Torra läppar
Jag undrar vad jag kan göra åt mina torra nariga läppar? Den senaste veckan har de bara blivit värre. Jag pillar bort torra flagor och när jag pillar för mkt - jag vet, det är dumt - så börjar det blöda. Just nu känns de mest som sandpapper. Jag har dragit ned på mitt användande av läppcerat (nivea) eftersom det knappast är naturligt eller bra att använda, det är väl därför läpparna har blivit så torra nu. Vad ska jag ersätta läppceratet med? Försvinner de torra läpparna för alla som går över till lchf? Jag har haft torra läppar så länge jag kan minnas.
Prova kokosfett. Fungerar jättebra. Om du inte kan köpa från hälsokosten - är ekologiskt, så prova silverpaketet i livsmedelsaffären. Ska enligt någon här på forumet inte vara behandlat (så där jättemycket…..)

Jag tror det är bra att skydda läpparna med nåt slags fett (som inte också inehåller vatten, som vissa cerat gör) när det är kallt. Men du kanske behöver dricka mer vatten också, även om du inte känner dig så törstig? Så har det varit för mig i alla fall. Lycka till!
Jag köper ett cerat på hälsokosten. Inga mineraloljor eller vatten finns det i. Baserat på bivax, vegetabilisk olja och sånt. :o) Blöt läpparna lite innan du smörjer på ceratet så blir det bättre. :o)
Ja cerat från hälsokosten är bra. Kolla ordentligt bara så det inte är mineraloljor i, alltså paraffin av olika slag. Vanliga cerat från affären är helt baserade på det och inte särskilt bra för någon.
Även om det står "helt naturlig" på framsidan av etiketten kan det vara mineraloljor i så läs innehållsförteckningen noga. Finns det ingen (trots att det är lag på det), köp inte produkten…
Sen är det en myt att läpparna blir tillvanda av cerat, läpparna har inget eget sätt att smörja som huden har så de är beroende av omgivningen.
Man kan också göra egna cerat! :oD Superenkelt och billigare än dem på hälsokosten… :o)

Tack, vilka jätte bra råd! Har ekologiskt kokosfett hemma, så använder det tills nästa besök på hälsokosten.
Saiva, hur gör man eget cerat?
Cocosfett ska vara bra, som du ju redan fått tips om. Även olivolja, jojobaolja eller vetegroddsolja kan fungera, finns antagligen bl.a på hälsokost.
Smörj in dom i jordnötsolja. Jordnötsolja är vad dom gör försvarets hudsalva av, så du kan köpa en sån burk istället om du vill, men det är antagligen dyrare.
Jag använder en del cerat, men inte på mina läppar utan på slemhinnorna i näsan. De är så torra att det är jobbigt att andas. Jag har provat nånting som heter nozoil. på sprayflaska, men et blev för kletigt att ha med sig. oljan smittade av sig lite överallt i väskan. Ceratet funkar bättre och är lite mer diskret tycker jag.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag har inte behövt använda något på läpparna sedan jag börjare med LCHF och använder kokosolja.
Drick vatten! Sedan jag började dricka mer vatten har jag aldrig torra läppar o använder aldrig cerat. Förut hade jag ofta torra o flagiga läppar. Pröva!!!

Ja, jag försöker hålla uppe mitt vattendrickande. Har alltid varit dålig på att dricka, men har också märkt att jag behöver mer vätska på den här kosten. Ibland är jag t.o.m. riktigt törstig. :)
Det är också roligt att höra att man ev. kan bli av med sina torra läppar. Jag har ju hört att om man en gång blir beroende av cerat (med mineraloljor då) så sitter man fast i träsket för evigt. Det är därför jag försöker lägga av med den vanan nu.
Det som händer är att du vänjer dig vid att ha mjuka läppar med någonting på, inget annat. Det är inte beroendeframkallande som rökning och andra kemikalier.