Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9338 ggr
Matmamma
0

Quorn ätbart?

Det händer att bekanta vill bjuda på mat med Quorn. Men känner mej tveksam och egentligen helt ointresserad till att äta Quorn. Vad är Quorn?

mizztlur
0

Quorn är en svamp spom bara odlas industriellt.

grona-marie
0

Känner mig också väldigt skeptisk till quorn. Jag har smakat det men köper det inte. Det kanske är helt ofarligt men det smakar inget så varför ska man äta det?

maxiq
0

Testade det för länge sedan och lyckades spränga maträtten i mikron!

Förvånad

hemul
0

Skrattande

Sagittaria
0

Jag äter gärna quorn och tycker att det är gott. Köttätare jag känner säger att det smakar som kyckling. Nästan all svamp som säljs i våra butiker odlas väl industriellt, så det är väl inte ett totalt argument mot quorn, tycker jag. När man läser om hur tillverkningen går till förstår man nästan att tillverkarna inte skulle kunna jaga runt i skogen i jakten på mykoproteinet. Ett argument emot är knappast heller att maxiq har lyckats spränga rätten i mikron. Skrattande Här kan man läsa lite mer om quorn.

Quorn är ju magert så man får se till att servera den med en riktigt god och fet sås. Mmmm.

Brynhilde
0

Quorn används väl av vegetarianer som substitut för kött? Som varandes utpräglad köttätare ser jag personligen inte vitsen med att äta det. Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig produkt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

hemul
0

Vad gör de med svampen för att förvandla den till quorn?

Sagittaria
0

# 6- Alla lchf:are äter inte kött (jag t.ex.), och då kan det vara trevligt med lite quorn emellanåt på middagsbordet. Ingen ska naturligtvis känna sig tvingad att äta quorn. Eller kött. Eller något annat heller för den delen.

Sagittaria
0

# 7. Kolla min wikipedia-länk ovan. Där står det! (Kul med fler nattsuddare här. Glad Vilken fart i quorntråden!)

Brynhilde
0

#8 Det var absolut inte menat som kritik mot folk som inte äter kött. För länge, länge sen provade jag på att vara laktovegetarian i drygt 1 års tid, men den mathållningen passar inte mej. Och det har visat sej att jag inte tål att äta grönsaker och baljväxter. Sen jag slopat allt sånt har min mage börjat att må bättre.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

magma
0

Det stod bl.a i länken att "Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (som rent biologiskt är en mögelsvamp). I en process inte helt olik processen för öljäsning odlas svampen i stora jästankar, men i stället för vätskan är det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på och förädlar. Den degaktiga produkten samlas ihop, tvättas, blandas med äggvita, smaksätts med kryddor och salt samt formas till olika produkter som filé (som i kycklingfilé), bitar och färs."

En fundering är hur quorn fungerar för folk som har candida, det borde vara samma sak med quorn som med övrig svamp- dvs att den göder candidan? Och hur mycket/lite tillsatser finns det i kryddningen? Utöver dessa funderingar så är det antagligen ett komplement väl så bra som något annat om man inte äter kött.

Mervi
0

Jag åt ganska mycket quorn-produkter när jag inte åt kött, tyckte att det var bekvämt och lätt. Man kan laga många "kötträtter" och krydda olika men om det är nyttigt vet jag inte. Fettfattigt i alla fall och fiberrikt. Min mage tålde inte den vegetariska mathållningen så tillslut fick jag börja med kött igen.

odezza
0

"blandas med äggvita"
Det får mig att undra var äggvitan kommer från. Är det äggvita från ägg? Hur fungerar då quorn för de vegetarianer som inte äter ägg?

Eller menar dom protein, med äggvita? I så fall kan det ju vara protein från sojabönor…

"still lost in space and time"

PiKaWe
0

Jag som inte äter kött och verkligen försöker få i mig kyckling ibland (funkar inte jämt) brukar äta quorn, man får ju piffa till det lite, men det är helt ok tycker jag!

VeraP
0

Om qourn har någon inverkan på hälsan kan jag inte uttala mig om, men jag äter inte heller så mycket kött och tycker qourn är en bra ersättning till färs och grytbitar. Som med allt annat så är det kryddningen som gör det.

andreas0
0

Jag skulle inte äta något som är så processat (numera), men det är bara min åsikt. Tycker man att det är gott och mår inte dåligt av det ska man naturligtvis äta det.

Wildrat
0

#13, Det är äggvita i quorn så veganer kan inte äta det…

anki1
0

Ursäkta mig, men jag tror inte att det är mat överhuvud taget. Jag kan inte tänka mig att äta det. har aldrig smakat och tänker inte göra det heller.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ulf-52
0

Eftersom Quorn tillverkas av ett svampmögel ska mögelallergiker ABSOLUT inte äta det! Så se upp!

vanessan
0

Man ska heller inte äta qourn om man har problem med candida. Svamp till svampen. Jag har gjort misstaget att "bli vegetarian" jag vart så äcklad en gång när jag hade gjort revbens spjäll. Jag kunde inte äta kött. Jag vart därefter candidaförgiftad, när jag varit vegetarian i en sommar. Hua!

Nu e jag omvänd igen, kommer aldrig sluta äta kött! Allt konstigt processat blir jag tamigf*n dålig av.

vanessan
0

anki1, du har inte missat nåt! qourn är som att äta överkokt frigolit! haha Flört noll tuggmotstånd!

starhawk
0

Wikipedia säger allt: rik på fibrer och fettsnål= inget bra! Har aldrig prövat det och kommer inte att göra det heller, produkter rika på fibrer är inte bra för magen, och eftersom den är fettsnål så finns det ingen ursäkt heller

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Vira
0

Ni får vara hur stora motståndare ni vill till Quorn. Men vi som av en eller annan anledning inte KAN äta kött är det ett bra alternativ för proteindelen i maten. Liksom vissa sojaprodukter oxå är.

Wildrat
0

Är mjölkallergiker och var tvungen att använda sojaprodukter innan havreersättningarna fanns och nu börjar bli allergisk (eller nåt) mot soja. Får jätteont i magen när jag äter en sojaprodukt.

Anders-S
0

På en engelsk quorn-sida stod det att quorn innehåller 4.5-18 % kolhydrater.  SLV  anger 5% men tydligen varierar det för olika quorn-produkter. 

Verkar dessutom E-ländigt - avstår från att testa!

grona-marie
0

Quorn är naturligtvis jättebra för dem som inte kan/vill äta kött. För oss andra så är det enklare med kyckling(s0m inte heller smakar så mycket) eller ännu hellre något godare bättre kött.

Intressant att svamp skulle göda candida, förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

magma
0

Antagligen eftersom candida är en svamp, som alltid finns inuti/på kroppen- men när man får problem så har en "övergödning" skett och bla svamp lever candidan av. Typ;)

Magne
0

Jag brukar råda folk att vara försiktiga med quorn eftersom många får svåra allergiska reaktioner.

Dessutom är det ju ett mycket sent utvecklat livsmedel, och dessa har man all rätt att vara spontant skeptisk mot. Det har liksom varken sprungit i skogen eller vuxit på nåt träd direkt…

Vidare så ägdes tillverkaren av Quorn, Marlow Foods, till 2003 av Astra Zeneca. Då ringer mina varningsklockor i varje fall…

NancyAlke
0

Jag åt ofta quorn när min dotter var vegetarian och jag tyckte att det var rätt gott. Tycker också att det är ett bra komplement till kosten som vegetarianer äter. Nu har jag inte haft det hemma på länge, ni har väl koll så att dom inte har blandat i smakförstärkare för att dölja svampsmaken`?

Något som var oroväckande var att min son kräktes så fort han försökte äta quorn, eller rättare sagt, dom två gångerna han testade innan jag självklart lät honom slippa. Han kräktes alltså inte av att det smakade illa, utan ett tag efter han ätit.

hemul
0

Men kan man äta quorn måste man kunna äta ägg eftersom det är ägg i quorn. Då tror jag att ägg, med gula och allt och utan svampen, är ett bättre alternativ. Men det är klart, jag fattar ju att man vill äta vanlig mat ibland, typ färssås på quorn. Kanske kan man äta så mycket ägg man pallar och quorn och soja bara ibland?

Ni som inte kan äta kött, kan ni inte äta fisk heller? Fågel?

hemul
0

Här är näringsvärdena för quorn jämfört med fläsk. Quorn är helt renons på A, D, E och selen och har högt natriuminnehåll. Annars är det inte så pjåkigt.

|   SIDFLÄSK    |    QUORN           
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
                       |               |
Fibrer                 |     0         |      4.8
Protein                |    17.2       |     13,7
Kolhydrat              |     0         |      5,0
Fett                   |    22.4       |      2,1
Retinolekvivalent (µg) |     9         |      0
Retinol (µg)           |     9         |      0
D vitamin (µg)         |     0.48      |      0
E vitamin (mg)         |     0.40      |      0
?-Tokoferol (mg)       |     0.40      |      0
Karoten (µg)           |     0         |      0
Tiamin (mg)            |     0.48      |      1.20
Riboflavin (mg)        |     0.18      |      0.30
Askorbinsyra (mg)      |     0         |      0
Niacinekvivalent (mg)  |     6.0       |      2.7
Niacin (mg)            |     2.8       |      0.4
Vitamin B6 (mg)        |     0.26      |      0.08
Vitamin B12 (µg)       |     0.65      |      0.30
Folat (µg)             |     2.0       |     21
Fosfor (mg)            |   200         |    190
Järn (mg)              |     0.5       |      0.5
Kalium (mg)            |   200         |    128
Kalcium (mg)           |     6         |     29
Magnesium (mg)         |    14         |     37
Natrium (mg)           |    60         |    330
Selen (µg)             |     6.9       |      0
Zink (mg)              |     3.60      |      8.0

[TILLÄGG]
Jaha, det där gick ju inte så bra.Räcka ut tungan Jag bifogar filen då.

Icecold Angel
0

Quorn är gott. Det räcker för mig.

Pasi
0

hemul - Det (Na) beror nog på att den är saltad redan!?Glad

#32 - De flesta som är här har högre krav än så…det skall vara nyttigt och ge en bra hälsa också!

Jennix
0

Ang Quorn, är det mjöl i dessa produkter? Majs?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Quorn åt jag mycket när jag inte åt kött. Jag blev dålig i magen av fibrerna. Idag mår jag nästan illa av bara lukten av det.

hemul
0

#33 Det är från SLV. De har bakat ihop alla quornprodukter inklusive färs. Ingen aning om vilka som är kryddade och inte.

Baglady
0

Första gången jag åt quorn var i en het wok och jag trodde faktiskt att det var kyckling. Efter det har jag köpt quorn filé och bjudit dottern på. Hon är vegetarian så vi har svårt att äta samma mat. De gånger vi äter lunch ihop är quorn ett bra alternativ tycker jag. Vi verkar tåla det båda också.

Vira
0

Jag använder Quorn emellanåt för jag tål inte kött. Med kött menar jag alla landlevande djur som föds upp på köpt fabrikstillverkat foder. Jag blir jättesjuk! Vilda och naturbetande landlevande djur har min mage svårt för, men jag blir inte lika dålig. Fisk äter jag men det smakar inte att äta varge dag. Har redan förätit mej på färsk Makrill. Ägg tål jag inte kokta eller stekta, men utblandat med andra ingredienser inga problem. Man får läsa på respektive Quornpåse vad dom innehåller, samt använda därefter. Använder även en hel del sojaprodukter då man faktiskt blir trött på att bara ha ost till "mackorna". Misstänker dessutom att all ost för tillfället hindrar min viktminskning.  Sen att Quorn är magert, motverkar man ju genom att ha rikligt med smör och grädde i grytan vid tillagningen.

Ni ska veta att jag avundas alla som kan äta kött, för det kan man variera i oändlighet. Mycket svårare med fisk t.ex.  Därför får man söka alternativa produkter för att få lite variation.  Bara för att man inte kan äta kött, behöver man inte äta enformigt.

Nancy: som din son reagerade på Quornet, reagerar jag på köttet. Vad som än orsakar det, så får vi axeptera och göra det bästa av situationen.

hemul
0

Herregud så jobbigt du har! Gråter Vet man vad det beror på att du inget tål?

Vira
0

Nä Hemul.  Sökte läkare då jag blev sjuk för ca 25 år sedan, men fick svaret efter många undersökningar att pröva mej fram till det jag tål och äta det.

Det går, man får använda fantasin.

hemul
0

Vänta nu. Jag tror vi har pratat om det här förut. Kände inte igen dig först. Har du blivit smalare? Flört

Låter hemskt jobbigt. Skräp att de inte kan hitta orsaken då.

Vira
0

Jo vi pratades vid på forumet som la ner.  Som jag skrev i inlägget förut så tror jag att jag äter förmycket ost. Jag har stått still i 3 månader nuGråter.  Men jag ger inte upp.  Prövade vilt kött och Brasilianskt naturbeteskött i sommeras, men det gick inte så bra. Testat älgfärs i höst och det gick sådär. Får hålla mej till Quorn och Soja produkter.Cool

caruba1
0

Har varit skeptisk till quorn från början. Undrar bara hur lång tid det tar innan det visar sig vara något "fel" på det. Äter det ytterst sällan och då kryddar jag med tacomix och hur bra är det? Gott kan det vara som omväxling.

Vira: Jag kan rekommendera Sten Sture Skaldemans bok "GI-NOLL! för kvinnor som vill äta sig smala". Han menar bl a att man kan "leva alldeles utmärkt på enbart ost och vatten", samt komplettera med vitamintabletter. Att komplettera qourn med smör och grädde är inte alls dåligt enligt förespråkarna för lågkolhydrat-högfett-kost,LCHF, däremot behöver man minska rejält på potatis,bröd och pasta ev helt välja bort dessa. Jag har själv valt bort kött. Vill helt enkelt inte ha det. Har hittat flera användbara recept i Skaldemans bok!

Denna kommentar har tagits bort.
magma
0

Vira: du kanske skulle kunna prova receptet på "äggmjölk" som finns i en tråd på forumet? Provade det idag, och blev väldigt glatt överraskad- det var GOTT! Det är ju vare sig kokta eller stekta ägg men råa ägg ihopmixade med hett vatten.