Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4962 ggr
Ceciliaolucifer
0

Skäll av kirurgen

För exakt en månad sen så åkte jag in och blev akut opererad i magen. När vaknade upp så kom kirurgen och skällde på mig och sa att jag behövde ändra mina kostvanor. Att han såg det på mina "stackars" tarmar sa han. Ät mer fibrer och grönsaker sa han innan han tågade iväg.

Nu försöker jag äta lite efter GI istället för att äta godis. Men jag känner sån yrsel hela tiden. Äter ägg till frukost med majonnäs och kött med sås till middag. Det här är 4e dagen. Jag försöker att inte äta mer än 10 kolhydrater per dag. Är jag på rätt väg?

Jag är ganska yr och matt, hör det till i början eller gör jag ngt fel?

Tänk att lite skäll kan göra så mkt. Men varför går jag inte ned i vikt?

Ceciliaolucifer
0

Kanske kan tillägga att jag sover mest, är heltidsjukskriven och sover mkt pga min ångest så det är inte lätt att äta mellanmål :/ Så frukost och kväll har det blivit..

Gronstedt
0

Fyra dagar är inte speciellt lång tid, omställningen brukar ta lite tid, innan man kan hantera protein och fett som energikälla i stället för kolhydrater. Likadant med viktnedgång, det tar tid innan kroppen vänjer sig vid att bränna fett i stället för att lagra det. Du är definitivt på rätt spår!

blodtopp
0

Jag skulle säga att du har abstinensbesvär, eftersom du dragit ner på kolhydraterna. När man är van att få dem och sen slutar blir man ofta väldigt trött. Så härda ut, det går över. Men det kan ta tid om du har otur.

zeretki
0

Du måste inte ha nån gräns på 10 om dagen, du kanske borde ta det lite mer lugnt när du börjar så här?

Sen undrar jag, om du vill berätta om varför du blev opererad? Hur länge hade du ätit lågkolhydratkost innan dess?

magma
0

Nu hängde jag inte med riktigt- hur hade du ätit innan operationen? Vanlig kost, eller LCHF eller någon annan variant?

Om man äter enligt GI så äter man kolhydrater men kolhydrater med ett lågt glykemiskt index. Du skriver:"Äter ägg till frukost med majonnäs och kött med sås till middag."

Där har du så gott som inga kolhydrater, och alltså således inga med lågt GI heller;) Det låter snarare som LCHF än GI, och som LCHF åt det strikta hållet. Om du vill äta LCHF istället för GI men ändå äta fibrer, för att du tycker att du mår bättre av det, så försök då hellre äta ovanjordsgrönsaker ett par ggr/dagen än rotfrukter, frukt etc. Jag upplever kokt broccoli, gurka och blomkål som snällt mot just min mage, du får prova dig fram. Lycka till!

Anden
0

Vad duktig du är!
Du har hamnat rakt i skärselden, avgiftningen. Jag började faktiskt med att hålla mig under 50 kolhydrater ett litet tag..och sedan minskade jag allteftersom, det sista jag liksom nästan strök ett streck över var…mjölken… Nu går det otroligt bra, är inne på vecka åtta. Keep on girl! Det blir bara bättre och bättre. Flört

ullna
0

Ärligt talat fattar jag noll. Kirurgen skäller ut dig - ät mer frukt o fibrer ist. för godis som du själv säger att du åt.

Då börjar du med GI-noll direkt efter en akut operation. Du sover mest och är heltidssjukskriven och 23 år. 

Du låter som om du behöver hjälp med mer än kost. GI noll är kanske inte där du skall starta efter godis, godis. Du verkar pendla mellan extremer. Snälla söta flicka, varför behöver du gå ned i vikt? Du ser jättesmal ut på fotot…. 

Om du sover mest, så drick åtminstone bra buljong så du får vätska och näring. Sedan söker du hjälp, jag vet bara inte hos vem? Kan någon annan tipsa?

Ceciliaolucifer
0

#2-3 + 6 Tack!

