Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 267 ggr
Margareta
2024-12-08 23:10
1

Premium Lifestyle Club

Om du är intresserad av några unga driftiga hälsomedvetna unga människor rekommenderar jag den här Youtubekanalen.
(Ej reklam, bara ett tips på några jag följer sen en längre tid)

https://youtu.be/fCPntiS9vTU?si=EtANMgc-K-36BZFM

Numer pensionär i Nynäshamn

• Redigerat 2025-01-08 16:19 av Margareta
Sindri
2024-12-09 10:12
1

Mera sånt!
Det känns som om man bara håller på med Kejsarens Nya Kläder vad gäller sjukdomar och hälsa.
Rachel Carson var något viktigt på spåren - har alla glömt?
Jag har släkt och vänner med olika sjukdomssymptom. De flesta (kanske alla) säkerligen beroende på låggradiga inflammationer. Jag försöker prata och prata, skicka recept, ger bort bröd och syrad mat. Men det är att tala för döva öron.
Efter pandemin med alla prishöjningar har många dessutom slutat köpa ekologiskt, varför det är svårare att få tag på.

CasaRamon
2024-12-09 10:21
0

Väldigt bra och sååååå sant. Jag försöker också att prata med vänner om dessa farligheter, men för döva öron. Det verkar som dom flesta resonerar som så, att eftersom "alla" äter det som säljs, så borde det inte vara skadligt. Flera säger, att om det vore farligt så skulle det inte få säljas.😵‍💫😖 Dom verkar inte förstå att det är pengarna som talar och förvrider vårt tänkande. Men mycket tyder ju på att det är enklast att inte bry sej för mycket.

Sindri
2024-12-09 10:55
0

#2: Precis. Och att 100-tals saker man äter "ändå ligger under gränsvärdena" är ett annat argument. Men allt tillsammans? Och denna cocktail som blir?
Jag tycker det räcker med att min kropp antagligen innehåller en massa mikroplaster och PFAS och annat sk-t man inte upptäckt ännu. Jag får göra så gott jag kan med resten.
"Alla" märker ju att jag mår så mycket bättre nu än för 15 år sedan. Piggare, friskare, känner mig yngre, alltid full fart. Men det tycks ändå vara så himla svårt och komplicerat för dem att ställa om. Och att fika är en helig svensk ritual och tydligen en mänsklig rättighet i detta land. (Jag tycker för det första att fika är ett av världens fulaste ord och har aldrig gillat att göra det heller sedan jag blev vuxen, trots mitt dåvarande sötsug.)

CasaRamon
2024-12-09 12:15
0

#3: Samma här. Mår väldigt bra, inga sjukdomar, högt Blodtryck el dyl äter inga mediciner. Mitt fika är alltid en kopp ☕️ kaffe, med grädde. Det är alldeles tillräckligt.

Margareta
2024-12-09 13:23
0

Kul att ni hänger på.
Om ni har Instagram tipsar jag om de här grabbarnas konton.
De lägger upp mycket bra gratis.
Det finns även en betaltjänst som jag har och som gett mig otroligt mycket.

Kosten blir allt mindre andel i mitt ”forskarliv” för att nå hälsa.
Efter 20 år med lågkolhydratkost som blivit allt ”renare” med ökad kunskap blir jag inte av med mina låggradiga inflammationsmarkörer.
Kroppen släpper inte på fettet.

Numer vet jag att flera andra orsaker stör. Stress och obalanser av olika slag är riktiga bovar. När jag 2016 fick ordning på sömnen skedde största förändringen hittills. Jag vaknar utvilad efter 7,5 timme utan väckarklocka, inte ens nödvändigt om jag har tid att passa. Min dygnsrytm är perfekt och pålitlig.
(Mitt tidigare liv har varit motsatsen, stora problem med insomning och har plågat mig ur sängen varje morgon).

Margareta
2024-12-13 11:30
0

PLC har ett digitalt gratisevent snart (6/1) som jag tänker vara med på. Det är en introduktion till varför det är värt att göra en Cleanse på 30 dagar.

