksamt svar från på alla möjliga frågor.

Låt inte ett felsteg bry dig. Fortsätt bara att läsa om alla här och till slut kommer det att sitta i hjärnstammen. Bara att fortsätta "som man ska" i morgon..

magma
0

Om du vill kan du ju skapa en tråd med ditt namn i rubriken och något mer- vad du nu vill att det ska stå- som du använder till "dag för dag" rapporteringar. Du kan också bokmärka trådar genom att klicka på "bokmärk" högst upp ovanför det första inlägget (dvs ditt:) i tråden. När du sedan vill hitta den igen kan du bara gå till fliken "Bokmärken" längst till vänster ovanför rubrikerna på alla grupper.

Mega
0

Ett bra sätt att "peppa sig" med i början tyckte jag var att glädja mig åt alla kolhydrater som jag inte hade ätit! Om jag avstått 1/2 kilo kolhydrater så var ju det jättebra! Istället för att vara ledsen för de 50 gr som jag stoppade i mig, men givetvis försökte jag hålla nere det så gott det gick.

Numera ligger jag nog oftast väldigt lågt i veckorna <20 gr, men på helgerna är jag lite mindre strikt.

Jag förstår numera att jag är väldigt känslig för kolhydrater och min kropp tar till alla knep för att få i sig dem. Huvudvärk, trötthet och sen gillar hjärnan belöningar i form av söt mat. Allt för att slippa "fettdrift".
Men det ger sig med tiden jag har snart hållit på i 1 år och det blir lättare och lättare.

parsley
0

Är du coca-cola beroende så kanske du är koffeinberoende? Koffein finns i både cola light och cola zero. Det kan vara svårt att göra sig av med lightläsken, men det är något som du får göra på sikt, om du inte lyckas med en gång. Skippa Fantan och byt ut den mot (smaksatt) mineralvatten, så är du ett steg på vägen. Försök hitta något annat uppiggande än cola-läsk, om du känner att du behöver piggas upp. Man blir ju piggare av LCHF-kost i och med att man slipper bli däst efter maten och slipper blodsockerdippar.

Skadlig
0

Sattsa på te istället för CC:n. Med kokosfett eller utan tillsattser så är det nyttigare än CC som även fräter på tänderna med sin fosforsyra. Te ger visserligen missfärgningar men det känns bättre tycker jag än att inte ha tänder ;)

Sen får man mer motion med te också. Starta vatten, göra en kanna, springa på toa, starta vatten, göra en kanna… ;)

Tilda-T
0

Sant! jag dricker te i parti och minut nu för tiden, godast tycker jag att African Rooibos är!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!