#4 Jag åkte in med akuta magbesvär föll ihop som en fällkniv. Fick dropp och morfin på en gång då andra smärtstillande medel inte funkade. Fick stanna kvar eftersom smärtorna återkom hela tiden så fort morfinet och droppet togs bort. Vid ett tillfälle så tog det för lång tid innan jag fick smärtlindring att jag slutade andas och då öppnade dem upp mig akut en timme senare. För att checka läget. Man tog blindtarmen och tror att det var den som orsakade det hela men det vet man inte.

#5- 6 Innan åt jag praktiskt taget bara godis och glass. Levde på det, till och med hämtade godis ur kylskåpet på natten halvsovandes. Så fort mitt blodsocker sjönk så räddade sockret mig.

Min syster har Giat och under första fasen ska man tydligen ligga på under 10 kolhydrater per dag?.Detta också även för dem som är sockerberoende. Så det är så jag tänkte, typ avgiftning. Jag verkar ha noll koll :/

Vill ur den här svackan så fort som möjligt, jag tänker inte på ngt annat än godis och socker. Har i ren panik ätit florsocker en gång i tiden. Så det var därför denna drastiska åtgärd. Men det kanske var helt fel?

Vad menar du för buljong?

Tack för alla råd, tips och bastningar!

Wildrat
0

Ät lite mer kolhydrater än du gör nu, 20-30g kolhydrater på en dag är inte för mycket. Grädde och fet yoghurt innehåller både fett och kolhydrater, ät med bär eller nån frukt. Annars kan du äta nötter, de innehåller också både mycket fett och en del kolhydrater. Ät grönsaker till köttet, sallad eller kokta grönsaker spelar ingen roll. Eftersom du levt på godis förut har kroppen en väldig omställning att göra, om du gör den för snabbt och hårt finns risk att du tröttnar.

Annars stämmer besvären med sockerabstinens. Den går över, jag lovar men det är obehagligt.

Lycka till i fortsättningen!

Ceciliaolucifer
0

#9 jag äter chasewnötter, naturella! Ska absolut ta till mig allas råd..

Wildrat
0

Här kan du se vad nötter innehåller och hur mycket kolhydrater det är i dem och här finns en artikel om innehållet i bär.

Gå ner i vikt kan ta ett bra tag. Vissa äter LCHF i flera månader innan nåt händer överhuvudtaget.

dufva
0

Lilla vän!

Vilken tur att du hittat hit och vågar prova på den här kosten.

Vi ska nog få ordning på din mage. LCHF är det sundaste sättet du kan äta på..

Dom problem du har just nu är omställningsproblem som dom flesta känner av i någon omfattning i början.

Jag kan inte lova att du kommer att gå ner i vikt eftersom du ser väldigt smal ut redan.

Det kanske är så att du behöver bygga upp din kropp i stället? 

Jag kan däremot nästan säkert lova att din mage kommer att bli frisk och att du kommer att må toppen om ett tag.

Det är ingen som helst tvekan att du är sockerberoende och behöver komma ifrån det vita giftet för att må bra igen.

Lycka till och kämpa dig igenom omställningen (avgiftningen)

Fråga på om du har funderingar. Här får du alltid snabba svar från kunniga människor..

Pasi
0

Kolhydrater triggar kolhydratsug och många med sockerberoende (som ätit kosten ett tag) får sug redan vid 10g kolhydrater/dag.
Forskare i USA (tror jag) testade att ta bort kolhydraterna för narkomaner och alkoholister….. ganska snart blev de av med sina beroenden.
Sedan testade man att öka kolhydraterna och många fick tillbaka suget även vid ganska moderata mängder. Hittar tyvärr inte den artikeln, men den är skriven av (eller om) en av Sveriges verkliga experter på beroenden……ämnet kom upp på en konferens i USA för nåt år sedan.

Var den personliga gränsen går får man nog testa fram, men för att bli av med suget så fort som möjligt så ska du nog ligga lågt med kolhydraterna, som du redan gör. 

