Livsstils test
Hittade den här länken på Hundar i fokus. Gjord i samarbete med Apoteket. Vet inte om jag ska skratta eller gråta över deras kostfrågor + rekommendationer.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Tack för dagens asgarv. :-)
"Du befinner dig i riskzonen.
Du äter för lite av kolhydratrika livsmedel. Försök att öka din konsumtion." 

haha… jag befann mej också i riskzonen… konstigt… 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Samma här, förstås.
Men man fick inte veta något om vilken riskzon man befinner sig i, egentligen? Vad är det för fasa som väntar oss?
Resultatet var alldeles för vagt formulerat för min smak. Det blir ju inte trovärdigt, utan anspelar mest på att väcka oro och ängslan med sitt röda blinkande och diffusa varningar.
Hmm, jag blev också varnad. *Börjar ana oråd*
"Fibrerna i din kost är nödvändiga för att hålla magen i god trim.
Drygt 50% av din totala energi rekommenderas komma från kolhydrater." Isch!

Jag ligger också i riskzonen för något mystiskt som kommer att drabba mig om jag inte börjar äta mer kolhydrater och mindre fett. Undrar vad det kan vara? Väntar med spänning…..
Risken är väl att vi kommer att leva så länge att hela pensionssystemet kommer att braka ihop. Vi måste vara solidariska med staten och dö i förtid av olika kostrelaterade sjukdomar!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
# 6. Aha, du tänker dig att det är det riskzonen handlar om? 
Ja vad annars när det är statliga Apoteket som är inblandad i testet. De har ganska säkert hämtat informationen till frågorna från SLV's propaganda. De andra bakom testet, STAD, bedriver "ett långsiktigt utvecklingsarbete inom alkohol- och drogprevention genom att utveckla och utvärdera metoder inom området."
Synd bara att de inte fattat att det är kolhydraterna som är drogerna…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

I riskzonen för att aldrig behöva medicin mot diabetes eller högt Blodtryck?
Själv fick jag veta att jag äter rätt lagom med fett. Det blir ju sällan godis, kaffebröd, eller pommes frites… Klokt - alla vet att sånt är dåligt då måste det ju innehålla bara fett eller? Antagligen är läsk också mest fett med samma logik…

Ja, om vi envisas med att inte äta kolhydrater får man kanske lov att återinföra ättestupan, och det vore ju otrevligt. Du kanske är inne på rätt spår, Maxiq, vi kanske gör rätt i att äta mycket kolhydrater trots allt, med tanke på statsfinanserna?
Fast å andra sidan kanske vi blir en besparing för staten när det gäller sjukvårdskostnader i stället. Det har de visst inte räknat med när de försöker skrämmas med röda blinkanden.
Jag reagerade också på det där med att lägga in kaffebröd och godis under Fett. Ett sockerpaket måste då vara fullspäckat med späck! :-P
På frågan om man åt mycket stekt mat så exemplifierades det med "t.ex. pommes frites eller potatis". Fasen vad det blev svårt att svara på den frågan.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Men Sagittaria, du måste ju tänka på kostnaderna för att ta hand om alla arbetslösa läkare, sjuksköterskor och dietister samt alla tomma sjukhus och vårdcentraler.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Skulle det inte gå att kopiera och att programmera tvärt om. Dvs. en livstilstest där man kommer fram till att man skall eliminera kolhydrater, fiber, vanligt vegetabiliskt fett och e-tillsatser samt äta mer ägg/kött/fisk och fett som har bra omega-6/omega-3-kvot.
# 12 Tänkte inte på det! 

Hur i hela friden kan man vara i riskzonen för att man äter för lite kolhydrater? Diskutera gärna frågan med din distriksläkare. "Snälla doktorn, jag mår inte bra av att äta kolhydrater och mjölmat och föredrar grönsaker framför frukt. Hur ska jag göra för att kunna få i mig mer näringslös energi, utan att bli bli orkeslös och överviktig?"

Jag befinner mig också i riskzonen, vad det nu kan innebära. Socialstyrelsen rekommenderade att man skulle äta 6-8 brödskivor om dagen, tror detta var någon gång på 70-talet. Det tycks inte ha ändrat sig något sedan dess!
Mycket märklig undersökning!
#15 Det vet du väl, för lite kolhydrater gör ju att du får för lite fibrer och de är ju LIVSVIKTIGA! *ironi*
Kolla #4 (mitt svar på testet).
Ligger också i riskzonen. Äter för lite kolhydrater, fibrer och frukt & grönt. Lagom med fett; klickade på aldrig för kaffebröd och friterat.
Jag hamnade också i riskzon.
Tänk om vi skulle göra ett eget test med "rätt" frågeställningar och se vad sóm blev skillnaden?
Någon hugad?
Numer pensionär i Nynäshamn
Borde vi inte mailbomba de ansvariga för testet - med våra hälsoresultat och fråga i vilken kvot de vill ha oss?
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag fick också varning/riskzonen för kolhydrater. Fettet var lagom här också, jag blev paff men det var väl för att jag inte äter bullar, kakor, godis. De skulle veta hur mycket fett jag proppar i mig
.
Vikten med BMI 26 tyckte testet var lite mycket, jag fick varning för det…..
Jag är i riskzonen, bör äta mer kolhydrater.
BMI 23 vilket dom tyckte var bra. Men någon oro för min hälsa på grund av kosten har jag inte.
Kanske dom tycker att jag borde vara orolig.

Det enda jag fick grönt för var vikten och alkoholkonsumtionen… 
"still lost in space and time"
Jag fick rött på allt utom motionen eftersom jag rör mig mycket i jobbet. Alkohol- och tobakstesten gjorde jag inte ens eftersom jag aldrig brukat tobak och är ytterst sporadisk med alkohol. Mitt BMI ligger på 33 så där blinkade hela skärmen rött. Hade man fått svara på om man har mycket muskler på sin kropp så hade jag iaf fått gult där.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

För min del blev det röda resultat på vikt och kost - i övrigt var jag "gulgrön"…
Det är trist att även farmaceuterna ska vara så förtvivlat fettskrämda… Men åratal av indoktrinering från Livsfarliga verket går väl inte att sudda ut på en gång.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag låg i riskzonen på alkohol, trots att jag kryssade i minsta möjliga konsumtion, dvs näst efter aldrig.
Kosten jag äter är livsfarlig och min vikt är en tickande bomb. Men jag fick i mig tillräckligt med kalcium(det var det enda jag gjorde rätt).
Jag fortsätter som jag vill ändå.
vilket sjukt test!