Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5453 ggr
Dora
0

Bregott är boven hos Plus i kväll

Såg ni programmet Plus i kväll. Där SVT visade upp olika lunch och deras fett mängd i Bregott småpaket format.

Nu flesta okunniga kan tro att Bregott är en fel fett.

Man fick chatta med nutritionisten Christel Larsson efter programmet som anser att vi ska äta enligt talriksmodellen.

Jag har skickat in 3 kommentar men ingen av dem blev besvarad, men här kommer några.

tycer det är så många budskap när det gäller bra fett. jag använder smör för jag har hört att det är inte behandlat utan sk äkta vara men samtidigt är det ju mycket mättat fett i. vad är bra fett

annika

Stämmer att smör innehåller mer mättat fett och det är det fett vi bör minska på i intag då vi generellt äter för mycket mättat fett. Rekommenderar dig att äta ett vegetabiliskt margarin och även att använda rapsolja eller olivolja som innehåller mer fleromättat och nyttigt fett.

Christel Larsson

Hur ställer du dig till alla nya rön om att mycket fett (mestadels då omättat) är hälsosamt att få i sig och faktiskt inte påverkar vikten särskilt mycket, utan att det är för mycket kolhydrater som orskar fetma?

Kristina

Har full förståelse att det är förvirrande med alla budskap. Anser inte att det är bra att äta för mycket fett och då speciellt för mycket mättat fett. Anser heller inte att det är bra att äta för mycket kolhydrater i form av socker (läsk, godis m.m.) Välj istället lagom med fett ca 30 E% och mer fleromättat fett från t.ex. fisk samt kolhydrater från grovt bröd, spannmålsprodukter samt frukt och grönsaker.

Christel Larsson

Jag undrar om du läst en bok skriven av Lars-Erik Litsfeldt som heter Fettskrämd Han avlivar bl.a. myten om att man blir fet av att äta fett(Författaren har själv Typ2-diabetes och gick sin egen väg för att reglera sitt blodsocker). Vidare rekomenderar han ett kraftigt begränsat kolhydratintag för att gå ned i vikt och kontrollera sitt blodsocker. En intressant läsning tycker jag ! men jobbar själv med hem-och konsumentkunskap i skolan och där jobbar vi enbart med den s.k. tallriksmodellen. Forskas det något på detta område som författaren till boken skriver om ?

Eva Hölke

Har inte läst boken. Vi behöver fett i rimliga mängder så vi ska inte ha "fettskräck" däremot finns det många studier som tyder på ökade hälsorisker med för mycket fett likväl som det på senare år kommit nya studier som förespråkar en annan fördelning av fett, kolhydrater och proteiner än svenska näringsrekommendationen. Sammanfattningsvis behövs fler studier och mer forskning inom området och sådan pågår bland annat vid Umeå universitet.

Christel Larsson

Har någon sett programmet?

Dora
0
Pasi
0

Nej….men Christel L verkade dåligt påläst och körde det gamla vanliga SLV-dravlet….ganska typiskt!Fundersam

suneb
0

Jag såg det, blev mest arg då jag satt där i soffan och hörde vilken smörja som åkte ur den där näringsexpertens mun i ett kör.

Det fanns dock en liten ljuspunkt då de intervjuade vanligt folk, en kille där som sa sig äta något GI-liknande gärna med mycket fett !

magma
0

Jag insåg vad som skulle komma och orkade inte ens se inslaget i Plus, än mindre chatta med människan.

Dora
0

Jag skrev ett mail/kommentar till svt för att dem ger Bregott skulden

Se nedan, hoppas dem svara på det

'plus@svt.se'

Min fråga är: Varför har vi valt att visa fettmängden i Bregott småpaket format i kvällens program? Det är missvisande. Eftersom tex när man lagar pizza man använder aldrig SMÖR , man använder olja. Jag tycker att det inte var så lyckad att den rätta fettet för kroppen, smör ska få stryk av er som var en bra upplysnings kanal- till dess. Besviken på er.

Har försökt chatta med er gäst, men lyckades aldrig komma fram. Hon förespråkar Talriks modellen, som gjorde oss feta och sjuka.

Ni måste granska SLVs kostrekommendationer och bevisa att naturlig kost vinner i längden och inte någon kemisk smörja som Lättmargarin.

Jag kämpar att våra skolelever ska få Bregott på bordet i skolan och margarinet ska bort som orsakar allergier, mm. Den innehåller mycket Omega 6 som gör att Omega 3 kan inte göra någon god tjänst i kroppen.

Se: http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=4068ca5b-6a1e-417e-be31-0b2a97581a39

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/Weblog?catname=%2FBlandat

http://www.gunnarlindgren.com/

hälsningar från Dora/Södertälje som äter LCHF kost ( 70% fett, 25 % protein, 5% kolhydrater)

Wiland
0

Jag såg programmet och blev bara IRRITERAD. Nästa gång stänger jag av TV:n!

starhawk
0

Jag såg på programmet och svor ordentligt åt den idiotiska genomgången, hur kan programledaren som annars är så kritisk och granskande svälja SLV:s dumheter med hull och hår?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gojkan
0

Nu har jag också mejlt till Plus. Angav att jag äter LCHF och tyckte att de i rättvisans namn skall ta dit någon som pratar om det också.

Tycker så många som möjligt ska framföra sina åsikter till Plus och ge dem en chans.

felixifokus
0

I inslaget om köksleverantören hade Sverker fått in 28 mejl med klagomål, detta översatte han till "massivt missnöje". Så det räcker att 28 pers härifrån skriver och klagar på kostdiskussionen i programmet för att få en reaktion, antar jag ;)

dufva
0

Jag har mejlat!

Kom igen ni andra också!! 

Det är vid såna här tillfällen några rader kan göra skillnad..

Angrip det gärna från en egen synvinkel (det får inte bli för långt i den lilla mejlrutan) 

Berätta om viktkontroll, hälsovinster, SLV, Dietister, KIF, Annika, Skaldeman mm.

28 mejl måste vi väl få till på 1800 medlemmar Glad..

vanessan
0

lätt! jag ska maila när ja kommer till jobbet och får en stund över! jag hade tänkt säga åt er andra att göra samma sak, men ni är snabba här! :)

jag gillade PLUS fram tills nu. ska vi maila Insider å uppdrag granskning också?

suneb
0

Jag har också mejlat nu.

VeraP
0

Har mailat :)

MillisB
0

Hej Vanessan

Tycker det är en bra idé att maila uppdrag granskning och Insider också. Har själv tänkt på det ett par gånger. Speciellt uppdrag granskning borde väl se på detta, ett uppenbart bedrägeri mot alla konsumenter…

Har nu sett på plus och måtte naturligtvis maila efteråt…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

gammelmor
0

Har mailat!

starhawk
0

Mailade följande:

(Jag tycker) Att genomgången av lunchmaten var mycket ensidig, nya forskningsresultat tyder på att tallriksmodellen är helt felaktig, fler och fler äter lågkolhydratmat och mår bra av det, och eskimåerna som ätit lågkolhydratmat i århundraden mår utmärkt och vet inte vad hjärtinfarkt är. Att fett skulle vara skadligt bygger på en åsikt, inga vetenskapliga bevis, den senaste forskningen tyder istället på att fett är nyttigt, speciellt mättat fett. Hur kommer det sig att du som är så kritisk och granskande i andra fall sväljer SLV:s dumheter med hull och hår? Deras fettexpert är ju avlönad av två margarinbolag, hur trovärdig är han?

parsley
0

Snacka om skåpmat.  Jag har mailat.

[slamslams]
0

Jag har också mailat, upplyst om vår kost.

Pile
0

Mailade innan jag såg tråden här. Härligt att se att så många reagerade på inslaget.

[linda-pinda]
0

#16 och alla andra: ja, man får ju dessutom en helt annan syn på PLUS och Sverkers "detaljerade, kritiska granskande" när det gäller andra produkter och tjänster som de undersöker och dissar - eller hur? Varför skulle programmet vara mer att lita på när det gäller andra områden än det här, där vi har avslöjat deras bristande kunskaper och/eller lust att berätta sanningen istället för att hålla myndigheter och auktoritärer om ryggen…
Jag har upptäckt samma sak tidigare med tex uppdrag granskning: när de granskar ett område man känner till blir man helt plötsligt medveten om hur lite de vet och/eller vill berätta, samt hur partiskt de vinklar hela inslaget.

Vem ska man tro på, tro på, tro på när
Tro på när allt är så här…

Gojkan
0

Jag tycker fortfarande att Plus är ett bra program. Man kan inte kräva att alla ska göra en helomvändning och ha full kunskap bara för att vi har hittat rätt. Rom byggdes inte på en dag. Det är vi som får visa och kämpa med alla krafter för att detta ska nå ut. Vi måste förstå att den stora allmänheten tror på de "vanliga" metoderna. Det är SLV och Sjukvården som först måste ändra sig. Sedan kommer gemene man.

Jag är faktiskt emot all form av fanatism.

Mervi
0

Varför pratar de bara om fettet när det gäller tex. lunch-maten och nyttigheter. Ingen i frågasätter mjöl, ris och potatis. Stekt potatis kritiseras pga fettet. Jag är så in i bomben trött på det.

ullna
0

Har mailat plus.

Mervi
0

Nu har även jag mailat.

Fnyfniken
0

Detta påminner lite om Morgan Spurlocks Super Size Me, där det mest pratades om vad allt fett, och i synnerhet mättat fett kommer att ställa till med i hans kropp. McD är McD och jag äter inte där om jag kan undvika. Men av allt han åt skulle jag bekymra mig mest om den enorma mängd socker i super size mealet och den enorma mängden kolhydrater o pommes fritsen. Men jag tror aldrig han nämner orde kolhydrat/stärkelse…

starhawk
0

Lägg till det att han alltid tog största extraerbjudandet och vräkte i sig efterrätter emellan måltiderna, inte så konstigt att han blev fet. Det var däremot en kvinna som åt enbart McDonaldsmat och hon gick faktiskt ner i vikt för hon överdrev inte, så det går faktikt att banta på McDonalds käk, men jag vill inte rekommendara det

Wildrat
0

En av poängerna med filmen var storleken på portionerna därför sa han ja till "supersize" när de frågade om han ville ha, filmen heter ju Supersize me.

Men hans extrema kroppsliga reaktion beror nog på att han vanligtvis är en extremt fettskrämd vegetarian, kroppen var totalt ovan vid det han fick i sig…

Ladybird
0

Nu har jag mailat detta: 

"Hur kan det komma sig att alla fokuserar på hur mycket fett det är i maten, när fler och fler studier visar att det är kolhydraterna som är boven i dramat när det gäller diabetes och övervikt? Gör en studie om det istället! Visa alla människor som har skapat sig ett friskare liv genom att kraftigt dra ner på kolhydratmängden. Forumet www.kolhydrater.ifokus.se har 1700 medlemmar som alla kan vittna om vilka fördelar denna kost för med sig.

Hur är det möjligt att tro på margarinfabrikanter som påstår att deras kemiskt framställda sörja skulle vara nyttigare än riktigt smör som består av mättat fett, det som vår kropp är uppbyggd av? Dessutom avlönas Livsmedelsverkets experter av margarinbolag. Deras opartiskhet ger jag inte mycket för."

Fasiken vad jag blir förbannad. Jag blir alldeles matt.

Margareta
0

1806 medlemmar just nu till och med…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Det känns uppmuntrande att läsa om hur det jäser i leden och att olika personer faktiskt gör sina röster hörda!

Glad 

Sverker med Plus alltid har varit rätt aningslös och riktar ofta sin vrede åt fel håll, men visst är det bra om han också kan lära sig något nytt…

Pasi
0

Den nya filmen Fathead har klipp på youtube där de ifrågasätter filmen super size me. Han blev erbjuden extra stora portioner 9 ggr under den månaden…och inte ens om han hade ätit 2 super size meal hade han kommit upp i de kalorinivåer som påstods.
Kalorimängderna är överdrivna och övervikten skylls på fetterna….allt verkar vara lögn och arrangerat, mao en ren propagandafilm.

vanessan
0

God morgon på er! Så här skrev jag i mitt mail:

Hejsan!

Kan ni inte jämföra olika människors hälsa i ert program, ha 2 olika kategorier. Ena laget äter och lever, och har ätit och levt så länge, efter tallriksmodellen. Fettsnålt och med mycket kolhydrater. Jämför dessa människor med människor som levt enligt Low Carb High Fat lika länge. Lite kolhydrater, massor av fett! Inte lätt fett. Fett fett, så som t.ex smör vilket tallsiksmodellen inte äter.

Jag själv har gått ner 20 kilo under ett års tid genom att göra precis raka motsatsen till tallriksmodellen, med hjälp av LCHF. Jag kommer aldrig att sluta, och jag har aldrig mått så bra! Det finns fler som jag. Många fler! Få ut oss i rampljuset? Det vi gör räddar liv!

http://kolhydrater.ifokus.se/

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

http://www.gunnarlindgren.com/

Varma hälsningar,

Vanessa Claeson, Gävle.

Jag tog för givet att så många andra informerat om allt redan så jag gav dom ett förslag helt enkelt Glad

[slamslams]
0

* Vanessa,  Vad bra du skrivit, likaså Margareta skulle önskat jag kunde skrivit lika bra .

men jag skrev ialla fall till plus på mitt sätt

Margareta
0

Alla sätt är bäst slamslams - det som inte är bäst är när man inget gör…Glad

Numer pensionär i Nynäshamn