Lycka till!Glad

parsley
0

Du är definitivt på rätt väg. Det du känner av nu är omställningsproblem och abstinens . GI-noll eller LCHF är det bästa sättet att äta om man vill bli av med sitt sockerberoende. Man kan äta sig mätt och får äta så mycket man vill. Kroppen behandlar alla kolhydrater som socker, vare sig det är frukt, godis eller råris.

zeretki
0

#8  Som sockerberoende så tror jag att denna kost är det som hjälper bäst för sockerberoende, det är min erfarenhet.  Glad

Akta dig för grädde, ost och nötter litegrann - du behöver inte tänka på det hela tiden, men när du vant dig vid kosten så kan du upptäcka att dessa tre kan skapa sockersug. Det är inte så för alla, men för vissa.

Det som funkat bäst för mig är att äta hur mycket jag vill av det som är tillåtet för mig och inte bry mig om fett, protein eller exakta mängder. Skrattande

Man får liksom fokusera på EN sak: antingen vill man må bra, gå ner i vikt eller fokusera på sockerberoendet. Jag tror det blir för mycket att ta allt på en gång…

Och för din del tror jag på att jobba med beroendet FÖRST.

kitabu
0

Om det handlar om beroende finns den här sajten

http://beroenden.ifokus.se/

som det refererats till tidigare i andra trådar.

Fnyfniken
0

Cecilia & Lucifer, försök ta det lugnt. Det låter som at du tar i för ambitiöst, när du egentligen skulle behöva släppa många orosalstrande saker. Så strikt som 10 g tror jag blir mest jobbigt för dig psykiskt (det finns ju kolisar i ALLT) och kroppen får sig en rejäl omställning även om du äter 30-50 g. Det kan chocka kroppen, minst sagt.

Ang socker beroendet, så kan man till och med börja med att bara utesluta socker (min mamma gjorde det) eftersom det behandlas på ett annat sätt i kroppen, och efter det trappa ner kolhydrater allmänt. Tänk på att sockerberoende är något du vill bli av med på lång sikt, på ett sätt som du kan leva med.

Börja med att surfa denna sajt. Läs och fundera hur det relaterar till ditt liv. Ställ frågor, etc. När det har sjunkit in kan du börja fundera på hur du ska planera resten av ditt matliv Glad

Ceciliaolucifer
0

Många många kloka ord. Känner mig rätt trött på att äta överhuvutaget. Klart jag äter det jag behöver. Men jag orkar inte. Tappar ngn annan lusten att äta? Känns jobbigt att handla,laga och så…

mmm.. lite i taget, mkt kloka ord.

Monsun
0

#13 - pasi - det står mkt om detta på www.radiantrecovery.com

Hon tillåter lite kolisar men förklarar på ett bra sätt varför alkoholister och alla beroenden på verkas av sockret.

Denna kommentar har tagits bort.
Pasi
0

Monsun - Glad

Glennart
0

Grattis - Du har härmed förlängt dit liv med en sisådär 25 år skulle jag tro. Skrattande

parsley
0

Har du ingen större lust att äta, laga mat och handla, så gör det lätt för dig. Fyll kylskåpet med sådant som är lättlagat eller bara att plocka fram. Ägg kan du koka flera stycken åt gången och spara kokta kalla i kylen. Ät med t ex majonäs eller smör och curry. Färdiggrillad kyckling (innehåller iofs grillkryddor och E621, som man egentligen bör undvika), kan också finnas i kylen och ätas kall med majonäs. Kotlett och karre går snabbt att steka. Kokt kallt kött är också smidigt att ha i kylen. Meze, dvs fet 10 % yoghurt, kan du äta med riven kokos och kakao. Det blir godare än glass.

Ceciliaolucifer
0

Fick ett återfall idag , åt pizza :(
Men jag åt bara osten, skinkan och annanasen. Inte själva pizza degen.

Men jag känner mig så stolt över mig själv. Var och handlade och gick förbi godiste som BARA kostade 4,9 hg. Jag brydde mig inte ens!

