Odla grönt?
OK, har hyfsad koll…tror jag men…
Jag är odlare…inte duktig men har ett behov av det. Älskar mina bär o där kommer jag att få bekymmer men hur göra m grönsaker?
Broccoli är alla överens om att det är bra. Men hur är det m knölfänkål? Mangold? Rotfrukter kan jag väl överleva utan fast jordärtsskockor o palsternackor är *sååå* goda. Nässlor har jag alltid plockat allt vad ryggen håller o till sommaren hoppas jag att min nässelodling har tagit sig. (Försöker få en mer avgränsad odling, fn växer de som galna överallt i trädgårdslandet o eftersom jag jämt går barbent o barfota på sommaren…ja, ni kan ju tänka er.
) Kanske jag ska försöka mig på blomkål…har aldrig provat men jag bor i kålmaskarnas himmelrike…har fullt upp m min broccoli.
Är purjo godkänt? Inte bönor…jag som är skogstokig i färska bondbönor.
Ruccola äter jag massvis av redan, grönt o ovan jord.

Det beror på dig själv hur strikt du vill vara när det gäller kolhydraterna… men i princip går ju alla ovanjordsgrönsaker bra, och vad kan vara bättre än att ta dom från egen täppa… 
När det kommer till rotsakerna, så klarar en del som äter lchf lite rotsaker ibland, andra gör det inte…
Kolla "länkar" i menyraden längst upp, där finns länkar till livsmedelstabeller, där kan du själv se hur mycket kolisar olika rotsaker innehåller, se även "artiklar", där finns många livsmedel beskrivna.
Jag har odlat blomkål under fiberduk, då drev jag upp plantorna innomhus först, undr våren. Men man måste kolla under duken ofta, och plocka bort kålfjärilslarverna, dom trivs jättebra under fiberduken annars… 
"still lost in space and time"
Ät lite mindre av rotfrukterna bara. 100 g vitkål = 75 g morot vad kolismängden anbelangar. Big deal.

Ja, håller med där! Jag kastar t.ex. gärna i palsternacka och morot när jag gör soppa. Totalt sett blir det ändå väldigt lite kolhydrater.
Säkra kort i trädgårdslandet, dvs de brukar ge bra skörd, är zuccini och gul lök (från sättlök). Odlar lite av varje av grönsaker och bär. Familjen får komma in med önskemål om vad de önskar sej.
Jag tycker sallad, alla sorters kål, spenat osv. är helt godkända. Men det beror helt på hur strikt du äter också. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har för mig att nässlor innehåller väldigt få kolhydrater, men kan ju missminna mig. Det går ju som sagt att kolla i någon tabell. Nässelsoppa är ju så gott!
Nässlor är bra, dem nämnder SSS också i GI-noll boken. Nässelsoppa kan du fortsätta med.

Mangold är väl en spenatsläkting, så mangold borde gå bra. Är du skogstokig i bondbönor så odla dem och ät av dem. Det är bara sommar en gång om året. Asiatiska bladgrönsaker kanske? Eller någon trevlig salladsblandning som omväxling till ruccolan? Jag har för mig att rädisor innehåller lite kolhydrater. Kolla gärna på t ex Runåbergs fröer eller Impecta om du hittar något "ätligt " bland deras fröer. Grekisk oregano är godare än den vanliga oreganon. Basilika så man kan göra pesto. Gurkört eller någon ätlig tagetes där man äter blommorna (kan knappast innehålla några stora mängder kolhydrater)
Jag odlar kryddväxter, det är så roligt att gå ut och plocka när jag lagar mat. Jag är ingen bra odlare, jag skördar inte, utan använder direkt.
Till sommaren har jag tänkt pröva på stevia, kanske även portlak. Den innehåller omega-3, vegatibiliskt så vi kan visst inte riktigt tillgodogöra oss den, men vilket år som helst ;) så ska jag ha höns, och jag tänkte testa.

Är det ngn som har odlat stevia?
Jag har skaffat en påse frön, så det blir till att så till våren. Men mina fingrar är liksom motsatsen till gröna.

Ja om man ska äta som björnen så kan man äta säsongens växter men kanske räkna med att vikten stannar eller går upp (om jag förstått Skaldeman rätt)
Enligt Finelli innehåller 100g nässlor 1,3g kolhydrater och är en höjdare vad gäller C-vitamin, 175 mg. RDI ligger på 60 mg, jfr apelsin 51 mg och 8,9 g kolisar per 100 g.
Just C-vitamin känner jag att jag behöver tänka lite extra på eftersom det är dåligt med den varan i animalisk kost. Om du inte är jättekänslig för kolisar så tycker jag att du ska äta nässlor med gott samvete. Längtar till våren …..
Lite lever någon gång är också bra .

#11: De äter ju frukt och bär, inte grönsaker… Grönsaker innehåller mindre kolhydrater.
#10: Stevia är lätt att odla. Förkultivera inomhus och toppa plantan när den är ca 15-20 cm. Sen kan du skörda blad efterhand.

