Ingen träningsvärk!
Efter att jag totalt pumpat ut mig på sandsäcken här hemma (blodsmak fulla munnen och svett och saliv sprutar åt alla håll
) så förväntar jag mig att få ont i varje muskel i kroppen.
Men icket! inte den minsta smärta i musklerna dagarna efteråt!
Awesome! 
Lysande - det kan ju inspirera oss andra att åtminstone börja tänka tanken på träning…. 
Numer pensionär i Nynäshamn

Men Glennart!
Det är nog meningen att du ska slå på säcken också
..
Akta dig dufva annars får du smocka du med! 
Har samma erfarenhet - visst är det läckert? Jag som inte kunde hänga en tvätt utan att ligga utslagen nästa dag …
#3 Är det inte det som kallas duvslag?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har ju sett Glennarts sandsäck och har en viss förståelse för blodsmaken.

De flesta så går på dieten verkar ju ju parallellt med en mängd hälsovinster, dra på ett eller några problem också. Skördar du IDEL framgångar Glennart? I så fall grattis! Fast är det inte en enda hälsoaspekt som går dig emot? Nyfiken!
Jag har inte sluppit träningsvärken helt men den har helt klart minskat. Efter 8 timmars trappspring och en timmes innebandy i helgen så hade jag normalt gått som en skitnödig anka i flera dagar men nu känns det bara lite i vadmusklerna. :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
B-O jag har inte upptäckt några fysiska eller psykiska nackdelar.
Däremot är det socialt jobbigt ibland men det är ju en annan sak.
Jag ska klistra in en lista på mina hälsovinster ska du få se..
Ingen mer IBS
Depression borta
Acne extremt förbättrad
Inga Torra läppar
Ingen mer Torr hud
Bättre hår
Fina naglar
Psykiskt stabil
Ingen halsbränna
Ingen hicka
Rapar aldrig
Aldrig sura uppstötningar
Aldrig förkyld
Skarpare hjärna, bättre fokus
Sover bättre
Ren och fin tunga (sträv, ingen beläggning)
Rena tänder utan beläggning
Ingen träningsvärk?
Sedan har jag ju gått upp en massa vikt också såklart! Snart 20 kg.
Det var en lång lista. Grattis!
Strålande lista, grattis!
Glennart: För att inte missförstånd skall uppfattas av nypåstigna kan du väl berätta varför Du är så glad åt din viktuppgång?.
Är du rädd för att jag ska skrämma bort ett par nyfikna tjockisar margareta?
- För att jag såg ut som ett levande skelett tidigare pga. ätstörning. Jag har inte heller fått någon fettvikt som många underviktiga får när de börjar äta ordentligt igen.
Typ
Nä faktiskt inte - mest som BEVIS för att denna kost är bra för ALLA…

#16: Visst är det en bra kost för alla, eller i varje fall nästan alla!
Jag har inte någon egentlig övervikt och har inte gått ner märkbart i vikt heller under de 10 månader jag ätit lchf, däremot har kroppen blivit omformad. Mer muskler, smalare midja och mindre bak. Mer klassiskt manlig kropp alltså! Det har säkert hjälpt att jag tränat en del under tiden, men jag har aldrig tidigare fått så bra resultat av någon träning…
IBS:en är borta, hyn är bättre, det mesta är bättre. Kan inte komma på några hälsomässiga nackdelar.

Jag har inte tränat, bara motionerat lite… och har gått upp 10 kg i muskler. Jag har blivit stark som en oxe.
Viktuppgången bekymrar mig inte, då jag vägde 43 som minst… och jag har samma kläder som då… 
"still lost in space and time"

Härligt Glennart! Har själv hälsovinster i den mängden, men tyvärr också "förluster" (förutom candadaöverväxt - dock förstås ej p.g.a. LCHF) i form av "de vanliga": ökad tandsten, ökade problem med kramp (om jag inte tar mineraltillskott) o.s.v. Frågan är dock om du verkligen sällar dig till en minoritet som inte har några bakslag alls. Genom att vi "alla" har en sån förkärlek till att avhandla våra problem är på sajten, verkar det säkert som att bakslag är vanligare än de är. Läge för en enkät igen här, tror jag…
Jag hade mild kramp länge men det har totalt försvunnit… Bättre än på svensson kost och jag tar inga mineraler…
bara den bästa….benbuljong!

Härlig lista Glennart! När jag läste den kom jag på att min hicka, som brukade dyka upp väldigt ofta på vanlig kost, är mer eller mindre försvunnen nu…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Annika D har tydligen klistrat in min lista på sin blogg igår. 