Den här sidan är guld värd. Men var mitt snedsteg så himla fel? :(

Åt skinka till frukost. Lönnebergaskinka!

odezza
0

Om du bara åt fyllningen, och struntade i själva pizzabotten, så kan man väl knappast kalla det för ett snedsteg??? Lite ananas är inte mycket att bråka över… Flört

Tvärtom, det var ju jättebra att du inte frestades att äta även degen… jag tycker det verkar som om du är på rätt väg! Glad

"still lost in space and time"

Margareta
0

Jag håller med odezza om att fyllningen på en pizza inte kan räknas som snedsteg… så har jag ätit många gånger som nödfall. Fyllningen på en calzone är inte helt fel… det enda problemet är att jag får i mig E-nummer jag inte tål.

Numer pensionär i Nynäshamn

ullna
0

Förlåt att jag svarar sent men jag har varit borta i helgen. Om det är sant som du säger att du BARA år godis och glass och överhuvudtaget verkar tycka att mat är ett nödvändigt ont är det inte så konstigt att du blev utskälld av kirurgen. Jag ser det som ren misshandel mot dina stackars tarmar. Om man nu skall börja äta sunt efter en sådant sockermissbruk, tänkte jag att du behöver skonkost  - relativt nyopererad och allt.

Jag sa buljong. Det är näringsrikt och skonsamt. Jag menar att du skall köpa högklassig buljong, utan jäst och fri från E621 (glutamat) på hälsokostaffär. Sedan tycker jag du skall äta äggstanning. Koka upp 2 dl helmjölk, häll i 3 ägg, vispa om, salta lite och häll i ugnsfast form och grädda i ugn till smeten stelnat. ca 200 grader i ca 20 minuter. Det kan du leva länge på. Ägg och lever och makrill kan man leva på, läs doc.s tråd om frukt.

När du tål lite mer öka på med riven vitkål i buljongen t ex. Lägg en sparrisstuvning på äggstanningen. Blanda en burk sparris med Philadelphia cheese och värm. Eller spenatstuvning på samma sätt.  Köp några burkar makrill eller skinn och benfria sardiner i tomatsås och ät som ett mål, om det tar emot att laga mat. Du behövde väl handla godiset också? Det är inte jobbigare att handla bra grejer. Sen tror jag att du skall lära dig laga mat. Gå en kurs. Du verkar sköta dina illrar lång bättre än dig själv. (Dom är jättesöta förresten!!!!)

Om jag är sträng är det för att jag är genuint orolig för hur du misshandlar din kropp.  Varmt lycka till önskar jag dig slutligen

Ceciliaolucifer
0

26#precis vad jag åt!

#27 Tack för alla vänliga råd!

korseett
0

det här fixar du Ceciliaolucifer! bara skriv här när som helst på dygnet- finns alltid någon själ här!

Johanna-Soderlund
0

Jag tycker att det låter sjukt att gå från kolhydrater i mängder till att i princip ta bort dem helt. Det är mycket skonsammare att fortsätta med en hel del kolhydrater - framförallt i form av grönsaker.

Sedan kan man trappa ner kolhydraterna och då märker du förhoppningsvis vad du mår bra av. Inte alla mår bra av att äta så lite kolhydrater som 10g.

Du skriver att du blir yr, det lär bero på lågt blodsocker. Innan din yrsel går över blir det nog svårt att gå ned i vikt.

Babz
0

Kolhydratabstinensen går över rättså fort. Naturligtvis är det individuellt, men för mig tog det knappt en vecka. Du får prova dig fram till vad din kropp tål och behöver. Huvudsaken är att du äter hälsosamt. Fyllningen på en pizza är väl helt okej om du skippar degen!

Lycka till Ceciliaolucifer!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Pasi
0

Johanna - Drar man ner långsamt så får man leva med kolhydratsug och abstinens längre än om man gör en tvär övergång.
Själv gjorde jag en mycket snabb övergång och det är inget jag ångrar.Glad

odezza
0

Jag gjorde också en snabb övergång, från den ena dagen till den andra… och jag ångrar mig inte heller… kände av trötthet och seghet i skallen under ca 3 dagar bara…

"still lost in space and time"

Mervi
0

Jag körde ganska likt GI i över ett år och gick sedan över till LCHF, hade nästan inga problem, lite seg kanske i början.

