Fettskrämselpropaganda?
Tittade in på Tasteline.se och läste följande artikel:
Smal mat gör dig smartare!
Text och recept:
[Mia Troberg Elonq](mailto:mia.troberg-elonq@tasteline.com?subject=Hett men inte fett)
Vår hjärna mår inte bra av fet mat. Att hjärnan tar skada av fett visar en ny undersökning som gjorts vid Lunds universitet. Här ger jag dig tio knep på hur du drar ner på fettet och massor med fettsnåla recept.
För mycket fett skadar hjärnan redan efter fyra veckor. Åtminstone om du är en råtta. Men enligt studien är resultatet relevant även för människor
Fettet i maten skadar enligt studien den del av hjärnan som kallas hippocampus. Där finns vårt minne och inlärningsförmåg, två funktioner som hör ihop.
En fettrik kost kan försämra inlärningsförmågan och göra att du dessutom får svårt att minnas det du har lärt dig. Fett innehåller mycket kalorier och leder till övervikt vid överkonsumtion. Det finns alltså två starka orsaker till att dra ner på fettet. Du kan bli både smartare och smalare!

Jag har försökt leva efter LCHF sedan februari, har gjort vissa avsteg men sköter mig ganska bra ändå. Kroppen vill inte riktigt släppa på fettet men jag ger inte upp. Mina 10 kg vill liksom inte skiljas från övriga kroppen. Jag ser fram emot Skaldemans "GI-Noll" som kommer i september och även "Smörstekt" som också kommer i höst. Jag tycker att det är ganska tråkigt med mat för tillfället och hoppas på tips och råd. Men jag måste säga att jag kollade Airams blogg och där peppas man i rätt riktning så idag ska jag göra helstekt fläskkarre´ i stekpåse, det såg verkligen gott ut.
Har det inte konstaterats att det inte går att göra relevanta koststudier på möss eftersom de är fröätare till skillnad från människan?
Eller är det jag som blivit dum i huvet och minns fel?
Vi får väl se vem som står där med dumstruten om ett år eller så…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hm… min mamma klagade tidigare över att hon upplevde att hon fick smärre minnesluckor, vilket naturligtvis gjorde henne orolig… (jag är 50, då kan ni ju tänka er hennes ålder, vill inte skriva ut den, då hon är här och läser ibland…)
Sedan dess har jag lyckats med att övertyga henne om att använda smör och grädde i matlagningen, och till varje pris undvika margarin. Vid något tillfälle nämnde hon att hon inte längre hade dessa minnesluckor, och jag påpekade att dom verkade ha slutat samtidigt som hon började med smör och grädde…
Min mamma verkar inte vara någon råtta, iallafall…
"still lost in space and time"
Du minns samma som jag minns och därför minns vi nog rätt…
I brist på Pasi (som vaskar guld och därtill flyttar) får jag försöka…
Möss är fröätare och har därför en helt annan metabolism än vi.
Vi är INTE fröätare och fungerar därför annorlunda.
Stackars människor om de tror på detta, det är en förskräckelse för hjärnan och precis motsatsen tror jag. Mitt minne har absolut inte blivit sämre och snarare bättre, förutom att hjärnan är PIGGARE sen de 2½ år jag ätit massor av fett.
KANSKE hennes påståenden stämmer på det omega-6 rika fettet samt transfetterna - och då är det ju relevant information även om den inte är komplett…
Numer pensionär i Nynäshamn
Du har alldeles rätt maxiq, det går inte att göra relevanta studier eftersom de är fröätare… =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Skadorna i hippocampus har inte orsakats direkt av fettet. Den fettrika kosten gör däremot att utsöndringen av stresshormonet corticosteron ökar, vilket i sin tur leder till att nyproduktionen av nervceller hämmas.
In many species, including rodents, corticosterone is the principal glucocorticoid, involved in regulation of fuel metabolism, immune reactions, and stress responses.
However, in humans, corticosterone is produced primarily in the zona glomerulosa of the adrenal cortex. It has only weak glucocorticoid and mineralocorticoid potencies in humans and is important mainly as an intermediate in the steroidogenic pathway from pregnenolone to aldosterone.
Tur man inte är råtta. Man änskar att forskare lärde sig läsa innantill innan de drar en massa konstiga slutsatser.

Min mormor, som föddes på 1800-talet och blev 97 år, tog aldrig bort smör och grädde. När jag var liten och hälsade på fick vi alltid stekt fläsk (icke rimmat), god fet mjölk och grädde till plättarna. Då tyckte jag iofs att mjölken var äcklig. Men hon sade alltid att smör och grädde var viktigt för att man skulle bli stor och stark!
Margarin var för "fattigt folk", så hon gav bort en del och lagade ofta mat till andra. Inte ens att baka på dög det till.
//Karin
Klok mormor Karin20

#6: Håller inte med riktigt, dom är inte fröätare utan gnagare, vilket i och för sig innebär att dom kan äta frön men det är inte den enda födan, men framför allt är dom ursprungligen vegetarianer, vilket vi definitivt inte är
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En sak är säkert, råttor är inte människor
ok fel av mig starhawk.. men effekten blir nästan samma.. Jag är inte råtta. LOL
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag kallar alla djur som anpassats till fröätande, dvs de som har enzymer som bryter ner antinutrienterna, för fröätare…….även om de äter annat också. Vi kan kalla det konstnärlig frihet…
Människor får också skador i hippocampus men då av kortisol (utbrändhet)….skador som verkar läka om kroppens nivå av GH ökar….dvs av fet och proteinrik mat.

Har läst någonstans, kommer ej ihåg var men kan leta upp det senare, att vår hjärna består mest av fett och behöver tvärtemot rubricerad artikel, fett (företrädesvis bra fetter som omega-3 och mindre av omega-6).
Dossan… jag har läst samma som Du! Minns inte heller var… vi måste bli bättre på att spara alla "faktalänkar"
Jag fyller mer än gärna på med fler länkar uppe under fliken i mitten här ovanför. Där finns många redan, men plats för fler.
Kom gärna med förslag på fler rubriker också.

Här kommer en länk som man kan läsa om fettets fördelar
Länken fungerar inte… kan du lägga in en ny Dossan

Har gjort om den test igen
Tack Dossan, det såg väldigt läsvärt ut.

Här kommer en till, men ahr inte hittat den jag tänkte på i första hand
Jag tror att många skulle må bättre av att bara lägga till smör i maten faktiskt. Oavsett övervikt eller inte.
Mössen som testades med fettrik kost fick kanske kolhydrater SAMTIDIGT . . .och då är det ju riktigt illa . .
Ibland blir jag ledsen är hur man manipuleras hela tiden. Så jag förlåter mig själv för det.
Även Mia på Tasteline.com gör ju vad hon tror är rätt. Så vi får be om att få se klart i alla lägen. Dimma är aldrig roligt. 

Jag såg på ett TV program för en tid sedan där man hävdade att Omega-3 var mycket viktigt för inlärningsförmågan, att det var helt nödvändigt för hjärnan, att man botat depressioner med Omega-3, att kanske många Bokstavsjukdomar beror på att vi numer inte får i oss tillräckligt med bra fett efter alla år av lightprodukter. Under graviditet är det mycket viktigt med Omega-3 för hjärnans uppbyggnad.
Då började jag med Omega-3 tillskott, och beordrade dottern som då var gravid att ta Omega-3 och att ge barnbarnen tillskott.
Hon hade också hört detsamma.
I USA ökar bokstavsdiagnoserna empedimiartat.
Det beror väl kanske på vilket sorts fett de har gett råttorna, dessutom. Kanske en hink bagerimargarin med transfetter och allt. Eller en flaska solbelyst bomullsfröolja. Det förtäljde nämligen inte historien…
Hellre frisk och dum än intelligent och död, om nu uttalandet skulle vara sant. Men det tror jag ju inte alls.
Nu börjar nattskiftet.