Grattis till alla hälsovinster Glennart….och Ulf, oxå.
Bengt-olov - tandsten kanske inte ska räknas som en hälsoförlust…bara ekonomisk förlust (tandläkarkostnad)…fast den kostnaden kanske man sparar in i längden (hållagning, konstgjorda tänder etc).
Tackar Pasi.
Jag är inte Glennart längre utan Glennart 2.0 

Uppdaterad!!!
Jag var och bowlade i fredags, har aldrig gjort det förut
. Jag tyckte det var jättekul och var rädd att få träningsvärk då jag tyckte att kloten var tung. Men jag fick inte träningsvärk i armen, känner inget. Men min dåliga rygg gillade inte det, tyvärr.
Bengt-Olov vad är det som säger att du sluppit kramperna med normalkosten? Jag har inte börjat med LCHF än men har haft kramper, myrkrypningar, i benen under ett par år nu. Det dök upp helt plötsligt men jag har kontroll över det med hjälp av magnesium.

I början med LCHF får man ofta en ökning av kramper…vilket även jag fick.
Detta övergick efter en tid till samma nivå som innan kostbytet…dvs jag fick kramp när jag ätit för mycket ost (kalcium). Behandlad detta med dolomittillskott alternativt magnesium.
Numer får jag inte ens kramp om jag äter stora mängder ost och jag tar inget magnesiumtillskott.

för ett år sen kunde jag inte lyfta min högra arm rakt ut utan smärta, nu har jag de senaste veckorna målat (med roller på skaft) tak, väggar i tre rum! och jag har inte ont i axlarna! det måste ju då betyda att den inflammation jag hade i axlarna är borta tack vare uteblivet margarin o mindre kolhydrater! började med LCHF för ett år sen också.. mycket tacksam för denna vinst! 

Wildrat! Jag har egentligen aldrig haft några problem med kramper tidigare. Fast sen jag började med LCHF så har jag till och från verkligen haft det. När så är fallet med kanske så många som över 1/3 av alla LCHF:are, så tar jag för givet att den tilltagande krampen har att göra med kosten. (Fast som Pasi sa här, så är ju tendensen att kramperna förvinner igen så småningom. Min senaste (!) teori här är väl att just kramperna framförallt har att göra med den stora magnesiumförbrukningen i samband med att utrensingsorganen sätts i sånt mastodontjobb en tid med att rensa ut gifter och ev. syror. Ja, ev. i kombination med den ökade magnesiumförbrukning som det digra intaget av fett som måste brytas ned, och när ens lever inte ges hjälp med detta genom parallellt intag av magnesium- och B-vitaminrik inälvsmat.)

Beror inte Glennarts frånvaro av träningsverk på träningsformen (dvs slå på en sandsäck med provocerande motiv)? :)
Bengt-Olov, hittade den här sidan efter jag skirivit mitt inlägg här http://www.vitaviva.com/sv/Health/Health_Products_Details.13.aspx
Där står bland annat "Kost med ett högt innehåll av fett, kolesterol, D-vitamin, salt, fosfater och proteiner kräver ökat intag av magnesium och kalium men saknar själv precis dessa." och dessutom konkurrerar kalcium med magnesium. LCHF innnehåller ju en hel del mjölkprodukter med en massa kalcium men inget magnesium så det kan förklara varför många behöver ta extra magnesium.

Dr Mercola skriver att insulinresistens gör att cellerna inte kan ta emot magnesium samtidigt som mycket magnesium förbrukas vid insulintillverkningen.
Detta kan vara orsak till att människor, drabbade av metabolt syndrom, får kramp. Det kan ta ett bra tag för insulinet att gå ner (hade själv över 8 i början av kosten, troligare lägre nu), men när det gör det så försvinner också behovet av extra tillskott.
Tror också att cellernas insulinkänslighet kan öka med tiden om man inte äter en massa omega6-fett.
What happens when you can't store magnesium because the cell is resistant? You lose magnesium and your blood vessels constrict.
This causes an increase in blood pressure and a reduction in energy since intracellular magnesium is required for all energy producing reactions that take place in the cell.
But most importantly, magnesium is also necessary for the action of insulin and the manufacture of insulin. When you raise your insulin, you lose magnesium, and the cells become even more insulin resistant. Blood vessels constrict and glucose and insulin can't get to the tissues, which makes them more insulin resistant, so the insulin levels go up and you lose more magnesium.

jag gick in på fineli och listade "topp 150" om innehåll av kalium per 100 g och då kom nötstek o d med på listan 
jag som trodde man riskerade inte få i sig kalium på lc kost. När jag listar magnesium ser jag att det är en riskfaktor. Hoppas Mercola har rätt.
Jag har precis mätt mitt kalium och hade då
- P-Kalium 4,0 (ref 3,6-4,6)
Nema problema alltså.

Njurarna brukar vara duktiga på att hålla rätt balans på Na/K vad jag förstått trots att vi normalt äter lite för mycket Na.
Vad skall kvoten Na/K vara?
Jag hade 140 (ref 137-145) Natrium
Kvoten blir 35

Jag menar balansen mellan dem. Eftersom Kalium främst finns inne i cellerna (Na utanför) är det svårt att se den verkliga nivån, kan jag tänka mig.
På hästar räknar man mineralkvot för att de skall få i sig rätt mängd mineraler och inte för mycket fosfor. Man testar därför grovfodret efter skörd så att man vet om det behövs extra Calcium
Ca/P kvoten för häst bör ligga mellan 1,2 och 1,8 och jag tänkte att det kanske finns något liknande för oss 2-benta

Troligen…men jag tror inte att vi har allt för snäva marginaler då vi är omnivorer med mycket brett spektrum av föda.
Efter att ha varit stilla i 3 månader pga av en mykoplasmainfektion skulle jag testa om jag fick samma resultat som Glennart. Jag gick stavgång i 5 km (tog i ordentligt). Sen blev det armhävningar 3x7 och 4x10 benböj utan vikter.
Resultat.
En rejäl träningsverk i överkroppen, medan benen klarade sig riktigt bra. Jag får göra om försöket om något är när jag ätit LCHF en längre tid. Jag har nu ätit i det i 7 månader.

Den där Glennart vet du… Han ligger ju lite före de flesta av oss, den rackarn. Immun mot träningsvärk, ingen tandsten, finfin tunga, you name it… Jaja, fast det är väl bra att någon går före och visar vägen. Nu vet vi ju vad vi har att vänta oss…
Man undrar ju verkligen om det bara är en tillfällighet att han som säkert är yngst av oss alla, är bland de första att bli kvitt allt skit och närma sig den hälsa vi säkert är avsedda att ha. Ja, d.v.s. att inte lika mycket inlagrat skit, är förklaringen!? Vad tror du själv Glennart (förutom att du är så jädra duktig
- både vad gäller att veta vad man bör äta, och att du dessutom också just äter det, förstås)? 
#41: Jag undrar om ens Glennart skulle sluppit träningsvärk efter en sådan omgång
. Så bra är nog inte ens LCHF!
För mig är det så att jag visst får träningsvärk när jag verkligen tar ut mig, men inte alls så mycket och så länge som förr, och jag får inte träningsvärk efter de "vanliga" passen, där man bara tar i en aning mer än förra gången. Förr fick jag alltid inflammationer i de ansträngda musklerna, nu sker snabb, normal läkning. En väldig skillnad för mig!
B-O tack men du överdriver, jag är bara en nörd som läser för mycket.
Jag får säkert värk om jag riktigt tar ut mig, men jag har inte lyckats ännu.
Förra veckan körde jag ett hårt pass på träningcykeln. Efteråt var benen som spaghetti och vibrerade och hade sig. Men jag fick ingen värk ändå… möjligtvis om jag kör flera pass samma dag?

Hur ska då mindre träningsvärk FÖRKLARAS? Att tillväxthormonerna får större utrymme för sitt jobb med att bygga på muskelmassan med denna kost, framförallt genom att kosten håller nere de "utrymmeskrävande" insulinnivåerna, står väl redan klart. Fast detta i sig kanske inte kan förklara just den minskade träningsvärken? Det låter som att det har att göra med minskade utsöndringar av det muskelnedbrytande kortisolet efter passen. Är det så, och i så fall hur kommer det sig att kortisolutsöndringarna blir lägre, trots att belastningen och tidslängd på träningspassen är densamma? Ja, eller är det kanske de lägre nivåerna av kortisol i kroppen genom den mer allmänna verkan, som rätt kost medför? Ja, eller vad?
#46: Beng-Olv, jag för min del förklarar det med att det konstanta inflammatoriska tillstånd jag befunnit mig i i åratal har minskat eller upphört när jag slutat förgifta mig med kolhydrater. Förr fick jag muskelinflammationer, som kunde vara i veckor, efter ansträngning - nu får jag "bara" lite vanlig träningsvärk.
(Jag undrar förresten om inte jag egentligen är mer "allergisk" mot fytin än de flesta? För ett tag sedan begick jag misstaget att äta 4 små baguetter, och fick som ett brev på posten en våldsam muskelinflammation i alla de muskler jag förr hade ont i. Det var så det gjorde ont ned till armbågen att svälja! Och efter ett par dagar på fakir var det borta igen … Andra kolhydrater ger inte samma våldsamma resultat, men för ett tag sedan åt jag pastej med 4 % kh, men som innehöll vetemjöl. Resultatet blev genast mer värk.)
Även för dem som inte har mer eller mindre kroniska inflammationer måste tillväxthormonerna rimligen ha sin roll i att läka och "bygga ut" musklerna efter ansträngning, medan den minskade kortisolutröndringen gör att muskelnedbrytningen blir mindre, så det är mindre att laga.
Vetmjöl innehåller väl ingen fytinsyra? Det är bara i fullkorn.
Du kanske är intollerant mot gluten? Det kan orsaka muskelinflammationer.
Fel igen
! Jag trodde lite förvirrat att allt spannmål innehåller fytin. Gluten har jag aldrig reagerat på förut - i alla fall inte med att bli jättesjuk, som en dokumenterat glutenöverkänslig person i bekantskapskretsen. Kan man vara bara lite känslig?