https://www.instagram.com/reel/DC4oXu5OIKm/?igsh=eWoyajcxa29lYTJn

PLC | Sveriges Främsta Holistiska Hälsocoachning on Instagram: "7 uppenbara anledningar 👇 🥑 Många är fortfarande rädda för fett.
Det är inte 90-talet längre då folk betraktade fett som något ohälsosamt. Din kropp behöver fett för hormoner, hjärnfunktion och energi. Var inte rädd för bra kvalitet av smör, talg, avokado, fisk, ägg och kött. 🤯 Många tillåter sig bli hjärntvättade av företag som vill sälja sin skräpmat.
Om ett stort känt varumärke säger att något är nyttigt betyder det inte att det verkligen är det. Vi måste börja tänka lite själva. Att äta hälsosamt innebär att man äter naturliga, rena och näringsrika livsmedel. Om din kost till största del inte består av detta, ska du inte bli förvånad om din kropp inte jobbar med dig. 🧴 Många använder hudvårdsprodukter som innehåller parabener, sulfater och syntetiska kemikalier. Alla oljor och krämer som kommer i kontakt med din hud absorberar kroppen, punkt! Det som kommer i din blodgenomströmning kommer din kropp behöva hantera. 🧠 Många är ständigt uppkopplade och konstant stressade. Många har prestige i att ha fullt upp, aldrig vila och ha ett fullspäckat schema. Men det vi egentligen behöver är att sakta ned och prioritera tid för återhämtning så att vi kan komma mer i kontakt med oss själva, våra kroppar och vara mer närvarande med dem vi bryr oss om. ☕️ Många är beroende av koffein eller energidrycker för att hålla energin uppe under dagen.
Det påverkar inte bara din sömn utan rubbar hela din rytm. Ge kroppen riktig energi i form av vatten, djupandning, sömn, fett, protein och bättre kolhydrater som frukt & grönt. 📱 Många vet att blått ljus stör deras sömn, men de är fortfarande fastklistrade vid skärmen tills de somnar. Stäng av dina enheter en timme före läggdags. 🏠 Många har ett hushåll fullt av miljögifter.
Diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel, mögel – alla skadliga kemikalier som förorenar din luft eller kommer i kontakt med din hud påverkar din kropp negativt. Det är dags att sluta tro att vi måste äta något för att det ska komma in i kroppen och påverka vår hälsa. ✨ Vill du veta hur du kan återställa balansen och rena kroppen från de gifter som under åren ackumuleras inom oss? Kommentera ”Rena kroppen” så skickar vi dig mer info 🙏"
726 likes, 818 comments - premiumlifestyleclub on November 27, 2024: "7 uppenbara anledningar 👇 🥑 Många är fortfarande rädda för fett.
Det är inte 90-talet längre då folk betraktade fett som något ohälsosamt. Din kropp behöver fett för hormoner, hjärnfunktion och energi. Var inte rädd för bra kvalitet av smör, talg, avokado, fisk, ägg och kött. 🤯 Många tillåter sig bli hjärntvättade av företag som vill sälja sin skräpmat.
Om ett stort känt varumärke säger att något är nyttigt betyder det inte att det verkligen är det. Vi måste börja tänka lite själva. Att äta hälsosamt innebär att man äter naturliga, rena och näringsrika livsmedel. Om din kost till största del inte består av detta, ska du inte bli förvånad om din kropp inte jobbar med dig. 🧴 Många använder hudvårdsprodukter som innehåller parabener, sulfater och syntetiska kemikalier. Alla oljor och krämer som kommer i kontakt med din hud absorberar kroppen, punkt! Det som kommer i din blodgenomströmning kommer din kropp behöva hantera. 🧠 Många är ständigt uppkopplade och konstant stressade. Många har prestige i att ha fullt upp, aldrig vila och ha ett fullspäckat schema. Men det vi egentligen behöver är att sakta ned och prioritera tid för återhämtning så att vi kan komma mer i kontakt med oss själva, våra kroppar och vara mer närvarande med dem vi bryr oss om. ☕️ Många är beroende av koffein eller energidrycker för att hålla energin uppe under dagen.
Det påverkar inte bara din sömn utan rubbar hela din rytm. Ge kroppen riktig energi i form av vatten, djupandning, sömn, fett, protein och bättre kolhydrater som frukt & grönt. 📱 Många vet att blått ljus stör deras sömn, men de är fortfarande fastklistrade vid skärmen tills de somnar. Stäng av dina enheter en timme före läggdags. 🏠 Många har ett hushåll fullt av miljögifter.
Diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel, mögel – alla skadliga kemikalier som förorenar din luft eller kommer i kontakt med din hud påverkar din kropp negativt. Det är dags att sluta tro att vi måste äta något för att det ska komma in i kroppen och påverka vår hälsa. ✨ Vill du veta hur du kan återställa balansen och rena kroppen från de gifter som under åren ackumuleras inom oss? Kommentera ”Rena kroppen” så skickar vi dig mer info 🙏".
Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
2024-12-13 11:56
0

Det står på hemsidan om du inte har Instagram

http://www.plclub.se

Margareta
2025-01-07 21:21
0

Om du är intresserad av den senaste gratisföreläsningen av Viktor Karlsson om ”Rena kroppen och återställ balans” finns länken just nu i stories på deras Instagram, Premium Lifestyle Club. Länken till sändningen gäller till söndag men stories försvinner.

