Råvarubutiken?
Känner någon till Råvarubutiken?
http://www.ravarubutiken.se
De har väldigt många olika glutenfria mjöler. Jag och sonen har ungefär samma tarmproblem och det enda vi hittills testat som är ok åtminstone ibland är bovete. De här har många fler jag inte ens kände till.
Numer pensionär i Nynäshamn
De och Rawfoodshop är de jag handlar ifrån för det mesta. Prova det som heter Jordmandel, har inget med jordnötter att göra, har så fin smak. Sötpotatis- och bananmjöl är också gott.
Jag brukar också variera mina bröd med att ibland använda ett aromatiskt te istället för vatten, blanda i rödbetspulver eller -juice.
Vill man ha grövre bröd kan man blanda i boveteflingor.
Sen bakar jag tunnbröd i panna med sötpotatis och kex och hårt bröd med kokbanan som bas. Båda dessa recept kan användas att göra pizzabotten.
Såg också en film på Youtube där de använde kokt potatis som botten till pizza. Skall se om jag hittar det igen.
Det finns överhuvudtaget enormt mycket recept på nätet nu med glutenfritt.
Tack för tips
Mitt och sonens problem är att vi normalt blir förstoppade av stärkelse, gluten är inte största problemet. Bovete går ibland. Potatis, ris och majs aldrig. Det var så jag hittade LCHF för drygt 20 år sen.
Jah är försiktig med allt mjöl men testar lite ibland för att jag saknar det. Galetter på bovete äter vi båda på restaurang och det fungerar hyfsat.
Numer pensionär i Nynäshamn
#2: Psylliumhusk som man använder i de flesta recept är lösande, du kan också lägga till chiafrön i recepten. Boveteflingor och bovetekross kan du också prova, det är ju mer som fullkorn.