Tack, jag ser fram emot att testa
Jag brukar köra med: broccoli, knölfänkål, jordärtsskocka (går väl bort, förmodar jag
), bondbönor o borlottibönor. Ngn rad rödbetor för jag älskar dem ugnsbakade m pepparrotsvisp till älgköttet. Mangold såklart o så plockar jag nässlor runt huset o jo, de är supergodkända. Man kan även göra typ nässelfrittata (istället för paj)…lite gravrökt lax till (el kaviar) + creme fraiche…*yummie*!
I bärväg har jag massor av krusbär, jordgubbar (ja, jag vet att det egentligen är en frukt) o massor av vinbärsbuskar som jag gör kallrörd svartvinbärsdricka av…vägrar köpa affärsdricka. går ju också bort för mig…lite socker måste allt till för att den ska gå att dricka…får bli till fam. Plockar blåbär, hallon o lingon i skogen. Vi äter nästan aldrig sylt…men färska/frysta till yoghurt/paj etc. Lingonen till klappgröt (flickornas favvo) o glögg.
I kryddväg odlar jag pepparrot, vanlig + citrontimjan, oregano, libbsticka, curryört, gräslök, dragon o rosmarin. Försökte m stevia en ggn men den grodde jättedåligt o sedan tog jag kål på plantorna när jag skolade ut dem.

Många kloka ord redan ser jag
.
Jag tror inte man ska bli fanatisk utan hitta sin egen nivå.
Får man bort dom stora bovarna socker mjöl potatis ris och bönor har man redan där gjort en fantastisk insats för sin kropp.
Här sitter nyckeln till 90% av hälsovinsterna.
Sen kan man laborera med resten beroende på vilken målsättning man har..
Vad härligt att kunna odla så mycket gott och nyttigt. Vad gäller rotfrukter så är det mängden det kommer an på. Klart du kan ha rödbetor någon gång, du behöver ju inte ha så mycket eller? När de färska grönsakerna från närbelägna odlingar finns i slutet av sommaren kommer jag att äta av litet av varje. I bästa fall är jag då framme vid nivån +10 från GI-noll och då finns det ju utrymme för litet mer kolisar.
Stevia ska jag börja odla så fort som det börjar kännas som vår.
# 23. Oj, vad söt hon är. Hur gammal är hon?

#9 Skall du ha höns kanske du skulle satsa på hampa istället som har hög andel fleromättat fett. Tillåtet om du söker gårdsstöd. Kan inte reglerna men man måste ansöka. Det står inte att det måste finnas några som helst förutsättningar att det skulle beviljas utom att man inte får vara narkotikabrottsling.

Portlak lät väldigt intressant. har någon sett det i handeln? Annars kunde man beställa fröpåsar på nätet såg jag ..Vore spännande att ge till våra hönor och oxå att prova själv i maten.
Visst är hon gullig (som alla mina barn förstås)! Hon fyllde nyss 3 år, på kortet är hon 1,7 år. Kom hem m henne i mars samma år.
Det är kul m fåglar. Vi hade ankor ett tag…helkuliga typer! O vilka ägg man fick! Tyvärr hade jag det tungt m att städa hos dem, är damm- o fågelöverkänslig, så de är avvecklade. Skaffar du höns ska du slå av nässelstånd o hänga upp på tork till dem. Nyttigt godis under vinterhalvåret som de älskar.
Portlak är riktigt gott, testade ett år när jag hittade plantor hos en plantskola. Svårt att hålla den tillräckligt fuktig bara.

# 15 Tack för odlingstips, ska kolla på Impecta vad fröna kostar o ev. köpa! Börjar klia i odlarfingrarna!
Tänk nu är det snart dags - ni som bara är medlemmar här på Kolhydrater vet väl att det finns en alldeles ypperligt trevlig systersajt som heter Trädgård iFokus
Där finns mycket trevligt att läsa - trevliga odlare och många bra tips! Både Christina som är Sajtvärd och hennes Medarbetare är jätteduktiga!
Numer pensionär i Nynäshamn
Det var ett program förra året någon gång på TV som handlade om omega-3. Där pratades det om portlak, och hur nyttiga ägg man fick om hönsen fick äta det.
Det verkade intressant. Och om (när?) jag skaffar höns så blir det bara några till husbehov. Och jag måste ha ett hönshus också. Men man kan ju alltid planera…

Lisabet,om du vill ha tips,så prata med min syster här, okhvn, hon kan det där! Hon har byggt ett jättefint hönshus till våra hönor. Nässlor klippte vi ioch torkade till hönorna i somras så det äter dom nu i vinter. Får massor med fina ägg,,,men portlak, m¨ste det bli ,det förstår jag!
Jag har provat det där med nässlor till mina höns, men de verkar just inte bry sig. Ska man kanske blöta upp dem och ge det som gröt?
: