Hälsovinst?
Är det nån som blivit av med herpes med LCHF, eller iaf blivit bättre?

Hm, det har jag inte tänkt på. Så pass ofta som jag är hård i magen nu (pga att jag äter för mycket ost) borde jag ha munsår hela tiden. Har haft det bara en gång i år och det var ett litet ynkligt ett som försvann efter några dagar.
Så jag kan inte säga definitivt om mitt munherpes blivit bättre, men det ser ljust ut!
Eftersom det enbart dyker upp när jag varit förkyld/sjuk i virus el. något, och det INTE dykt upp de senaste två gångerna jag varit sjuk så antar jag det…
Dessutom är jag ju otroligt mycket mindre förkyld med denna kosten och därför får jag inte utbrott av det heller. 
Jag har inte fått det bekräftat att det ÄR Herpes men alla symptom pekar på det.

Jag har gått o oroat mig för att bli sjuk, vinterkräksjukan eller vanlig influensa brukar man ju alltid åka på den här tiden på året.
Att man borde gå omkring och snora ses ju som en själklarhet i juletider, men icke sa nicke, näsan är torr o halsen är glad…
Undrar jag om det kan bero på kosten.. Fettet gör ens immunförsvar starkare!!
Mimsivimsi - jag tror absolut det är kosten. Jag har till och med gått ut med på jobbet med att jag inte blir sjuk. Jag började där 2003 i augusti och har bara sjukdagar som handlar om när min mage fått fel mat. Blir det tillräckligt illa blir jag helt utslagen.
Numer pensionär i Nynäshamn
herpesvirus visar sig väl gärna när immunförsvaret börjar backa och slåss med andra? för nu håller man sig oftast friskare och det är kanske det som gör att herpes inte blossar upp? Det här var gissningar för jag vet inte exakt hur herpes fungerar

Jo som korsett säger så får vi ett bättre immunförsvar.
Längre mellan förkylningar och färre utbrott av inflammationer och annat skräp vi har i oss..
Jag har en kompis som jag försöker få att börja med LCHF. Just nu är hon hemma från jobbet pga munherpesbesvär. Det är så illa att hon inte kan prata!
Jag har inte herpes själv så jag kan inte råda henne om den saken men nu har jag lite att berätta för henne.
Faktum är att sedan jag började med LCHF har jag inte haft herpes.
Varje vår och höst i förkylningstider har jag fått herpesblåsor på munnen, inte några förkylningar utan dessa ömma blåsor i stället.
Sedan februari i år har jag varit frisk som en nötkärna… om man inte räknar in den kroniska värken förstås.
Samma här, har faktiskt inte tänkt på det ens, men jag har sluppigt eländet sedan jag började med LCHF.
Det var mer eller mindre ihop med förkylning som jag råkade ut för det.
Jag har varit förkylt en gång men ingen herpes då heller.

Jag vill inte va en "neg-bug" men herpes blir man inte av med, bara symtomen. Det finns många människor där utslagen aldrig bryter ut. Ca 80% av sveriges vuxna befolkning bär på herpes. Ligger vilande i kroppen tills immunförsvaret försvagas. Munvarianten alltså, har glömt vad den sorten heter.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jo men om man stärker immunförsvaret blir ju herpesbesvären mindre. Precis vad min kompis behöver. Som det är nu är det så illa att hon varken kan äta eller prata. Med den info jag fått här kan jag kanske hjälpa henne slippa dessa utbrott…

Jag känner med din kompis, hon måste lida oerhört. Har själv haft herpesutbrott några gånger. Första gången trodde jag att jag fått bältros. Det var hemskt och tog evigheter att läka. Då åt jag inte LCHF.
Ja, jag har haft den sort som är runt näsa och mun och som alltid dyker upp efter/vid sjukdom eller förkylning. Jag vet att den alltid finns där…men om man aldrig får något utbrott så är den ju så gott som botad, eller hur? 

Det har du rätt i. 
herpes simplex heter munvarianten har jag för mig

Jag hade också besvär med blåsor i munnen då jag var förkyld tidigare… men sedan jag började med LCHF har dels knappt varit förkyld, de få gånger jag tror att jag har varit det, så har ändå nästan knappt märkt av det… och jag har inte haft några herpesblåsor i munnen sedan dess.
"still lost in space and time"

Mina besvär har möjligen minskat något. Jag får fortfarande blåsor men som nu senast så hade jag dem bara i ett par dar, mot uppemot två veckor tidigare. Jag vet inte säkert om det beror på munsårsplåstrena jag använder eller kosten. Vore ju tacknämligt om det var kosten, de är inte billiga de där plåstrena. Men de döljer i alla fall de fula blåsorna.