Jag var på gym för första gången i mitt liv i förra veckan. Hade en person som visade mig runt, jag testade maskinerna och drog och drog i ungefär 45 min. Inte en tillstymmelse till träningsvärk efteråt. Det gjorde mig förvånade eftersom jag hade förväntat mig en rejäl träningsvärk. (Kommer ihåg hur det var på friskisgympan efter ett uppehåll- ont!)
Är annars totalt otränad förutom hundpromenader och gräsklippning och krattning och sådant.
Ja man kan vara känslig mot gluten. Inte så läkarna tror på en men många (bla jag) mår bättre om de skippar vetemjöl. Testade att utesluta gluten förut och blev bättre i magen men jag orkade inte fortsätta…

# 47. OK, ja, tillväxthormoner reparerar väl också, förstås!? Beträffande inflammationerna, så är det väl just genom kortisol, även om det förstås måste vara något som får kortisolet att gå gång, vilket det nog kan göra inte bara av glukos!?

Man får definitivt träningsvärk om man har extra kortisol….testa att träna efter att ha ätit kortisontabletter, hehe!
Minskade nivåer av kortisol gör därför självklart att träningsvärken minskar..men det mesta kanske kommer av att det extra tillväxthormonet, som man får på kosten, motverkar kortisolets verkning.

Förutom att en övergång till LCHF-kost gör att man lägger på sig mer muskler utan extra träning, innebär väl det här i så fall att man även kan öka på sin träning (helst då förstås inte genom att öka träningspassens längd, då detta triggar kortisol, utan kanske tvärtom korta av träningspassens längd, men genom att desto mera öka på belastningen eller intensiteten på passen), och dra nytta även av detta!? Om det stämmer, så kan man - som jag förstår - få ökad muskelatur på fyra smarta sätt (varav tre av kosten):
- Lägre kortisol- och insulinnivåer av bara maten, som gynnar tillväxthomoner
- Minskad användning av kroppens muskler (protein) som källa till kroppens energibehov (genom att äta mera fett och begränsa intaget av kolhydrater)
- Kortare träningspass (begränsar kroppens utsöndring av kortisol p.g.a. långa träningspass), vilket gynnar kroppens tillväxthormoner
- Ökad intensitet på träningspassen (möjligt p.g.a. maten och kortare träningspass)
Riktigt? Finns det kanske fler punkter?

Nu kan jag också skriva under på att träningsverken blir mycket mindre/nästan obefintlig!
Jag hör till dom oträndes gäng och tycker inte heller om att träna,promenader räcker .
Igår hade jag en flyttdag ,vi ska flytta särbons bohag till en nyinköpt sommarstuga, dessutom hade det kommit 1½-2 dm snö dit vi skulle flytta.På eftermiddagen for vi dit och jag drog av hela gårdsplanen med snölasse,kände då av axlar och armmuskler lite grann,tänkte att det här kommer aldrig i livet att hålla för en flytt också.
Befinner man sig mitt i flytten så har man inte så mycket att välja på utan det är bara att ligga i tills det är färdigt.
Stupade i säng vid 2 tiden i natt med en kropp som nätt och jämt fick av sig kläderna och kunde ramla i sängen. Min tanke då innan jag somnade var att i morgon får jag vara glad om jag över huvudtaget kommer upp ur sängen.
Döm om min förvåning!!!!!
Jag inte bara tog mig upp utan dessutom förvånansvärt tidigt 7.30,visst känner jag av att jag använt muskler som jag i vanliga fall inte använder men det gör defenitivt inte jätteont och jag är lika full av energi som vanligt.
Så nu bär det iväg för att packa upp en massa kartonger och hänga upp gardiner!
LCHF är fantastiskt!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!