Fnyfniken
0

Jag vet inte hur det är att vara sockerberoende, så jag ska kanske inte uttala mig, men det kan vara jobbigt mentalt att behöva undvika kolhydrater så till den milda grad. jag tyckte det var svårt att hålla sig under 20 g när jag körde Atkins. Då måste man ju t ex hålla koll på kh i ägg, ost och annat som nästan inte har några kh alls.

Miggy
0

Ceciliaolucifer - fick du skäll av kirurgen? Men vad hade det hänt med dina tarmar då, hade dom blivit skadade eller hade dom ändrat form? Det var en märklig kommentar från kirurgen..

Lycka till med LCHF :)

Margareta
0

#35 Jag håller mig under 20g och behöver inte alls hålla koll på kolhydrater i ägg och ost. Så länge jag inte äter något som innehåller mer än 3% kolhydrater är det inga problem att hålla sig under 20g (det blir gärna 10-15g). Volymen mat utgör begränsningen.

Så mycket som 200g ost äter jag inte på en dag och det skulle bli 3g kolhydrater.  4-5 ägg på en dag är också mer än vad jag äter och det blir max 4g kolhydrater. Då är jag uppe i max 7g och troligen inte mer än 4-5g eftersom jag äter varken 200g ost eller 5 ägg på en dag.
Jag har fortfarande stort utrymme till 20g för tex 200g broccoli 6g kolhydrater. Använder jag vispgrädde i kaffe blir det 3g per dl.

En "normaldag" i kolhydratväg kan för mig se ut så här:

• 3 ägg - 2,5g
  • ca 50g 31% hårdost - 0,7g
  • ca 150g broccoli  - 4,7g
  • ca 1 dl vispgrädde till sås eller kaffe - 3g

I övrigt äter jag kött, smör, fågel, fisk som har 0g kolhydrater.

Det blir 12,9g kolhydrater, dvs god marginal till 20g utan att vare sig mäta eller väga. Jag har stort utrymme för andra spontaniteter så länge de inte innehåller mer än 3% kolhydrater.

Jag vet att jag borde avstå grädden för laktosens skull - men jag är inte där än.

Wildrat
0

Och så lägger man till lite nötter och vips är man uppe i 20g!

Margareta
0

Fast jag äter inte nötter av den orsaken - de hamnar över 3 % allihopa. Jag blir både dålig i magen och får sug av dem.

Wildrat
0

Jag vet, men jag gör det misstaget. Har lite svårt att få upp fetthalten utan att få i mig kolhydrater också så jag kommer lätt upp i 20g. Nu äter jag inte lika mycket nötter som jag gjorde i början (ett par veckor sedan).

Jordnötter gav mig sug, mandel och valnötter gör det inte. Macademia tycke jag inte särskilt mycket om, pistage och pecannötter var inte gott alls. Hasselnötter och kokos får jag andningsbesvär (astma) av…

Fnyfniken
0

Fast Margareta, du gör ju som du vill, men jag tycker det blir lite torftigt med samma matvaror varje dag. jag vill experimentera lite och äta det jag blir sugen på (utom pasta då) för jag är ganska intresserad av mat. Dessutom äter jag 2500-3000 kcal varje dag och då får jag ta din lista 3 ggr om ;-)

Margareta
0

#41 Fast jag räknade bara upp det jag äter med kolhydrater i. Detta var bara ett EXEMPEL på hur kolhydratmängden en dag kan se ut.

Det är ju inte bara det där jag äter på en dag, det vore lite torftigt, men jag räknade upp det som innehåller kolhydrater.

Min meny är nog varierad så det räcker eftersom jag väldigt sällan äter samma mat. Broccoli var ett exempel - det kan lika gärna vara svamp - lök - sparris - spenat - sallad - grönkål -gurka eller avokado, men eftersom jag håller mig till de kolhydratfattiga och ungefär samma mängder så blir det aldrig mer kolhydrater än motsvarande broccolin jag räknade upp.

Det jag ville få fram är att det går utmärkt att hålla sig under 20g kolhydrater per dag om man äter mat med max 3% kolhydrater, utan att varken mäta eller väga det man äter.

Jag skulle gärna äta mer kolhydrater - det är ingen principsak - men eftersom jag kämpar mot övervikt och går upp när jag äter mer kolhydrater än så - så har jag inte funnit något annat sätt.

Jag tar gärna emot goda råd på mer kolhydrater - bara det är några jag tål (stärkelse går bort) och inte går upp vikt eller får förhöjt blodsocker. Det är inte så lätt.

Fnyfniken
0

Jag kan ju inte ge dig några råd, Margareta så jag hoppas du får dem av andra i så fall. Det jag tänkte på när jag läste dit inlägg var att du ju är så rutinerad i detta. Du kan utan att tänka på det estimera hur mycket kolhydrater det är i alla ingredienser.

Men om man inte är rutinerad, och steker en hyvlad zucchini för mycket, då ryker kolhydraträkningen. Därför tänkte jag att det vore lättare för henne att höja gränsen lite så att det inte känns misslyckat om hon går över 10. Om hon mår som dig bör hon nog dra ner maximalt, men jag fick en känsla av att det var mest sockerberoende, och det är väl inte du? Längre i alla fall?

hemul
0

Äter du strutsägg, Margareta? Man får äta nästan ett kilo hönsägg för att få i sig den där kolhydratmängden. Räcka ut tungan

Om du vill variera kolhydratkällorna mera så kanske du kunde strunta i den där 3%-gränsen och äta mindre av det som innehåller mer kolisar. Det borde väl nästan vara en fördel för dig. Jag har för mig att du vill undvika fibrer också.

Margareta
0

Jag tog i i ÖVERKANT för att vara väldigt säker hemul!

Fnyfiken - jag är VÄLDIGT SOCKERBEROENDE fortfarande och kommer troligen att vara det livet ut. Det finns inte en chans att jag kan äta något som triggar då trillar jag dit direkt. Att tro att det skulle gå över är nog mest önsketänkande.

Jag förstår inte vad du menar med rutinerad och att kunna estimera - klart jag är rutinerad utifrån att ha hållit på länge - men jag har också varit nybörjare

Då pluggade jag kolhydratlistor - som jag själv komponerade utifrån SLV:s databas. Jag skrev en lista på vad som var max 3% och höll mig till det när jag handlade. I affären räcker det med lista på sådant som inte har innehållsförteckning - på allt annat läste jag det det finstilta. Squash går utmärkt - men inte aubergine tex Om jag så skulle hyvla ner 300g squash skulle jag klara mig. Var och en äter ju så många kolhydrater den vill - vi har inga regler.

Mitt inlägg gick ut på att det är inte särskilt komplicerat att hålla sig under 20g och man kan äta väldigt varierat ändå.

Nu har det utökats till huruvida vem som helst kan göra beräkningar (kan jag som nybörjare - kan alla nybörjare) och till om jag inte längre är sockerberoende - ja - jag är sockerberoende i väldigt hög grad.

Förutom de avsteg jag gör - förorsakade av mitt sockerberonde - håller jag mig med lätthet under 20g med god marginal. Mitt sockerberoende slår till när jag minst anar det. Det kan numer gå 6-7 månader mellan varje gång och då tror man att man är ganska säker. Därför blir man än mer förvånad när man kommer på sig själv med att ha ätit något som inte var planerat och att man återigen hamnat i det som gäller avgiftning.

Jag har varit där och jag vet att jag kommer att hamna där igen - det är bara en tidsfråga. Nyårsafton förra året var en stor skräll för mig och likaså midsommar. Lika oväntat båda gångerna.

Den här gången tänker jag använda en helt annan strategi - så får vi se vad som händer.

andreas0
0

#45, när du säger max 3% kolhydrater, menar du viktprocent eller energiprocent?

Ceciliaolucifer
0

#36 Jag vet faktiskt inte annat än att han sa att mina tarmar såg väldigt ledsna ut och han antog att jag ofta var förstoppad mer eller mindre. Vilket var sant.. Vad äter du frågade han? Godis blev mitt svar..

Wildrat
0

Men nu äter du bättre…

Margareta
0

Var rädd om Dig Cecilaolucifer - så mår Du bättre och då blir läkaren också nöjd.

Fnyfniken
0

OK, det visste jag inte.

Jag tror dock att du underskattar dig själv. Kunde jag så kan alla, menar du.

Men kanske inte kan om man har kognitiv dimma för att man håller på att falla ihop (vet inte om Ceciliaolucifer har det, men ponera…)  Det kanske är onödigt om det ställer till det stressmässigt.

Jag måste säga att jag hade svårt att hålla mig under 20 g på Atkins i början, och det är inte för att jag är korkad. Inte heller för att jag är sockerberoende och knaprade något sådant. Utan för att jag gillar grönsaker lite för mycket, och för att ost innehåller lite KH. Creme fraiche innehåller KH. Svamp innehåller KH. Vitlök. Till och med kaffe. Om jag åt så mycket som jag tyckte jag ville ha och inte höll mig till enbart entrecote med smör, då gick jag över 20.

Men det är kanske jag som äter på tok för mycket, helt enkelt.

Margareta
0

Det känns lite som jag occuperar din tråd Ceciliaolucifer - sorry… 

#46 Då menar jag viktprocent - dvs det som står på förpackningen eller är angivet per 100g, där sätter många en gräns på 5% vilket innebär att en massa fler produkter kommer med. Tack vare att jag sätter 3% försvinner en hel del och jag slipper tänka så mycket. För mig skall det vara enkelt - för att jag skall fungera. Vispgrädde 40% fett och creme fraiche 34% fett tex har 3% och därför kan jag använda dem. Alla hårdostar med minst 28% fett går bra och de grönsaker jag räknade upp. Det som går bort är väl främst magrare mjölkprodukter och röda/gula grönsaker… Jag äter tomat och paprika när jag blir bjuden.

Gränsen för att jag skall gå upp i vikt går strax under 20g - var den går för att jag skall gå ner vet jag inte riktigt eftersom jag aldrig lyckats hålla mig under 10-15g mer än någon vecka i taget. Det blir alltid något dygn där jag kommer upp i 15-20g och då vänder viktkurvan direkt uppåt igen.

#50 Jag vet inte riktigt vad du menar med kognitiv dimma - men det känns som att det är ungefär där jag befinner mig. Jag har väldigt svårt att planera och har väldigt svårt att vara oartig när jag blir bortbjuden - därför spricker mina föresatser och jag hamnar på 15-25g i stället för de önskade 5-15g. Det är de enda skälen till att jag inte kan klara den lägre mängden.

Jag vet inte vad du menar med tokmycket mat - för mig räcker det med 100g grönsaker per mål, 1dl grädde/creme fraiche per dyng och 50-75g ost - resten äter jag fisk/kött/fågel/ägg - mättnaden bestämmer jag med mängden smör/kokosfett.

Fick jag vara hemma och planera min mat hela tiden - vore det inget problem. Jag har 2,5 mil till jobbet/centrum och vill helst inte åka hem emellan om jag har en aktivitet på kvällen. Därför måste jag på kvällen innan planera för frukost/lunch/middag och om det blir en sen kväll dagen efter även för nästa dags frukost/lunch och ev middag. Där stupar jag alltsom oftast och det slutar med att jag inte äter alls eller för lite. (Typ en burk makrill som finns som reserv på jobbet).

I morgon är en sån dag - jag skall på julbjudning på kvällen och om jag hade jobbat som vanligt hade det inneburit att jag nu skulle fixa så att jag klarar frukost - lunch och en middag - innan jag vågar bli borbjuden på en middag som jag troligen inte kan äta. Jag kommer att smaka på den eftersom jag har svårt att vara oartig. Jag har pratat med värdinnan (släkting) om hur jag äter i många år och det är inte så mycket av det jag sagt som gått in. Därför skall det bli spännande att se hur det går den här gången. Hon har i alla fall lovat att jag skall slippa glutamat, det är i alla fall ett steg på vägen.

andreas0
0

Så om något är 3g kolhydrater, 0g fett och 0g protein per 100 gram, dvs 100 eneriprocent kolhydrater, skulle du äta det?

