Bovaer - ett tveksamt experiment
Har ni läst på om Bovaer som ska få kossor att fisa mindre.
Jag trodde det var ett aprilskämt
Arla har en lång artikel på hemsidan som de förmodligen tycker är trovärdig.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/vad-ar-bovaer/
Jag rör mig i flera olika grupper och protesterna är höga, men når de fram?
Sammanfattning för er som inte känner till det.
Här är några aspekter som ofta diskuteras:
Hur fungerar det?
Bovaer hämmar de enzymer i korna som producerar metan under matsmältningen. På så sätt minskar mängden metan som släpps ut när korna rapar.
Vilka fördelar har det?
Förutom att minska metanutsläppen, vilket är positivt för klimatet, kan Bovaer även bidra till en förbättrad foderutnyttjande hos korna.
Finns det några nackdelar?
En nackdel är att Bovaer är relativt kostsamt. Det kan därför vara en ekonomisk utmaning för många lantbrukare att implementera.
Är det säkert för konsumenterna?
Ja, enligt både tillverkaren DSM och myndigheter som FDA, är Bovaer säkert för konsumenterna. Det bryts ner i korna och påverkar inte mjölken eller köttet.
Alltså…
Jag orkar inte ens kommenterar dumheterna
Vad sägs om att låta korna äta mat för kor dvs gräs och hö och naturligt kraftfoder vid behov.
Metangaserna de bråkar om kommer från mat som kor inte ska äta. Vi blir också fulla med gas om vi äter fel.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är bara så himla idiotiskt. Precis som när man i mörkret letar efter nåt under en gatlykta för där ser man.
Det som de stackars korna fiser ut är en fis i universum jämfört med allt annat sk-t som vi strör omkring oss.
Ta tag i de stora grejerna istället - men nej, det är för svårt så vi låtsas att vi klimatkompenserar.
Jag har bojkottat Arla sedan många år - jag hoppas Sveriges bönder orkar resa sig och skapa något som är till för dem, istället för detta monster som inte har något att göra i andra länder än Sverige.
Det finns tydligen också biverkningar för korna, och de som jobbarmed produkten måste ha skyddsutrustning på sig.
Och som du skriver Maria, ge korna det de är gjorda att leva på så fiser de inte.
Det smög nog in sig ett fel, Margareta. Kraftfoder är väl det de inte ska ha.
Det finns kraftfoder som är ok för högmjölkande kor har jag lärt mig. Inte soja och annat importerat. Svenskproducerat spannmålsbaserat. Minns inte var jag läste om det.
Köttdjur klarar sig på enbart gräs/hö
- Redigerat 2024-12-12 15:17 av Margareta
Jo, man det är ju (bl.a.) spannmål de inte mår bra av.
Det är nog skillnad på spannmål. Jag har hört att soja och majs är värst för kor och det finns annat. Även höns behöver annat.
Det är säkert så att somt är värre än annat och soja är inte bra det heller. Men hela grejen med gräsbetat är ju att de inte äter kraftfoder. Bara gräs och ensilage.
Det är allra bäst 😀
Det verkar som att Arla infört Bovaer och att andra mejeriproducenter avstår.
Det var ett radioinslag om det häromdagen, vet någon mer?
#6: Vet du om något mejeriföretag satsat på mjölk från gräsbeteskor? Jag känner bara till köttproduktion.
#10: Men wow! Vilken bra sida - tack!
#11: Ja visst var den bra 😅
Jag köper alltid Garants ekologiska smör och nu har jag skrivit och frågat Axfood om de kommer att använda grädde från bovaer-kor när det börjar användas i Sverige.
Snabbt svar från Axfood - ekologiska produkter innehåller inte något från kor som fått bovaer. Så skönt att veta.
Men de kan ju hävda att det de gör bovaer av är ekologiskt odlat så det är inte så självklart. Jag köper inte ekologiskt nötkött av den anledningen, även om majsen eller annat de ger korna är ekologiskt odlat så vill jag inte ha det köttet. Jag vill bara äta gräsbetes. Och jag skulle vara så glad om det även fanns mejerier som kom från gräsbetesdjur.
Jag håller med. Coop har gräsbeteskött plus att jag köper nötkött direkt från bonde.
#17: Här är det Ica som köper från den lokala bonden. Han fixar sånt som oxsvans och oxkind åt mig som jag hämtar där.
Det låter bra. Vi har gårdsbutiker nära och kan hitta det mesta men inte alltid. Tidigare köpte jag ”halv ko” varje höst.
Titta vad jag hittade! FWIW. Jag vet inte om sajten är pålitlig. Hittar ingen info om vem/vilka som ligger bakom.
#20 Jaja, godmorgon….den finns i #10. 😊
- Redigerat 2025-03-24 07:17 av Sindri
🙄😡😋😎
Bättre en gång för mycket än inte alls 😀

Ja, hela grejen med Bovaer stör mig också.
Blir tokig på att de gör så här och använder oss konsumenter som försökskaniner. Dom säger att inga skadliga ämnen ska hamna i det vi äter men det har jag j*kligt svårt att tro på. Det är inte svårt att föreställa sig uttalanden i framtiden av typen "vi har varit naiva"… :-/
Försöker själv välja bort alternativ som kan innehålla ämnen från Bovaer men håller med om att det är svårt.
// Staffan
Hur påverkar det korna då? Menar inte de kemiska "fördelarna", utan hur korna mår. Hittar bara info om hur det (inte) påverkar människor.

Ja, självklart det också. Har läst någonstans att det har negativa effekter bland annat på kornas reproduktiva förmåga så det är bedrövligt. Men kornas välmående verkar inte värderas när det handlar om miljön.
- Redigerat 2025-04-03 09:21 av Staffan
#26: Nä, kornas välmående har väl inte värderats på många år i vår livsmedelsindustri.
Att köpa ekologiskt, närproducerat och undvika Arla är lite bättre i alla fall.
Och varför just korna, som vi människor redan tvingat in i ett onaturligt liv, skall betala priset för vår hämningslösa konsumtion är helt obegripligt grymt.
#24: Hej Staffan, kul att se dig här igen 😀

Halloj Margareta, long time no see!
Hoppas allt är bra med dig! :)
// Staffan
Det är betydligt bättre än det varit 😅
Lång story
Nu är jag pensionär på heltid
Hur är det själv?

Bra att det rört sig i rätt riktning :)
Vad kommer du ägna tiden som pensionär åt nu?
Det är ganska bra på min kant. Strular på med en massa olika projekt som jag delar upp min tid emellan som vanligt. Nu börjar ju odlingssäsongen så de närmaste månaderna hoppas jag kunna ägna mig mkt åt det :)
// Staffan
Ja det där med konstiga tillsatser i mat till djur -
För flera år sedan hade man tagit fram något som skulle ges till katter för att ta bort något ämne i pälsen som var allergiframkallande för känsliga människor.
Jag tror aldrig det blev någon succe för katterna verkade inte må bra av det.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!