omega 3
behöver man då ta tillskott av omega3 om man äter enligt lchf….? någon som vet ….o i såfall….vilket märke tycker ni är bäst?

Nej, det behöver man inte….det räcker att äta fisk ibland och hålla intaget av omega 6 lågt, dvs få balans mellan omega3 och omega 6…..vilket gäller oavsett kostval (LCHF, Tallriksdieten).
Är man dålig på att äta fisk eller intar mycket omega 6 så kan nog tillskott vara på sin plats.
Kroppens hantering av omega 3 förbättras troligen på LCHF-kost, jämfört med tallriksmodellen.

"vilket märke?"
Sill, Böckling, Makrill, Rökt Makrill, Sardiner, Ål. Vildfångad lax, Tonfisk och en massa andra feta fiskar innehåller omega-3.
Sillfiléer kan tillagas på en massa olika sätt. Ta som vana att inleda varje måltid med en förrätt med lite fet fisk så behöver du aldrig köpa några tillskott.
Läs på burkarna och ta en som hör högt oljeinnehåll till lågt pris… Koncentration och pris är största skillnaden mellan dem.

Vi äter en sort som heter Pharbio Omega-3 Forte 1000 mg. Det är 70% omega-3 i den. Har köpt den på Hälsa & Kraft, de rekomenderade denna.
Märker att jag känner mig mycket piggare sedan jag börjat äta denna, tar 2 kapslar per dag.
jag tycker det känns bäst att få Omega-3 i vanilg man istället för kapsla. Dvs makrill o lax mm

Finns ju kallpressad torskleverolja. Slipper man kapslarna, och är det bra kvalitet är det inte äckligt alls.

Det finns ju också sälolja som många anser är lättillgängligare för oss etersom sälen är ett däggdjur. Synpunkter???????
Jag äter säloljekapslar från hälsokosten, men det är bara på magkänsla.

Jag tror sälolja är bra men skulle själv bra gärna vilja få tag på sälkött och späck.