9 kilo köttfärs
Var nere på coop idag och såg att dom hade mängder med blandfärs för bara 19.90 krono kilot. Visserligen kort datum (dom går ut imorgon), men fryser man ner det eller tillagar direkt är det ingen fara. Jag köpte på mig 9 kilo, och samtidigt även en liter grädde, en kartong ekologiska ägg, och ett kilo lök. Totalt 230 kronor.
Sen när jag kom hem så blandade jag alltihop i avsikt att göra pannbiff av det och frysa in för att ha dom dagarna jag inte orkar laga mat. Stekte ungefär hälften, och sen blev jag trött och fryste in resten av pannbiffs-smeten i portionsförpackningar för att steka den dagen jag ville ha det. Kryddade med salt och vitpeppar. Efter jag delat upp allting såg jag att det blev 20 stora middagsportioner.
Det blir med andra ord 20 middagar för 11.50 kr per middag. Så vem har sagt att LCHF behöver vara dyrt? bara man passar på när det är billigt. Har en hel låda i frysen full nu. Ett par kronor till kanske det blir om jag gör någon sås och tar lite grönsaker till, men ändå jättebilligt.
Gjorde ett snabt överslag och räcknade ut att energiprocenten för dom var 72% fett, 1% kolhydrater, och 27% protein. Skaldeman-ratio 1.13:1. Inte illa, men inte lika optimalt som skaldemans bantarbiffar heller.
Hittar ni lika billig köttfärs någonstans så kan jag rekommendera er att göra samma, blev väldigt gott, och så får man lite extra pengar över den månaden (som man t.ex. kan lägga på lite extra lyxig mat som man inte har råd med annars, för att ha dom dagarna man inte äter pannbiffarna).

Gud, så duktig du varit, är ju toppen att ha när fantasin sinat och man skall äta. Jag har själv gjort biffar idag på gott o väl 1 kilo, och känner mig nöjd.
Vi är duktiga ibland
Kanonbra tips, det är så mycket lättare att fixa maten de dagar man inte har ork om man förberedd sig lite. Duktigt av dig.
men helt underbart ju! och som sagt vem har påstått att det ska va dyrt :)
Min sambo gnäller på mig om att vi inte har råd att börja med LCHF (lite tajt ekonomi) men jag tror att det mest är för att han inte vill sluta med coca-cola…
Men jag ska börja ensam så får vi se om han hakar på när jag mår bättre och blir smalare och snyggare
.
ja det är ungefär min plan också faktiskt så håller med dig wildrat 
Kostnaderna för maten har blivit lägre i det här hushållet sedan jag börjat med LCHF. Inga onödiga varor hamnar på kassans rullband.
LCHF kommer att innebära en ordentlig höjning av mina matkostnader. Jag käkar normalt sett frukost på jobbet i form av hårdmackor till niofikat, lunch och middag är sällan dyra mål för mig heller, typ varmkorv med bröd, pannkaka eller ibland till och med gröt. Nu blir det ju kött till varje mål och det kostar ju lite mer än ingredienserna till en pannkaka. Godis, läsk och fika har jag aldrig handlat direkta mängder av så jag sparar inte så mycket pengar där heller. Går iofs ut och äter lunch rätt så ofta om jag har pengarna till det så där sparar jag ju nån krona.
Men bara man får lite koll på läget så ska det väl gå att leva hyfsat billigt på denna kost också.
/Gluggen

Har varit ifrån detta ett tag men nu börjat äta så igen. Blir förvånad av att behöva handla så lite! De tre veckorna jag bott ensam nu har definitivt inte varit dyra.
Nej jag tror inte jag kommer gå i konkurs heller. Har ätit en hel del chips och godis och druckit en hel del läsk så med de utgifterna borta går det nog på ett ut. Förutom att jkag förmodligen kommer må mycket bättre o vilja göra en massa saker… Det blir ju dyrare
.
Och går jag ner i vikt behöver jag ju nya kläder, det blir inte billigt heller!
9, Exakt, det börjar hända mig. Köpte en top igår och ett par långbyxor 1 storlek mindre!!
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Ägg är ju klockrent till frukost, och inte särskilt dyrt heller. Men visst, ska man ha biff till varje måltid rinner budgeten snabbt undan…
Biff måste man ju inte ha - det finns ju billigare kött. Vårt konsum har rätt ofta fläskkarré i bit för 39kr kilo. Den kan man helsteka och ha till många måltider.
Numer pensionär i Nynäshamn

Grattis, Anki, för mindre kläder!
PaulaW,Ja det känns väldigt skönt, snart kan jag köpa normalstorlekar. och på kuppen kanske lite finare färger, typ tuos och knallblått eller knallrosa. Och riktigt få lysa up tillvaron. Att få riktigt "spraka" av färg.

Låter underbart. Det är alltid lättare att hitta något som sitter snyggt när man får skaffa mindre storlekar. Har gått upp nu men är på väg ner. Skillnaden känns och syns i kläderna. Bara det motiverar en att gå vidare.
Alldeles riktigt.