Månadsutgifter för LCHF-kost
En av de vanligaste kommentarer man får höra av vänner och bekanta är att det måste bli jättedyrt att leva på kött, smör och grädde och andra dyra produkter. Jag vet att jag äter mindre mat än pre-LCHF, det blir 2 mål om dagen för min del för oftare orkar jag inte äta. Så idag skapade jag ett exceldokument och skrev ner vad jag äter just nu samt hur mycket allting kostar. Därefter beräknade jag kostnad per produkt för att sedan slå ihop till summa per måltid.
Bifogar exceldokumentet för att visa vad jag oftast äter, samt vad det kostar mig per månad. Jag hamnade rätt så exakt på 1500 kronor per månad.
Hur mycket kostade maten för dig innan LCHF?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Innan LCHF fanns ingen tid i mitt liv då jag INTE köpte godis eller chips eller annat lördagsgott. Jag åt även ute några gånger per månad. Jag tippar ca 2000 kr men ofta även upp emot 2500 kr.
Vad ska du göra för roligt med alla pengarna du sparar? :-D
Själv har jag inte räknat efter, varken före eller efter, men jag borde äta något billigare nu fast inte under 2000 kr/mån. Jag är lite större i maten än dig! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Just nu har jag inte mycket pengar att spara på grund av den generösa del av mig som köpte julklappar för alldeles för många tusenlappar.. Men, jag kommer nog lägga undan de pengar jag får i överflöd framöver, fast jag har inget behov av en utlandsresa eller dylikt. Bästa investeringen vore förstås i ett körkort… Centralbo som man är och alltid varit så har cykeln använts i alla väder. 
jag lever billigare idag , förut handlade jag stora mängder frukt vilket kostade skjortan! Blev också lite småplock här och var….
Jag köper ändå massor av ägg, ekologiska som är dyra, grädde och ostar men ändå blir det billigare vilket är en annan fördel med LCHF!

Mitt matkonto har blivit mycket billigare. Behöver ju bara gå igenom en fjärdedel av affären. Visst jag köper fortfarande lite flingor och bröd och sånt åt grabbarna men det är väldigt lite. Kakor, läsk och chips och sånt får de äta om de vill men det handlar inte jag. De får spendera egna pengar på det. Då tänker de efter mer innan de klämmer i sig sånt också.
Mitt matkonto brukade ligga på runt hundra dollar i veckan och nu spenderar jag sällan mer än sextio. För tre personer.
Känslan jag framförallt har är att det alltid finns något hemma att göra mat av, hmm konstigt. Var o storhandlade massa kött och grejer innan jul och fyllde frysen full. Sen dess har det ju bara blivit lite vispgrädde och cremé fraiche ungefär… Ägg också såklart.
Smör får man ju från jobbet likaså ost 

När jag kollar våra kontoutdrag från Ica (där vi handlar i pricnip allt) så är det ca en tusenlapp dyrare varje månad jämfört med hur det var innan, vi är fyra personer i familjen.
Skulle jag bo själv däremot så tror jag matkontot skulle bli mycket billigare, jag vet inte vad det är som drar iväg, men varje gång jag handlar så är det ett par hundra extra jämfört med innan LCHF.

För mej är det nog billigare med LCHF än tidigare.
Beror väl på att jag är socker/kolhydrat-beroende och handlade mängder. Oftast så färdiglagat som möjligt så det bara var att vräka i sej när jag kom hem med kassarna. Massor av bröd, kakor, glass och godis blev det. Och mycket charkvaror och fett.
Socker triggar mej att överäta all mat, utom grönsaker och frukt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Handlar lite olika men det ser ut som att matkontot har sjunkit en del sedan lchf-starten.
Det jag handlar på vår affär har sjunkit från ca 5500 kr/månad till ca 3900 kr/månad.
Det mesta jag köper där är mat, men det ingår ju andra saker också. Huvudsaken är att det faktiskt blir mindre utgifter pr månad.
Bor i Norge och här är maten generellt sett dyrare än i Sverige. Det här är alltså mat och förbruksvaror för två vuxna personer…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Själva matkostnaden tror jag ligger på ungefär samma nivå, kanske något lägre eftersom jag alltid handlat mycket kött, ost och liknande som ju kostar en hel del.
Men alla pengar man sparar på godis, glass och allt annat smått och gott som gärna slank ner i vagnen på affären, oftast när man var hungrig och fick tokimpulser.
För att inte tala om alla kronor man sparat in på att sluta med öl och maltwhisky
.
Det är ingen skillnad på vårt matkonto, förutom lite mer sen sonen kom till världen. LCHF har inte gjort någon skillnad. Men dessvärre äter vi för c:a 6000:- i månaden tillsammans, och ute-middagar räknas inte in då! Sambon gillar allt extra exklusivt, och jag hänger på. Och då blir det dyrt. (Dricker jäkligt mycket kaffe också…Reko)

