Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 126 ggr
CasaRamon
2025-04-18 10:45
0

Farligt gott

Har sett på "farligt gott" på Svt. Det handlar om ultraprocessad mat och vad alla kemiska tillsatser gör för kroppen. Önskar att alla ser programmet. Många av oss här på sajten, är fullt medvetna om dessa problem, men alldeles för många tror att, bara för att det får säljas, så är det inte farligt. Hur fel har dom inte.

Heddiz
2025-04-18 17:55
1

Jag håller med. 😊
Många tror att bara för att det får säljas på tex Ica att det inte är dåligt för hälsan.
Fast dom flesta produkter på Ica är faktiskt riktigt dåliga för hälsan i långa loppet.
Har produkten/maten en innehållsförteckning med massor med e- nr, osv så brukar det alltid vara mer eller mindre dåligt.
Mat som inte har någon innehållsförteckning å andra sidan som tex grönsaker, frukt, ägg, fisk, potatis, osv är oftast bra mat.
Eller åtm mycket bättre mat än processad mat. Sen bör man ju även där välja ekologiskt, osv.
Helst bör man odla grönsaker, bär och ha egna djur osv själv. Eller åtm ha tillgång till naturlig mat.
Då vet man vad man får åtm.
Många grönsaker, osv i affären är besprutade med gift.

Jag har börjat odla själv, men kan man inte odla själv så bör man välja ekologiska produkter.

Dom flesta fattar väl vid det här laget att tex hamburgare och pommes från mcdonalds är dålig mat och något som man inte kan leva på och må bra av i längden tror jag iaf.
Sen måste jag erkänna att jag ff älskar en mcdonalds hamburgare någon gång ibland. 🤣

Det är typ lika illa för hälsan att köpa/äta "fel" mat från Ica i långa loppet.
Som att äta hamburgare o pommes hela tiden.
Speciellt oljorna eller det vegetabiliska "smöret" dom säljer som " nyttigt" som tex rapsolja är inte bra för hälsan alls.
Riktigt smör är däremot nyttigt. Givetvis i lagom mängd.
Mättat fett är nyttigare än enkelomättat fett.
Alltså är mycket tvärtom från vi har lärt oss.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Margareta
2025-04-18 18:40
1

Jag håller med. Bra att det diskuteras. Otroligt bra att det får spridning.

Numer pensionär i Nynäshamn

Effie
2025-04-23 11:11
0

Jag funderar varje vecka, när jag går genom butiken, förbi växtmjölk snabbnudlar margarin majskrokar energidryck sötsliskyoghurt och en massa annat jag inte vill ha:
Om de bara sålde nyttig mat här, hur stor vore butiken då?

Å andra sidan, borde det inte finnas mängder av nyttig mat som inte säljs i butik?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2025-06-01 16:05
2

Kom att prata med en anställd i en ICA-butik. Vi var överens om att det mesta de säljer är skräp. Hon hade ett jättebra uttryck. Hon sa att de säljer "livsmedelsliknande produkter".

Blir så less på att höra att vi har så bra mat. Det har vi INTE. Vi har massor av livsmedelsliknande produkter, men utbudet av råvaror är jättedåligt. Och de som finns är inte alltid så hejsan heller. Köttet som ligger och blöder i sina gasade förpackningar t.ex. Min mamma skulle inte ha köpt sånt kött. Min farmor skulle inte ha trott sina ögon. För att inte tala om det där platta paketen med hoppressat köttmassa som säljs som skinka. Och frukt och grönt, mest importerat i glada färger. I en del andra länder kan man fortfarande se ett stort utbud av olika sorters potatis och lök t.ex. Här har vi bara tre sorters lök. Gul, röd och schalottenlök. Att det finns massor av sorter som smakar och beter sig olika, det behöver vi inte veta.