Prisjämförelse olika sötningsmedel
Hittade den här tabellen för en tid sedan. Obs att sajten uppenbart kommer från företaget bakom Total Sweet Björksocker. Jag köpte det förut, men nåt har hänt. Det var först tillfälligt slut och sen försvann det överallt ifrån. Tyvärr, för det var mycket bra och hade hyfsat pris också.
Det som är intressant i tabellen är raden "Pris/kg sockersötma". Jag antar att de räknat ut vad det kostar att ersätta sötman från 1 kg socker med stevia, xylitol och erytritol. Trots att de använt priset på stevia inköpt i liten mängd, alltså dyr, så är blir slående hur billigt stevia egentligen är.
https://www.xylitol.se/faq/item/232-xylitol-erytritol-stevia
Den nedstängda sajten de länkar till som stevia-referens är säkerligen också deras. Så de sålde alltså både xylitol och stevia, så ingen anledning för dem att framställa det ena som bättre än det andra.
Tyckte det var intressant. Stevia har jag ju använt många år, men xylitol bara senaste året. Först tänkte jag att det nog var billigare än stevia, men kom på rätt snart att det nog är tvärtom! Men till skillnad mot stevia så kan man ju använda det till att "sockra ovanpå", vilket kan vara rätt gott ibland.
- Redigerat 2025-10-15 05:41 av hemul
Stevia kan jag inte använda, det smakar salt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Salt! Det var nåt nytt. 😀
Folk brukar tycka det smakar laktrits. Tycker jag med om det är dålig stevia, men inte den sort jag köper.
#2. Visste inte om det innan heller men det är vissa % av mänskligheten som känner att det smakar salt.
Hade köpt det för att ha i teet men det smakade vidrigt. Trodde först de gjort fel på fabriken men sen hittade jag en artikel om det, så jag är inte ensam!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag använder bara Sötströ när jag behöver någon sötning. Stevia smakar metalliskt för mej. Inte gott alls.
Inte all stevia. Men visst, det smakar inte precis som socker.
Sötströ är gott. Men rätt dyrt. Och fick väl för mig att xylitol är lite mer naturligt, även om det också så klart är industriellt framställt. Och är man jätterädd för kolisar så innehåller ju xylitol trots allt såna.
Jag har aldrig gillat Stevia och under alla mina strikta år sötade jag inte alls.
Numer är jag liberalare och får inga cravings alls så jag sötar med dadlar eller honung vid behov
Numer pensionär i Nynäshamn
Har du provat stevia som smakförstärkare till annat sött? Då känner ivf inte jag någon steviasmak alls. Jag gör så t.ex. med kålpudding. Rör ut lite sirap och stevia i vatten och sprinklar över. Tycker det smakar precis som vanligt, men med bytydligt mindre mängd sirap.
Sen är inte stevia gott till allt, inte ens för en steviafantast som jag. Och ibland är det konstigt. T.ex. tycker jag inläggningar som rödbetor och gurka blir jättebra, fördrar numera den smaken. Men att lägga in sill med stevia smakar fan! Är ju samma lag liksom.