En större ICA-butik har säkert 20.000 artiklar i sortimentet. Numera köper jag regelbundet bara 20 av dessa: nötfärs, blandfärs, högrev, kycklingbröst, sillfiléer, ägg, vispgrädde, gräddfil, tukisk youghurt, smör, ost, apelsiner, broccoli, spenat, vitkål, citroner, kaffe, kaffefilter, maskindisk, diskmedel, tvättmedel, toapapper. En god del av kostnaden för att driva butiken består säkert i lagerhållning av det enorma sortimentet. Det läggs ju på de produkter jag köper också. Öppnar för nya kreativa lösningar!
Jag ligger på max 1500 i snitt. Det har blivit dyrare. Första året på kosten låg jag konstigt nog 250 spänn lägre, trots att jag köpte finare mat (alla dyra ostar man frossade i). Priserna mäste ha gått upp. Innan var jag glad om jag hamnade under 2000. Så man kanske ska jämföra 1250 med 2000 med tanke på att det är närmare tidmässigt.
Jag räknar dock inte in kokosolja, stevia och sådant eftersom det inte är nödvändigt. Det hamnar på godiskontot.

I början med lchf blev det dyrare av nån anledning, kändes lite som en testperiod… men nu handlar jag mindre mat och vi äter mindre. Men jag har inte kollat så noga vad matkontot stannar på.
I går t ex åt jag
Frukost: en burk makrill i tomatsås + smör och lite färskost
Lunch: två köttfärsbiffar med mögelostsås
Fika på stan: några skivor brieost och några skivor proscuitto
Kvällsmat: två kycklingklubbor
Det blir inte så mycket pengar. Och jag kan inte säga annat än att jag var mätt och nöjd.
# 13 Tänk om det fanns en affär bara med lchf- och människovänlig mat. Inga onödiga tillsatser, bara naturlig bra mat.
I februari så ska jag spara alla kvitton fråm mataffären för att se hur mycket som maten kostar, då kommer jag att dra bort allt som inte är ätbart, Vi är två vuxna, en tonårsdotter, en tonårsson på halvtid, har ingen egentlig aning om hur myclet vi lägger ner på mat, ska bli intressant.

Köpte över 8 kg julskinka igår med bäst före datum idag på ICA-Kvantum. Färdigkokt, utan smakförstärkare! Pris 9.90 kr/kg ! Så nu luktar det jul i hela huset från grillerad skinka. Och 60 ägg för 49 öre/st. Den färska lågkolhydratmaten har ju begränsad hållbarhet så det finns dagligen möjlighet att köpa sådant som har kort datum i motsats till t.ex. potatis och pasta eller charkuterier fullproppade med kemikalier och konserveringsmedel.

Herreminju! Sånna ägg vill jag också hitta! Annat än mina 3 kronors ägg från coop nära…. men de är de enda som har ekologiska i storpack!
Suck, jag köper nog lika dyr mat som jag alltid gjort… men jag har iofsj sällan köpt pasta för egna pengar. Är det billigt men äckligt är det ändå inte prisvärt! Jag försöker tänka så när halva min månadsbudget går till mat (förutom hyra etc) men ibland skulle det vara så skööönt att kunna äta pasta och ketchup och vara nöjd. Jaja.

Såg att igår hade julskinkan jag köpte för 9.90 kr/kg sänkts till 5 kr/kg. Själv köpte jag färskt sill för 27.50 kr/kg och fick den urtagen och rensad, dock ej filéad som jag sedan lagade till i ugnen i en långpanna. Fast tror nog jag föredrar sillfiléer. Det blir annars lätt ett nålbrev på tallriken.

jag lever också billigare..
kostnaden på storköpet 1gång per månad ligger fortfarande ungefär samma (ca 1500kr delat på två) till det kommer grejer man köper under hela månaden som grädde, smör, mjölk, lite grönsaker o kryddor.
Förr däremot förutom storhandlet så fick man ju sina sug efter grejer så det blev några hamburgare/färdigpizzor/chips/läsk/choklad i veckan, och man drack mycket mer öl då också så man kan lätt säga att man lever billigare nu!!

Intressant! Jag ska vid nästa storinköp försöka kolla vad min månadskostnad blir. Tack för inspirationen!