Wildrat
0

Det skulle bli smaksatt vatten då… Och det är väl ungefär den ration man får om man har citron i vattnet (lite surt men). Varför inte? 100g funkar väl men man skulle inte bli mätt. Om tanken är att bli mätt behöver man fett…

Margareta
0

andreas0 i teorin skulle jag kunna äta 100g av det ja - men till något annat förstås eftersom jag försöker hålla ett ratio på minst 1 och helst högre. Jag kan inte föreställa mig vad det skulle vara som hade din fördelning och jag skulle i så fall äta det med protein och fett - men svaret är JA. Det finns ett undantag - om dessa 3% innehåller stärkelse skulle jag inte äta det. Jag är oftast helt spannmålsfri. Enda undantaget just nu skulle vara havre. I några lågprocentiga charkprodukter kan det ingå potatismjäl i ringa mängd och det får jag i mig ibland - det startar dessvärre något som gör att jag inte mår bra.

Fnyfniken
0

Då förstår jag. Jag börjar efter julhelgen föstå att jag inte funkar enligt den principen. Jag är ständigt hungrig på kvällen, även om jag (som jag faktiskt provat) äter 100 g smör rakt av.

Jag tror jag lider av för lågt blodsocker. När jag var gravid och åt vanlig hk-kost hade jag bs på 3,8 eller så 2 h efter frukost. Nu i jul har jag ätit 2 mackor med kvällsmaten och kännt mig bättre. Konstigt? Jag tror jag ska prova att lägga till quinoa och annat, men bara lite. Frukt blir det nog inget då det är mest socker, och det är nog inte till någon nytta mättnadsmässigt.

Jag förstår din situation, Margareta, även om det inte är likadant för mig. Att inte alls tåla kolhydrater och ha en sån arbetssituation är ju vanskligt. Att dessutom inte vilja vara oartig (och ha vänner och familj som anser det oartigt) att inte atä det de bjuder fastän man inte tål det, måste vara jättejobbigt. Som att vara alkoholist och bli bjuden på spritfest, med det undantaget att ingen fattar att man inte tål det. 

Jag kan tillstå att jag äter mycket mer än du. Och jag blir inte mätt på fett, utan måste äta mycket mat helt enkelt. Kött, fisk, sallad etc. Fiins knappt möjlighet att hålla mig under 20g. Det var det jag hade i åtanke när jag tycker att hon kanske inte behöver hålla sig under 10 g om dagen.

Margareta
0

Fnyfiken - min familj förstår - det är vänner och bekanta och allmänna matställen som inte alltid fungerar. Det blir bättre för varje år.  Det är många bjudningar jag kommit på där socker ingått i allt man serverat och då har jag uttalat att jag inte ätit socker sen jag var gravid 1993. Då är det inte lätt att stå emot om man är jättehungrig pga dålig planering. Ibland går det (för det mesta) men inte alltid - och jag vet aldrig i förväg vilken gång jag faller och varför. Jag har tex blivit bortbjuden kl 17 och utgått ifrån (eftersom jag känner dem väl och kan rutinera) att det skulle serveras mat - och så kom jag till ett kafferep. Den gången föll jag stort. Det är ett år sen nu.

Jag inser fortfarande inte varför du tror att jag äter så lite för att jag normalt inte äter så många kolhdyrater? Jag kan äta väldigt stora lass med proteiner och fett (kanske för stora ibland) - men äter för den skulle inte mer kolhydrater.

När jag inte blir mätt som Du beskriver dina kvällar - då tolkar jag det som kolhydratsug - så blir jag också om jag tillåter mig kolhydrater och det är dessvärre det jag gjort sen Du och jag ockuperade den här tråden av stackars ceciliaolucifer. Jag har under resans gång tänkt att jag skall kanske testa lite mer kolhydrater och det har jag gjort och jag kommer inte att göra om det i första taget. Det skriver jag om i en annan tråd.