Paraffinolja
Nu har jag varit tvungen att ta paraffinolja, för jag är SÅ urbota hård i magen. Vågar inte krysta för hårt.
Tog en skvätt paraffinolja i går kväll och "skjutsen" kom idag.
Någon som vet om jag får behålla näringen som finns i maten, eller åker allt ut?
Funkar linfröolja likadant? Fröna har inte hjälpt innan, nämligen.
// Shintaida
Jag vet bara att man ska vara försiktig med paraffinolja och inte ta större mängder under en längre period. Då kan näringsupptaget störas, men enstaka gånger är det inte farligt.

Jag har konstant hård mage IBS nämligen, jag tar två antiförstoppningsmedel dagligen för att få fart på det hela, jag har haft IBS i ett antal år nu och har ingen antydan till näringsbrist, så man får i sig näringen i alla fall. Linfröolja är fel medel det är hela Linfrön som kan ha effekt genom att dom ökar slembildningen, men på mig funkar dom inte. Jag använder Laktulos och Importal Ex-lax, båda löser upp förstoppning och är receptfria och betydligt effektivare än något annat jag prövat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
en slurk olivolja är bättre är paraffin
Lactulos . . vad händer med blodsocker och insulin då?Är inte Lactulos ett socker? I alla fall är det väldans sött?
En dryg matsked physiliumfrö i ett halvt glas vatten (+ ett extra glas vatten direkt efter) på morgonen håller min mage i trim.
Lactulos är skitäckligt. Hela magen svullnar, bullrar och man fiser mycket illa i flera dagar.
Vad heter sånt där salt man tog på 80-talet när alla fastade? Funkar inte sånt?
Undrar om MSM skulle hjälpa dig och mer CalMag förstås.
#7 Venuseva
Calmag tar jag ibland…men jag vet inte VARFÖR!!
Läste det här någon gång, så jag köpte det….
Vad menar Du med MER calmag? HUR mycket mer?
// Shintaida
Det hjälper mig när jag är hård i magen. Tar 3 doser per dygn eller 2. Har förstått att kolsyradrycker som Ramlösa gör mig hård i magen och avokado.

Jag har ett hemskt (och roligt) minne av just paraffinolja. En av mina nära och kära brukade använda det till sina långhåriga perserkatter när de hade problem med att "gå på lådan". Deras kära matte bestämde sig en dag att också prova det eftersom hon också hade problem med att "gå på lådan".
Hon hällde upp ett stort snapsglas med paraffinoljan och fick i sig hela glaset med nöd och näppe. Hon hade ingen aning om hur hon skulle dosera men…
Jag tror i a f att hon tog för mycket för resten av helgen läckte hon paraffin. Tyvärr var det inte BARA paraffin. Vi hänvisade till slut henne till EN OCH SAMMA stol (förutom toalettstolen). Stackarn, hon satt på den där stolen i ett stort badlakan och hängde med huvudet som en krokus. Vi andra skrattade åt henne och gör det ännu ibland. (Kärleksfullt självklart!)
Hon blev i a f av med förtoppningen!
Överdosering av magnesium ger diarée, kanske är det i calmagen som hjälper…
Oj, har druckit ramlösa i många månader nu. Det är de senaste dagarna problemen uppstått.
Calmag har jag kanske tagit 1 gång var tredje dag…hmmm…något att funder över!
Tack, Venuseva!
Kram // Shintaida
Ajajaj…jag läste på flaskan först! Vilken kul historia! Men sorglig för henne!
// Shintaida

Hoppas att du får bukt med magen Shintaida. Jag lider med dig!
Min dotter har ända sedan jag slutade amma henne varit en förstoppningsunge. För tre år sedan fick vi svar på varför trots att vi sökt för det under hela hennes uppväxtår. Glutenintollerans. Hon äter nu LCHF och mår mycket bättre. Hon hade dock lite problem i övergången. Nu tror hon jämt att hon är förstoppad eftersom hon verkligen inte BEHÖVER gå på toa så ofta.
#14 Helena
Oj, så det kan bli! Stackars barn!
Ja, jag har också misstänkt glutenintolerans här. Men jag äter två flatbröd om dagen för att kunna hålla i de tre cm ost jag lägger emellan, till frukost….
Tror Du att de flatbröden kan ha något med det att göra, tro?
// Shintaida
#14 Det finns ju bara ett sätt att ta reda på det, sluta med brödet och se om det blir bättre… Blir det det kanske sluta med brödet inte är en så stor uppoffring.

Svårt att säga, men bara du kan avgöra om det är värt att pröva.
Själv har jag några gånger ätit 2 Finn Crisp med MYCKET smör och TJOCKA skivor brieost, om jag inte hinner äta ägg-bacon-frukost. Jag verkar inte vara lika känslig för råg som för vete, för jag blir inte lika uppsvullen nu som före LCHF-tiden.
#6 är det epsomsalt du är ute efter?
#6 heter det inte glaubersalt? Har aldrig testat det
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Shintaida, om du är hård i magen så är det för att du äter för lite fett!

Jag håller nog med zeretki….och tror inte man skall bota det med en mineralolja, bättre med naturligt fett.
Ta en kopp te med en rejäl klick kokosolja, det gör susen.
Jag har börjat att ta en STOR tesked kall kokosolja (stelnat), med kokossmak, istället för att få stopp i avloppet…
Det går väl bra? En om dagen, bara…mer pallar jag inte…
Har ätit en "ostmacka" med smör emellan idag…men ooooh vad det tar emot…är så rädd för fettet, vet ni!
*övertalning, tack* Ler
Är det som med vatten: att ju mer man dricker, desto mer försvinner vattnet ur kroppen. Är det likadant med fettet - desto mer som kommer in, desto mer kommer ut, så att säga?
// Shintaida

#4 o 6: Ja laktulos är en sockerart och ja den är skitäcklig, men sockret är av en sort som vi inte kan bryta ner så det behöver man inte oroa sig för. Laktolosen är dessutom förbaskat effektiv mot förstoppning och eftersom den inte påverkar tarmen så kan man använda den utan risk
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Shintaida ät mer fett och skulle du ha turen att känna någon som fått Laxoberaldroppar utskrivet på recept så be att få 10 droppar i ett halvt glas vatten. De är fantastiska, jag har provat.
Jag vet hur ont man får av trög mage och lärde mig den hårda vägen att man skall äta mycket fett. Släpp din rädsla för fettet. 
Skulle man inte kunna använda det sockret som sötningsmedel i så fall tror du?

starhawk - Hur kan den ge effekt utan att påverka tarmen?
Göder den svamp o bakterier i tarmen?