Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallulose
Läst 125 ggr
ketolab
2026-05-08 15:41
0

Allulose

Är det någon som testat Allulose ännu? verkar vara den magiska produkten man väntat på som är perfekt för bakverk och godis då den kan ersätta sockerstrukturen lika bra som malitol men utan högt GI och net carbs. Är inte laglig i EU då det är en novel food. Men går att importera om man vill prova. Har också hittat ett ställe i Estland som säljer det. Är det så magiskt som alla säjer? Någon som vet om något om nackdelar?

Sindri
2026-05-08 17:44
1

Jag förstår inte vitsen. Det är ju fruktos. Endera har man socker i eller inte.

hemul
2026-05-11 22:00
0

Jo, en variant av fruktso. Belastar väl troligtvis levern på samma sätt.

Du har gjort nåt val när du postade din andra tråd "Ketolab" som gör att man inte kan svara. Det finns en Rösta-knapp (som är död som en sill), men inget att rösta på.

Men svaret på ditt problem med diverse produkter är väl ganska enkelt. Undvik produkter och ät mat. Produkter var väl för måna grunden till problemet från början, så varför fortsätta äta sånt man vet inte är bra?

lena.wiksten@iki.fi
2026-05-20 20:38
0

T.o.m sockerfienden nummer 1, professor Robert Lustig anser att allulose är ett bra sötningsmedel.
Flera andra USA-doktorer har också talet sig varma om den på Youtube och det har framkommit vid studier att den har t.o.m en del positiva hälsoeffekter. Ja den är ju framställd på ett slags fruktos som förekommer i naturen men har som färdig produkt de facto inte längre mycket annat med fruktos att göra. Därför vågade jag mig på (idag) att äntligen beställa ett par 500 grams påsar från Iherb.

hemul
2026-05-21 08:55
0

Ja, tydligen metaboliseras det inte alls, utan går rakt igenom så att säga. Hittade en studie där men funnit att det påverkar många genuttryck, postivt vad jag förstår. Men man säger också att man inte vet tillräckligt.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9370476/#sec5-nutrients-14-03230

Despite numerous studies on the health benefits of the rare sugar allulose, its effects on intestinal mucosal morphology and function are unclear. We therefore first determined its acute effects on the small intestinal transcriptome using DNA ...
lena.wiksten@iki.fi
2026-05-23 23:39
0

Professor Ben Bikman förklarar väldigt bra hur och varför allulose är nyttigt för oss - börjande vid ca 47 min.
https://youtu.be/WAIQCrKjhp0?is=BrmDXbNJhDvA1Sym