Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 136 ggr
byggarn30
2025-07-04 18:09
0

GLP-1

Har beställt och fått leverans av GLP-1 i droppflaska med pipett. Reklamen sa att det jag köpte rekommenderades av kostdoktorn.
Tror det var ljug men i alla fall.

Tänkte höra om någon testat och upplevt NÅGOT? Mindre hunger, viktnedgång m.m.
En släkting tar sprutor, Yazen, och går ned. Hon kombinerar det med LCHF men hävdar att sedan hon gick in i väggen behövs båda för viktnedgång.

Sindri
2025-07-04 20:22
2

Kostdoktorn har inte hetat så på länge så ljug var det nog.
Det är många av de där viktnedgångsmedlen som ger biverkningar. Var uppmärksam på det.

byggarn30
2025-07-05 13:38
0

#1: Oj, vad ska jag vara uppmärksam på? Tänker du på specifikt GLP-1?

Sindri
2025-07-05 15:42
1

Nej jag skriver "många av de där viktminskningsmedlen". Googla så hittar du information.
Och har du köpt det på nätet? I så fall finns ingen garanti att det verkligen är vad det utger sig för.

[Undertaker]
2025-07-05 16:20
1

#0: Kolla hos FASS.

https://www.fass.se/LIF/atcregister?userType=0&atcCode=A10BJ

Du nämner inte vilket GLP-1. Men generellt sett så gäller: Alla läkemedel som har en faktisk effekt och verkan medför biverkningar. Oftast brukar starkare läkemedel (de som kan ge ”bättre” resultat) ha fler och farligare biverkningar. Det är även på grund av läkemedels biverkningar som läkare enbart skriver ut framförallt starkare läkemedel när det behövs. Det är alltid ett vägande av risk vs. benefit.

ATC kod A10BJ: Glukagonlik peptid-1(GLP-1)analoger | FASS Vård ATC-register - för dig i hälso- och sjukvården eller på apotek | FASS Vård
[Undertaker]
2025-07-05 16:21
1

Bör öven tillägga att du bör enbart börja med GLP-1 för viktminskning i samråd med en läkare. Även för att kunna övervaka hur medicinen påverkar din fysiska hälsa och för att utesluta vissa möjliga biverkningar.

hemul
2025-07-15 16:58
0

Det säljs nåt som kallas GPL-1 i tablett- och droppform även i Sverige, men det innehåller inte GLP-1. GLP-1 är ju ett hormon som kroppen själv producerar. De här pillren är nåt hopkok som påstås stimulera produktionen av det.

I beskrivningen av ett står det med fetstil "Innehåller inga hormoner" och "Produkten bygger på en kombination av två fantastiska växtbaserade ingredienser som ökar frisättningen av GLP-1".

Men det finns visst orala medel som innehåller GPL-1 också och det går säkert att köpa på nätet. Men de är tydligen mindre effektiva eftersom det verksamma ämnet till stor del bryts ner innan det kan tas upp av kroppen.

Så innehåller det du köpt GPL-1 eller påstås det stimulera produktionen av det? Eftersom de nämnde kostdoktorn antar jag att du köpt från en svensk sajt (eller översatta du bara diet doctor?). Om så är fallet är det väl inte så troligt att det verkligen är GPL-1.

• Redigerat 2025-07-15 17:03 av hemul