Margareta
2025-01-16 15:32
1

Nu är jag inne på dag 4 av PLC’s Januari-Cleans. En praktisk kurs i detox av tarm och inre organ. Inte så mycket nytt med kosten, det är vad vi brukar kalla strikt LCHF med max 25 g kolhydrater och inga tillsatser. Det är fritt från mejeriprodukter (ghee ingår) och gluten. Några livsmedel jag inte använt och några jag saknar men inga stora förändringar.

Det som är nytt för mig är kosttillskotten från det svenska företaget Althos. Fyra olika örtbaserade som tas enligt schema varje dag för utrensning.

Wish me luck 😀
30 dagar är lång tid

Margareta
2025-01-20 11:02
1

En vecka har gått och jag lär mig och förstår mycket.
Vi har här i gruppen under åren pratat mycket om utrensning och det är vad som pågår nu. Jag märker det på olika sätt.

Kosten är inte per automatik ketogen, det går att styra själv genom att anpassa mängden kolhydrater. Jag strävar inte längre mot ketos och känner själv var balanspunkten ligger.

Jag upplever inga radikala, nya förbättringsupplevelser men ett inre lugn. Magen fungerar och det är det primära för att jag ska må bra. 😅

Det känns skönt att vara uppstyrd fast på egna villkor.
Förslag på vad jag ska göra och jag gör efter bästa förmåga så länge det känns bra.

Margareta
2025-02-12 09:37
0

Nu är 30 dagar med PLC och deras program över.
Jag är fortfarande imponerad av grabbarnas holistiska kunskaper men allra mest över pedagogiken och förmågan att lära gamla hundar sitta.

• Magen fungerar bättre än på länge dvs detoxen fungerar
  • Jag känner hunger regelbundet
  • Jag har fått mer energi
  • Lagar mat med glädje och inspiration
  • Testar livsmedel jag inte ätit alls eller på många år
  • Har blivit bekräftad i att vår vanliga mat (innehållsmässigt) duger dvs det här har inte varit någon direkt kostomställning, mer systematisering

Som bonus väger jag 4-5 kg mindre och kläderna sitter bättre

Jag har ännu INTE ändrat allt de föreslagit på det fysiska/mentala planet ännu så det finns mycket kvar att göra. Jag går redan på REHAB och har fullt upp med att läka sviterna efter mina tre frakturer från 2024.

Det finns många anledningar att fortsätta

Margareta
2025-03-16 19:25
0

I maj återkommer det programmet jag gjorde under 30 dagar. Som medlem kan jag göra det igen utan extra kostnad utöver månadsavgiften.

Mer info om avgiftningsprogrammet ifall någon är intresserad finns på http://www.cleansen.se

Margareta
2025-04-18 18:47
0

Varför gör jag en ny cleanse redan i maj?
Jag gjorde en större cleanse i januari 2025, men har nu valt att genomföra en ny omgång redan i maj. Det kan verka tätt inpå, men det finns flera skäl:

Kroppen återhämtar sig fortfarande efter en tuff inledning på 2024

I början av 2024 drabbades jag av flera påfrestande händelser:
– Akut högt Blodtryck med ambulans
– Tung andning och tryck över bröstet
– Vinterkräksjuka med svimning och fotfraktur
– Ingen läkare tog ett helhetsgrepp – varje händelse behandlades isolerat

Cleanseprogrammet i januari 2025 blev ett viktigt första steg i att stötta kroppens återhämtning. Men processen är inte färdig. Avgiftning, näringsupptag och cirkulation behöver fortsatt stöd.

Jag följer ett strukturerat program med kontinuerligt stöd

Både i januari och nu i maj följer jag Premium Lifestyle Clubs cleanseprogram, med produkter från Althos.se och Viktor Karlsson som coach. Det ger ett tydligt ramverk, kontinuerlig guidning och tillgång till gruppstöd.

Programmet omfattar:

Leva – för lever och avgiftningssystem
Para-Zet – bred antiparasitkur med bland annat malört, olivblad, nejlika och zink
Aktiv Binder – för att binda upp toxiner och restprodukter i tarmen
Jag kompletterar med shilajit samt dagliga rutiner för lymfa, fascia och cirkulation – både morgon och kväll.

Det långsiktiga arbetet kräver flera steg

Vid kronisk belastning, hormonell obalans, IBS/SIBO, näringsbrister och inflammation räcker det sällan med en enstaka insats. Denna andra omgång är en medveten fortsättning för att fördjupa effekten och ge kroppen möjlighet att återställa balans i flera system.

Du som är intresserad och vill veta mer kan anmäla dig till en gratis digital föreläsning på http://cleansen.se.

Passar inte tiden får du länk och kan se under ett par dagar efteråt.